Gå til innhold

Pride er bare så feil! (for meg)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, HarryDotter said:

Har ingenting imot de homofile. På ingen måte. Folk må få være den de er. Men trengs det virkelig å ha fokus på dette i barnehagen?? Foreldrene skal oppdra barna og gi dem verdiene de trenger. Hold sex og politikk unna dem.

Det som er greia er at barn har ingen ferdigprogramerte fordommer som sine foreldre kan ha. Hvorfor skal vi voksne prakke legning på dem? For barn er legning greit og naturlig frem til voksne begynner å mase på dem om slikt. Pride er et sirkus. Noen feirer på en god måte, men mye av det flyter over i vulgært strippeparty.

I Norge idag, og jevnt over blandt befolkningen, er dette med legning et ikke problem. Kjendiser står fortsatt frem og prøver å skape spalteplass når de kommer ut av skapet, men ingen hever et øyebryn. Folk flest bryr seg ikke og syntes det er helt greit å være skeiv. Det har gjort sin nytte med frigjøringen. Flere av de mest populære reality kjendisene og vanlige kjendiser, er jo bi eller homofile. Folk syntes virkelig det er ok tror jeg. Og det er bra! Virkelig bra. Men jeg tror fokuset på pride og feiringen  gjør folk flest litt irriterte. Det blir for vulgært og klissete. Og før du halshugger meg, så vil jeg legge til det samme om karnevalene i Rio hvor streite folk også vasser rundt i minimal påkledning. For meg handler det ikke om kjønn eller legning. Det er oppstyret rundt. Litt det "trykk nedover hodet vårt at dette ER SÅÅÅ kult!". Tenker litt at alle som elsker dette showet forteller seg selv at det fortsatt trengs....fordi det er...gøy? Men gagner det virkelig homofile lenger? Om allt hadde foregått i ro og mak, litt som 8.mars, tror jeg de som er sure på det, ville hatt større respekt og forståelse. Men klart...dette er bare mine løse tanker rundt selve pride feiringen og det at barna blir eksponert. En ting er å fortelle dem om hva de feirer og fremme det som noe positivt. Men mer trengs ikke. Gjør det det?

Dette er helt enig!

Anonymkode: e8cfa...bb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, Chiyo skrev:

Vi feirer Pride for vise at man er fri til å være den man er, og vi feirer Pride for å vise solidaritet med de millionene av menneskene i verden som ikke har muligheten til å leve sitt liv slik de vil. Det er støtte til mennesker som må leve i skjul, mennesker på flukt, mennesker i fengsel, mennesker som blir opplever vold, mennesker som blir drept på grunn av egen legning. DU personlig trenger ikke være med, men ikke sitt i godstolen din hjemme og furt fordi du må se noen regnbueflagg i juni måned. Ærlig talt.

Dette er det mest fornuftige sagt i hele denne tråden!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel. Nå er det ikke bare jeg som reagerer på det her.

Anonymkode: e8cfa...bb9

Det sa jeg ikke heller, men de fleste som klager over Pride har ikke giddet å satt seg inn hva det egentlig handler om, eller hvorfor det er viktig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg har ikke fått med meg feiringen. Jeg har heller ikke påstått det. Men du påstår at du er så skrekkelig berørt av dette og at du ikke kan unngå å se det?? 

Jeg er glad vi har mulighet for å feire ting i Norge. Og jeg støtter de soom feirer Pride. Men selv har jeg vært opptatt på annet hold, så jeg har hverken feirer eller følt meg støtt (om det var et alternativ,  hvilket det ikke er..) 

Anonymkode: 19df7...69a

Du har nokk sitert feil les inleggene mine du før du velger og påstå at jeg har sittet her på kg hele dagen. Har vert innom her i ca 2 timer i hele dag!

Anonymkode: e8cfa...bb9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i byen under paraden idag. Så en fyr som var kledd som en tydelig homofil bli slått ned. Derfor trenger vi Pride, ts.

Anonymkode: e1216...9c1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 100% heterofil men har gått i pride paraden en gang i solidaritet for homofilevenner, jeg gikk med de "normale" A4 personene og holdt meg langt unna de høylytte, alt for synlige, slitsomme og bare irriterende gjengen. Må sies at de jeg gikk med og for, var der for første gang og aldri mer, av samme grunn som meg.
Jeg er ikke for det første du får i hodet når du hører "Pride". Den halvnakne menn i lær som leder enda nakere mann i enda mindre lær i kjetting i all offentlig-delen av pride. Noen ting tilhører bare ikke offentligheten, på samme måte som at man drar ikke ned buksa og puler midt på et kjøpesenter. Slike klær tilhører soverommet og det gir pride et dårlig rykte og gjør at folk hater pride mer enn nødvendig. Ja jeg forstår at det representerer "Jeg må få lov å være meg selv, selv i glitter, lær og mangel på klær i all offentlig uten å skamme meg" greia, men hallo, et sted går faktisk grensen mener og jeg når du tråkker over den streken, så er det faktisk du som er respektløs ovenfor de rundt deg. Om de drar det ned 4 hakk så hadde de garantert fått enda mer støtte, og enda mindre hat for selve pride. 

Pride har dessverre blitt en konkurranse om å være mest sexualisert, provoserende og respektløs som overhode mulig. Det har mistet sin mening for lenge siden, og det er nok det folk reagerer mest på. Ikke det at homofilie m.m går i parade for å kjempe for sine rettigheter, for det bør de! For den kampen er fortsatt ikke over, problemet er at de gjør det på en helt feil måte som virker imot sin hensikt. Når du som heterofil eller til og med homofil sier imot pride, ja da blir du stemplet som homofob. Forstå det den som vil. 🙃

Anonymkode: 7b47a...4af

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pride er bare så feil! (for meg)

Hei kjære trådstarter! Du stiller opptil flere gode spørsmål, og du kommer også med et fint innspill som jeg setter meget stor pris på ; "Synd de trenger et tog, det burde heller vært slik at folk bare kunne holde kjeft og godta alle".

Det er en tanke jeg også har hatt. Hvorfor trenger vi tog og hvorfor kan ikke folk flest akseptere at noen kvinner elsker andre kvinner og noen menn elsker andre menn. I et ideelt samfunn burde dette være noe som alle bør og skal respektere.

Dessverre lever vi ikke i et ideelt samfunn og dette er både en synd og en skam. Til tross for at Norge er rangert som det meste tolerante landet i verden (etter Island) så forekommer det fremdeles diskriminering av transseksuelle, homofile og lesbiske.

Vi har sett en økning av vold rettet mot homofile. At to menn går hånd i hånd langs gaten kan medføre at de blir slått ned.

Sånn kan vi ikke ha det, sånn skal vi ikke ha det. 

Derfor må det arrangeres tog hvor samfunnet viser støtte til denne utsatte gruppen som på alle fronter og bauer møter diskriminering. Vi må sende signaler til alle som bor i Norge at intoleranse rettet med homofile, lesbiske og transseksuelle ikke er akseptabelt og at disse gruppene har hele samfunnet bak seg som støttespillere. 

Vi må si klart og tydelig ifra at det å være homofil eller lesbisk ikke er unaturlig, at det ikke er noe som skal medføre skam, at det er noe de ikke trenger skjule, vi må vise de at de har all grunn til og være stolte av seg selv. Vi må bli flinkere til å si ifra om dette, for homofile gutter er faktisk den gruppen som har en av de høyeste selvmordsstatistikkene i landet og det gjør meg vondt å tenke på. For hvorfor skal de måtte skamme seg over å være den de er? For den de elsker? Det gir ingen logisk mening!

Derfor gjør det meg både glad og litt stolt når jeg ser at toppolitikere , næringslivsledere, politiet og andre øvre instanser deltar i disse Pride markeringene. Fra Jonas Gahr Støre, Siv Jensen til Knut Hareide. 

Dette viser at minoriteter i Norge har eliten bak seg som støttespillere. 

Men jeg som deg, håper at en dag trenger vi ikke lenger gå i tog for å vise støtte til minoriteter, jeg håper at en dag så vil det være like akseptert å være homofil, lesbisk eller trans som det er å være heterofil. Den dagen homofile og lesbiske er like akseptert i samfunnet som heterofile så vil det ikke lenger være behov for støtte-tog.

Enn så lenge har vi ikke nådd dette punktet så da er det viktig at vi viser vår støtte ved for eksempel å delta i Pride markeringer.

Jeg skulle gjerne vært med på det selv som en heterofil mann men jeg var dessverre ikke i Norge under denne viktige markeringen i år, men jeg har vært med på de tidligere.

HeartLoveWins.png

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 100% heterofil men har gått i pride paraden en gang i solidaritet for homofilevenner, jeg gikk med de "normale" A4 personene og holdt meg langt unna de høylytte, alt for synlige, slitsomme og bare irriterende gjengen. Må sies at de jeg gikk med og for, var der for første gang og aldri mer, av samme grunn som meg.
Jeg er ikke for det første du får i hodet når du hører "Pride". Den halvnakne menn i lær som leder enda nakere mann i enda mindre lær i kjetting i all offentlig-delen av pride. Noen ting tilhører bare ikke offentligheten, på samme måte som at man drar ikke ned buksa og puler midt på et kjøpesenter. Slike klær tilhører soverommet og det gir pride et dårlig rykte og gjør at folk hater pride mer enn nødvendig. Ja jeg forstår at det representerer "Jeg må få lov å være meg selv, selv i glitter, lær og mangel på klær i all offentlig uten å skamme meg" greia, men hallo, et sted går faktisk grensen mener og jeg når du tråkker over den streken, så er det faktisk du som er respektløs ovenfor de rundt deg. Om de drar det ned 4 hakk så hadde de garantert fått enda mer støtte, og enda mindre hat for selve pride. 

Pride har dessverre blitt en konkurranse om å være mest sexualisert, provoserende og respektløs som overhode mulig. Det har mistet sin mening for lenge siden, og det er nok det folk reagerer mest på. Ikke det at homofilie m.m går i parade for å kjempe for sine rettigheter, for det bør de! For den kampen er fortsatt ikke over, problemet er at de gjør det på en helt feil måte som virker imot sin hensikt. Når du som heterofil eller til og med homofil sier imot pride, ja da blir du stemplet som homofob. Forstå det den som vil. 🙃

Anonymkode: 7b47a...4af

Precis!

Soveromsantrekk hører til på soverommet selv under pride. Overseksualisering har ingenting i det offentlige rom å gjøre. Hadde folk gått kledd slik på en vanlig hverdag hadde de blitt bura inne for blotting. 

Folk som bare vil gå i en parade, danse og kose seg, vær så god, kunne ikke brydd meg mindre, men hold det barnevennlig så skal de se at de får mer støtte.

Jeg bryr meg ikke om hvilken legning folk har,  men jeg har heller ikke noe behov for å få det tredd nedover hue i tide og utide heller. 

Anonymkode: a99ef...2ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.6.2019 den 20.57, AnonymBruker skrev:

Heterofili er jo ganske sentralt mtp reproduksjon, og burde jo læres bort.. Biologi, hvordan barn blir til, dette med samleie..

Uhm. Reproduksjonen gikk da ganske problemfritt før vi fikk seksualundervisning i skolen. Ja, selv før bermen karret seg ut av analfabetismen.

Anonymkode: b0244...93b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uhm. Reproduksjonen gikk da ganske problemfritt før vi fikk seksualundervisning i skolen. Ja, selv før bermen karret seg ut av analfabetismen.

Anonymkode: b0244...93b

Seff, men jeg tenkte på når man har seksualundervisning. Ikke alle vet hvordan barn blir til, og da er det litt viktig å fortelle at kun mann og kvinne kan lage barn.. (om de har seksualundervisning i barneskolen da..) 

Anonymkode: ecdfc...89b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
13 timer siden, HarryDotter skrev:

Har ingenting imot de homofile. På ingen måte. Folk må få være den de er. Men trengs det virkelig å ha fokus på dette i barnehagen?? Foreldrene skal oppdra barna og gi dem verdiene de trenger. Hold sex og politikk unna dem.

Det som er greia er at barn har ingen ferdigprogramerte fordommer som sine foreldre kan ha. Hvorfor skal vi voksne prakke legning på dem? For barn er legning greit og naturlig frem til voksne begynner å mase på dem om slikt. Pride er et sirkus. Noen feirer på en god måte, men mye av det flyter over i vulgært strippeparty.

I Norge idag, og jevnt over blandt befolkningen, er dette med legning et ikke problem. Kjendiser står fortsatt frem og prøver å skape spalteplass når de kommer ut av skapet, men ingen hever et øyebryn. Folk flest bryr seg ikke og syntes det er helt greit å være skeiv. Det har gjort sin nytte med frigjøringen. Flere av de mest populære reality kjendisene og vanlige kjendiser, er jo bi eller homofile. Folk syntes virkelig det er ok tror jeg. Og det er bra! Virkelig bra. Men jeg tror fokuset på pride og feiringen  gjør folk flest litt irriterte. Det blir for vulgært og klissete. Og før du halshugger meg, så vil jeg legge til det samme om karnevalene i Rio hvor streite folk også vasser rundt i minimal påkledning. For meg handler det ikke om kjønn eller legning. Det er oppstyret rundt. Litt det "trykk nedover hodet vårt at dette ER SÅÅÅ kult!". Tenker litt at alle som elsker dette showet forteller seg selv at det fortsatt trengs....fordi det er...gøy? Men gagner det virkelig homofile lenger? Om allt hadde foregått i ro og mak, litt som 8.mars, tror jeg de som er sure på det, ville hatt større respekt og forståelse. Men klart...dette er bare mine løse tanker rundt selve pride feiringen og det at barna blir eksponert. En ting er å fortelle dem om hva de feirer og fremme det som noe positivt. Men mer trengs ikke. Gjør det det?

Jeg vil gjerne understreke at det mest ekstreme i Pride paraden synes jeg også er vulgært.

Men Pride er mer enn paraden. 

Jeg er heller ikke enig i at frigjøringen er kommet så langt at vi ikke trenger Pride eller kamp for de homofiles rettigheter. Fremdeles er det sånn at skeiv ungdom kvier seg til å fortelle sine foreldre om sin nye kjæreste fordi de ikke vet hva foreldrene mener om homofili. Fremdeles er det mye igjen innenfor f.eks både fotball og hockey miljø før det går an å være åpent homofil. Og så lenge homofile blir antastet på gaten har vi fortsatt bruk for fokus på dette.

Fordi om JEG synes at ekshibisjonistisk utfoldelse i Pride paraden er litt for mye, mener jeg likevel at budskapet må frem. Det gjør man ofte med "store bokstaver og fet skrift" - noe jeg oppfatter paraden å være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Roci skrev:

Nei, men de har i århundrer blitt behandlet som om de var mindre verd enn andre mennesker og barn. Forfulgt, arrestert og til og med drept pga legningen sin. Det er faktisk ikke så veldig lenge siden det var forbudt ved lov å være homofil i Norge, og i flere land er det ennå slik. Som det nevnes, så startet Pride nettopp som en protest mot kriminaliseringen og forfølgelsen av homofile, og så lenge dette fortsatt eksisterer, trenger vi Pride.

Og homo-hatet er dessverre ikke på vikende front :(    https://www.nrk.no/urix/xl/grenselos_-homohat-i-europa-1.14440656

https://www.tv2.no/a/8384360    https://www.aftenposten.no/verden/i/MRj4m/Homohat-pa-fremmarsj-i-Afrika

Anonymkode: 1ee4a...528

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Pride er ekstremt kontraproduktivt. Det finnes mange homofile som lever som homofile uten å gjøre en stor greie ut av det. De definerer seg ikke utifra sin legning.

Pride-toget underbygger tankegangen om at homofile menn er noen overseksualiserte skruller.

Anonymkode: d7824...d22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror Pride er ekstremt kontraproduktivt. Det finnes mange homofile som lever som homofile uten å gjøre en stor greie ut av det. De definerer seg ikke utifra sin legning.

Pride-toget underbygger tankegangen om at homofile menn er noen overseksualiserte skruller.

Anonymkode: d7824...d22

Hvilke deler av pride gjør det? Politiet? Oslo universitetssykehus? Sykepleierne? Regnbuefamiliene? Menn, kvinner og ungdommer med regnbueflagg? 

Anonymkode: 0b690...1ac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for innlegg av utestengt bruker, brukerdebatt, brukerangrep og spekulasjoner samt svar til dette.

Edie, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PRIDE er en parade der de aller fleste mennesker er påkledd. Det kommer aldri dere som aldri deltar i eller ser på PRIDE til å forstå. Dere er mer sexfikserte enn PRIDE.

Anonymkode: 53ffd...6b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 23.6.2019 den 20.50, AnonymBruker skrev:

Jeg tror Pride er ekstremt kontraproduktivt. Det finnes mange homofile som lever som homofile uten å gjøre en stor greie ut av det. De definerer seg ikke utifra sin legning.

Pride-toget underbygger tankegangen om at homofile menn er noen overseksualiserte skruller.

Anonymkode: d7824...d22

Bare hos dere som allerede har den tankegangen.

Anonymkode: 53ffd...6b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.6.2019 den 22.06, AnonymBruker skrev:

Precis!

Soveromsantrekk hører til på soverommet selv under pride. Overseksualisering har ingenting i det offentlige rom å gjøre. Hadde folk gått kledd slik på en vanlig hverdag hadde de blitt bura inne for blotting. 

Folk som bare vil gå i en parade, danse og kose seg, vær så god, kunne ikke brydd meg mindre, men hold det barnevennlig så skal de se at de får mer støtte.

Jeg bryr meg ikke om hvilken legning folk har,  men jeg har heller ikke noe behov for å få det tredd nedover hue i tide og utide heller. 

Anonymkode: a99ef...2ae

Ingen trer det over hodet ditt bortsett fra deg selv. Helt utrolig at dere som aldri ser på Pride klarer å få for dere at Pride er hyperseksualisert. Det er helt utrolig. Majoriteten er påkledd. Jeg var publikummer og så ingen jukke på hverandre. Mange barn så på også. Spør heller barna om de er traumatisert av det dere tror er en sex-parade. Tror dessverre for dere at de har klart seg helt fint. Det er dere som aldri ser på toget som har mareritt om pride og hva som foregår i paraden.

Anonymkode: 53ffd...6b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.6.2019 den 21.59, AnonymBruker skrev:

Jeg er 100% heterofil men har gått i pride paraden en gang i solidaritet for homofilevenner, jeg gikk med de "normale" A4 personene og holdt meg langt unna de høylytte, alt for synlige, slitsomme og bare irriterende gjengen. Må sies at de jeg gikk med og for, var der for første gang og aldri mer, av samme grunn som meg.
Jeg er ikke for det første du får i hodet når du hører "Pride". Den halvnakne menn i lær som leder enda nakere mann i enda mindre lær i kjetting i all offentlig-delen av pride. Noen ting tilhører bare ikke offentligheten, på samme måte som at man drar ikke ned buksa og puler midt på et kjøpesenter. Slike klær tilhører soverommet og det gir pride et dårlig rykte og gjør at folk hater pride mer enn nødvendig. Ja jeg forstår at det representerer "Jeg må få lov å være meg selv, selv i glitter, lær og mangel på klær i all offentlig uten å skamme meg" greia, men hallo, et sted går faktisk grensen mener og jeg når du tråkker over den streken, så er det faktisk du som er respektløs ovenfor de rundt deg. Om de drar det ned 4 hakk så hadde de garantert fått enda mer støtte, og enda mindre hat for selve pride. 

Pride har dessverre blitt en konkurranse om å være mest sexualisert, provoserende og respektløs som overhode mulig. Det har mistet sin mening for lenge siden, og det er nok det folk reagerer mest på. Ikke det at homofilie m.m går i parade for å kjempe for sine rettigheter, for det bør de! For den kampen er fortsatt ikke over, problemet er at de gjør det på en helt feil måte som virker imot sin hensikt. Når du som heterofil eller til og med homofil sier imot pride, ja da blir du stemplet som homofob. Forstå det den som vil. 🙃

Anonymkode: 7b47a...4af

Dette er bare tull. Halvnakne menn i pride er ikke majoriteten. Hvorfor lyver du?

Anonymkode: 53ffd...6b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.6.2019 den 1.34, AnonymBruker skrev:

Det er jeg ikke enig med deg i. Naturlig er det ikke.

Anonymkode: 62b43...ad5

Det er helt naturlig for meg 😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...