Gå til innhold

Pride er bare så feil! (for meg)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Hansehan skrev:

Min datter er glad for at hun har foreldre som blir med henne i paraden i morgen for å støtte henne. Jeg kan love deg at jeg ikke har fordommer verken overfor dyslektikere (jeg kunne sikkert uttrykt meg snillere overfor deg, og det beklager jeg!) eller ME-pasienter. Jeg sliter bare med folk som ikke anerkjenner at LGBTQ+-folk fortsatt har det tøft i Norge, og at så mange skeive blir drept i verden eller tar livet av seg fordi de ikke blir akseptert som mennesker på lik linje med deg og meg.

Vi har kommet så langt, og i mange land i verden kan skeive gifte seg og ha de samme rettighetene som streite, men samtidig ser vi i deler av verden at rettighetene til skeive blir fjernet og tatt fra dem. Jeg ser på det som min forbannede plikt å være aktivist på dette området fordi menneskerettighetene til nesten en mililiard mennesker står i fare.

Jeg kommer til å stå med regnbueflagget og heie på Prideparaden så lenge skeive står i fare for å bli drept eller trakassert for hvem de er. Jeg har støttet datteren min fra den dagen jeg forstod at hun var lesbisk, og jeg gjorde henne kjent med miljøer hvor hun kjenner seg hjemme. Jeg har også jobbet for ME-saken, blant annet med å argumentere mot antikverte holdninger blant medisinsk personell om hva ME faktisk er.

Ja, jeg kan være frekk, men bare mot de som jeg oppfatter som slemme eller fordomsfulle eller ondskapsfulle, og som regel bare for å gi en verbal ørefik jeg håper kan være en oppvekker. En liten voksenopplæring. Peace out.

Nå, her er en som har forstått hva Pride er og hva det handler om.

:)

 

Min greie er at jeg vil stå fritt til å ikke være aktivist og jeg ønsker at min fireåring ikke skal behøve å være skeive-rettigheter-aktivist før hun er ute av barnehagen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Hansehan skrev:

Min datter er glad for at hun har foreldre som blir med henne i paraden i morgen for å støtte henne. Jeg kan love deg at jeg ikke har fordommer verken overfor dyslektikere (jeg kunne sikkert uttrykt meg snillere overfor deg, og det beklager jeg!) eller ME-pasienter. Jeg sliter bare med folk som ikke anerkjenner at LGBTQ+-folk fortsatt har det tøft i Norge, og at så mange skeive blir drept i verden eller tar livet av seg fordi de ikke blir akseptert som mennesker på lik linje med deg og meg.

Vi har kommet så langt, og i mange land i verden kan skeive gifte seg og ha de samme rettighetene som streite, men samtidig ser vi i deler av verden at rettighetene til skeive blir fjernet og tatt fra dem. Jeg ser på det som min forbannede plikt å være aktivist på dette området fordi menneskerettighetene til nesten en mililiard mennesker står i fare.

Jeg kommer til å stå med regnbueflagget og heie på Prideparaden så lenge skeive står i fare for å bli drept eller trakassert for hvem de er. Jeg har støttet datteren min fra den dagen jeg forstod at hun var lesbisk, og jeg gjorde henne kjent med miljøer hvor hun kjenner seg hjemme. Jeg har også jobbet for ME-saken, blant annet med å argumentere mot antikverte holdninger blant medisinsk personell om hva ME faktisk er.

Ja, jeg kan være frekk, men bare mot de som jeg oppfatter som slemme eller fordomsfulle eller ondskapsfulle, og som regel bare for å gi en verbal ørefik jeg håper kan være en oppvekker. En liten voksenopplæring. Peace out.

Bra pappa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Hansehan skrev:

Min datter er glad for at hun har foreldre som blir med henne i paraden i morgen for å støtte henne. Jeg kan love deg at jeg ikke har fordommer verken overfor dyslektikere (jeg kunne sikkert uttrykt meg snillere overfor deg, og det beklager jeg!) eller ME-pasienter. Jeg sliter bare med folk som ikke anerkjenner at LGBTQ+-folk fortsatt har det tøft i Norge, og at så mange skeive blir drept i verden eller tar livet av seg fordi de ikke blir akseptert som mennesker på lik linje med deg og meg.

Vi har kommet så langt, og i mange land i verden kan skeive gifte seg og ha de samme rettighetene som streite, men samtidig ser vi i deler av verden at rettighetene til skeive blir fjernet og tatt fra dem. Jeg ser på det som min forbannede plikt å være aktivist på dette området fordi menneskerettighetene til nesten en mililiard mennesker står i fare.

Jeg kommer til å stå med regnbueflagget og heie på Prideparaden så lenge skeive står i fare for å bli drept eller trakassert for hvem de er. Jeg har støttet datteren min fra den dagen jeg forstod at hun var lesbisk, og jeg gjorde henne kjent med miljøer hvor hun kjenner seg hjemme. Jeg har også jobbet for ME-saken, blant annet med å argumentere mot antikverte holdninger blant medisinsk personell om hva ME faktisk er.

Ja, jeg kan være frekk, men bare mot de som jeg oppfatter som slemme eller fordomsfulle eller ondskapsfulle, og som regel bare for å gi en verbal ørefik jeg håper kan være en oppvekker. En liten voksenopplæring. Peace out.

Respekt🙌🏼 Du virker som en herlig forelder og din datter er heldig som har en som deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Tøytigern skrev:

Nå, her er en som har forstått hva Pride er og hva det handler om.

:)

 

Min greie er at jeg vil stå fritt til å ikke være aktivist og jeg ønsker at min fireåring ikke skal behøve å være skeive-rettigheter-aktivist før hun er ute av barnehagen.

Du har brukt ord som seksfiksert (sex? ), politisk bevegelse og hjernevasking. Hvorfor må du leke i en slik tråd? Respektløst.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Piemonte skrev:

Du har brukt ord som seksfiksert (sex? ), politisk bevegelse og hjernevasking. Hvorfor må du leke i en slik tråd? Respektløst.

Jeg leker ikke bare fordi du ikke får plassert meg i den ene eller den andre grøfta, sånn at du kan hamre løs på meg basert på dine egne fordommer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Tøytigern skrev:

Det er et politisk flagg og de går ut fra at alle støtter denne seksfikserte bevegelsen.

 

47 minutter siden, Tøytigern skrev:

Du må gjerne utdype hva du mener er riktig med det. Hva ungen skal få ut av å hjernevaskes i en bestemt, politisk retning.

?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, Tøytigern skrev:

Nå, her er en som har forstått hva Pride er og hva det handler om.

:)

 

Min greie er at jeg vil stå fritt til å ikke være aktivist og jeg ønsker at min fireåring ikke skal behøve å være skeive-rettigheter-aktivist før hun er ute av barnehagen.

Kommer du til å bli aktivist for menneskerettigheter den dagen noen i familien din vil trenge det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Piemonte skrev:

Bra pappa!

Takk! Jeg gjør mitt beste. Det minste jeg kan gjøre for barnet mitt er å kjempe for en bedre verden for henne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBrukerrr skrev:

Respekt🙌🏼 Du virker som en herlig forelder og din datter er heldig som har en som deg.

Takk for hyggelig tilbakemelding. Dette er uansett viktig for meg siden jeg har hatt skeive venner, bekjente og familie siden barndommen på 80-tallet, men når ting truer flokken din, så blir du lederulv, ikke sant?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hansehan skrev:

Takk! Jeg gjør mitt beste. Det minste jeg kan gjøre for barnet mitt er å kjempe for en bedre verden for henne.

Ikke sant?

Endret av Piemonte
Edit
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tøytigern skrev:

Det er et politisk flagg og de går ut fra at alle støtter denne seksfikserte bevegelsen.

 

1 time siden, Tøytigern skrev:

Du må gjerne utdype hva du mener er riktig med det. Hva ungen skal få ut av å hjernevaskes i en bestemt, politisk retning.

Venter på svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er det du skriver her, som er litt av essensen.. Med en gang noen diskuterer rundt dette, så er det fritt frem å snakke slik til andre? Det er måten de gjør ting på som er kritikkverdig. Og jeg skal fortelle deg, hva jeg synes om homofili osv vil jeg helst holde for meg selv (hint: jeg bryr meg ikke). 

Anonymkode: ecdfc...89b

Problemet med disse diskusjonene er at de som ikke liker Pride ofte blander sammen det at de ikke liker uttrykksformen i Pride med en generell nedrakking av legninger som ikke er heterofile. Det gjør også du ved å sammenligne flerkoneri (ikke en legning) med det Pride står for. Det er dette som blir feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dårlig sammenligning. 

Anonymkode: 8a737...138

Dårlig argument. Jeg venter i spenning.

Det er mange som synes halvnakne damer som danser utfordrende ikke er noe særlig slik de gjør i karnevalsfeiringen i Rio, som en inngang til den religiøse fasten (selv om karnevalet ikke i seg selv er en del av den katolske liturgien). 

Men nettopp at en selv synes dette er over grensen er vel ikke en grunn til å si at de ikke bør gjøre det? Kan de ikke få feire sitt karneval med sine glitrende fjær og halvnakne kropper hvis de vil? Og så også med Pride!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Ærlig

Jeg skjønner ikke pride. Jeg forstår konseptet med at de går i tog for å demonstrere all slags type kjærlighet, og at alt er greit. Men jeg skjønner ikke denne påprakkinga... 

Hvorfor må de seksualisere det? Hvorfor må det læres om til barn? Hvorfor er man teit om man ikke vil delta? Hvorfor kan to gutter være sammen? Hvorfor er det greit at tre stykker er kjærester, men hvorfor kan ikke en mann ha to koner? 

Jeg synes rett og slett ikke det er særlig smakelig med folk som kler seg ut og kler av seg for å få respekt. 

Synd at de trenger et tog, det burde heller vært slik at folk bare kunne holde kjeft og godta alle. Uansett hva slags kjærlighetsliv man har. 

Den dagen en person kan være konservativ og ikke bli sett ned på og ikke blir ilagt holdninger, den dagen har vi kommet langt nok. 

Så nei, pride blir feil for meg. 

Anonymkode: ecdfc...89b

Samme gjelder  8. mars

Unødvendig. Hvem er mot likestilling i dag? Jeg kjenner ingen. Blir prakket på oss som om vi ikke har skjønt det for lengst.

Anonymkode: 583d9...af0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Hvorfor skal en lære om Pride i barnehagen? Det er vel fordi det er så tydelig i samfunnet rundt at en velger å gjøre det. 

Jeg sliter veldig med å forstå hvorfor det er et problem. Tror man at barnet får "feile ustreite" holdninger av å lære om det?

Arbeidernes dag er en offentlig høytidsdag i Norge. Jeg synes ikke det er feil å lære om hva den er og hvorfor den feires i barnehagen. Men på lik linje med religiøse høytidsdager, Pride og andre lignende temaer, er det her en fin balanse mellom læring og misjonering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, Blondie65 said:

FNs internasjonale barnedag 20. november hvert år -  her gås det muligens ikke i tog, men for all del - start nå revolusjonen med en flott barnedagmarkering med tog gjennom gatene for barns rettigheter. Det er ingen som er uenig med deg om at det også kan trenges.

Kvinnedagen 8. mars hvert år - her går man i tog for å understreke kvinners rettigheter.

Arbeidernes dag 1. mai hvert år - her går man i tog for å feire og holde på arbeidernes rettigheter.

Vi har 7 religiøst betingede helligdager hvert år her i Norge, pluss hver eneste søndag der tiden før kl 13 er fredet for hølytt arbeid. Hva mer trenger du? Det står deg helt fritt å lage religiøse marsjer hvis du føler behov for det.

Så siden homofile (med flere) har en dag pr år der de - på sin måte - markerer seg og sine rettigheter så skal vi heterofile føle at våre rettigheter ikke blir hørt? Hvordan får du det til?

Éin dag? Det er jo snart heile året! Kvar by og bygd har kvart sitt arrangement, og alt skal sjølvsagt dekkjast i detalj av media. 

Det hadde vore betre om homorørsla hadde éin dag, og samla alle arrangement på den dagen. Eg seier ikkje at ein bør inngå kompromiss, men at det hypotetisk sett hadde vore betre enn slik det er idag. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Blondie65 skrev:

Problemet med disse diskusjonene er at de som ikke liker Pride ofte blander sammen det at de ikke liker uttrykksformen i Pride med en generell nedrakking av legninger som ikke er heterofile. Det gjør også du ved å sammenligne flerkoneri (ikke en legning) med det Pride står for. Det er dette som blir feil. 

Jeg rakker ikke ned på noen 😂 hva jeg synes om de forskjellige legningene og kjærlighetsformene holder jeg for meg selv, men det er måten ting blir gjort på som jeg synes blir så feil og ekstremt. Jeg beklager, men hvis de skal bli respektert, så synes jeg denne paraden blir helt feil å gjøre det på. Presset, utkledningene, bråket... Altså seriøst? Jeg tilhører en minoritet som også blir diskriminert, folk er uhøflig mot meg bare fordi jeg ser ut på en måte, og det er vanskelig for meg å finne jobb pga jeg er den jeg er.. Om jeg hadde gått rundt i gatene på den måten, er det "ingen" som ville støttet meg. 

En i familien min er homofil, og er et fantastisk menneske, kjempeflink og suksessfull. Han går ikke i paraden.. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samme gjelder  8. mars

Unødvendig. Hvem er mot likestilling i dag? Jeg kjenner ingen. Blir prakket på oss som om vi ikke har skjønt det for lengst.

Anonymkode: 583d9...af0

Også dette blir teit. Jeg liker ikke 8 mars heller, for alle kvinnene som velger f. Eks å bruke hijab blir sett på som motstandere, sjøl om de har valgt det for seg selv. 

Jeg synes bare når man skal kjempe sånn om ting, blir alt gjort på feil måte. At alle som ikke deltar blir sett på som motstandere. 

Anonymkode: ecdfc...89b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gladius Veritatis skrev:

Det hadde vore betre om homorørsla hadde éin dag, og samla alle arrangement på den dagen. Eg seier ikkje at ein bør inngå kompromiss, men at det hypotetisk sett hadde vore betre enn slik det er idag. 

Hvorfor? Og bedre for hvem?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ehh fordi pride handler om å vise at kjærlighet er kjærlighet?

det finnes jo også et tog som funksjonshemmede har årlig.  Det blir jo litt feil hvis man skal blande masse annet i PRIDE som ikke har noe med sake å gjøre.

Anonymkode: 418ff...413

Ja, som de ikke kan komme seg til med mindre de har bil. Også foregår den jo i Oslo da, som ikke vil ha biler, så da sitter de der da (bokstavelig talt, no pun indetended) og får ikke deltatt i sin egen parade. 

https://www.dagbladet.no/nyheter/raser-mot-vy---harreisende/71191566

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvom jeg er glad på deres vegne og at de kan få lov til å gifte seg nå osv, så er jeg nok enig med deg TS.

Altså, hvor er paraden til ME syke? Folk med autisme? Skal det ikke handle om å stå opp for de svakeste i samfunnet? Hvor er deres parade? 😮

Anonymkode: 5e1cc...8cd

Lag din egen parade da, for ting som er viktig for deg. Akkurat som de som startet pride gjorde. Tafatte folk som forventer at alt som gjøre for en! Samme om en er syk, "minoritet", innvandrer eller hva det er så forventer man at andre skal sette igang til for en, makan!

12 timer siden, Tøytigern skrev:

Det gjør de ikke. Hadde de gjort det ville de vært arrestert.

Meh..

SPAIN-GAY-PRIDE-PARADE : News PhotoOg dette var et veldig snilt bilde. Det finnes mye, mye, mye verre i disse paradene.
Og folk tar med ungene sine. Serr, hva er galt med folk?

Anonymkode: a99ef...2ae

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...