Gå til innhold

Førerkort kun på automat?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Selvfølgelig. Man har lav IQ om man bare kan kjøre automat :ironi:

 

 

 

Litt mer alvorlig. Nei, ser ikke ned på dem. Ser heller ikke ned på dem som ikke har lappen. Hvorfor skulle jeg det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Grønt blad skrev:

Nei, ser ikke ned på dem. Ser heller ikke ned på dem som ikke har lappen. Hvorfor skulle jeg det?

Ser du ned på dem som ikke kan sykle, svømme, gå på ski og skøyter, spille sjakk eller bridge, da? Eller ser du kanskje opp til dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Vox_populi skrev:

Ser du ned på dem som ikke kan sykle, svømme, gå på ski og skøyter, spille sjakk eller bridge, da? Eller ser du kanskje opp til dem?

Jeg ser hverken ned på dem eller opp til dem.

Anonymkode: 854b7...d72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Vox_populi skrev:

Ser du ned på dem som ikke kan sykle, svømme, gå på ski og skøyter, spille sjakk eller bridge, da? Eller ser du kanskje opp til dem?

 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg ser hverken ned på dem eller opp til dem.

Anonymkode: 854b7...d72

Kom visst borti AB-knappen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser hverken ned på dem eller opp til dem.

Jeg ser ned på folk som ikke innehar grunnleggende legemlige og sosiale ferdigheter. Om de ikke har gode grunner for det da, f.eks. invaliditet eller at de er undermåls. Visse ting er det bare forventet at man kan her i verden. Vet man ikke når og hvordan man skal hilse på folk, er man ikke et fullverdig medlem av samfunnet, men blir uvegerlig sett ned på som annenrangs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

What! Jeg kjørte opp til automat selv. Mine foreldre hadde bare automat, og jeg var uansett sikker på at jeg ikke kom til å trenge manuellappen i framtiden. Og jeg har overhodet ikke behov for noe annet enn automatbil:-)

De fleste kjøper biler med automat nå uansett, og det har blitt mer normalt å kjøre opp til automat. Skjønner nesten ikke at folk gidder å kjøre opp til manuell, hvertfall i storbyer hvor man uansett ofte må bremse "hele tiden".

Anonymkode: 3119e...634

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 30.6.2019 den 7.05, Vox_populi skrev:

Jeg ser ned på folk som ikke innehar grunnleggende legemlige og sosiale ferdigheter. Om de ikke har gode grunner for det da, f.eks. invaliditet eller at de er undermåls. Visse ting er det bare forventet at man kan her i verden. Vet man ikke når og hvordan man skal hilse på folk, er man ikke et fullverdig medlem av samfunnet, men blir uvegerlig sett ned på som annenrangs.

Hva har det med automat å gjøre?

Anonymkode: 3119e...634

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.6.2019 den 19.20, Vox_populi skrev:

Ser jeg ned på folk som mangler basisferdigheter: kan ikke svømme, kan ikke sykle, kan ikke gå på ski eller skøyter?
Tja, ser ikke opp til dem for det, akkurat. Mest synes jeg vel synd på dem.

Å kunne svømme er en ganske viktig egenskap hvis du skulle befinne deg på båt eller skulle falle ut i vannet ved en brygge eller lignende. De andre derimot er ikke noe særlig viktig.

Å sykle er kun viktig for folk som er avhengig av det som transportmiddel, så hvorfor skulle jeg bry meg om noen kan sykle?

Når ble ski og skøyter del av basisferdigheter du trenger? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva har det med automat å gjøre?

Å kunne kløtsje og gire er grunnleggende motoriske ferdigheter som en må kunne når en skal kjøre diverse helt vanlige kjøretøyer på 2 til 6 hjul. Man kommer seg gjennom livet om man hverken kan betjene en manuell girkasse eller f. eks. aldri har lært å sykle, men en er jo en stakkar, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Vox_populi skrev:

Å kunne kløtsje og gire er grunnleggende motoriske ferdigheter som en må kunne når en skal kjøre diverse helt vanlige kjøretøyer på 2 til 6 hjul. Man kommer seg gjennom livet om man hverken kan betjene en manuell girkasse eller f. eks. aldri har lært å sykle, men en er jo en stakkar, da.

Hva baserer du det på? Finnes folk med forskjellige interesser. Mange som ikke er interessert i å kjøre de andre kjøretøyene med 2-6 hjul utenom bil, og da går det fint med automatgir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, abc123detvardet skrev:

Når ble ski og skøyter del av basisferdigheter du trenger? 

For 150 år siden, eller noe slikt. Du følger kanskje dårlig med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Vox_populi skrev:

Du følger kanskje dårlig med?

Tror det er bare deg som er utdatert dessverre. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, abc123detvardet skrev:

Hva baserer du det på? Finnes folk med forskjellige interesser. Mange som ikke er interessert i å kjøre de andre kjøretøyene med 2-6 hjul utenom bil, og da går det fint med automatgir.

Det er jo nettopp det jeg sier. Endog slike stakkarer kommer seg gjennom livet, på et vis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, Vox_populi skrev:

Å kunne kløtsje og gire er grunnleggende motoriske ferdigheter som en må kunne når en skal kjøre diverse helt vanlige kjøretøyer på 2 til 6 hjul. Man kommer seg gjennom livet om man hverken kan betjene en manuell girkasse eller f. eks. aldri har lært å sykle, men en er jo en stakkar, da.

Er mer og mer vanlig å kjøre opp til automat i disse dager. Det er også færre nybiler som lages med manuelt gir, da de ikke klarer å selges videre.

Hvis man ikke har behov for manuelt gir, så ser jeg ikke helt problemet. Hva er vitsen å kjøre opp til manuelt gir, hvis man vet at man ikke har bruk for det? Unødvendig å plages og bruke masse penger på ekstra kjøretimer.

Anonymkode: 3119e...634

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Vox_populi skrev:

Å kunne kløtsje og gire er grunnleggende motoriske ferdigheter som en må kunne når en skal kjøre diverse helt vanlige kjøretøyer på 2 til 6 hjul. Man kommer seg gjennom livet om man hverken kan betjene en manuell girkasse eller f. eks. aldri har lært å sykle, men en er jo en stakkar, da.

Stakkar fordi man ikke kan gire?😂 Nå har jeg hørt det og.

Forøvrig er det 40 000 biler med automat til salgs på finn, kontra 30 000 med manuell. Forskjellen kommer bare til å øke for hvert år. Hva er vitsen å lære å gire manuelt når man om ikke lenge ikke får tak i disse bilene lenger? Manuell girkasse er for de spesielt interesserte. Dessuten øker sikkerheten da man har en mindre ting å tenke på (jada, selv om giringen blir automatisert etterhvert).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mocchhaa

Haha hadde blitt irritert om noen ikke kunne kjøre fordi de hadde tatt lappen på automat. Hvorfor ikke med gir? tror man blir en bedre sjåfør generelt uteen at jeg er helt sikker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, Brimi skrev:

40 000 biler med automat til salgs på finn

Jo, er en et så ensporet bymenneske at alt som en noensinne kunne tenke seg å kunne kjøre, er nye personbiler, så kan det selvfølgelig klare seg. Ingen har da heller nevneverdige forventninger til byfolks evner og praktiske kunnskaper.
Alle oss andre som ønsker om nødvendig å kunne hoppe på en motorsykkel, traktor, veteranbil osv. uten noe mer hvis-såfremt-ifall, trenger å beherske manuell girkasse. Noen kunst å lære seg, er det da heller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Vox_populi skrev:

Jo, er en et så ensporet bymenneske at alt som en noensinne kunne tenke seg å kunne kjøre, er nye personbiler, så kan det selvfølgelig klare seg. Ingen har da heller nevneverdige forventninger til byfolks evner og praktiske kunnskaper.
Alle oss andre som ønsker om nødvendig å kunne hoppe på en motorsykkel, traktor, veteranbil osv. uten noe mer hvis-såfremt-ifall, trenger å beherske manuell girkasse. Noen kunst å lære seg, er det da heller ikke.

Kanskje du skal lese hele innlegget mitt før du kommenterer det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Vox_populi skrev:

Jo, er en et så ensporet bymenneske at alt som en noensinne kunne tenke seg å kunne kjøre, er nye personbiler, så kan det selvfølgelig klare seg. Ingen har da heller nevneverdige forventninger til byfolks evner og praktiske kunnskaper.
Alle oss andre som ønsker om nødvendig å kunne hoppe på en motorsykkel, traktor, veteranbil osv. uten noe mer hvis-såfremt-ifall, trenger å beherske manuell girkasse. Noen kunst å lære seg, er det da heller ikke.

Jeg tror heller ikke at det at så mange etterspør automat egentlig er noe kvalitetstegn, folk etterspør jo så mye rart og argumentet om at det blir en ting mindre og konsentrere seg om for folk som er nervøse for å sette seg i bil holder ikke mål. Disse menneskene skal ikke i bil ute på veien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder selv på med å ta lappen på manuell, men ser selvfølgelig ikke ned på de med automat. 

Ulempen med å ta manuell er at det tar lenger tid, og kanskje litt dyrere om man må ha mange kjøretimer. Men jeg startet med kjøretimer og øvelseskjøring med manuell for ett år siden og er snart klar for oppkjøring. Det er jo som med alt annet man lærer seg: mengdetrening og motivasjon. 

For min del vil jeg ha muligheten til å kjøre forskjellige biler. Kommer nok til å låne foreldrene mine sin bil en del når jeg får lappen. De har manuell. Bilen til meg og samboer har automat. 

Skjønner jo at de som ikke har tilgang til eller behov for manuell, tar automat.

Anonymkode: 0b6e8...238

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...