Gå til innhold

Førerkort kun på automat?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

jeg har øvelseskjørt med pappa i så mange år at jeg ikke kan huske..... (rundt siden jeg var 16, er nå 27 lol) (holder på med teorien nå)

 

En ting har jeg lært fra manuelt til automat

Manuelt: Funker godt, mere kontroll, funker også godt om man er blitt vandt med hvordan bilen kjører, så da kan man også spare miljøet. Men ulempen er at om du ender opp i kø, så tar det ikke lang tid før du har vondt i klutsj foten diin..  

Pappa kjøpte seg nylig en Ford s-max 2017 med automat, nå har jeg ikke kjørt den så mye med pappa men ifra det jeg har kjørt og lært:

Automat: Mye lettere og kjøre, mere avslappende, du slipper og fokusere på giringa og kan bruke oppmerksomheten på det som er viktig i trafikken. Utroligt lettvindt med bakkestart, reverse, og ikke minst, i rush trafikken! Du føler deg så mye mere avslappet.

Så jeg blir nok garantert og kjøpe meg en bil med automat så fort jeg får lappen :)

Det er ingen skam og bruke manuel gir, og om folk føler for og bruke det, så må dem få lov til det så lenge dem klarer og kjøre miljøvennligt og ikke med 8000 i turtall gjennom byen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vurderer å ta lappen på automat selv om jeg kun kjører manuell. Rett og slett fordi jeg blir utrolig stressa av å måtte clutche, gire, bremse osv osv. Det har ført til et par situasjoner hvor jeg kveler motoren, blir enda mer stressa, bilene bak tuter og jeg får fingeren av flere. Jeg føler selv at det går greit når hodet og beina spiller på samme lag, men når ledsageren selv ikke følger med og heller friker helt for den minste ting, går jeg rett i panikkanfall. Ledsager er også litt mer opptatt av telefon og alt annet enn kjøringa innimellom, og det stresser meg. Jeg har ansvar for to liv + mange andres liv når jeg sitter bak rattet.

Føler jeg kjører mye tryggere med automat enn manuell, i tillegg er jeg mer komfortabel og trygg i meg selv 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.7.2019 den 19.30, Vox_populi skrev:

Å kunne kløtsje og gire er grunnleggende motoriske ferdigheter som en må kunne når en skal kjøre diverse helt vanlige kjøretøyer på 2 til 6 hjul. Man kommer seg gjennom livet om man hverken kan betjene en manuell girkasse eller f. eks. aldri har lært å sykle, men en er jo en stakkar, da.

Skrive clutch på den måten er Harry. Kløtsj er like Harry som pøbb, sørvis og lønsj! Du får heller kalle det koplingspedalen, bedre det enn kløtsj. 

Anonymkode: 69269...133

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skrive clutch på den måten er Harry. Kløtsj er like Harry som pøbb, sørvis og lønsj! Du får heller kalle det koplingspedalen, bedre det enn kløtsj. 

Et null på Internett som til overmål er så feigt at det opererer under AB, er det ingen som bryr seg om. 
Og bruke betegnelsen Harry! Ho ho, hvor tåpelig er det mulig å være? Nei beklager, slike fjols er ikke i nærheten av å kunne lære meg noe som helst om språk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Vox_populi skrev:

Et null på Internett som til overmål er så feigt at det opererer under AB, er det ingen som bryr seg om. 
Og bruke betegnelsen Harry! Ho ho, hvor tåpelig er det mulig å være? Nei beklager, slike fjols er ikke i nærheten av å kunne lære meg noe som helst om språk.

Åååå, så tøff og barsk! Forresten, er du med i losjen til Magnus Falsen? 

Anonymkode: 69269...133

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Vox_populi said:

Et null på Internett som til overmål er så feigt at det opererer under AB, er det ingen som bryr seg om. 
Og bruke betegnelsen Harry! Ho ho, hvor tåpelig er det mulig å være? Nei beklager, slike fjols er ikke i nærheten av å kunne lære meg noe som helst om språk.

det er faktisk lettere og si kløtsj, for de fleste bruker det ordet en "koblingspedalen"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bryr med ikke om hva andre gjør. Jeg tar med manuel på grunn av jobben, for at jeg ikke skal ha noen begrensninger. 

Anonymkode: ec3e8...cca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Darkrobin27 skrev:

det er faktisk lettere og si kløtsj, for de fleste bruker det ordet en "koblingspedalen"

Jeg mente hvis det er så farlig å skrive clutch. Kløtsj ser dumt ut! 

Anonymkode: 69269...133

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
På 21.6.2019 den 19.20, Vox_populi skrev:

Ser jeg ned på folk som mangler basisferdigheter: kan ikke svømme, kan ikke sykle, kan ikke gå på ski eller skøyter?
Tja, ser ikke opp til dem for det, akkurat. Mest synes jeg vel synd på 

Det er så mye jeg har lyst til å si,  but don't feed the troll. Jeg tror jeg nøyer meg med å si at du med dine uttalelser mildt sagt ikke fremstår som den skarpeste kniven selv. Er du trafikklærer, jobber til daglig med trafikksikkerhet i vegvesenet eller ATL siden du vet bedre enn dem? Jeg vil heller møte en med automatgir og innsikt,  god samhandling og respekt for andre trafikanter,  enn en med fordommer ( les deg)  som fordommer i trafikken. 

Anonymkode: 971a8...cb1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.6.2019 den 7.05, Vox_populi skrev:

Jeg ser ned på folk som ikke innehar grunnleggende legemlige og sosiale ferdigheter. Om de ikke har gode grunner for det da, f.eks. invaliditet eller at de er undermåls. Visse ting er det bare forventet at man kan her i verden. Vet man ikke når og hvordan man skal hilse på folk, er man ikke et fullverdig medlem av samfunnet, men blir uvegerlig sett ned på som annenrangs.

Skrev du dette i hasjrus ? 

Anonymkode: 971a8...cb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.6.2019 den 9.59, AnonymBruker skrev:

Hva er greia med disse trådene om man ser ned på folk for ditt og datt? La må folk gjøre hva de vil uten å bry seg! Takk! 

Anonymkode: 0ed36...238

Helt enig! Du må virkelig ikke spørre om sånt her inne hvertfall 😊

Anonymkode: d85dd...d27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha. Hva slags spørsmål er det da? Jeg har bodd på bygda med gangavstand til det meste, skulle vi ha noe i byen tok mannen seg av kjøringa. Jeg ble singel for 1 år siden, og valgte derfor å ta denne lappen jeg har utsatt i alle år. Hadde ikke særlig lyst, er ikke spesielt glad i å kjøre bil. Valgte å ta automat, for det er enkelt rett og slett. Jeg er 30 år, og følte ikke noe behov for å ta manuelllappen. Jeg har god inntekt og kan kjøpe den bilen jeg vil ha, og kan luke ut manuellbilene. (Ja, jeg tjener godt og har en mastergrad, til tross for jeg i følge noen her inne mangler grunnleggende ferdigheter og er annenrangs).

Jeg angrer ikke, elsker automatbilen min 🤩

Anonymkode: 82c32...74c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...