Gå til innhold

Automatgir eller manuelt gir?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg øvelseskjørte hjemme med automat, og brukte gir på kjøreskolen. Gikk tålig greit, jeg bestod oppkjøring første gang, men trengte egen bil og lappen et par uker før jeg følte meg helt trygg på gir. Den tryggheten fikk jeg aldri før dette fordi jeg byttet på automat og manuell.

Jeg vurderte aldri automat, og det er jeg glad for. I feks min jobb er lappen med manuelt gir et krav. Men så er det jo ikke en hemmelighet at automat sannsynligvis vil ta over i framtiden😊

lykke til til tenåringen og foreldre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 1.7.2019 den 20.12, Ginavn skrev:

Finn.no, bruktbil mellom 10k og 20k. Automat: 463, manuell: 1535. Det er kjøpers marked. Å finne en billigere bil med automatgir er ingen uoverkommelig oppgave. Jenta er 16 år. Om/hvis hun begynner i hjemmesykepleien er det ingen garanti for at hun må kunne kjøre manuell; kommunene ønsker å gå over til el/hybrid og disse har ikke manuellgir. Politibilene byttes ut ofte og jeg har vanskelig for å tro at helt nye biler kommer inn til alle landets poltidistrikter, spesialbestilt med manuellgir. For all del, jeg er ikke politi, men om noen her som er politi kan bekreft/avkrefte girkasse på bilene - kjør på. 

Det er heller ikke sikkert at hun har interesse av å kjøre bil i det hele tatt, og hvorfor knote med giring da, bare fordi mange her (som kanskje har hatt en interesse for bil hele livet/kjørte opp i 1935) føler de har bedre "kontakt" med bilen?

Hvordan kan det å kjøre opp med manuell være penger spart, om hun sliter med giringa og trenger mange, mange timer på dette? 

Jeg jobber i kommunen, men vi bruker privatbilene til brukerne. Hos oss er det krav om manuell, så det fins også arbeidsplasser hvor manuell er et krav. Dog tror jeg de er i undertall 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen år må manuell spesialbestilles, og betales extra for. Noen år etter det forsvinner de nok. Valget burde være enkelt.

Anonymkode: 5aea5...c28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta førekort i den klassen dere har behov for akkurat nå.

Man trenger ikke ny obligatorisk opplæring for å oppgradere til manuelt førekort. Man kan også for eksempel kjøre opp til BE med manuelt gir for å få lov til å kjøre manuelle biler (da slipper man ekstra kostnad).

Noen års erfaring med kjøring så blir ny oppkjøring enkelt, og man kan gjøre det på BE for å slippe unødige kostnader.

Dessuten vil systemet med automatkode forsvinne om noen få år, da vil man slippe ny oppkjøring og kun trenge obligatorisk opplæring (slik som fra A1 til A2 fungerer nå, eller fra B til B96). Så dette er et problem som løser seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, abrasiveRefraction skrev:

Ta førekort i den klassen dere har behov for akkurat nå.

Man trenger ikke ny obligatorisk opplæring for å oppgradere til manuelt førekort. Man kan også for eksempel kjøre opp til BE med manuelt gir for å få lov til å kjøre manuelle biler (da slipper man ekstra kostnad).

Noen års erfaring med kjøring så blir ny oppkjøring enkelt, og man kan gjøre det på BE for å slippe unødige kostnader.

Det med BE var et godt tips ;) BE er kjekt å ha om man innimellom skal kjøre med henger, skal man kjøre noe mer enn en liten "fisehenger" så blir det fort bruk for det. F.eks om man låner en boggihenger på trelastbutikken for å kjøre materialer hjem. 

Om jeg skal prioritere så vil jeg si at jeg har enormt mye mer nytte av muligheten til å kjøre tung henger enn muligheten til å kjøre manuelt giret bil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Automat, biler med gir forsvinner jo. 

Anonymkode: 4c67a...253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...