Gå til innhold

Automatgir eller manuelt gir?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Datteren min på 16 år skal nå begynne å øvelseskjøre, men vi står ovenfor et lite dilemma...

Vi har kun en bil, og den har automatgir. Vi har ikke noen bil med manuelt gir som vi kunne lånt av andre heller. Hvis hun da skal ta lappen med manuelt gir, må hun ta uhorvelig mange kjøretimer, noe som vil bli veldig dyrt. Samtidig er det jo flere fordeler med manuelt gir.

Hadde hun tatt lappen med automatgir kunne hun øvelseskjørt mye hjemme, og dermed spart en del penger. Dessuten er det jo en stund til hun skal kjøpe egen bil (hun vil studere først osv) og er det egentlig så mange biler med manuelt gir igjen om 5+ år?

Hva ville dere gjort?

Anonymkode: 532a9...cc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spør kjøreskolen om råd? 

Kjøp en billig drittbil som hun kan kjøre i stykker med gir? 

Anonymkode: c349e...0ff

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Automat, manuellgir er på vei vekk.

Anonymkode: c0e25...9e3

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Automat, definitivt. Ingen vits med manuelt gir, det er bare masse mas.

Anonymkode: 70599...7a7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manuelt såklart, da kan du kjøre alt!

Anonymkode: 6ab25...7d7

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kan jo prøve å kjøre noen timer med manuell på kjøreskolen og se hvordan det går? Om du bare har automat så er det bare giringen hun ikke lærer. 

Så hun kan fint ta manuell også øvelsekjøre privat med automat. :) 

Men det er jo av egen interesse hva man vil selv :) 

Anonymkode: 17ec0...3f3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mange som synes det er stressende å lære giring/trafikkbildet samtidig. Man får jo ikke kjørt rundt og øvd seg på ulike trafikksituasjoner uten å gire, og da kan giringa ta fokus fra det andre hun skal lære. Kanskje er det bra for henne å øve med automat hjemme først, og så lære seg å gire på kjøreskolen, i situasjoner som hun allerede er vant til.

Hvis hun bare går for automat tror jeg ikke hun får noen problemer da. Hun kan bare ikke låne bil med manuelt gir 🤷‍♀️

Anonymkode: 69bd9...3fb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

+1 til manuelt gir.

Du får godkjente, gamle biler med manuelt gir for rundt 5000kr, med forsikring og alt det der er det snakk om ca 8000kr for noen måneder, minus eventuell vrakpant eller salg til samme pris. Dette hadde jeg gjort. 

Alternativt går det an å se om ungen din tar dette greit. Da blir det kanskje ikke så mange timer alikevel?

Lykke til! :)

Anonymkode: 43c12...909

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær henne generell kjøring med automatgir og så kan hun spesifikt øve på manuellgir med kjørelæreren. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok lappen i 1990 for manuell, men i dag hadde jeg aldri giddet det. Har ikke kjørt manuell kasse på noe sånt som 16 år, er rett og slett ikke aktuelt lengre. 

Jeg hadde mao. gått for å ta automat-lappen. Om noen få år blir det uansett som i USA, du tar lappen på automat men kan kjøre begge deler. Manuell kasse må du mao. lære deg selv. Det er ikke mange årene til kjøreskolene ikke får tak i nye biler med manuell kasse lengre, og da må det bli slik. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lages omtrent ikke biler med manuelt gir lengre, så «automatlappen» er slettes ikke noe handikap. 

Hvis datteren din skulle vise seg å være spesielt interessert i eldre biler i fremtiden så trenger du kun oppkjøring med manuelt gir (+ litt øvelse så klart). Hvis hun allerede er trafikkvant og har hatt lappen og kjørt automat i noen år så vil det nok ikke være vanskelig å bestå så lenge interessen er der. 

Jeg er en av de som absolutt ville ja muligheten til å kjøre med gir og betalte i dyre dommer for ekstra kjøretimer og måtte organisere mye for å låne andres biler for å få kjørt med gir. Endte opp med girlappen, men er flere år siden sist jeg kjørte med gir. 🤷🏻‍♀️ Hadde litt lyst på bil med gir sist jeg skulle kjøpe bil, men utvalget blant nyere bruktbiler var veldig snevert, så endte opp med en automatbil som passet mine behov bedre totalt sett.

Anonymkode: 9bc42...840

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det lages omtrent ikke biler med manuelt gir lengre, så «automatlappen» er slettes ikke noe handikap. 

Hvis datteren din skulle vise seg å være spesielt interessert i eldre biler i fremtiden så trenger du kun oppkjøring med manuelt gir (+ litt øvelse så klart). Hvis hun allerede er trafikkvant og har hatt lappen og kjørt automat i noen år så vil det nok ikke være vanskelig å bestå så lenge interessen er der. 

Jeg er en av de som absolutt ville ja muligheten til å kjøre med gir og betalte i dyre dommer for ekstra kjøretimer og måtte organisere mye for å låne andres biler for å få kjørt med gir. Endte opp med girlappen, men er flere år siden sist jeg kjørte med gir. 🤷🏻‍♀️ Hadde litt lyst på bil med gir sist jeg skulle kjøpe bil, men utvalget blant nyere bruktbiler var veldig snevert, så endte opp med en automatbil som passet mine behov bedre totalt sett.

Anonymkode: 9bc42...840

Tull! Ikke lenge siden jeg kjørte en helt ny leiebil, med manuelt gir! Det går og å kjøpe manuelt gir på omtrent det man ønsker(utenom el/hybrid) men her tar vi opp lån over lav sko for å imponere naboen! Og med velsignelse fra selger om at den er lettere å selge som brukt, med det trøbbelet som medfølger når første eier(e) har slurva med service på automatkassa.

Anonymkode: 557a8...529

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.6.2019 den 23.01, AnonymBruker skrev:

Tull! Ikke lenge siden jeg kjørte en helt ny leiebil, med manuelt gir! Det går og å kjøpe manuelt gir på omtrent det man ønsker(utenom el/hybrid) men her tar vi opp lån over lav sko for å imponere naboen! Og med velsignelse fra selger om at den er lettere å selge som brukt, med det trøbbelet som medfølger når første eier(e) har slurva med service på automatkassa.

Anonymkode: 557a8...529

Ikke mye manuell å få tak i lengre nei. Se f.eks på Toyota. Manuell kasse er kun tilgjengelig på Aygo samt kjipeste utgave av Yaris (som ingen kjøper fordi de er umulig å bli kvitt igjen). Fra Corolla og opp er det ikke manuell kasse å få. Skal man ha noe som kan fungere som familiebil er utvalget av modeller med manuell kasse særdeles magert. Du kan f.eks få Golf med manuell kasse (men igjen er det ingen som kjøper den), men vil man opp i Passat-størrelse er det bare å glemme det. 

Leiebil har jeg kjørt kun et par ganger på de nesten 30 årene jeg har hatt lappen, men etter hva jeg skjønner er det null problem å spesifiser at man skal ha automat. Ihvertfall på noenlunde sentrale steder. 

Endret av -jk-
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, -jk- skrev:

Ikke mye manuell å få tak i lengre nei. Se f.eks på Toyota. Manuell kasse er kun tilgjengelig på Aygo samt kjipeste utgave av Yaris (som ingen kjøper fordi de er umulig å bli kvitt igjen). Fra Corolla og opp er det ikke manuell kasse å få. Skal man ha noe som kan fungere som familiebil er utvalget av modeller med manuell kasse særdeles magert. Du kan f.eks få Golf med manuell kasse (men igjen er det ingen som kjøper den), men vil man opp i Passat-størrelse er det bare å glemme det. 

Leiebil har jeg kjørt kun et par ganger på de nesten 30 årene jeg har hatt lappen, men etter hva jeg skjønner er det null problem å spesifiser at man skal ha automat. Ihvertfall på noenlunde sentrale steder. 

Kjenner da noen som kjøpte ny Volvo XC40, den ble kjøpt med manuell girkasse. Og den har heller ikke minste motor, og den har AWD. Burde ikke den også hatt automat etter din mening? Men som jeg sa i forrige innlegg, vi liker å flotte oss med bruke penger på å flotte oss med luksus! 

Anonymkode: 557a8...529

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner da noen som kjøpte ny Volvo XC40, den ble kjøpt med manuell girkasse. Og den har heller ikke minste motor, og den har AWD. Burde ikke den også hatt automat etter din mening? Men som jeg sa i forrige innlegg, vi liker å flotte oss med bruke penger på å flotte oss med luksus! 

Anonymkode: 557a8...529

Dårlig eksempel, siden XC40 er den minste Volvoen man får kjøpt...

Uansett er manuell kasse pr. nå kun tilgjengelig på XC40 med minste bensinmotor (T3) eller minste dieselmotor (D3) og kun i kombinasjon med forhjulsdrift (ikke AWD). Og det ville være idiotisk å kjøp en slik med startpris på 449k når man får de ladbare hybriden for 31k mer (480k startpris). Hybriden er mye raskere, bruker mye mindre drivstoff og vil være svært lettsolgt i forhold til en ren bensin/dieselutgave med manuell kasse og forhjulsdrift. Etter 3 år tipper jeg man får igjen MYE mer enn de 31k i bruktpris.

De ladbare hybridutgavene står nå for 2/3 av Volvo-salget i Norge, og andelen er sterkt stigende. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg aldri hatt lappen på kun automat. Jeg hater å kjøre automatgir. Og man mister jo friheten ved å kunne kjøre alle biler. Men samtidig så er vel manuell gir litt på vei vekk så det er jo rett og slett opp til henne. Om hun vil kjøre automat resten av livet eller ei.

Anonymkode: 1653f...215

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Personlig ville jeg aldri hatt lappen på kun automat. Jeg hater å kjøre automatgir. Og man mister jo friheten ved å kunne kjøre alle biler. Men samtidig så er vel manuell gir litt på vei vekk så det er jo rett og slett opp til henne. Om hun vil kjøre automat resten av livet eller ei.

Anonymkode: 1653f...215

Hvorfor hater du det?

Anonymkode: 031f0...6fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hun må selvfølgelig kjøre opp manuelt. Hvor vanskelig tror du det er å lære seg å bruke en clutch og girstang? Jeg øvleseskjørte kun på automat selv om jeg kjørte opp manuelt med minimalt av timer. Kjørte første gang manuelt etter oppkjøring 5 år etter oppkjøringen. Å bare ha automatgir er rimelig verdiløst når du skal leie bil, låne bil, evntuelt ta jobb der du får firmabil med manuelt etc. Pluss det gjør deg til en dårligere sjåfør. Alle som er på veiene burde være i stand til å bruke girstang for å ha lov til å kjøre.

Anonymkode: 1f37b...f83

Hvorfor gjør det deg til en dårligere sjåfør å ikke kjøre biler med manuell kasse? Jeg tipper folk sa det samme når synkroniserte girkasser kom, da trengte man jo ikke å lære seg dobbeltclutching lengre. Men hvem andre enn veteranbilentusiaster tenker på det lengre?

Får man jobb der man må kjøre bil med manuell kasse så er det da enkelt å ta oppkjøring på det senere. Når man har kjørt noen år tipper jeg det er mye enklere å lære seg det, siden man da har alt av trafikksforståelse "inne" og kan konsentrere seg om kun en ting. 

Forøvrig er det bare et lite mindretall av jobber som krever at man har lappen i det hele tatt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bare kjørt opp automat. Eller, jeg gjør faktisk det selv. 

Anonymkode: 5b795...910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere ikke kan kjøpe en annen bil med manuelt gir, så ville jeg gått for automat i første omgang. Det er jo bedre å øvelseskjøre med automat enn ikke i det hele tatt, og trafikkforståelse og kjøring generelt er jo viktig kunnskap å ta med seg. 

Anonymkode: ae0f4...6f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...