Gå til innhold

Automatgir eller manuelt gir?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, O.G. skrev:

Hvilke bilmerker er det som ikke leverer modeller med manuel liksom da?

Tesla

ellers "hvor langt er et tau?"

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Ginavn skrev:

Ja, jeg er klar over det. Deler du samme oppfatning som personen jeg siterte?

Nei, jeg sammenligner ikke et vrak med en fullt brukbar bil, selv om det ikke nødvendigvis er en Audi. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Arabella skrev:

Nei, jeg sammenligner ikke et vrak med en fullt brukbar bil, selv om det ikke nødvendigvis er en Audi. ;)

Det var da enda godt! Yaris *grøss*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, lowIQmoderneGaming skrev:

Ja, for det er jo alltid at du kommer til å få.

Har forresten ikke behov for å leie bil, hvorfor skulle jeg det? Jeg har egen bil og det har også samboeren min, så hvis jeg må med bilen på noe verksted, så har jeg hans bil. Hvis ikke så kan jeg ta buss den dagen, eller komme meg på et annet vis. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er 16 år. Sjansen for at hennes første bil blir en bruktbil er vel relativt stor. Dermed er det også en sjanse for at det er lettere å finne en bil med manuell gir. I tillegg er det svært mange yrker som har yrkesbil. Hjemmetjenesten, politi, og en hel drøss andre. Er ikke sikkert de har automatgir. 

Jeg tenker manuell er enklest. Penger spart. Trenger ikke en ekstra oppkjøring senere. Og går veldig fint å kjøre bare automat senere, om hun ønsker det. 

Anonymkode: 72757...592

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun er 16 år. Sjansen for at hennes første bil blir en bruktbil er vel relativt stor. Dermed er det også en sjanse for at det er lettere å finne en bil med manuell gir. I tillegg er det svært mange yrker som har yrkesbil. Hjemmetjenesten, politi, og en hel drøss andre. Er ikke sikkert de har automatgir. 

Jeg tenker manuell er enklest. Penger spart. Trenger ikke en ekstra oppkjøring senere. Og går veldig fint å kjøre bare automat senere, om hun ønsker det. 

Anonymkode: 72757...592

Finn.no, bruktbil mellom 10k og 20k. Automat: 463, manuell: 1535. Det er kjøpers marked. Å finne en billigere bil med automatgir er ingen uoverkommelig oppgave. Jenta er 16 år. Om/hvis hun begynner i hjemmesykepleien er det ingen garanti for at hun må kunne kjøre manuell; kommunene ønsker å gå over til el/hybrid og disse har ikke manuellgir. Politibilene byttes ut ofte og jeg har vanskelig for å tro at helt nye biler kommer inn til alle landets poltidistrikter, spesialbestilt med manuellgir. For all del, jeg er ikke politi, men om noen her som er politi kan bekreft/avkrefte girkasse på bilene - kjør på. 

Det er heller ikke sikkert at hun har interesse av å kjøre bil i det hele tatt, og hvorfor knote med giring da, bare fordi mange her (som kanskje har hatt en interesse for bil hele livet/kjørte opp i 1935) føler de har bedre "kontakt" med bilen?

Hvordan kan det å kjøre opp med manuell være penger spart, om hun sliter med giringa og trenger mange, mange timer på dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Ginavn skrev:

 

Det er heller ikke sikkert at hun har interesse av å kjøre bil i det hele tatt, og hvorfor knote med giring da, bare fordi mange her (som kanskje har hatt en interesse for bil hele livet/kjørte opp i 1935) føler de har bedre "kontakt" med bilen?

Hvordan kan det å kjøre opp med manuell være penger spart, om hun sliter med giringa og trenger mange, mange timer på dette? 

Jeg tror ikke det er mange gjenlevende igjen av folk som er født i 1917 og tidligere og har førerkort.

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Arabella skrev:

Jeg tror ikke det er mange gjenlevende igjen av folk som fikk førerkort i 1917 og tidligere.

Mange som er født i 1917 lever kanskje fremdeles, men om de får bruke sertifikatet sitt er et annet spørsmål. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Arabella skrev:

Jeg tror ikke det er mange gjenlevende igjen av folk som fikk førerkort i 1917 og tidligere.

1935 😄 Ikke 1917

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Ginavn skrev:

1935 😄 Ikke 1917

Jeg rettet det opp i sta, før jeg så ditt innlegg. :) Var litt blingsing fra min side.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, O.G. skrev:

Mange som er født i 1917 lever kanskje fremdeles, men om de får bruke sertifikatet sitt er et annet spørsmål. ;)

Sikkert, på verdensbasis. Men jeg tror ikke det er så mange 102-åringer i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Arabella skrev:

Sikkert, på verdensbasis. Men jeg tror ikke det er så mange 102-åringer i Norge.

He, he, he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har førerkort for manuell bil,  men skulle jeg tatt lappen i dag,  ville jeg tatt for automat.  Anbefaler det for mine barn. Det er mye enklere å kjøre bil med automat,  og de siste bilene vi har hatt,  har bare hatt det.  Vi kommer aldri til å kjøre bil med manuelt gir igjen.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 27.6.2019 den 2.11, Arabella skrev:

Da tenker vi forskjellig. Jeg føler meg utrygg i bil med automatgir, liker det ikke, spesielt ikke i bykjøring.

Kanskje fordi du ikke er vant med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, tirben skrev:

Kanskje fordi du ikke er vant med det?

Det er det nok. Refleksen clutching-giring sitter i føttene. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan dere ikke bare ta den kostnaden siden dere ikke har manuell gir, verre er det ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

1 time siden, Bottega skrev:

Har forresten ikke behov for å leie bil, hvorfor skulle jeg det? Jeg har egen bil og det har også samboeren min, så hvis jeg må med bilen på noe verksted, så har jeg hans bil. Hvis ikke så kan jeg ta buss den dagen, eller komme meg på et annet vis. 

Dette. Selv har jeg hatt lappen i snart 30 år og leid bil en eneste gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe vits med manuell. Hadde tatt automat

Anonymkode: 38fcc...71e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Kan være greit å beherske begge deler. 

Hva om hun en dag er nødt til å låne bilen til noen, og hun har NULL peiling på hvordan håndtere den typen gir? 

Anonymkode: 8159b...a67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/27/2019 at 3:40 AM, AnonymBruker said:

Jeg forstår veldig godt hva du mener. Jeg misliker sterkt å kjøre bil med automatisk gir. Føler meg rett og slett som ei kløne bak rattet.  Selv om jeg har kjørt bil i 26 år:)

Jeg kommer til å sverge til manuelt, så lenge det er mulig:)

Anonymkode: 8b9f4...6bb

Jeg hadde akkurat samme holdningen inntil jeg kjøpte meg min første bil med automatkasse for en del år siden. Ville nå ikke byttet tilbake.

Jeg tror mye er avhengig av type bil, hvor lenge du kjører med automat også, når en er vandt med manuell. Et par timer/dager med automat vil ikke overstyre refleksene en har fra lang tids kjøring med manuell. Når en da kommer inn i det og spesielt hvis en har en del kø-/bykjøring er en overlykkelig for automat. De få gangene jeg føler jeg har bedre kontroll med manuell giring, skifter jeg bare over fra automat til manuell giring på bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...