Gå til innhold

Automatgir eller manuelt gir?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var i samme situasjon, samboeren min sin bil med manuell girkasse ble vraket rett etter at jeg begynte å øvelseskjøre med den. Han kjøpte automat, men jeg fortsatte å ta kjøreopplæring med manuell gir. Grunnen til det er at lappen på bare automat kan være en bremser for meg på arbeidsmarkedet.

Det tok litt mer tid og penger enn med automat, ja, men når det er en 16 år gammel jente vil det være mer enn nok å kjøre litt hos kjøreskolen med manuell gir og hjemme med automat frem til hun blir 18. Hun har jo kjempegod tid, og det letteste er å lære giringen, det vanskeligste er å få forståelse for trafikkbildet og farer i trafikken. Det kan man øve på uavhengig av hvilken girkasse man har. 

Hva ønsker jenta? Det er klart en fordel å ha lappen med manuell gir, du kan kjøre alle biler. Man kan komme i en situasjon hvor man skal låne en bil som har manuell girkasse, osv, og hun kan havne på en arbeidsplass hvor de kun har firmabiler med manuelle girkasser.

Men det er ikke en gang sikkert at det skjer. Og det er fullt mulig å bare ta oppkjøring på nytt om hun skulle havne i den situasjonen.

Anonymkode: 40f51...f32

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mer lettvint i en automat og det er en ting mindre å konsentrere seg om, men jeg følte ikke at jeg hadde noen "kontakt" med bilen når jeg jeg kjører med automat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, O.G. skrev:

Det er mer lettvint i en automat og det er en ting mindre å konsentrere seg om, men jeg følte ikke at jeg hadde noen "kontakt" med bilen når jeg jeg kjører med automat.

Da kan du jo prøve en elbil. Der er motoren fast koblet til hjulene akkurat som på biler med manuell kasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, -jk- skrev:

Da kan du jo prøve en elbil. Der er motoren fast koblet til hjulene akkurat som på biler med manuell kasse.

Jeg har lyst å prøve en, men tror ikke jeg vil kjøpe en,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, O.G. skrev:

Jeg har lyst å prøve en, men tror ikke jeg vil kjøpe en,

Har du ikke prøvd er det jo bare å ta seg en tur og prøvekjøre for moro skyld. F.eks en Tesla Model 3, tror de har bra med de til utlån nå. Eller en BMW i3, morsom bil. Bare styr unna Leaf om du liker gode understell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte manuell. Da står jeg fritt. 

Leiebil i utlandet er dobbelt så dyr m automat enn manuell, du kan ikke flytte bilen på parkering for en venn/ familie, du kan ikke takke ja til jobben om de ikke har automat osv...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil i utgangspunktet anbefale førerkort på manuell girkasse. Selv om man kanskje vil kjøre med automatgir til vanlig, kan du komme opp i situasjoner hvor manuelt gir er en forutsetning eller stor fordel.

Anonymkode: f4848...dd9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i samme situasjon som HI. Sekstenåring på trafikalt grunnkurs nå, vi foreldre har bare automatbiler. Tenker ho får lære å kjøre med oss, og så lære manuell giring enten på kjøreskolen eller om vi får låne en bil eller ho kan kjøre med andre litt. 

Uaktuelt å ta lappen kun på automat. 

Anonymkode: 6b73c...c43

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville definitivt valgt manuelt.

Det er jo mulig hun i fremtiden ønsker å ta en utdanning der det kreves at man har førerkort (f eks politiutdanning, ambulanse/paramedic etc), og da er det litt dumt å ikke ha godkjent førerkort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun automatlappen og klarer meg veldig fint med det, men det er visse situasjoner der det er en fordel (men ikke et must) å ha førerkort for manuelt gir: Da samboer og jeg bodde noen år i utlandet var det såpass mange flere og bedre biler på bruktbilmarkedet med manuelt gir at vi faktisk valgte å kjøpe det, selv om det betydde at jeg ikke kunne kjøre den. Samtidig var dette et land med en meget annerledes kjørekultur (og til en viss grad regelverk) enn i Norge, så for min del var det like greit å ha en unnskyldning for å slippe å kjøre :)

Ellers er de billigste leiebilalternativene (i utlandet, i alle fall) ofte kun tilgjengelig med manueltgir, som nevnt ovenfor.

Allikevel ville jeg valgt å ta kun automat igjen, rett og slett fordi jeg sparte såpass mye tid og penger på det (hadde heller ikke mulighet til å øvelseskjøre med manuelt gir). Skal sies at jeg ikke bruker bil i hverdagen, og heller ikke har en type jobb der det ville vært aktuelt med firmabil e.l.

Anonymkode: 1ac34...8f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bil uten girstang er ikke en bil.

Anonymkode: 04753...895

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sverger til manuelt gir. En nybegynner lærer girplasseringen på noen sekunder og kjøring med forskjellige gir i løpet av en times tid. Det er slett ikke nødvendig med "uhorvelig" mange timer, som noen skrev. Med litt trening hører man på motoren når det er på tide å skifte gir. Dessuten ser man omdreiningstallet foran seg på dashbordet.

Den bilen jeg hadde til disposisjon da jeg hadde fått førerkortet, var en diger Vauxhall stasjonsvogn med rattgir. Den ville nok våre dagers "siv" blitt vettskremt av, tenker jeg. ;)

Endret av Arabella
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

En bil uten girstang er ikke en bil.

Anonymkode: 04753...895

Da må du nok pent holde deg til stadig eldre bruktbiler fremover. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, -jk- skrev:

Da må du nok pent holde deg til stadig eldre bruktbiler fremover. 

Trenger ikke det når det enda er å få kjøpt nye biler med manuelt gir! Det snur ikke morgen, ikke overimorgen, ikke om 10år heller! Men du prøver å innbille oss at det er dommedag over manuelt gir, men lille Norge er ikke så mye som en fjert i globalt bilsalg!

Anonymkode: 557a8...529

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Trenger ikke det når det enda er å få kjøpt nye biler med manuelt gir! Det snur ikke morgen, ikke overimorgen, ikke om 10år heller! Men du prøver å innbille oss at det er dommedag over manuelt gir, men lille Norge er ikke så mye som en fjert i globalt bilsalg!

Anonymkode: 557a8...529

Joda, noen kjipe småbiler og enkelte sportsbiler får man ennå kjøpt. Men målet er at ingen rene diesel- og bensinbiler skal selges i Norge etter 2025 og da er det slutt for manuell kasse. Sannsynligvis blir avgiftssystemet endret slik at det ihvertfall blir svært dyrt å kjøpe slike biler nye eller importere nyere utgaver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Made4u

Bil med automatgir forsøker jeg så langt det lar seg gjøre å unngå, blir alt for ofte problemer med de bilene og ironisk nok er det ofte girkassen som blir problemet og utgiftsposten. Selv foretrekker jeg definitivt manuell, å gire en privatbil er ikke noe stress og i alle fall ikke noe som får meg til å søke mot automatgir, snarere heller så anstrenger jeg meg for å unngå biler med automatgir.

Men nå er jeg vant med å kjøre lastebil med split og range, blir få gir å velge mellom på en vanlig bil, personlig likte jeg best Subaru Impreza'en jeg hadde tidligere da den hadde høy og lav-serie, noe som var mye mer praktisk enn å bare ha fem gir i noen sammenhenger. Har ALDRI likt automatgir, i alle fall ikke i lastebiler og foretrekker også manuellgir i personbiler.

Ville ikke anbefalt noen som helst å ta lappen på bare automatgir, det gir jo utelukkende bare begrensninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis en skal ta føreprøve bør en ta manuelt slik at en kan kjøre både manuelt og automat. Like greit å kunne begge deler for da blir du ikke begrenset. 

 

Men automatgir er 10ganger bedre å kjøre. Er som en drøm. Min første bil var automat  og det blir nok nummer to også👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Oddy skrev:

Hvis en skal ta føreprøve bør en ta manuelt slik at en kan kjøre både manuelt og automat. Like greit å kunne begge deler for da blir du ikke begrenset. 

 

Men automatgir er 10ganger bedre å kjøre. Er som en drøm. Min første bil var automat  og det blir nok nummer to også👌

Da tenker vi forskjellig. Jeg føler meg utrygg i bil med automatgir, liker det ikke, spesielt ikke i bykjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Arabella skrev:

Da tenker vi forskjellig. Jeg føler meg utrygg i bil med automatgir, liker det ikke, spesielt ikke i bykjøring.

hvorfor ikke? Hatt problemer med automatgir? 😨

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Oddy skrev:

hvorfor ikke? Hatt problemer med automatgir? 😨

Nei, ikke egentlig. Det er bare det at jeg ikke har noen føling med bilen, at jeg selv ikke kan justere som jeg vil. Det er sikkert bare folk som selv kjører bil med manuelt gir, som forstår hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...