Gå til innhold

Synes dere at mobbernes foreldre sviktet stort et sted?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På Friday, June 21, 2019 den 20.38, AnonymBruker skrev:

Jeg ble mye plaget, og fikk alltid høre at jeg bare måtte slutte å bry meg. Jeg tenker skolen ikke forsto alvoret og at de ga meg, som var et lite barn, ansvaret for å løse opp i det umulige. Resultatet er at jeg sitter igjen med sår fordi han fikk tråkke på grensene mine så ofte han ville uten at noen virkelig grep inn for å stoppe det. 

Anonymkode: 51cf6...e73

Samme her! 

Forsøkte man å snakke med en eller annen lærer (eller rektor) om forskjellige situasjonerså ble dette umiddelbart avfeid med for eksempel "hun bare tuller med deg!" eller lignende. Så blir de voksne irriterte på elevene som varsler / klager, i steden for å faktisk gripe inn og forhindre dritt-slenging. 

En elev kunne nappe med seg for eksempel pennal som andre elever har liggende på pulten sin, kaste blyanter og viskelær på andre elever og si høyt at "Hei fregne-trynet, stygg frisyre du har fått deg!" eller mange andre ting. Men læreren bare sitter rolig fremst i klasserommet, leser en bok eller noe, og later som Ingenting. Selvfølgelig veldig mye lettere for læreren å ALDRI gidde å løfte en fingerI steden for å faktisk gjøre noe aktivt for å stoppe slike episoder... 

Anonymkode: 054bf...a6a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Samme her! 

Forsøkte man å snakke med en eller annen lærer (eller rektor) om forskjellige situasjonerså ble dette umiddelbart avfeid med for eksempel "hun bare tuller med deg!" eller lignende. Så blir de voksne irriterte på elevene som varsler / klager, i steden for å faktisk gripe inn og forhindre dritt-slenging. 

En elev kunne nappe med seg for eksempel pennal som andre elever har liggende på pulten sin, kaste blyanter og viskelær på andre elever og si høyt at "Hei fregne-trynet, stygg frisyre du har fått deg!" eller mange andre ting. Men læreren bare sitter rolig fremst i klasserommet, leser en bok eller noe, og later som Ingenting. Selvfølgelig veldig mye lettere for læreren å ALDRI gidde å løfte en fingerI steden for å faktisk gjøre noe aktivt for å stoppe slike episoder... 

Anonymkode: 054bf...a6a

Helt enig!

Jeg fikk høre det samme.

"Dette er ikke mobbing", og det mest provoserende var:" Du må tenke at de har det nok ikke det så bra med seg selv eller så bra hjemme"! Jeg skulle synes synd på de som mobbet meg? 

Anonymkode: d9355...24b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både lærere og foreldre er generelt for dårlige til å ta tak i mobbing. Enig med de som sier at "barn er barn"-unnskyldningen brukes alt for ofte.

Det er så galt at det er barna som mobbes, som ikke tør å gå på skolen og må bytte skole. Mobbernes foreldre unnskylder med "jeg kan jo ikke ta fri for å passe på barnet" "vi kan jo ikke bare flytte". Alt er for vanskelig, for dyrt. Som om disse tingene er lettere for mobbeofferet og hens familie!

Foreldre av barn som mobbes, får problemer på jobb fordi de stadig må ta fri for å passe på barnet sitt. De må ta ulønnet permisjon, bytte jobb, flytte fra venner og familie pga mobbing. Mobbernes familie blir glade når mobbeofferet flytter, for da forsvinner problemet. Mentaliteten er ofte "Det var jo egentlig ikke mitt barn sin feil at *mobbeoffer* ikke passet inn i gruppen. Det er fint at de flyttet så ting blir bedre for alle." Og skolen gratulerer seg selv for god problemløsing og mobbefri skole. Det er ikke sånn det burde være.

Anonymkode: 74bd2...b09

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun i noen tilfeller. Husk at mobbing ofte er ubevisst.

Anonymkode: 61a5a...291

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen barn ER psyke uten at det plukkes opp. Slutt å legge skyld på foreldre! Er ikke alltid der problemet ligger!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.6.2019 den 11.55, AnonymBruker skrev:

Mobbernes foreldre har et kjempeansvar for å sørge for at mobbing stopper. Skjer ikke det så har de sviktet enormt i foreldrerollen. 

For dette er ikke skolens ansvar eller noen andre. Det er foreldrene til barnet. Om jeg fikk vite at mitt barn mobbet og ikke lot seg stoppe av tiltak på skolen ville jeg først blitt sjokkert fordi vi alltid har hatt dialog rundt slikt hjemme. Deretter ville jeg gitt barnet mitt beskjed om at jeg fra denne dag skal følge deg på skolen (og andre steder mobbing foregår, ha totalt innsyn i din mobilbruk osv.) helt til du klarer å la være å plage andre. Når jeg ser at du klarer det skal du få tilbake den vanlige hverdagen din ☺️👍🏼 Frem til da er vi meeeget close ♥️

Om jeg så måtte gått til fastlegen og fått sykemelding pga psykisk stress (for stress hadde jeg virkelig hatt) så hadde jeg gjort det, saksøk meg. 

Anonymkode: 00da1...986

Helt uenig. Skolen ser jo mer til barna enn det foreldrene gjør nesten! så klart har skolen et stort ansvar her. I neste setning så sier du " Om jeg fikk vite at mitt barn mobbet og ikke lot seg stoppe av tiltak på skolen ville jeg først blitt sjokkert fordi vi alltid har hatt dialog rundt slikt hjemme"... så da er skolen ansvarlig allikevel da? 🙄
Sykmelding, fordi du blir utsatt for psykisk stress fordi du må følge barnet til skolen og få innsyn i mobilbruk? Da tåler du svært lite gitt og burde seriøst revurdere yrkesvalget ditt, for du er tydeligvis ikke i stand til å jobbe der du gjør nå. 

Skole og foreldre har mye skyld i at barn mobber. Spesielt når det går så langt at det går utover helsen til offeret. Det er mange grunner til at barn mobber, og det er det de voksnes ansvar å finne utav og fikse. Det er ofte hjemmesituasjon og personlige problemer som f.eks dårlig selvtillit og selvfølelse som er grunnen til at noen mobber. Og det kan fikses av voksne.  

Anonymkode: e3da5...4d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kun i noen tilfeller. Husk at mobbing ofte er ubevisst.

Anonymkode: 61a5a...291

Hvordan er mobbing ubevisst? 

Anonymkode: d9355...24b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er nok ikke svaret så enkelt, dessverre. Det er utrolig mye som spiller inn når det kommer til mobbing. Alle må ta ansvar for det som skjer; foreldre, mobberen og skolen, og alle må samarbeide for at det skal stoppe. Det er ikke alltid det hjelper å snakket med barnet og forklare, for mange forstår ikke at alle de tingene de gjør samlet sett utgjør mobbing. Det er heller ikke alltid at en samtale med foreldre hjelper. Mobbingen er som regel ikke bare slik at det er en eller flere elever som er slemme mot en annen. Det er som regel mye mer komplekst, og mobber og mobbeoffer kan være venner, i samme vennekrets eller avhengig av hverandre på et vis.

Når ikke barnet selv skjønner hva det driver med og hva det forårsaker, er det ikke så enkelt å få slutt på det faktisk. Tenk bare alle de slemme tingene vi voksne gjør mot hverandre, i vennekretsen eller på jobb. Baksnakker du? Hender det at du holder noen utenfor? Ikke setter deg sammen med visse på jobben i lunsjen? Mennesket er komplekst og det samme er hvordan vi behandler hverandre. Mobbing er drevet av belønning; anerkjennelse, innpass, popularitet, og det er derfor det er vanskelig å få en mobber til å slutte med det h*n gjør. Mobbing er ikke at en/flere elever er slemme med en annen, det er fryktelig mye mer komplisert enn som så. 

Det vil si at det ikke er foreldrenes feil, eller barnets feil eller skolens. Det er som regel en kombinasjon når barn plager i en så stor grad at det blir mobbing. Da må det også som regel en mye dypere og mer gjennomgående løsning til også, der alle må bidra. 

Anonymkode: b7064...614

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt uenig. Skolen ser jo mer til barna enn det foreldrene gjør nesten! så klart har skolen et stort ansvar her. I neste setning så sier du " Om jeg fikk vite at mitt barn mobbet og ikke lot seg stoppe av tiltak på skolen ville jeg først blitt sjokkert fordi vi alltid har hatt dialog rundt slikt hjemme"... så da er skolen ansvarlig allikevel da? 🙄
Sykmelding, fordi du blir utsatt for psykisk stress fordi du må følge barnet til skolen og få innsyn i mobilbruk? Da tåler du svært lite gitt og burde seriøst revurdere yrkesvalget ditt, for du er tydeligvis ikke i stand til å jobbe der du gjør nå. 

Skole og foreldre har mye skyld i at barn mobber. Spesielt når det går så langt at det går utover helsen til offeret. Det er mange grunner til at barn mobber, og det er det de voksnes ansvar å finne utav og fikse. Det er ofte hjemmesituasjon og personlige problemer som f.eks dårlig selvtillit og selvfølelse som er grunnen til at noen mobber. Og det kan fikses av voksne.  

Anonymkode: e3da5...4d6

Jeg måtte jo sykemeldes for å kunne følge barnet mitt gjennom skoledagen dersom han eller hun ikke klarte å la være å plage noen eller skolen ikke klarte å regulere.

Mange foreldre til mobbere bagatelliserer og tar unna egne barn, det burde de ikke få lov til. Ja voksne skal hjelpe mobbere, og slik ville jeg ha hjulpet mitt mobbende barn. Ved å melde meg inn i alt han eller hun gjorde ville jeg avdekket hva den underliggende årsaken var. 

Men det er ikke alle som mobber fordi de «trenger hjelp». Noen mobber fordi de er i posisjon der de kan gjøre det.

skolen har ansvar for barna på skolen, men det er sjelden i dag at mobbing er begrenset til skoletid. Foreldre må involvere seg.

Anonymkode: 00da1...986

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...