Gå til innhold

Jeg er ateist, partneren ønsker å døpe et eventuelt barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi står litt fast i denne diskusjonen. 

Mitt argument for å ikke døpe er at jeg er ateist, utmeldt av kirken, og ønsker ikke å ha noe med kirken å gjøre. Jeg har ikke noe til overs for kirkens syn på bl.a. andre legninger enn den heteroseksuelle. Mitt særkullsbarn er ikke døpt. 

Partneren min er kristen light. Går ikke i kirken, men regner seg som troende. Partners særkullsbarn er døpt. Argumentet for å døpe et eventuelt felles barn er "fordi jeg vil". Når jeg spør hvorfor er svaret "derfor". Foreldrene er dypt religiøse, så jeg tror det rett og slett det er forventningen derifra som legger føringene. Alle i familien har døpt barna sine. 

Dere som har vært i samme situasjon, hvordan har dere løst det? 

Anonymkode: 36f4b...ee6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Døpte barna for besteforeldrene sine sin skyld :)

Anonymkode: ea2a9...879

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utsett avgjørelsen til konfirmasjonsalder og la barnet bestemme selv på det tidspunktet.

Anonymkode: 6eda5...f73

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vokste opp i en slik familie. Ble konfirmert mot min vilje. Har ingen kontakt med fars slekt idag, da de er religiøse kontrollfriker. Er også mye jeg aldri kan snakke med min far om pga hans religion. Dess eldre jeg har blitt, dess mer føler jeg at jeg er forelderen og han er barnet. Jeg må ta hensyn til at han er sart og tror på gud. Jeg skulle ønske en av foreldrene mine hadde bein i nesen nok til å gi meg muligheten til å leve livet mitt ifølge den personen jeg var. Men slik ble det ikke, og det vil nok alltid være en distanse mellom foreldrene mine og meg. De er mer som bekjente, enn familie. 

Anonymkode: 3c78b...87f

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Man døper ikke små uskyldige barn. Religion får de velge selv når de er gamle nok til å forstå hva det innebærer. Man ville aldri meldt et spedbarn inn i et politisk parti, men religion skal man liksom bestemme for dem. Helt tullete. 

Anonymkode: 09ca5...4e1

I følge kristendommen er ikke barn uskyldige de er født i synd og må døpes for å bli uskyldige.

Anonymkode: eb6c4...e9c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hadde vært fullstendig uaktuelt. Barnedåp samt vigsel i kirke hadde vært punkter som hadde vært fullstendig uaktuelle.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du er ateist så tror du mest sannsynlig ikke på noe som ikke er "ikke matrielt" og da vet du jo også at de tankene partner har om en gud bare er kretskortet i hodet hennes som repeterer et tankevirus om at dåp er viktig. Da syns jeg du skal la henne få det slik hun vil slik at hun blir happy. Som ateist så er hun uansett bare en biologisk robot du har fordi dine gener er programmert til å stifte familie.

Anonymkode: e9008...169

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når partner ikke en gang kan komme opp mer ET argument for denne barnedåpen, så hadde jeg nok satt meg kraftig på bakbeina...

Anonymkode: e4cb5...b0f

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I følge kristendommen er ikke barn uskyldige de er født i synd og må døpes for å bli uskyldige.

Anonymkode: eb6c4...e9c

Heldigvis tror ikke ateister på slikt tull, og kan dermed vente til barnet kan bestemme selv.

Anonymkode: d6564...8d4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Døpte mine 4 barn, mest pga det er lettere å melde seg ut av statskirken enn inn for dei. Nå har dei to eldste konfirmert seg i kirken, og begge synest det var godt dei slapp å døpes før konfirmasjonen. Hadde passiv rolle under dåpen, faddere og far holdt barn og jeg stod ytters. Synest det funket fint. 

Anonymkode: 356f7...da1

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Heldigvis tror ikke ateister på slikt tull, og kan dermed vente til barnet kan bestemme selv.

Anonymkode: d6564...8d4

Kristne gjør det.

Anonymkode: eb6c4...e9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så prinsipielt imot barnedåp at jeg ikke ville fått barn med en som hadde dette som et krav. Mitt barn skal ikke døpes før det er gammelt nok til å velge selv, punktum. Heldigvis var det helt i orden for mannen min å droppe dåp, selv om det er noe hans familie er vant med. De syntes det var rart at vi valgte bort dåp, men det ble heldigvis respektert. 

Anonymkode: dbdac...9b3

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Når partner ikke en gang kan komme opp mer ET argument for denne barnedåpen, så hadde jeg nok satt meg kraftig på bakbeina...

Anonymkode: e4cb5...b0f

Partneren kan bare bruke samme argument som ts "Mitt argument for å ikke døpe er at jeg er ateist, utmeldt av kirken, og ønsker ikke å ha noe med kirken å gjøre. Bare forandre "jeg er ateist" til "jeg er kristen" og medlem av kirken og ønsker at barnet skal døpes

 

Det er nøyaktig det samme argumentet. 

Anonymkode: eb6c4...e9c

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Partneren kan bare bruke samme argument som ts "Mitt argument for å ikke døpe er at jeg er ateist, utmeldt av kirken, og ønsker ikke å ha noe med kirken å gjøre. Bare forandre "jeg er ateist" til "jeg er kristen" og medlem av kirken og ønsker at barnet skal døpes

 

Det er nøyaktig det samme argumentet. 

Anonymkode: eb6c4...e9c

Ja, men i stede var argumentasjonen hans «fordi jeg vil» og «derfor»

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om min mann ønsker at barna skal døpes, så blir de det. Ikke fordi jeg føyer meg etter ham, men fordi jeg ikke har noen voldsom motstand mot det ene eller det andre. 

Et slags kompromiss kan være å la barnet velge selv før konfirmasjon. 

Anonymkode: 310da...f8d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den det betyr mest for får det på sin måte.. Barnet er jo alt innmeldt i kirken ed å ha en foreldre som er det. Så da kan man vel ike godt bruke kirken frem til barnet melder seg ut som voksen.

Anonymkode: c1224...706

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har samme her. Samboeren vil døpe jeg er ikke troende, jeg "bryr meg ikke". Han har større ønske en meg der, ønsker det for sin familie. Jeg har sagt han får fikse og ordne alt. Jeg skal møte opp på dagen og eventuelt på maten om han ordner det også. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den det betyr mest for får det på sin måte.. Barnet er jo alt innmeldt i kirken ed å ha en foreldre som er det. Så da kan man vel ike godt bruke kirken frem til barnet melder seg ut som voksen.

Anonymkode: c1224...706

Barnet er ikke medlem av kirken, uten å være døpt, kun "tilhørlig", og dette slettes når barnet fyller 18.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde samme diskusjon.

Jeg var utmeldt av statskirken, han hadde sin barnetro, på en måte. En lang historie kort: ungen ble døpt. Jeg tenkte som så at det ikke var så nøye med litt vann på hodet ;) Jeg møtte i kirken, han ordnet det aller meste i selve selskapet. Jeg var på ingen måte demonstrativ, men jeg hadde aldri vært i dåp og visste ikke helt hva som var forventet.

Hos oss var det viktigere for ham at ungen ble døpt enn det var for meg at hun ikke ble det. Og jeg valgte å ikke ta en prinsipiell greie på akkurat det der...

Når det er sagt så er hun konfirmant neste år, og det blir ikke i kirken. Nå velger hun selv. Men det har aldri i løpet av disse årene plaget henne å ha vært døpt. Så det har overhodet ikke vært noe problem.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...