Gå til innhold

Kjøttfri grillmat


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Fisk og grønnsaker med sitron, urter, krydder, godt smør og/eller olje i foliepakke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle gode tips!  :blomst:

Anonymkode: 46c15...996

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt, så bra du har bestemt deg for å kutte! 😃 

Her spiser vi ikke noe fra dyr, men koser oss likevel masse med grillmat både på tur og hjemme. Det finnes masse kjøtterstatningsprodukter, og mange av disse er også fri for soya. Ser du får gode tips her, og vil anbefale deg å bli med i noen veggis-grupper på Facebook også, for der er det masse tips og oppdatering på nye produkter ☺️

Om du skulle lure på noe om en kjøttfri hverdag er det bare å sende en PM til meg, jeg svarer gjerne og kan finne konkrete produkter om det er noe spesielt du tenker du vil finne erstatning for. 

Heier på deg! 

 

Her er det litt linker til oppskrifter: 

https://www.vegetarbloggen.no/tag/vegansk-grillmat/

Link til to Facebookgrupper:

https://www.facebook.com/groups/veggispreik/?ref=share

https://www.facebook.com/groups/438519769618644/?ref=share

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk! Så snill du er :klem:

Anonymkode: 46c15...996

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, StripeteSitron said:

Først av alt, så bra du har bestemt deg for å kutte! 😃 

Her spiser vi ikke noe fra dyr, men koser oss likevel masse med grillmat både på tur og hjemme. Det finnes masse kjøtterstatningsprodukter, og mange av disse er også fri for soya. Ser du får gode tips her, og vil anbefale deg å bli med i noen veggis-grupper på Facebook også, for der er det masse tips og oppdatering på nye produkter ☺️

Om du skulle lure på noe om en kjøttfri hverdag er det bare å sende en PM til meg, jeg svarer gjerne og kan finne konkrete produkter om det er noe spesielt du tenker du vil finne erstatning for. 

Heier på deg! 

 

Her er det litt linker til oppskrifter: 

https://www.vegetarbloggen.no/tag/vegansk-grillmat/

Link til to Facebookgrupper:

https://www.facebook.com/groups/veggispreik/?ref=share

https://www.facebook.com/groups/438519769618644/?ref=share

 

Trodde jeg siterte deg, men den klemmen ovenfor var til deg! :klem:

Anonymkode: 46c15...996

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Halloumi, gjerne på grillspyd sammen med feks squash, småtomater og paprika.

Asparges er veldig godt grillet - pensle med olivenolje og dryss havsalt over når de er ferdige. Litt dumt at sesongen akkurat er over, da.

Støtter ellers sopp, feks portobellosopp med den runde siden ned på grillen, stilken tatt av, og en god skive hvitløks- og urtesmør der i stedet.

Anonymkode: fdd36...67d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fornuftig. Dumt å dømme alle pga én tosk. Det er rimelig typisk at det er toskene som stiller opp til slike "avtaler". Normale bønder tar ikke med fullstendig blanke Oslo-folk på en hurtig-opplæring i grisehold.

Anonymkode: ba0da...256

Jobber du på kjøttindustriens trollfabrikk?

Det var ikke bare en idiot. Det var 13. ALLE.

Anonymkode: 5177f...e49

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker said:

Ehhhm...spis storfe?

Anonymkode: ba0da...256

Eller lam/får.

Jeg har fått pålegg av en som står meg nær om å slutte med svinekjøtt, så da blir det vel sånn. Det skal ikke være religiøst betinget, men av at han har et nært forhold til griser, og ser dem nesten som mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som noen andre nevnte: Halloumi

ellers er det massevis av sjømat du kan grille dersom det er aktuelt, scampi, skjell, fiskekaker - som du da kan spise som burger

du kan også grille egg sammen med grønnsaker: hul ut en Avocado og klikk et egg oppi hver halvdel. Legg på grillen og spis! Samme med paprika: hul ut, og fyll i med egg eller ost og grill

grlilla squash, aubergine og sopp er også veldig godt. Pensle med litt olje og krydre lett. Du kan også lage «pizza» av aubergine ved p skjære inskiver og smøre med tomatsaus, ost, osv 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Lill3My said:

Som noen andre nevnte: Halloumi

ellers er det massevis av sjømat du kan grille dersom det er aktuelt, scampi, skjell, fiskekaker - som du da kan spise som burger

du kan også grille egg sammen med grønnsaker: hul ut en Avocado og klikk et egg oppi hver halvdel. Legg på grillen og spis! Samme med paprika: hul ut, og fyll i med egg eller ost og grill

grlilla squash, aubergine og sopp er også veldig godt. Pensle med litt olje og krydre lett. Du kan også lage «pizza» av aubergine ved p skjære inskiver og smøre med tomatsaus, ost, osv 

Dette høres faktisk skikkelig godt ut! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gretagarbo

Beyond Burger får du kjøpt på Rema. Den er fri for soya og veldig god!

Ellers har Coop vegetardag flere fine alternativer. Pølsene med ost og chili er f.eks gode på grillen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med fisk da? Regner det var den latterlige dokumentaren i går som gjør at du plutselig er veggis. 

Anonymkode: 217c7...d50

Latterlig? Hva var latterlig med den? Det må du utdype for da så vi trolig ikke samme dokumentar....

Anonymkode: 411c6...ab8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samme her! Nå var det ikke dokumentaren alene, men summen over ting over tid som gjør at jeg går for et vegetariansk liv videre. Det er masse god mat der ute som ikke innebærer døde dyr! Jeg har flere venner som har gjort det samme for lenge siden, og de har aldri vært så fornøyde, spretne og energiske som nå. Lykke til! Føles godt å ikke støtte opp om en råtten bedrift.

Anonymkode: 411c6...ab8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jobber du på kjøttindustriens trollfabrikk?

Det var ikke bare en idiot. Det var 13. ALLE.

Anonymkode: 5177f...e49

Så de brukte 5 år på å kun sjekke 13 gårder? Det er lite effektivt og lite troverdig. 

 

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme her! Nå var det ikke dokumentaren alene, men summen over ting over tid som gjør at jeg går for et vegetariansk liv videre. Det er masse god mat der ute som ikke innebærer døde dyr! Jeg har flere venner som har gjort det samme for lenge siden, og de har aldri vært så fornøyde, spretne og energiske som nå. Lykke til! Føles godt å ikke støtte opp om en råtten bedrift.

Anonymkode: 411c6...ab8

Godt å høre, problemet er at de fleste går over til soya, som dessverre er mer ødeleggende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Samme her! Nå var det ikke dokumentaren alene, men summen over ting over tid som gjør at jeg går for et vegetariansk liv videre. Det er masse god mat der ute som ikke innebærer døde dyr! Jeg har flere venner som har gjort det samme for lenge siden, og de har aldri vært så fornøyde, spretne og energiske som nå. Lykke til! Føles godt å ikke støtte opp om en råtten bedrift.

Anonymkode: 411c6...ab8

Vi bor i Norge. Store deler av året er det kun kjøtt, fisk og lagrete grønnsaker vi kan spise.

Hvis det blir krig, eller en annen krisesituasjon der tilgangen til matvarer utenfra blir en saga blott, har vi et seriøst problem om vi ikke har en dyrebestand som matreserve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Super tråd! Jeg har også kuttet tvert gris og annet kjøtt. Tror ikke kylling eller okse har noe bedre enn det som kom frem ang grisene. 

Jeg har for øvrig hørt at Grøstad Gris er en god leverandør av svinekjøtt, at grisene der har et godt liv. så jeg skal undersøke det litt mer før jeg eventuelt handler produkter derfra. 

Anonymkode: debdd...80c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Ghostwalker said:

Godt å høre, problemet er at de fleste går over til soya, som dessverre er mer ødeleggende. 

Soya til menneskemat kommer fra europa og canada, altså ikke ødeleggende. 

Anonymkode: 6d61e...f30

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grillet fisk er jo kjempegodt! Velg den fisketypen du liker. Makrell er det jo sesong for nå på sommeren for eksempel. Ørret er knallgodt på grillen. Vend den rensede fisken med skinn i en blanding av mel, salt og pepper, og så stek den på grillen på litt alu.folie. Blir skikkelig godt! Spis gjerne med agurksalat og en rømmeklatt til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tranedatter

Med et sånt grillfat, med hull i, er det lett som en plett med grønnsaker.  Litt som denne: https://www.adlibris.com/se/produkt/grillfat-34x17cm-39770932

Vi bruker ha paprika, sopp, aubergine, squash, løk m.m. 

 

Hel mais er også nam på grillen! Samme med asparges, ha olje, salt og bare stek!

Spyd funker også bra, ha halloumi eller tofu, sammen med grønsaker.

Store portobello sopp kan funke som hanburger istede for kjøtt. Litt marinade, ost og grill!

 

Gode marinader og ulike rører, samt brød og salat til, så blir det toppen!

 

Grillet quesadilla med ost og avocado: https://www.tine.no/oppskrifter/middag-og-hovedretter/gronnsaker-og-poteter/grillet-avokado-quesadillas

Litt mer avansert, men ser godt ut: https://www.nrk.no/mat/den-beste-grillmaten-uten-kjott-1.13632041

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...