Gå til innhold

Kjøttfri grillmat

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er definitivt kroken på døra for sommerkoteletter og svinefilet for meg nå, men vet at jeg kommer til å bli invitert på flere grillfester i sommer. Jeg kan ikke spise soya, så kjøtterstatninger blir vanskelig. Noen som har forslag til annen grillmat? Maiskolber og grønnsaksspyd er flott, men fyller ikke opp magen :P 

Anonymkode: 46c15...996

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ehhhm...spis storfe?

Anonymkode: ba0da...256

• Liker 3
Skrevet

Vegetarburger, vegetarpølser, vegetarsnitzel 😀🌿

• Liker 2
Skrevet

Vannmelon? Vegetarpølser? Sopp fylt med kremost/parmesan ? Eller banan med sjokolade?

• Liker 1
Skrevet

Fetaost på grillen er skikkelig godt! Ellers kan man grille pitaprød og fylle med grønnsaker og kikerter hvis man vil gå veggis. Evt grillet pitabrød og hummus. Fylte paprika med kjøtt eller ost metter en del. Potetsalat ved siden av maiskolben? Alt må jo ikke innom grillen selv om det er grillfest...

Eller hva med å betale litt mer for kjøtt fra frittgående dyr? 

• Liker 1
Skrevet

Du finner mange vegan/vegetarburger oppskrifter på nett uten soya 🙂

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns de nye vegetarburgerne som heter VGTR er gode😊🍔 

Og hva med paprika fylt med deilige grønnsaker? 

Anonymkode: fa6b2...bbc

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva med fisk da? Regner det var den latterlige dokumentaren i går som gjør at du plutselig er veggis. 

Anonymkode: 217c7...d50

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ehhhm...spis storfe?

Vet ikke om jeg stoler på at storfe har det bedre enn griser altså!

2 minutter siden, Adorabelle said:

Vegetarburger, vegetarpølser, vegetarsnitzel 😀🌿

Finnes det uten soya?

1 minutt siden, Ripshagen said:

Vannmelon? Vegetarpølser? Sopp fylt med kremost/parmesan ? Eller banan med sjokolade?

Takk! Sopp og banan høres godt ut! Ikke sammen da! :P 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sluttet å såose svin for en stund siden da jeg hsr lest mye om at det ikke er så sunt.

De har utrolig mye god grillmat laget av kylling og kalkun, spesielt på kiwi og rema. Grillspyd, koteletter, pølser osv.

Storfe burgere og lammekoteletter går også an. Man kan også grille laks, lage grønnsakspyd med god barbequesaus, potetsalat, maiskolber, salater osv. Hel sopp, paprika og tomater er også veldig godt.

Anonymkode: d294c...006

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, gullmedalje said:

Fetaost på grillen er skikkelig godt! Ellers kan man grille pitaprød og fylle med grønnsaker og kikerter hvis man vil gå veggis. Evt grillet pitabrød og hummus. Fylte paprika med kjøtt eller ost metter en del. Potetsalat ved siden av maiskolben? Alt må jo ikke innom grillen selv om det er grillfest...

Eller hva med å betale litt mer for kjøtt fra frittgående dyr? 

2 minutter siden, MartheC said:

Du finner mange vegan/vegetarburger oppskrifter på nett uten soya 🙂

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg syns de nye vegetarburgerne som heter VGTR er gode😊🍔 

Og hva med paprika fylt med deilige grønnsaker? 

Anonymkode: fa6b2...bbc

Takk for gode tips! :blomst:

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hva med fisk da? Regner det var den latterlige dokumentaren i går som gjør at du plutselig er veggis. 

Anonymkode: 217c7...d50

Jeg hadde kuttet kraftig ned på kjøttforbruket allerede, men den vippet meg over kanten ja!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Alle som sier de skal kutte svinekjøtt vil begynne å spise det igjen. Sånn var det etter at NRK viste hvordan kyllingindustrien fungerte og kyllingsalget har bare økt. 

Anonymkode: b8f63...d3f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Alle som sier de skal kutte svinekjøtt vil begynne å spise det igjen. Sånn var det etter at NRK viste hvordan kyllingindustrien fungerte og kyllingsalget har bare økt. 

Fornuftig. Dumt å dømme alle pga én tosk. Det er rimelig typisk at det er toskene som stiller opp til slike "avtaler". Normale bønder tar ikke med fullstendig blanke Oslo-folk på en hurtig-opplæring i grisehold.

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke om jeg stoler på at storfe har det bedre enn griser altså!

Finnes det uten soya?

Takk! Sopp og banan høres godt ut! Ikke sammen da! :P 

Nei det...høres faktisk meget dårlig ut. Men sopp kan du gjøre mye med! Kryddersmør feks. Nydelig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Vet du om kyllingbøndene gjorde noe for å forbedre forholdene da?

AnonymBruker
Skrevet

Spiser du fisk? I såfall er det veldig godt og enkelt å lage en "grillpakke" med det du har /liker av fisk, skalldyr, grønnsaker og krydder(urter). Ta et kvadrat med aluminiumsfolie (dobbelt hvis den skal fraktes litt eller folien er tynn), legg ingrediensene i en haug midt på arket, og samle alle sidene slik at det blir en pakke. Putt oppi litt hvitvin eler kryddersmør eller det du liker, og tvinn sammen pakken på toppen. Legg på grillen noen minutter.

Skal du ha mat til flere, selger Rema store grillformer med ørret som man kan sette rett på grillen, denne har også plass til litt grønnsaker og krydder.

Blåskjell kan lages på grill, enten i folie, eller i en jerngryte som tåler grillen.

Man kan grille en hel kylling (tre den over en ølboks, det finner du oppskrift på på nett), det ser fancy ut og blir veldig godt!

Indrefilet av reinsdyr og annet vilt er kjempegodt på grill, men blir jo gjerne litt dyrere hvis man ikke jakter selv..

Vegetarburgere av rødbeter finnes både ferdig og kan lages veldig enkelt selv (man blir litt rød på hendene..).

Anonymkode: 4b624...71f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Finnes mange vegetarburgere uten soya! :) 
https://livlaga.hoff.no/

evt halloumi som er ost man kan grille

Anonymkode: d2cbc...057

• Liker 2
Gjest Lily_88
Skrevet

En dråpe med liquid smoke på alt får fram en deilig "kjøtt"smak, så fantasien setter grenser på hva du ønsker på grillen 🙂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...