Gå til innhold

Fordommer og fordømming


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ganske merkelig - alltid er det de kristne som er mest fordømmende :-?

Og det var ikke en fordømmende kommentar eller?!

:-? Hva vet du om hvem som er kristne eller ikke-kristne her inne?!

Jeg er kristen, men tror ikke jeg hverken i denne diskusjonen eller andre er spesielt fordømmende...

Så ikke døm folk som gruppe, er du snill... Jeg er meg, du er deg, og at vi mener hva vi mener har med mange ting å gjøre. Gudstro er bare en av mange slike ting.

Slik meningsgeneralisering av grupper er noe av det mest trangsynte JEG vet om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske merkelig - alltid er det de kristne som er mest fordømmende :-?

Akkurat her skulle jeg nesten ha ønsket at du heller ville sagt "ganske merkelig - alltid er det noen mennesker som er mest fordømmende.

Fordommer har lite med tro å gjøre, det er noe som beskriver mennesket som uttaler seg. Jeg tror de som kan oppfattes som fordømmende i denne tråden ville kunne oppfattes slik uansett hvilket syn de forfektet.

Trådstarter spør om bestemor gjør forskjell, og jeg mener nei. Jeg syns denne bestemoren bidrar til å samle heller enn å splitte en familie - og det er positivt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leola

Tex skrev:

Om mine unger ikke vil konfirmere seg (les: konfirmere seg slik det gjøres på den rette måten i kirken) blir det heller intet konfirmasjonsselskap her i gården.

Anna, jeg vet ikke noe om alle innskrivernes livstro. Men jeg bør faktisk anta at Tex er kristen som kan fordømme annen praksis på denne måten - hvis ikke så fordømmer hun faktisk seg selv ...

En borgerlig konfirmasjon er faktisk en flott begivenhet - jeg vil kalle den mer innholdsrik og minst like høytidelig som den kirkelige.

Jeg mente ikke at alle kristne er fordømmende - men fordømmende mennesker finner man etter mitt syn først og fremst blant kristne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Det er alltid så morsomt å bli sitert når den som legger ut sitatet tar det helt ut av sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leola

Nå er det ikke jeg som har delt denne diskusjonen - og jeg lurer jo litt på hva som er tatt utav sammenhengen. Du sier jo ganske rett ut at du ikke aksepterer annen konfirmasjon enn den kirkelige ... og da må jeg vel faktisk gå utifra at du er kristen selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan ikke se at du, Tex, er sitert ut av sammenheng i Leolas innlegg.

Jeg leser - ja, jeg har lest begge trådene - at du fordømmer dem som velger å ikke konfirmere seg i kirken. Selvfølgelig kan du fordømme hva du vil, men i tråd med kristen nestekjærlighet er det neppe.

Borgerlig konfirmasjon er en flott ting - og jeg var stolt av min 14 åring (nå 15 og borgelig konfirmant denne våren) da han kom hjem fra konfirmasjonssamling i HEF og ba meg om å melde ham ut av statskirken. Noe av diskusjonen hadde nemlig vært hvorfor de som deltar i HEF sitt arrangement har valgt bort å konfirmere seg i kirken og ut fra denne diskusjonen fant min pode ut at det jo var fordi han ikke trodde.

DET kaller jeg refleksjon! Tror faktisk ikke alle konfirmantene som velger kirkens alternativ er like klar over ha de gjør og hvorfor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna, jeg vet ikke noe om alle innskrivernes livstro. Men jeg bør faktisk anta at Tex er kristen som kan fordømme annen praksis på denne måten - hvis ikke så fordømmer hun faktisk seg selv ...

(...)

Jeg mente ikke at alle kristne er fordømmende - men fordømmende mennesker finner man etter mitt syn først og fremst blant kristne...

:-? Om du er uenig med Tex, og fort den del opplever Tex som fordømmende, så er det helt greit for meg. Dette er et diskusjonsforum, og det er meningen at vi skal være uenige.

Men jeg misliker det når du ut i fra en bruker generaliserer en hel gruppe. DET er faktisk å fordømme, i den reneste betydningen av ordet, etter mitt syn.

For du sa jo faktisk "de kristne" som ikke bare handler om den personen som sa noe. Men om alle oss andre kristne også.

Og jeg er i alle fall ikke enig med deg i at man først og fremst finner fordømmende mennesker blandt kristne.

(Det at du sier det, er jo i og for seg et eksempel på at fordømmende mennesker kan være ikke-kristne også.)

Jeg tror ikke negative personligthetstrekk har med religion å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leola

Mener du virkelig, Anna, at det ikke er veldig mye fordømming i kristne miljøer?

Hva med homofili, samboerskap, sex utenfor ekteskapet, abort, kvinnelige prester, alkohol, osv ... ?

Mange kristne mennesker har en tendens til å heve seg langt over andre ... En oppførsel som ikke er inkluderende, akkurat ...

Dessuten - ved å kalle meg fordømmende overfor alle kristne - så er du fordømmende selv ... :wink:

Når dette er sagt så synes jeg synd på barn som vokser opp med foreldre som ikke aksepterer deres valg fordi de ikke er i tråd med foreldrenes kristne idealer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du virkelig, Anna, at det ikke er veldig mye fordømming i kristne miljøer?  

jeg mener at det kan hverken jeg eller du bastant si noe om så lenge ingen av oss kjenner de aller fleste kristne miljøer.

For å karakterisere en gruppe bør man vite hvem man snakker om. Og om man skal karakteriere en gruppe med negative egenskaper, bør man være så spesifikk som mulig. For når man snakker om "de kristne", som du gjorde det i det første innlegget jeg svarte på, så snakker man automatisk hele røkla... fra Finn Sæle til Rosmarie Køhn og Gunnar Stålsett.

Og de to sistnevnte opplever i alle fall jeg som veldig lite fordømmende.

Det finnes helt sikkert bastant fordømmende kristne miljøer, men jeg er temmelig sikker på at det også finnes en god del som ikke er det. (Og det mener jeg at er fint, ettersom mangel på fordømmelse er en kristen grunntanke)

Du sier at

"Mange kristne mennesker har en tendens til å heve seg langt over andre ... En oppførsel som ikke er inkluderende, akkurat ... "

Men det kan jeg like lettvint si om folk på vestkanten i Oslo også, og byfolk overfor folk fra bygda... og det kan sikkert sies om enkelte muslimske grupper... og hva med de kulturelle feinsmeckerne...

Jeg er sterk motstander av generalisering. Om jeg fordømmer homofile eller køntrimusikere så er det mitt valg og noe jeg må stå for og ta ansvar for selv. Det er noe jeg gjør som menneske, ikke som kristen eller sunnmøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s
Mener du virkelig, Anna, at det ikke er veldig mye fordømming i kristne miljøer?

Hva med homofili, samboerskap, sex utenfor ekteskapet, abort, kvinnelige prester, alkohol, osv ... ?

Mange kristne mennesker har en tendens til å heve seg langt over andre ... En oppførsel som ikke er inkluderende, akkurat ...

Dessuten - ved å kalle meg fordømmende overfor alle kristne - så er du fordømmende selv ... :wink:

Når dette er sagt så synes jeg synd på barn som vokser opp med foreldre som ikke aksepterer deres valg fordi de ikke er i tråd med foreldrenes kristne idealer.

Kristne mennesker er vel ikke en ensartet gruppe? De har da vel sin egen personlighet, moral og etik de som alle andre? Og kristne mennesker tar vel generelt ikke mål av seg av å være feilfrie og syndefrie - tvertimot!!

Jeg kjenner mange kristne som har hatt sex før ekteskap, som ikke har noe imot homofile, som drikker vin, som er for kvinnelige prester (he he, hvordan kan det eksistere kvinnelige prester hvis de kristne er så imot det? Vil vel anta at de kvinnelige prestene er kristne og dermed imot seg selv da, ifølge logikken din..).

Kjenner dessutten en god del ikke-kristne som godt kan gå under betegnelsen dømmende og lite inkluderende...

(og jeg syns du biter deg selv i halen her, Leola. Med mindre du selv er kristen da.. Og bekrefter din egen teori..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leola

Nei, jeg er ikke kristen - og jeg snakker selvsagt kun utifra mine egne oppfatninger og erfaringer.

Og til din info, Anna, så er det ikke så veldig mange år siden Gunnar Stålsett var sterkt imot kvinnelige prester.

Og hva med homofile ? De blir sett på som annenrangs borgere og det finnes knapt en menighet som vil ansette en åpen homofil i ledende stillinger. Homofile har ikke ikke sjans til å inngå partnerskap innenfor noen vigslede vegger ...

Isteder for å skjule fordommene så burde de kristne bekjempe dem ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Melk
Hva med homofili, samboerskap, sex utenfor ekteskapet, abort, kvinnelige prester, alkohol, osv ...

Jeg er kristen og har ikke problemer med hverken noen av disse tingene eller borgerlig konfirmasjon. Vennligst ikke putt meg i samme bås som alle andre kristne.

Ville du likt å bli puttet i samme bås som pol Pot og Mao, som jo ikke er kristne? Jeg antar at du ikke føler deg nær dem, jeg føler meg heller ikke nær konservative kristne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leola ii

At denne diskusjonen er blitt noe helt annet enn den jeg var med å diskutere i starten får moderatorer ta på sin kappe. Jeg sa at det er ganske vanlig at kristne mennesker fordømmer andres holdninger og legninger.

Innlegget mitt var da en kommentar til Tex som ikke ville lage konfirmasjons-selskap for barna sine dersom de valgte borgerlig konfirmasjon (hun nektet dessuten å bruke ordet konfirmasjon i den forbindelse)...

Og påstå at jeg grer alle over samme kam er å konstruere problemer. Som sagt over så sier jeg at i kristne miljøer så finner man mye fordommer, bl. a. de jeg refererte til over her:

Gunnar Stålsett var sterkt imot kvinnelige prester.

Og hva med homofile ? De blir sett på som annenrangs borgere og det finnes knapt en menighet som vil ansette en åpen homofil i ledende stillinger. Homofile har ikke ikke sjans til å inngå partnerskap innenfor noen vigslede vegger ...

Hvem kan nekte for at disse foreldede holdninger florerer i kirker og menigheter rundt omkring i landet?

Jeg har hatt klassekamerater som i hele barne- og ungdomsskolen aldri fikk delta på klassefester og andre tilstelninger for der ble det begått store synder ...

Vil bare legge til at jeg har påpekt i flere innlegg at jeg ikke grer alle kristne over samme kam ... Det finnes selvsagt kristne med sunne holdninger, men i kristne miljøer, dvs. et veldig stort antall foreninger, menigheter og kirker så finnes man desverre veldig mye fordommer...

Hvorfor nekte for dette - hvorfor ikke heller bruker litt krefter på å forsøke å få slutt på disse fordommene ?

Men dette er langt fra den diskusjonen jeg startet i - hvor det var snakk om bestemoren var urettferdig som gav like gaver til barnebarn som ble konfirmerte - som de som ikke ble ... Da må jeg si en gang til at jeg synes denne bestemoren viste en stor rettferdighetssans ...

Så får dere ha deres meninger i fred for meg ... mine barn skal ihvertfall få akkurat den samme gaven fra meg enten de konfirmerer seg eller ei ... enten de velger å gifte seg eller ei ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melk

Og påstå at jeg grer alle over samme kam er å konstruere problemer. Som sagt over så sier jeg at i kristne miljøer så finner man mye fordommer, bl. a. de jeg refererte til over her:

Hm, lurer på hvilken del av følgende setning jeg har misforstått dithen at jeg trodde du puttet alle kristne i samme bås:

Ganske merkelig - alltid er det de kristne som er mest fordømmende
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Leola ii

Men hvis du leser litt mer av den samme diskusjonen så ser du at jeg modererte innlegget mitt og sa at det selvfølgelig ikke gjelder alle kristne.

Men jeg står fremdeles på at man finner veldig mange fordommer blant kristne folk ... og i særdeleshet i organiserte miljøer, som lokale menigheter, kirker ... osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke fått med meg hele diskusjonen her pga at den er spredt rundt overalt. MEN jeg synes uansett det blir galt å nekte barna sine en borgelig konfirmasjon. Er det da bedre at barna skal gå gjennom konfirmasjonstiden og lære at de er hyklere? Å påtvinge noen en tro er galt, uansett om det er barna dine eller naboen eller Ola Dunk på gata. Den dagen jeg får unge skal ungen selv få velge om h*n skal ha borgelig eller kirkelig konfirmasjon, resultatet er for meg det samme så lenge barnet blir lykkelig. Men vi er ikke alle like, det er helt sikkert..

Og til Leola: Jeg skjønner hva du mener, men jeg skjønner også at folk angriper deg og henger seg opp i det du skrev tidligere i debatten. Det er slik det er her på KG. Istedet for å diskutere sak skal det diskuteres andres feilformuleringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SumoBryter

Hva med å kun være dømmende er det noe bedre? Kristne skal ikke i prinsipp dømme andre, men det gjør de allikevel, det er kun Gud som skal kunne dømme.

Jeg syns det er for mye dømming ute og går...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til å være en del misforståelser ute og går her.

Når kristne sier at noe er synd, så er det ikke for å dømme noen, men heller for å opplyse.

Jeg vil nok av mange kunne kalles en radikal kristen.

Dette fordi jeg tror på hele Bibelen.

Men jeg hever meg ikke over noen, heller ikke hever jeg meg over de som har skrevet Bibelen og sier at det ene er sant, og noe annet er usant.

Når det gjelder livsstil som homofili, sex utenfor ekteskap, stort alkoholbruk osv. kaller vi dette for synd fordi det står i Bibelen at det er så.

Såkalte kristne som bortforklarer dette, gjør det ganske sikkert for å gjøre seg selv populære.

Dette vil mange av dere kalle et fordømmende utsagn overfor de liberale, men dette er min mening, og en kan ikke kalle alle meninger for fordømmende. Hvis all negativ omtale er fordømmende, ja, da er vi alle her fordømmende.

Det er jo blitt så populært å sverme for de homofile nå til dags. Dette er jo blitt en ren motesak ser det ut til.

Det står i Bibelen at homofili er synd.

Men dessverre er det blitt mye feilskriving og feilsitering om dette emnet.

Jeg har vært i mange menigheter som dere sikkert vil kalle radikale, men jeg har aldri hørt at homofile ikke er velkomne i noen av dem. tvert imot så er alle velkomne i Guds hus, uansett, for vi er alle syndere, som trenger å omvende oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...