Gå til innhold

Hvorfor deltar ikke folk på dugnad?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

???. Kunne du tenkt deg å si litt mer enn ETT ord, så det blir litt mening i det, hva mente du?

Anonymkode: a1385...b31

Det er et fenomen... 

#krenka beskriver denne generasjonen av svært lett krenkede personer som tar seg nær av det meste. Jeg fikk en assosiasjon da jeg leste innlegget ditt 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gnir ikke noe inn, men irriterer meg over at hun hevder å ha fasiten på hva som er normalt. Skam deg selv!

Anonymkode: e3303...37c

Jeg har ingenting å skamme meg over, det er ikke jeg som forsøker å tråkke på en som kanskje ikke har et nettverk rundt seg i hverdagen. Javel, du er kanskje heldig her i livet, men du kan ikke gå rundt og forvente at alle andre er like heldige som deg. 

Anonymkode: c319b...770

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er virkelig ikke normalt at man ikke klarer å skaffe en barnevakt og to. Alle jeg kjenner har familie, gode naboer og venner man kan spør om en tjeneste. Har ikke du?

Anonymkode: e3303...37c

Ikke alle har familie? Jeg har mange venner som har mistet både en og to foreldre. Og ikke alle har foreldre som er verken friske psykisk eller fysisk til å passe. Folk er travle idag, så det er ikke bare bare å få naboer eller venner til å passe heller. Hvorfor skal du rakke ned på folk som har lite nettverk, føler du deg bedre? 

Anonymkode: af5d2...450

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Rucula skrev:

Det er et fenomen... 

#krenka beskriver denne generasjonen av svært lett krenkede personer som tar seg nær av det meste. Jeg fikk en assosiasjon da jeg leste innlegget ditt 

Viser bare igjen hvor lett folk trekker konkusjoner og dømmer, var faktisk poenget mitt. "Denne generasjonen", sier hvor lett du tar ting for gitt. Jeg er over 60 år i dag. Var det den generasjonen du tenkte på? Neppe.
 

Anonymkode: a1385...b31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så å vaske er kvinnejobb, mens dugnad er mannejobb..? ;)

Vi er ikke alltid to, nei, og vi prioriterer å spise middag med barna framfor dugnad, hvor det viser seg at det var så lite å gjøre at de brukte under en time ;) Vi gikk ut for å stille opp etter middag. De har seg selv å takke når de setter oppstart kl 16... 

 

Anonymkode: e9a96...330

Eller omvendt ja, det er ikke poenget. 

Hvis man spiser sammen hver dag så dør man ikke av å dele seg en gang i blant. 

Jeg har også et lite barn, som kaster mat osv, og en hund som skal ha sitt. Vi har akkurat vært på dugnad i bhg. Jeg lagde mat og spiste med barnet, mannen dro på dugnad i bhg. Han var vel borte i 2-3 timer. 

Det er jo snakk om å VILLE delta i til fellesskapet! Å ikke sluntre unna og ikke være egoistisk.  Dessuten er det i min interesse at ting er pent, rent og ordntlig i bhg siden det er der mitt barn tilbringer mange timer hver dag. 

Hva om alle tenkte som deg?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Rucula skrev:

Eller omvendt ja, det er ikke poenget. 

Hvis man spiser sammen hver dag så dør man ikke av å dele seg en gang i blant. 

Jeg har også et lite barn, som kaster mat osv, og en hund som skal ha sitt. Vi har akkurat vært på dugnad i bhg. Jeg lagde mat og spiste med barnet, mannen dro på dugnad i bhg. Han var vel borte i 2-3 timer. 

Det er jo snakk om å VILLE delta i til fellesskapet! Å ikke sluntre unna og ikke være egoistisk.  Dessuten er det i min interesse at ting er pent, rent og ordntlig i bhg siden det er der mitt barn tilbringer mange timer hver dag. 

Hva om alle tenkte som deg?

Og du klarte ikke lese så langt ned at du så at vi faktisk gikk ut for å delta, men da var de fefdige og gått hjem..? 

Nei, jeg skipper ikke middag for å stille opp på et idiotisk tidspunkt som er satt helt uten å tenke på hva som er praktisk for folk. Da får de ta konsekvensen av dårlig oppmøte og sette et ok tidspunkt neste gang. 

Anonymkode: e9a96...330

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor ofte er DU barnevakt for nabounger og venners barn, mon tro...

Anonymkode: e9a96...330

Ofte, særlig for venners barn. Jeg skjønner selvsagt at dersom man bor i litt mer grisgrendte strøk, kan barnevaktutfordringene være større, men i vårt nokså tettbefolka område er normalen at det ikke er vanskelig å skaffe barnevakt for å delta på for eksempel en dugnad. 

Anonymkode: e3303...37c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ofte, særlig for venners barn. Jeg skjønner selvsagt at dersom man bor i litt mer grisgrendte strøk, kan barnevaktutfordringene være større, men i vårt nokså tettbefolka område er normalen at det ikke er vanskelig å skaffe barnevakt for å delta på for eksempel en dugnad. 

Anonymkode: e3303...37c

Da bor du nok unormalt til ;) jeg bor i Bergen, og her er det normalen at man kanskje er på nikk med naboen, og 90% av alle jeg kjenner, både kolleger og venner, sliter med barnevakt.. 

Og da bruker man ikke opp en slik tjeneste på en dugnad... 

Så fint for deg at du er så heldig, men det er nok langt mer normalt at folk ikke har kontakt med naboene, vennene kjenner ikke hverandres barn spesielt godt eller har mer enn nok selv, og om man er så heldig å ha familie i nærheten, er de gjerne travle de også.

Anonymkode: e9a96...330

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trist å høre at dere har et så elendig sosialt nettverk at dere ikke finner barnevakt for en ettermiddag/kveld og to.

Anonymkode: e3303...37c

Ikke sannsynlig at en bruker opp "barnevakt kvoten" på å gå på dugnad. Mange har ikke flust med barnevakter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Chantielle skrev:

Et sted jeg tidligere bodde,ble det slik at de som ikke kom på dugnad,måtte betale en viss sum. Pengene ble brukt til å få andre til å ta småjobbene. Plutselig var det mange som hadde tid til å delta på dugnad likevel.

Sånt er så deilig. Da kan man selv prioritere. Hadde glatt betalt meg ut av dugnad. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, når det er mat på vegger, møbler, gulv og halve spisestuen, så kan ikke det vente til neste dag, nei ;) har kanskje ikke barn, du? Når en ettåring insisterer på å spise selv, tar det tid. Og det blir ekstremt mye gris. Så selv om man lager noe kjapt, tar det tid å spise den, og tid å vaske etterpå. Når dugnaden begynner kl 16, som er litt før vi kommer hjem fra jobb, og de er ferdige kl 17, så var det ikke akkurat så lett å delta... 

Anonymkode: e9a96...330

Trodde det var foreldrene som bestemte :)

Anonymkode: fcd6b...a15

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg deltatt på dugnad så langt det har passet.

Anonymkode: be2ec...360

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som du skriver så får man følelsen av at det er nesten en plikt å delta. De fleste verdsetter nok fritiden sin ganske høyt. Også er det nok mange som ikke ser behovet for vedlikehold av fellesarealene like godt som deg. Noen er fornøyd bare de har det greit i huset sitt.

Anonymkode: 1daeb...c91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs. Om det står når det begynner og når det er tenkt at det slutter så er sjansen større for at jeg møter opp. I tillegg må det være konkrete oppgaver. Jeg gidder ikke å bruke hele dagen på dugnad og jeg gidder ikke sånn dårlig organiserte greier der man bare skal møte opp.

Sist jeg bodde et sted hvor det var dugnad så betalte jeg heller den summen for å ikke møte opp.

Egentlig er det større sjanse for at jeg møter opp på dugnad i den frivillige organisasjonen jeg er frivillig i enn dugnad der jeg bor. Det handler om at det føles mer meningsfylt og at jeg tenker at organisasjonen har større behov for hjelp.

Anonymkode: 43440...249

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med dugnad, er at for en del mennesker er dugnad det viktigste, ikke nødvendigvis hva som blir gjort. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...