Gå til innhold

Hvorfor deltar ikke folk på dugnad?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fordi folk idag jobber 100-%, ikke har besteforeldre som sitter barnevakt og barna har tusen lekser de trenger hjelp til

Anonymkode: 3aa73...1a0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er kjedelig og jeg har bedre ting å gjøre som å gå på jobb eller slappe av foran tv-en. Ting blir jo gjort om jeg er med eller ikke så da er motivasjonen til å delta på bunn.

Anonymkode: cd73a...18b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datoen blir satt uten å høre hva som passer for folk. 

I vellaget kom innkallingen en uke før dugnaden. Jeg skulle jobbe, og mannen måtte jo da være med ettåringen vår. Og leggeritualet begynte 20 min etter dugnaden, og det er ikke så lett å delta og passe en ettåring samtidig..

I fjor begynte de dugnaden midt i middagstiden, og vi måtte få mat i både oss selv og ungene før vi kunne være med, og innen maten var spist opp og huset vasket ned, var dugnaden fislet over.

Anonymkode: e9a96...330

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Tibbie skrev:

Enig. Nordmenn er veldig dårlig på sånt.

Jeg har brukt mange år av livet mitt på frivillig arbeid for å gjøre samfunnet til et bedre sted, og folks vilje til å hjelpe til er pinlig lav.

Selv eier jeg ikke bolig, men har alltid deltatt på dugnadene. Jeg synes at det er hyggelig å bli bedre kjent med naboene. Dessuten synes jeg det er godt å bruke kroppen til løvraking, maling og lignende. Innså nettopp at jeg høres ut som ei dame på 60, men det er sant! :P 

Nordmenn er da ikke dårlig på slik.

De er faktisk i verdenstoppen.

https://www.an.no/dugnad/utdanning/vestlandet/her-er-de-best-pa-dugnad/s/5-4-635365

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er er en av de familiene som alltid stiller på dugnad i idrettslaget, bhg, skole og borettslag. Og ja, det er den samme lille gjengen som stiller hver gang... Men grunnen til at vi stiller er KUN samvittighet, og frykt for å bli stemplet som unnasluntrer. Jeg skulle aller helst ha sluppet, og jeg skulle gledelig ha betalt en tusenlapp for å dekke en håndverker/vaktmester/russebuss (hva enn som passer oppgavene). De hadde nok utført jobben både bedre og raskere også. Så jeg er svært lite fan av dugnad!

Anonymkode: 87142...86d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Datoen blir satt uten å høre hva som passer for folk. 

I vellaget kom innkallingen en uke før dugnaden. Jeg skulle jobbe, og mannen måtte jo da være med ettåringen vår. Og leggeritualet begynte 20 min etter dugnaden, og det er ikke så lett å delta og passe en ettåring samtidig..

I fjor begynte de dugnaden midt i middagstiden, og vi måtte få mat i både oss selv og ungene før vi kunne være med, og innen maten var spist opp og huset vasket ned, var dugnaden fislet over.

Anonymkode: e9a96...330

Det må være den dårligste unnskyldningen jeg noen gang har lest..hørt om rask middag? Nedvask av hus kunne kanskje ha ventet til en annen dag..? 

Anonymkode: 366f7...136

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det må være den dårligste unnskyldningen jeg noen gang har lest..hørt om rask middag? Nedvask av hus kunne kanskje ha ventet til en annen dag..? 

Anonymkode: 366f7...136

Nei, når det er mat på vegger, møbler, gulv og halve spisestuen, så kan ikke det vente til neste dag, nei ;) har kanskje ikke barn, du? Når en ettåring insisterer på å spise selv, tar det tid. Og det blir ekstremt mye gris. Så selv om man lager noe kjapt, tar det tid å spise den, og tid å vaske etterpå. Når dugnaden begynner kl 16, som er litt før vi kommer hjem fra jobb, og de er ferdige kl 17, så var det ikke akkurat så lett å delta... 

Anonymkode: e9a96...330

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.6.2019 den 21.32, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det mange som ikke deltar på dugnad i f.eks. sameie? 

Anonymkode: da978...628

For vår del, fordi det har blitt for mange av dem.

Vi bor ikke i et sameie, har ingen fellesarealer, har ikke små barn med dugnad i barnehage, fritidsaktiviteter, osv lenger, men den ene dugnadsforespørselen etter den andre dukker opp uansett.

Norge er kjent for dugnader, det er noe som er unikt for oss, og noe jeg alltid har deltatt på når jeg har kunnet, men nå føler jeg at dugnadsbegrepet blir misbrukt. Alt skal gå på dugnad.

Anonymkode: 77116...7db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hugs at ; utan frivillighet går ikkje Norge rundt. Vi er heilt nødt til å bidra alle saman for  å få ting til å gå, for det er ikkje aktuelt pga pengar å leie inn folk til kvar minste ting som skal gjerast. Og ingen kan gå og berre nyte godt at andre sin frivillige innsats utan å bidra sjølv. 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Gagaen skrev:

Hugs at ; utan frivillighet går ikkje Norge rundt. Vi er heilt nødt til å bidra alle saman for  å få ting til å gå, for det er ikkje aktuelt pga pengar å leie inn folk til kvar minste ting som skal gjerast. Og ingen kan gå og berre nyte godt at andre sin frivillige innsats utan å bidra sjølv. 

 

Det er forskjell på å få ting til å gå rundt, og på å måtte stille opp på dugnader fordi korpset skal på danmarkstur, fotballaget på cup i tyskland, etc. Det er fullstendig unødvendig. 

Det hadde også vært hakket enklere om dugnaden var mer type vi setter frem utstyr, så kan folk møte opp når de har tid denne uken, her er liste over oppgaver, skriv dere opp på det dere vil gjøre. 

Man har kanskje ikke anledning til å plukke boss torsdag kl 17, men har god tid onsdag... 

Anonymkode: e9a96...330

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi styret irriterer meg, og vi har en "Narvestad" som går rundt og kommanderer. Dessuten starter det som regel for tidlig for den som er på jobb. Rekker så vidt å komme hjem før dugnaden starter. 

Anonymkode: f9ecb...970

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I borettslaget mitt hadde vi veldig godt oppmøte, var ferdig på 1.5 time og etterpå var det gratis burger, øl og brus. Ikke noe fyllefest, men sosialt og koselig. 

Gamle med rullsyor var med og holdt styr på listene. 

Barn ned i 2 års alderen var med og raket. 

Studenten som satt i en svær eksamensperiode deltok.

Hun gravide som hadde sikkert hundre tileggsplager steker burger. Mannen hennes passer på ungene som ikke ble med på dugnaden. 

Barna som var selvstendige nok ryddet i blomsterbed og trillet trillebår. 

De resterend evoksne gjorde ting som å rake, organisere søppelkonteiner, plukke søppel, legge frem til grilling, kaste/donere sykler uten merking og leģge grus og plante bed.  

Jeg var med på å rake vekk løv, men ofte har det ikke passer pga tredelt turnus. Om jeg jobber/jobbet natt må jeg sove og få tipbake livs- rytmen. Da sier jeg ifra på forhånd og har hjulet med f.eks å planlegge dugnaden eller å handle inn til grillingen. 

Anonymkode: 02593...e73

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Tibbie skrev:

Enig. Nordmenn er veldig dårlig på sånt.

Jeg har brukt mange år av livet mitt på frivillig arbeid for å gjøre samfunnet til et bedre sted, og folks vilje til å hjelpe til er pinlig lav.

Selv eier jeg ikke bolig, men har alltid deltatt på dugnadene. Jeg synes at det er hyggelig å bli bedre kjent med naboene. Dessuten synes jeg det er godt å bruke kroppen til løvraking, maling og lignende. Innså nettopp at jeg høres ut som ei dame på 60, men det er sant! :P 

Nordmenn har jo bygd landet på dugnad etter krigen. Dugnadsånden står sterkt i Norge, i motsetning til i mange andre land. Personlig hater jeg dugnad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et sted jeg tidligere bodde,ble det slik at de som ikke kom på dugnad,måtte betale en viss sum. Pengene ble brukt til å få andre til å ta småjobbene. Plutselig var det mange som hadde tid til å delta på dugnad likevel.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er er en av de familiene som alltid stiller på dugnad i idrettslaget, bhg, skole og borettslag. Og ja, det er den samme lille gjengen som stiller hver gang... Men grunnen til at vi stiller er KUN samvittighet, og frykt for å bli stemplet som unnasluntrer. Jeg skulle aller helst ha sluppet, og jeg skulle gledelig ha betalt en tusenlapp for å dekke en håndverker/vaktmester/russebuss (hva enn som passer oppgavene). De hadde nok utført jobben både bedre og raskere også. Så jeg er svært lite fan av dugnad!

Anonymkode: 87142...86d

Helt enig. Jeg er for å betale litt penger og få utenforstående til å gjøre "dugnadsarbeid". Men slike forslag blir gjerne nedstemt i f.eks. borettslag da det finnes en egen rase folk som lever og ånder for å styre og sjefe og arrangere dugnader. De samme folkene leter etter ting de kan kritisere da dette er deres store hobby.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier alltid å prioritere å få med meg dugnader. Syns det er sosialt og hyggelig å gjøre noe sammen med andre. Men de siste dugnadene i velet har jeg faktisk ikke fått vært med på og det plager meg litt.... Er redd for at de andre skal tro at jeg sluntrer unna og at jeg ikke er interessert i å bidra for fellesskapet. Sannheten er at alle gangene det har vært dugnad i det siste så har jeg vært opptatt med jobb, eller andre dugnadsoppgaver (nå sist kioskvakt på fotballcup). 
Men, det er jo sant at det stort sett er de samme som møter opp på slike dugnader og det er egentlig mest trist for de som går glipp av fellesskapet, tenker jeg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, Chantielle skrev:

Et sted jeg tidligere bodde,ble det slik at de som ikke kom på dugnad,måtte betale en viss sum. Pengene ble brukt til å få andre til å ta småjobbene. Plutselig var det mange som hadde tid til å delta på dugnad likevel.

Sånn hadde vi det i borettslaget. Dugnad inngikk i felleskostnadene, og de som stilte opp på dugnaden fikk betalt for det. Det førte til at nesten ingen stilte opp, for man hadde betalt for at "noen andre" skulle gjøre det, og det var ikke plikt å stille opp. 

Anonymkode: e9a96...330

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånn hadde vi det i borettslaget. Dugnad inngikk i felleskostnadene, og de som stilte opp på dugnaden fikk betalt for det. Det førte til at nesten ingen stilte opp, for man hadde betalt for at "noen andre" skulle gjøre det, og det var ikke plikt å stille opp. 

Anonymkode: e9a96...330

Tja,å måtte betale feks kr 500.- i ekstrautgifter for ikke å delta,det hjalp der jeg bodde. Men folk har vel god råd i dag,så da hjelper det kanskje ikke. Hos oss ble det ansett som en form for 'bot'.

 

Endret av Chantielle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Chantielle skrev:

Tja,å måtte betale feks kr 500.- i ekstrautgifter for ikke å delta,det hjalp der jeg bodde. Men folk har vel god råd i dag,så da hjelper det kanskje ikke. Hos oss ble det ansett som en form for 'bot'.

 

Ja, forskjellen var jo at hos oss betalte alle det, og så fikk man lønn om man stilte opp. Så man tapte ikke noe på å ikke delta, man bare unngikk å vinne. Det føles annerledes enn om pengene blir krevd inn i etterkant som "straff",  selv om prisen er akkurat den samme. Vi hadde vel 25 kr i mnd på fellesutgiftene, som gikn til lønn til de som dugnadet. Det har ikke samme psykiske effekten som en "bot" på 300 kr, selv om man har betalt akkurat samme summen.

Anonymkode: e9a96...330

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, forskjellen var jo at hos oss betalte alle det, og så fikk man lønn om man stilte opp. Så man tapte ikke noe på å ikke delta, man bare unngikk å vinne. Det føles annerledes enn om pengene blir krevd inn i etterkant som "straff",  selv om prisen er akkurat den samme. Vi hadde vel 25 kr i mnd på fellesutgiftene, som gikn til lønn til de som dugnadet. Det har ikke samme psykiske effekten som en "bot" på 300 kr, selv om man har betalt akkurat samme summen.

Anonymkode: e9a96...330

Ja, tror det har større effekt å måtte betale ekstra i etterkant. Summen jeg skrev på kr 500.- var kun et eksempel altså,så er det sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...