Gå til innhold

Dritt lei menn som «bare vil snakke litt»


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig er det lov å slå av en prat, og de fleste mennesker klarer dette, i de sammenhenger det passer seg - uten å bryte andres intimgrenser.

Det som trigga denne reaksjonen handler selvfølgelig ikke om det.

Men denne studenten fremma ikke det å slå av en prat med hvem som helst, ikke den gamla dama på benken, eller pappaen i barselperm i parken, som eksempel - han frontet helt spesifikt det å gå opp til og snakke med 'ei søt jente'.

#villebaresnakkelitt 

Er nøyaktig den kleine liksom "unnskyldninga" absolutt alle  sleske menn, med eller uten promille, har brukt og slengt mot kvinner som de slett ikke vil bare snakke litt med, men komme ned i trusa på, helst med en eneste gang. Når en prøver å komme seg unna uønska seksuell oppmerksomhet.

Som kvinne, så leste jeg innlegget hans ikke som å åpne opp for et varmere samfunn, der vi generelt sett bryr oss mer om folk rundt oss, små som store, gamle som unge. (De ble jo pussig nok ikke nevnt med ett ord) Men som et forsøk og ønske om å senke terskelen og gjøre kvinner han finner seksuelt attraktive enda mer sosialt forpliktet til å være åpen for og ta imot enhver som ønsker av min oppmerksomhet, for deres egen glede og lysts skyld.

Det er ikke de som faktisk bare vil snakke litt som er problemet, men alle de som "bare vil snakke litt" - og egentlig vil noe helt annet. 

 

 

Anonymkode: 1b85a...94e

Dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig er det lov å slå av en prat, og de fleste mennesker klarer dette, i de sammenhenger det passer seg - uten å bryte andres intimgrenser.

Det som trigga denne reaksjonen handler selvfølgelig ikke om det.

Men denne studenten fremma ikke det å slå av en prat med hvem som helst, ikke den gamla dama på benken, eller pappaen i barselperm i parken, som eksempel - han frontet helt spesifikt det å gå opp til og snakke med 'ei søt jente'.

#villebaresnakkelitt 

Er nøyaktig den kleine liksom "unnskyldninga" absolutt alle  sleske menn, med eller uten promille, har brukt og slengt mot kvinner som de slett ikke vil bare snakke litt med, men komme ned i trusa på, helst med en eneste gang. Når en prøver å komme seg unna uønska seksuell oppmerksomhet.

Som kvinne, så leste jeg innlegget hans ikke som å åpne opp for et varmere samfunn, der vi generelt sett bryr oss mer om folk rundt oss, små som store, gamle som unge. (De ble jo pussig nok ikke nevnt med ett ord) Men som et forsøk og ønske om å senke terskelen og gjøre kvinner han finner seksuelt attraktive enda mer sosialt forpliktet til å være åpen for og ta imot enhver som ønsker av min oppmerksomhet, for deres egen glede og lysts skyld.

Det er ikke de som faktisk bare vil snakke litt som er problemet, men alle de som "bare vil snakke litt" - og egentlig vil noe helt annet. 

 

 

Anonymkode: 1b85a...94e

Det er ingenting galt i å ta kontakt med ei søt jente så lenge man respekterer en mulig avvisning. Og akkurat det kom ganske klart frem i innlegget til psykologistudenten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på hvordan en mann hadde følt seg om en ulv vandret ned fra fjellet, setter seg på benken der de tar seg en ... sigar ... (not, en rullings seff eller peller seg i nesa).

Mannen kvepper litt, men ulven sier: slapp av, det er jo bare meg. er jeg ikke søt? Har du aldri sett en ulv før? Skal jeg vise deg hvordan jeg hugger i når jeg angriper byttet mitt????????????????????

Mannen som hadde tenkt seg motsatt scenario, hvor han selv er i rollen som ulven, den som lissom skal spørre: har du aldri sett en voksen mann før? eller "så da, dette er ikke farlig"

Reagerer mannen som om ulven er søt eller skjønn? Nei, da blir han engstelig for eget liv.

Plutselig, i motsatt scenario.

Anonymkode: 6f949...89c

Prøv å ta denne analogien om en hvilken som helst annen gruppe enn menn og smak litt på hvordan det fremstår da. F.eks samenlikn mørkhodede med ulver. Eller jøder. Eller muslimer.

Anonymkode: dd805...2a4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anki skrev:

 

Og dette har du pratet med Christine Krieg om? Du har lest hele debatten hennes på twitter og fulgt med på de forskjellige innspillene der?

Jeg tolket Christine Krieg sitt svar som ett innspill på hvorfor damer er tilbakeholdne, hvorfor de ikke vil snakke. Og det ble ikke bedre når artikkelen til studenten flere steder ble trykket med et bilde av en person med mikrofon som går etter ei dame med headsett på. Og så kom historiene på twitter, om andre som hadde opplevd folk som nettopp bortforklarte seg med at de bare ville snakke litt, også ballet det seg på. Og såklart drar media frem de historiene som har damer som blir trakkasert av mannfolk, de gir mest klikk, mest oppmerksomhet og dermed mest reklame.  Så kommer de som overtolker det som at det er ett angrep på alle menn, at man ikke skal kunne si hei til noen også er det igang. Men gi det noen uker så er det like glemt som #metoo (som trossalt tok av fordi det var internasjonalt, Norge er kjappere til å glemme).

Og jo, det er flere på twitter som også ikke ser hvorfor de syntes det er ubhagelig, det har vært kommentarter fra flere mannfolk (ikke min skyld her) som sier at de burde ikke smile om de ikke vil ha oppmerksomhet, de burde kle på seg o.s.v. Som alltid, en gruppe idioter ødelegger for mange! Ikke noe ukjent der altså.

 

Ærlig talt, les saken en gang til om du ikke har fått det med deg. Hun angrep studenten som kun tok til orde for å ta en hyggelig prat, og rettet dette spesifikt som en respons på hans oppfordring. 

Her er en link til twitterprofilen hennes der hun blant annet sier at hun håper at han stryker på studiene sine:

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig er det lov å slå av en prat, og de fleste mennesker klarer dette, i de sammenhenger det passer seg - uten å bryte andres intimgrenser.

Det som trigga denne reaksjonen handler selvfølgelig ikke om det.

Men denne studenten fremma ikke det å slå av en prat med hvem som helst, ikke den gamla dama på benken, eller pappaen i barselperm i parken, som eksempel - han frontet helt spesifikt det å gå opp til og snakke med 'ei søt jente'.

 

Anonymkode: 1b85a...94e

Skivebom, igjen. Studenten tok til orde for å bli kjent med nye mennesker, og nevnte et eksempel der han kunne tenke seg å slå av en prat med en jente, og at han ofte møter mennesker han kunne tenkt å slå av en prat med. 

Ellers er det komisk at de hysteriske reaksjonene forsvares med "han sa jo han ville prate med en jente" :bond:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis begge kjønn hadde fått gå i fred når de er ute, hadde alt vært mye bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er et fornuftig leserinnlegg: 

Sitat

 

Er vi virkelig så svake at vi ikke lenger klarer å bli pratet til uten at det skal tolkes som et overtramp på integriteten vår? Jeg blir provosert av at andre kvinner er med på å latterliggjøre meg som kvinne. Jeg klarer å se forskjell på gode og onde intensjoner. Jeg skjønner forskjellen på overgrep og prat. Gjør Krieg?

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/zGVrEw/jeg-er-lei-av-kvinner-som-klager

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎19‎.‎06‎.‎2019 den 7.47, AnonymBruker skrev:

Mennesker med facebook er dårlig kvalitetsmennesker. Mennesker med snap ... Hjelp, jeg dør på meg.

 

Og før var det vel fasttelefonen som var problemet ditt, og før det var det telegrafen, og før det var det brevduene. Alltid syte :) Det er jo ikke sosiale media som er problemet, det er de som trakterer de. Om de ikke hadde brukt dette hele tiden så hadde de sittet og lest se og hør eller noe annet søppelliteratur i stedet. Ikke noe nytt under solen. Er enig i at nordmenn er for opptatt av å sitte med nesen ned i sin mobiltelefon hele tiden, selv når de skal sosialisere i det virkelige livet, en forbannet uting som mange ikke har sosiale antenner til å kutte ut. De er hekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.7.2019 den 12.06, HarryDotter skrev:

Har aldri likt å tørrprate, så forstår heller ikke det behovet for på død og liv kontakte fremmede :) Men dette er jo for mange en prinsippsak.

Så kvinner skal velge hvem som skal få lov å prate med dem? Og også hva de skal si til dem, dersom de blir funnet verdige til å ta kontakt? Hvordan skal menn vite om de er kvalifisert til å prate? Det står jo ikke i panna på kvinner hvem de liker å prate med? Å kommunisere er jo en delikat prosess. Og vi i norge er særskilt sære på dette med kontakt med fremmede. Derfor syntes jeg denne kampanjen er håpløs. Den er i beste fall vag og slingrende.

Eh ja, selvsagt bestemmer hver enkelt hvem de vil snakke med. Ingen har krav på å snakke med noen andre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Anki skrev:

Har du vært inne på twitter hvor kampanjen sprang ut og lest historiene der? For alle går ikke på menn nei, det er flere som går fra kvinne til kvinne, kvinne til mann og mann til mann også. Men media har fokusert hovedsakelig på de historiene som har vært ubehgelige menn ovenfor kvinner og slik vil det nok alltid være siden kvinner flest ser seg selv på som underlegne for menn.

Høres ut som du har vært et helt annet sted enn meg go lest (twitter), for der er ikke bildet slikt. Men på kommentarfelt i aviser, på facebook o.l. tolker folk flest det som at det betyr at menn ikke kan prate til kvinner i heletatt, så noen drar dette ut av proporsjoner.

Jeg er ikke på Twitter. Jeg lever et liv utenfor sosiale medier og baserer mine kommentarer på det jeg opplever der.

Så lenge dette er nok en sak som blir gjort til et stridsspørsmål mellom kjønnene, får vi ikke ansvarliggjort de individene som har uakseptabel atferd. All energi går med til kjønnspolarisering.

I rettsstaten er det individets handlinger som skal ansvarliggjøres. Kollektiv avstraffelse er forbudt. Jeg er møkk lei av å bli holdt ansvarlig for andres handlinger bare fordi jeg har samme kjønn. Men ansvarliggjort blir jeg som mann. Det forutsettes da at jeg har uakseptable holdninger og verdier. Jeg blir møtt som overgriper og mannssjåvinist som ønsker å undertrykke kvinner. «Fordi man ikke kan se på meg at jeg har gode hensikter»

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
10 timer siden, jabx skrev:

Eh ja, selvsagt bestemmer hver enkelt hvem de vil snakke med. Ingen har krav på å snakke med noen andre.

Du missfortstår.

Alle står i utgangspunktet fritt til å slå av en liten prat med en fremmed, enten det er på buss, tog eller fly. Vi er sosiale vesner. Vi finner våre venner og våre partnere ved å kommunisere. Prate. Det er bare skrullete norge som har en slags uskreven lov på at slikt gjør man ikke.

Poenget er da at mange syntes en liten prat for å slå ihjel litt ventetid er alright og noen hater det. Problemet blir da at de som har lyst å prate litt, kan ikke vite hvem som hater det og hvem som ønsker det. Derfor må de ta en sjanse og bare prøve. Så gjelder det da selvsagt å ha såpass antenner at man kutter chatten straks man merker at personen ikke er gira på å prate. 90% av oss klarer det. Pga resterende 10%, havner vi nå i #kampanje. Akkurat samme er det jo med å flørte eller å ta den første reelle kontakten med en man liker godt. Man vet ikke om man får avslag eller ikke, men man må jo prøve?

Det å bli lagt an på av noen er i utgangspunktet noe positivt. Burde iallefall være det. Problemet er at veldig mange kvinner finner det sjarmerende straks det er en mann de syntes er kjekk. Om de ikke finner ham attraktiv syntes de det er trakasserende. Og menn vet ikke, før de får prøvd seg, om de er kjekke i hennes øyne eller ikke. Som mann taper man jo nesten uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, herzeleid skrev:

Skivebom, igjen. Studenten tok til orde for å bli kjent med nye mennesker, og nevnte et eksempel der han kunne tenke seg å slå av en prat med en jente, og at han ofte møter mennesker han kunne tenkt å slå av en prat med. 

Ellers er det komisk at de hysteriske reaksjonene forsvares med "han sa jo han ville prate med en jente" :bond:

Da tolket vi teksten hans forskjellig. Joa, han sier det bare er å si hei, men alle eksemplene og situasjonene han beskriver er han og potensielle kjærester. Både jenta på t-banen, jenta på byen, jenta i paris, og han nevner dette med datingapper. Ikke på noe sted tolker jeg det som at han mener snakke med alle mennesker, jeg tolker artikkelen hans som å snakke med damer. Og det gjorde jeg før Christine Krieg ble involvert og jeg fikk flere synspunkt på saken.

 

4 timer siden, Jalp skrev:

Jeg er ikke på Twitter. Jeg lever et liv utenfor sosiale medier og baserer mine kommentarer på det jeg opplever der.

Så lenge dette er nok en sak som blir gjort til et stridsspørsmål mellom kjønnene, får vi ikke ansvarliggjort de individene som har uakseptabel atferd. All energi går med til kjønnspolarisering.

I rettsstaten er det individets handlinger som skal ansvarliggjøres. Kollektiv avstraffelse er forbudt. Jeg er møkk lei av å bli holdt ansvarlig for andres handlinger bare fordi jeg har samme kjønn. Men ansvarliggjort blir jeg som mann. Det forutsettes da at jeg har uakseptable holdninger og verdier. Jeg blir møtt som overgriper og mannssjåvinist som ønsker å undertrykke kvinner. «Fordi man ikke kan se på meg at jeg har gode hensikter»

Så da regner jeg med du kun har lest eksemplene som er i nyheten, og som sagt, de som er dratt frem er såklart kvinne trakkasert av mann for det skaper mest blest både fra kvinner, menn og evt andre kjønn. Det er store forskjeller o.s.v.

Det å bli holdt ansvarlig for andres handlinger er ikke noe nytt. Velkommen til verden som hundeier. Hvor folk kjefter meg huden full fordi noen andre slapp bikkja si og tok etter rådyr, eller fordi andre ikke plukker opp etter bikkja si. Min skyld, alt sammen! Men nå er det tallet som faktisk dømmer alle menn som en gruppe ganske liten. Men som oftest de som hyler høyest og får mest oppmerksomhet uten at det går utover resten av oss sitt synspunkt. Jeg har ikke noe forskjellige syn på menn etter den kampanjen, eller etter metoo, forskjellen er at jeg nok vil være mer obs på om slike situasjoner oppstår rundt meg, og jeg har mulighet til å gripe inn.

 

Ellers kloke ord fra denne mannen!
https://www.dagsavisen.no/debatt/kommentar/jasa-du-ville-bare-prate-litt-1.1542050

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, herzeleid skrev:

Skivebom, igjen. Studenten tok til orde for å bli kjent med nye mennesker, og nevnte et eksempel der han kunne tenke seg å slå av en prat med en jente, og at han ofte møter mennesker han kunne tenkt å slå av en prat med. 

Ellers er det komisk at de hysteriske reaksjonene forsvares med "han sa jo han ville prate med en jente" :bond:


Nei. 

Da anbefaler jeg deg å lese innlegget hans igjen.

Det er spesifikt vinklet rundt det å snakke til og prøve seg på fremmede jenter. Inkludert en liten snutt om hvordan takle avvisning.

Det er 'tenk å tørre å snakke med den søte jenta på t-banen', 'potensielle kjærester', 'idag så jeg en søt jente på t-banen', 'å snakke med den søte jenta på t-banen ville satt all personlig egenverd på spill', 'sjekke opp damer i fylla', 'snakka med ei søt jente i paris', 'datingappp', 'relasjonelle problem',  osv osv


Den eneste refleksjonen omkring hvordan dette ønsket kan være problematisk og innskrenkende for andre menneskers livsutfoldelse var nevnt i en eneste, enkel setning:

Sitat

"Det er også slik at folk ikke alltid er gira på å ha en samtale eller bli kjent med en fremmed, og det må da være lov. Sånn er det for meg også."

https://www.nrk.no/ytring/er-det-ikke-bare-a-si-hei_-1.14588380

 

Det hele er forbausende korttenkt og snever forståelse av andre menneskers - her især kvinners- situasjon, og hvordan de samme scenarione kan oppleves. Spesielt til å faktisk være skrevet av en psykologistudent, som en burde forvente var litt mindre navlebeskuende enn menn flest.

Nei, det er ikke bare å si hei - og det er gode grunner til det. Hele innlegget leses som et ønske om å kunne få trampe på og pushe kvinners intimitetssoner. Den ene lille setningen virker mer som klistra på, mest for skams skyld.

Om denne psykoogistudenten virkelig hadde vært noenlunde reflektert, så ville han selv innsett hvorfor denne artikkelen muligens ikke var en så veldig god ide. Hvorfor dette måtte få en moteaksjon. 

Det absolutt klokeste ville vært, å skrive en artikkel om hvordan andre menneskers intimsoner må respekteres, at et nei er et nei og noe en høflig trekker seg unna. Fordi - dette må faktisk sies. 

Å pushe "vil bare snakke litt" vil i all hovedsak kun åpne dørene for mer creepy oppførsel. 

Skal vi få til endringer i kultur, så må vi begynne med grensesetting. Det er simpelthen ikke trygt for meg, som kvinne, å #baresnakkelitt - da det i svært mange tilfeller vil bli tolket som om jeg er interessert i noe mer, og kan få meg opp i både ekle og rent ut farlige situasjoner. 

Anonymkode: 1b85a...94e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sitter igjen noen spm når jeg leser denne tråden

- fins det i det hele tatt noen klart avgrensbare former for kontaktsøkende adferd som alltid er innafor?

- fins det noen muligheter for å vite om kvinner vil prate, annet enn å begynne å prate?

- skal det bli forbudt å snakke til mennesker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:


Nei. 

Da anbefaler jeg deg å lese innlegget hans igjen.

Det er spesifikt vinklet rundt det å snakke til og prøve seg på fremmede jenter. Inkludert en liten snutt om hvordan takle avvisning.

Det er 'tenk å tørre å snakke med den søte jenta på t-banen', 'potensielle kjærester', 'idag så jeg en søt jente på t-banen', 'å snakke med den søte jenta på t-banen ville satt all personlig egenverd på spill', 'sjekke opp damer i fylla', 'snakka med ei søt jente i paris', 'datingappp', 'relasjonelle problem',  osv osv


Den eneste refleksjonen omkring hvordan dette ønsket kan være problematisk og innskrenkende for andre menneskers livsutfoldelse var nevnt i en eneste, enkel setning:

https://www.nrk.no/ytring/er-det-ikke-bare-a-si-hei_-1.14588380

 

Det hele er forbausende korttenkt og snever forståelse av andre menneskers - her især kvinners- situasjon, og hvordan de samme scenarione kan oppleves. Spesielt til å faktisk være skrevet av en psykologistudent, som en burde forvente var litt mindre navlebeskuende enn menn flest.

Nei, det er ikke bare å si hei - og det er gode grunner til det. Hele innlegget leses som et ønske om å kunne få trampe på og pushe kvinners intimitetssoner. Den ene lille setningen virker mer som klistra på, mest for skams skyld.

Om denne psykoogistudenten virkelig hadde vært noenlunde reflektert, så ville han selv innsett hvorfor denne artikkelen muligens ikke var en så veldig god ide. Hvorfor dette måtte få en moteaksjon. 

Det absolutt klokeste ville vært, å skrive en artikkel om hvordan andre menneskers intimsoner må respekteres, at et nei er et nei og noe en høflig trekker seg unna. Fordi - dette må faktisk sies. 

Å pushe "vil bare snakke litt" vil i all hovedsak kun åpne dørene for mer creepy oppførsel. 

Skal vi få til endringer i kultur, så må vi begynne med grensesetting. Det er simpelthen ikke trygt for meg, som kvinne, å #baresnakkelitt - da det i svært mange tilfeller vil bli tolket som om jeg er interessert i noe mer, og kan få meg opp i både ekle og rent ut farlige situasjoner. 

Anonymkode: 1b85a...94e

 

4 timer siden, Anki skrev:

Da tolket vi teksten hans forskjellig. Joa, han sier det bare er å si hei, men alle eksemplene og situasjonene han beskriver er han og potensielle kjærester. Både jenta på t-banen, jenta på byen, jenta i paris, og han nevner dette med datingapper. Ikke på noe sted tolker jeg det som at han mener snakke med alle mennesker, jeg tolker artikkelen hans som å snakke med damer. Og det gjorde jeg før Christine Krieg ble involvert og jeg fikk flere synspunkt på saken.

Nei, han beskriver blant annet jenter og potensieller kjærester. Han beskriver også mennesker og venner

Bare det at en gutt sier at han blant annet vil snakke med en jente kan utløse så hysteriske reaksjoner sier noe om hvor absurd hele situasjonen er :bond:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Pragmatiker skrev:

Jeg sitter igjen noen spm når jeg leser denne tråden

- fins det i det hele tatt noen klart avgrensbare former for kontaktsøkende adferd som alltid er innafor?

- fins det noen muligheter for å vite om kvinner vil prate, annet enn å begynne å prate?

- skal det bli forbudt å snakke til mennesker?

-Smiler og sier hei er vel safe, men jeg er mer frempå enn det. Så lenge de ikke ser superopptatte ut kan jeg finne på å si hei, svarer de ikke så vil de ikke.

 

-Litt usikker, jeg har ikke merka noen kjønnsforskjeller så universalt vil jeg si nei, man må bare prøve, men jeg forstyrrer ikke de som virker opptatt eller unngår blikkontakt 😊

 

- Absolutt ikke, man må bare ha sosiale antenner og sunn fornuft 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 minutter siden, Anki skrev:

-Smiler og sier hei er vel safe, men jeg er mer frempå enn det. Så lenge de ikke ser superopptatte ut kan jeg finne på å si hei, svarer de ikke så vil de ikke.

 

-Litt usikker, jeg har ikke merka noen kjønnsforskjeller så universalt vil jeg si nei, man må bare prøve, men jeg forstyrrer ikke de som virker opptatt eller unngår blikkontakt 😊

 

- Absolutt ikke, man må bare ha sosiale antenner og sunn fornuft 😊

Denne saken beviser vell strengt tatt det motsatte. Tar du til orde for å si hei og starte en hyggelig samtale risikerer du, som demonstrert her, å bli angrepet og hengt ut for det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, herzeleid skrev:

Denne saken beviser vell strengt tatt det motsatte. Tar du til orde for å si hei og starte en hyggelig samtale risikerer du, som demonstrert her, å bli angrepet og hengt ut for det. 

Igjen, ikke enig. Alle historiene jeg har lest inneholder noen som ikke tar ett nei for ett nei. Ikke en eneste av historiene fordømmer noen som kun sier hei og så går bort eller avslutter samtalen når de får en negativ respons. Men de som fortsetter, kaller de stygge ting eller begynner å antaste de.

 

Flere har tilogmed lagt til at folk kan gjerne ta kontakt når det oppfordres til det med kroppsspråk. Men siden det er twitter ser man gjerne kun den ene tweeten og ikke videre kommentarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anki skrev:

Igjen, ikke enig. Alle historiene jeg har lest inneholder noen som ikke tar ett nei for ett nei. Ikke en eneste av historiene fordømmer noen som kun sier hei og så går bort eller avslutter samtalen når de får en negativ respons. Men de som fortsetter, kaller de stygge ting eller begynner å antaste de.

 

Flere har tilogmed lagt til at folk kan gjerne ta kontakt når det oppfordres til det med kroppsspråk. Men siden det er twitter ser man gjerne kun den ene tweeten og ikke videre kommentarer.

Hele kampanjen ble startet som en reaksjon og angrep på den unge studenten som tok til orde for å si hei. Hun som startet det har til og med skrevet at hun håper han stryker. Med andre ord, tar du til orde for en hyggelig samtale risikerer du en voldsom kampanje mot deg. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:


Nei. 

Da anbefaler jeg deg å lese innlegget hans igjen.

Det er spesifikt vinklet rundt det å snakke til og prøve seg på fremmede jenter. Inkludert en liten snutt om hvordan takle avvisning.

Det er 'tenk å tørre å snakke med den søte jenta på t-banen', 'potensielle kjærester', 'idag så jeg en søt jente på t-banen', 'å snakke med den søte jenta på t-banen ville satt all personlig egenverd på spill', 'sjekke opp damer i fylla', 'snakka med ei søt jente i paris', 'datingappp', 'relasjonelle problem',  osv osv


Den eneste refleksjonen omkring hvordan dette ønsket kan være problematisk og innskrenkende for andre menneskers livsutfoldelse var nevnt i en eneste, enkel setning:

https://www.nrk.no/ytring/er-det-ikke-bare-a-si-hei_-1.14588380

 

Det hele er forbausende korttenkt og snever forståelse av andre menneskers - her især kvinners- situasjon, og hvordan de samme scenarione kan oppleves. Spesielt til å faktisk være skrevet av en psykologistudent, som en burde forvente var litt mindre navlebeskuende enn menn flest.

Nei, det er ikke bare å si hei - og det er gode grunner til det. Hele innlegget leses som et ønske om å kunne få trampe på og pushe kvinners intimitetssoner. Den ene lille setningen virker mer som klistra på, mest for skams skyld.

Om denne psykoogistudenten virkelig hadde vært noenlunde reflektert, så ville han selv innsett hvorfor denne artikkelen muligens ikke var en så veldig god ide. Hvorfor dette måtte få en moteaksjon. 

Det absolutt klokeste ville vært, å skrive en artikkel om hvordan andre menneskers intimsoner må respekteres, at et nei er et nei og noe en høflig trekker seg unna. Fordi - dette må faktisk sies. 

Å pushe "vil bare snakke litt" vil i all hovedsak kun åpne dørene for mer creepy oppførsel. 

Skal vi få til endringer i kultur, så må vi begynne med grensesetting. Det er simpelthen ikke trygt for meg, som kvinne, å #baresnakkelitt - da det i svært mange tilfeller vil bli tolket som om jeg er interessert i noe mer, og kan få meg opp i både ekle og rent ut farlige situasjoner. 

Anonymkode: 1b85a...94e

Lykke til i arbeidslivet.

Anonymkode: 23ef7...cba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...