Gå til innhold

Trenger anbefaling av skolepc, skal studere i 5år. Mac?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg begynner å studere til høsten og trenger skolepc. Har sett litt på denne: https://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/MACBMNYL2HA/macbook-12-mnyl2-gull eller eventuelt en annen Mac.

Anbefales det å bruke Mac til skolearbeid, eller burde jeg gå for feks HP, Lenovo, Asus eller noe sånt? 

Jeg har hatt Mac for noen år siden, og da mener jeg å huske at det ikke var noe ordentlig skriveprogram på den. Er det mulig å installere Word og sånt på den? Evt bytte nettleser også? Det må også være mulig å skrive ut dokumenter.

Som dere sikkert skjønner har jeg null peiling på dette. Søsteren min kjøpte skolepc ifjor for ca. 7000 kr, HP, og hun er ikke spesielt fornøyd med den.

Kom gjerne med tips og råd! Skal studere i 5 år, så trenger en god anbefaling av pc! :) Pris spiller ingen rolle.

Anonymkode: 2a1be...345

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er fornøyd med mac siden den er så enkel å bruke. Kjøpte office-pakke til så eneste forskjellen fra annen pc er tastaturet. Du kan bruke hvilken nettleser du vil, og koble til hvilken printer du vil:)

Anonymkode: a6631...f33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg begynner å studere til høsten og trenger skolepc. Har sett litt på denne: https://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/MACBMNYL2HA/macbook-12-mnyl2-gull eller eventuelt en annen Mac.

Anbefales det å bruke Mac til skolearbeid, eller burde jeg gå for feks HP, Lenovo, Asus eller noe sånt? 

Jeg har hatt Mac for noen år siden, og da mener jeg å huske at det ikke var noe ordentlig skriveprogram på den. Er det mulig å installere Word og sånt på den? Evt bytte nettleser også? Det må også være mulig å skrive ut dokumenter.

Som dere sikkert skjønner har jeg null peiling på dette. Søsteren min kjøpte skolepc ifjor for ca. 7000 kr, HP, og hun er ikke spesielt fornøyd med den.

Kom gjerne med tips og råd! Skal studere i 5 år, så trenger en god anbefaling av pc! :) Pris spiller ingen rolle.

Anonymkode: 2a1be...345

Du kan installere word/office, samt at du kan bruke annen nettleser enn Safari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mac er dyrt... Men om du har råd, ville jeg kjøpt.. Men bare da! Min erfaring er at de holder seg godt, der pc pfte blir treige med tiden. 

Skriveprogram er ikke noe issue lenger, mener jeg. I verste fall funker jo Google docs? Da slipper du gå på en smell med lagring også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis pris ikke spiller noen rolle så er det et greit kjøp, men ikke et godt kjøp. Prosessoren og ram(minnet) er av nest nyeste dato og det samme gjelder grafikk-kortet. Det som drar opp prisen ekstra her størrelsen på harddisken. Ser at "Pages" som er apple sin versjon av word følger med så du trenger ikke kjøpe office i tillegg.

Hvis pc'n kun skulle brukes til skolearbeid så hadde jeg valgt en langt billigere pc. Hvis jeg skulle bruke 14 000 på en pc hadde jeg også valgt noe annet som hadde nyere "motor". Har en 13" med i7 prosessor og 16 gb ram som begge er i siste generasjon og den kostet fortsatt 3000 kr mindre. Den hadde Win 10 forhåndsinstallert. Ulempen med Windows er at operativsystemet krever litt arbeid med instillinger og vedlikehold for å fungere optimalt, men Windows er ikke noe dårligere operativsystem enn OSX.

Anonymkode: 54a18...2db

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Anim92 said:

Mac er dyrt... Men om du har råd, ville jeg kjøpt.. Men bare da! Min erfaring er at de holder seg godt, der pc pfte blir treige med tiden. 

Skriveprogram er ikke noe issue lenger, mener jeg. I verste fall funker jo Google docs? Da slipper du gå på en smell med lagring også..

Pc'er blir ofte trege med tiden fordi det kan være 20-30 GB eller mer med gamle unødvendige søppelfiler/programmer som er lagret. De kan fjernes.

Anonymkode: 54a18...2db

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjøpte mac til studier for fem år siden og elsker den fremdeles. Eneste er at den har lite harddiskplass, og måtte kjøpe microsoft office-pakken i tillegg da universitetet krevde det. På studiet mitt hadde 8 av 10 studenter Mac. 

Anonymkode: 9b4d4...010

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PC kan holde seg bra om du kjøper en bra en med godt innhold. Jeg har en Asus på 13 tommer med i7prosessor og grafikk kort. Kostet rundt 14000 kr. Den er like kjapp som ny og er 3 år gammel nå. Har brukt den MYE. 

Anonymkode: 389a3...3ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hva du skal studere. Jeg hadde først mac da jeg studerte og det funket dessverre ikke. Derfor gikk jeg over til PC, for å få alt likt som de andre i klassen. Faget mitt handler om data og krever et godt tastatur med flere taster. Så du bør tenke på hva du skal bruke laptopen din til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, lowIQmoderneGaming said:

Jeez, Pc i samme prisklasse som mac har ikke noe dårligere holdbarhet. Dere kjøper dere dyre maskiner fordi det er lite å velge i og dermed opplagte valg, men det er ingen grunn til å kjøpe mac over pc om du først skal bruke penger på en maskin. Hvorfor kvinner har dette mac-behovet har jeg aldri forstått, men det må vel være fordi den har lavere funksjonalitet og dermed tilsynelatende lettere å bruke. Du betaler uansett mye mer for mye mindre. Så det er ingenting å anbefale. Du forstår enkelt og greit ikke datamaskiner om du mener mac er å anbefale over windows-maskiner.

 

Du får word og det meste på mac også. Det må selvfølgelig kjøpes i tillegg, men det må det på windowsmaskienr også. Trenger gratis open source er jo google docs like brukbart, hvertfall som skriveprogram. Skal du gjøre avanserte ting i excell bør du kjøpe office pakken ja, da det ikke finnes gratisvare med like god funksjonalitet.

 

Mac er enkelt å bruke grunnet begrenset funksjonalitet og kompabilitet. Skal du surfe og skrive, slå deg løs. Men du bruker mye penger for marginal funksjonalitet, så da kan du like greit kjøpe deg en billigere windows-maskin

Jepp, hvis man ønsker et bedre utvalg i hardware til en billigere penge så er en pc med forhåndsinnstallert windows det opplagte valget. Virker som mange tror mac er noe helt spesielt, men det er en vanlig med pc med os x. En annen ting er at det nesten er umulig å oppgrade noe som helst i tillegg til at apple låser brukeren til sitt "økosystem".

Anonymkode: 54a18...2db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/18/2019 at 8:32 PM, AnonymBruker said:

Jeg begynner å studere til høsten og trenger skolepc. Har sett litt på denne: https://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/MACBMNYL2HA/macbook-12-mnyl2-gull eller eventuelt en annen Mac.

Anonymkode: 2a1be...345

Uten at det trenger å ha noe å si for hvilken PC du velger så husk at den macen er minst 2 år gammel. Så du ender med å betale 14 000 for en 2 år gammel Mac. 

Om jeg var deg ville jeg sjekket anmeldelser for man kan få veldig gode laptoper om man har så stort budsjett som deg. 

Selv foretrekker jeg også matt-skjerm. Om jeg var deg ville ville jeg gått til noen fysiske butikker og sett om du foretrekker blank eller matt skjerm. Du skal ha laptopen i 5 år og du har tenkt til å bruke mye penger. Da er det fint å få en laptop man er veldig fornøyd med. 

Elkjøp har også 50 dagers fornøyd garanti så om du er misfornøyd med laptopen så kan du levere den tilbake. De har også prisgaranti så om du skal kjøpe mac så sjekk om de er billigere på Apple sine sider, der har de studentrabatt noe som kan spare deg en tusenlapp. 

Anonymkode: cfa9e...0eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, lowIQmoderneGaming skrev:

Jeez, Pc i samme prisklasse som mac har ikke noe dårligere holdbarhet. Dere kjøper dere dyre maskiner fordi det er lite å velge i og dermed opplagte valg, men det er ingen grunn til å kjøpe mac over pc om du først skal bruke penger på en maskin. Hvorfor kvinner har dette mac-behovet har jeg aldri forstått, men det må vel være fordi den har lavere funksjonalitet og dermed tilsynelatende lettere å bruke. Du betaler uansett mye mer for mye mindre. Så det er ingenting å anbefale. Du forstår enkelt og greit ikke datamaskiner om du mener mac er å anbefale over windows-maskiner.

 

Du får word og det meste på mac også. Det må selvfølgelig kjøpes i tillegg, men det må det på windowsmaskienr også. Trenger gratis open source er jo google docs like brukbart, hvertfall som skriveprogram. Skal du gjøre avanserte ting i excell bør du kjøpe office pakken ja, da det ikke finnes gratisvare med like god funksjonalitet.

 

Mac er enkelt å bruke grunnet begrenset funksjonalitet og kompabilitet. Skal du surfe og skrive, slå deg løs. Men du bruker mye penger for marginal funksjonalitet, så da kan du like greit kjøpe deg en billigere windows-maskin

De fleste macbrukere jeg kjenner er menn. Så det der med kvinner kan du dra lengre ut på landet med. Gutter som jeg vet bruker pc, er stort sett programmerere av en eller annen sort..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, lowIQmoderneGaming skrev:

Nettopp, de som kan maskiner bruker windows-operativsystem.

Nettopp, og det har null med kvinner/menn å gjøre:) jenter jeg veit har peiling, som jobber med IT eller gamer, bruker også PC...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Definitivt mac. Koster mer, men du har maskin i mange, mange år. I tillegg får du masse møkk på pc som ny (program som ligger i startmenyen og som du verken har bedt om eller vil ha). 

Du trenger ikke installere office-pakken. Mac har Pages og andre gode erstattere, og de ligger gratis på maskinen din når du kjøper. Alle høgskoler har åpent for .pages filformat i opplastning. Alternativt må alle levere inn i pdf og da er det det samme om du har mac eller pc. 

 

Endret av Nooni
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Optimo

Føler jeg har lest denne debatten før.. Folk sier Mac er så mye bedre enn pc, men sammenligner som regel en Mac til 14000 med en pc til 4000. Det er ikke en rettferdig sammenligning.. Windowsmaskiner i samme prisklasse som Mac er ikke noe dårligere. 

Har du så mye penger å bruke så kjøp det du vil. Sjekk ut at det ikke er noen programmer du trenger som bare er tilgjengelig på den ene eller andre plattformen, ellers er det bare tut og kjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt min MacBook Air 13-inch early 2014, siden 2014. Er utrolig fornøyd, aldri hatt noen problemer med den og selv om den er "gammel" så fungerer den like godt som den gjorde da den var ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, Guile said:

Føler jeg har lest denne debatten før.. Folk sier Mac er så mye bedre enn pc, men sammenligner som regel en Mac til 14000 med en pc til 4000. Det er ikke en rettferdig sammenligning.. Windowsmaskiner i samme prisklasse som Mac er ikke noe dårligere. 

I tillegg er det mange som tenker at en mac er en mac. Men sånn er det jo ikke. Selv om man var fornøyd med Macen man kjøpte for fem år siden så betyr ikke det at Mac i 2019 er et godt kjøp.  Skulle man fulgt logikken til enkelte så burde man kjøpt en 2013 Macbook Air til 14 000 kroner. Men da får man nærmest ingenting for pengene. 

Anonymkode: cfa9e...0eb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det billigste og beste alternativet er å kjøpe en laptop til 4-5000kr og installere arch linux og libreoffice. Da har man en lynrask og "bloat free" pc i årevis siden man velger pakker og konfigurer hele systemet selv.

Anonymkode: 54a18...2db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, lowIQmoderneGaming skrev:

Pages er ikke fullverdig ekvivalent til office. Er det mulig. Greit nok om det er snakk om å erstatte word, men regnearkene du får i pages er ikke like avanserte som excel. Utover det viser jeg til mitt tidligere innlegg. Kjøper du en pc i samme prisklasse som mac får du mye mer maskinvare for pengene. Du vet rett og slett ikke hva du prater om. Skal maskinen brukes til å skrive tekstre i word, pages eller docs, så har du overhode ikke bruk for en maskin i prisklassen til mac.

Du er veldig oppsatt på å ha rett, men her tar du feil om meg og om mulighetene i mac. De færreste bruker en mac bare til å skrive tekst og bare på skole. De fleste ønsker en maskin som er rask, enkel å forstå og som ikke dytter på deg en haug med reklame. Så fremt du ikke skal kode, vil jeg alltid anbefale en mac. 

Du må gjerne sjikanere meg (du vet ikke hva du snakker om), menne ... der tar du feil. Jeg vet veldig godt hva jeg snakker om. 

 

Endret av Nooni
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, lowIQmoderneGaming skrev:

Nei det gjør du ikke, og nei du blir ikke sjikanert.

Jeg tipper jeg satt og kodet før du var født. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...