Gå til innhold

Trenger anbefaling av skolepc, skal studere i 5år. Mac?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Nooni said:

Du er veldig oppsatt på å ha rett, men her tar du feil om meg og om mulighetene i mac. De færreste bruker en mac bare til å skrive tekst og bare på skole. De fleste ønsker en maskin som er rask, enkel å forstå og som ikke dytter på deg en haug med reklame. Så fremt du ikke skal kode, vil jeg alltid anbefale en mac. 

Du må gjerne sjikanere meg (du vet ikke hva du snakker om), menne ... der tar du feil. Jeg vet veldig godt hva jeg snakker om. 

 

Problemet med Apple slik jeg ser det er at det er så brukervennlig at man blir låst i systemet. Tidligere så kunne man ikke engang spille av musikkfiler man hadde kjøpt og betalt for på annet enn andre apple produkter. Som flere har nevnt i tråden så er det også ganske ofte tilfeller av overprising og det går ofte ganske lang tid mellom maskinvare oppgraderingene apple foretar, ihvertfall de vesentlige. Mitt inntrykk er at apple bruker fint design til å pakke inn gammel hardware som betyr i praksis at mange som skal kjøpe en pc tror de kjøper et oppdadert produkt som kommer til å vare i årevis.

Hvis man eksemelvis kjøpte en ipad mini 4 i februar 2019 til fullpris (6-700kr) satt man i realiteten med en dings som hadde 4 år gammel hardware. Noen mnd senere kom ipad mini 5 med oppgradert hardware og blir solgt for samme pris. Apple lurer ikke folk, men folk som ikke har interesse av eller nok kunnskap om pc'er tror de kjøper et top noch produkt når det i virkeligheten ikke er det bak "fasaden". Apple har tjent gode penger på at folk ikke sjekker hva de faktisk kjøper.

Som du skriver så har windows sine sider, men hvis man er villig til å invistere litt tid til research og bruk av windows så kan man fint få en grei opplevelse med en windowspc også.

I realiteten er både microsoft og apple to selskaper som skal tjene penger på produktene sine og forbrukerne har liten selvbestemmelsesrett når det gjelder bruken av produktene (jf. lisensavtaler og lukket kildekode).

 

Anonymkode: 54a18...2db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Apple:

Positive: Enkel å bruke. Maskinene varer i mange år. 

Negative: Dyre, blir låst til systemet deres, dårlig ytelse. 

Apple melker kundene sine så godt det går. De lanserte nylig en skjerm uten fot. Den måtte kjøpes separat for absurde 999$.

Jeg personlig går aldri tilbake til Apple. 

Endret av herremann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nooni skrev:

Du er veldig oppsatt på å ha rett, men her tar du feil om meg og om mulighetene i mac. De færreste bruker en mac bare til å skrive tekst og bare på skole. De fleste ønsker en maskin som er rask, enkel å forstå og som ikke dytter på deg en haug med reklame. Så fremt du ikke skal kode, vil jeg alltid anbefale en mac. 

Du må gjerne sjikanere meg (du vet ikke hva du snakker om), menne ... der tar du feil. Jeg vet veldig godt hva jeg snakker om. 

 

Jeg vil og anbefale Mac dersom du skal kode 😁

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, lowIQmoderneGaming skrev:

Hvorfor, fordi du ikke kan cmd? Hører sånn der tull fra folk som ikke vet hvordan du skal ta eierskap over en fil osv, det finnes ingen grunn til å ha en mac for koding i alle fall.

Hehe, nei? 😛 Fordi jeg daglig i min jobb som utvikler jobber på Mac, og syns det fungerer langt bedre enn de årene jeg jobbet på Windows 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med min 7 år gamle MacBook Pro :) Har aldri hatt en pc som har holdt så lenge. Har brukt den til tunge tegneprogrammer som ArchiCAD. Word funker veldig fint! Som student får du gratis tilgang til Microsoft Office. Jeg har brukt macen min MYE og bruker den hver eneste dag, men den er fortsatt ikke treig. Kommer definitivt til å kjøpe Mac igjen når jeg må ha ny

Anonymkode: 32d28...0e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...