Gå til innhold

Influencere og negativ påvirkning


Gjest CecilieX

Anbefalte innlegg

Gjest lillesnøfnugg
På 12.11.2019 den 22.49, pøbelsara skrev:

Jeg postet akkurat dette i en tråd om en spesifik blogger, men tar med en modifisert utgave her også:

Jeg har fulgt med på denne bransjen i flere år. Jeg synes dette er en gjennområtten bransje. CBE og FunkyGine er av de største - de  er like ille til å både kjøre på med gråsoner og umerket spons, og å eksponere ungene sine helt uten skam og blygsel. De har valgt å gjøre det, så da er det greit, liksom.  

FunkyGine blir ofte fremhevet som søt, naturlig om morsom,  og som en frisk kontrast til den mer Barbie-liknende Caroline Berg Eriksen. Caroline Berg Eriksen (heretter kalt CBE) har en lang historie med ganske ramsalt kritikk mot seg - bla her på KG. Funky Gine får gjennomgå i mye mindre grad enn CBE, selv om Funky også promoterer produkter iten å reklamemerke, og eksponerer barna sine i SoMe og på TV, akkurat slik CBE gjør.  FunkyG har ikke den samme historien som CBE rundt juks, løgn, lureri og angrep på følgere/lesere, ergo fremstår hun for mange som hakket mer sympatisk og mer trivelig.

Men at dette sånn generelt er en ganske råtten bransje, men stort fokus på kommers og minimalt fokus på forbrukerrettighet og barns rettigheter og en total mangel på en generell etisk bevissthet, er vel noe mange og stadig fler) er enige i. Sophie Elise, som er elsket av pressen og ses på som edgy og kul fordi hun snakker om palmeolje og sweat shops og miljø, er jo himmelstormende dobbeltmoralsk med sitt voldsomme utseendefokus, forbruk og evne til å kaste alle prinsipper på båten for å tjene en ekstra slant.

 

Jeg vil også tilføye at de i denne bransjen konstruer noe som i realiteten ingen kan klare å få til uten plastiske operasjoner og bilderedigeringene som de fleste bruker flittig. At samme personer prøver å ugyldiggjøre berettiget kritikk ved å kalle det for «hat» gjør denne bransjen til en skadelig bransje. 

Endret av lillesnøfnugg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Fortsetter under...

Gjest CecilieX

Aftenposten har et par svært gode artikler om influencere denne uka. 

Denne artikkelen, der de har bedrevet gravejournalistikk vedr pillene som mange influencere selger:

https://www.aftenposten.no/a-magasinet/i/6jgBjO/influensere-reklamerer-for-dem-norske-firmaer-tjener-millioner-paa-dem-men-virker-skjoennhetspillene

Det er ikke uventet at influencere og firmaene som selger slike piller reagere som flaggermus når flomlyset settes på dem. 

Som eksempel svarer Sophie Elise som har et stort antall slike samarbeid bak seg at «hun har sluttet med å reklamere for slike produktet i 2019». Når journalisten spør hvorfor hun ikke lenger gjør det, vil hun ikke fortelle hvorfor. 

Hadde hun gjort det, ville hun måtte innrømme at hun i årevis har tjent pengene sine på slike samarbeid, der lesere «som hun er så glad i» har betalt det hvite ut av øyet for produkter som hun ikke kan stå inne for. 

Glad Aftenposten graver i dette, og så kan influencerne stå i skammens flomlys. Det svir, håper jeg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Få influencere er vel gode forbilder. For å være en vellykket/kjent influencer er man avhengig av å sjokkere og gjøre uforsvarlige ting.  Eller så kan man kritisere disse personene, som visse influencere gjør svært så velleykket om dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg synes det er en ubrukelig/delvis farlig bransje, der narsissismen får utfolde seg fritt og dyrkes. De er levende reklameplakater for plastisk kirurgi, klær, sminke, andre ubrukelige produkter og tjenester, og de er ikke klar over hvilken enorm påvirkningskraft de har på unge. Det er ofte vanskelig å kritisere dem, fordi privatperson og businessen blandes så. Og hiv på litt såre temaet hvor de skal snakke ut om psykisk lidelse (eller at de var deppa et par dager fordi de ikke hadde fått oppmerksomhet), så blir de enda mer uangripelige. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

https://www.seher.no/kjendis/omtalte-falskt-boligkjop---smekk-pa-fingrene/72384865#_ga=2.257088843.111763510.1587396644-699078724.1587396644  Her står at at bloggere anses som samfunnsdebattanter, Redaktør i Nordlys, Helge Nitteberg, mener at denne saken betyr at både avisen og andre medier burde ha vært mer kildekritiske.

- Det største spørsmålet er hvorfor hun valgte å skrive noe som ikke var sant. Det er en smekk på fingrene for oss, og jeg kan i alle fall si at vi må være mer årvåkne med tanke på henne, sier Nitteberg.

Er det ikke det redaksjonelle medier har fått kritikk for her på KG? Det er bare å se til ABD saken også. 

Endret av Lin11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stupebrett

Sammenlikning med andre er oppriktig noe av det som antageligvis er aller mest skadelig med influencere. Jeg tror mange tenker på influencere som noe som rammer de andre, som ikke nødvenigvis er noe som går ut over oss fordi vi ikke er i markedet for fillers, eller klær fra Boozt.com eller sponsede BCAA-drikker. Men det finnes små/storskala influencere som også er nærmere interessene og holdningene våre, som kan være like negative. Som hun semi-sponsede interiørbloggeren du følger som gir deg dårlig samvittighet fordi du har det litt rotete hjemme. Mammabloggeren som bare står på med stadig nye aktiviteter og lure tips mens du har parkert ungene foran Tom&Jerry for å ta deg en dusj i fred. Eller "kostholdseksperten" som presenterer 4 vakre sunne retter hver eneste dag, 365 dager i året, uten å noensinne gå tom for ideer.

For meg er en av de beste tingene med koronakrisen er at Anders Husa ikke kan fly jorden rundt for å drive med restaurantreklame lenger.

Jada, jeg har avfulgt ham for lengst. Ta ansvar for egen psyke osv.  Men likevel!

Han er en av influencerne som faktisk gikk betraktelig ut over min livskvalitet i perioder. Jeg fikk feeden min pepret full i fantastiske steder jeg antageligvis aldri ville få råd eller anledning til å besøke. Etter hvert ble jeg også helt matt av hvordan han reiste og følte meg dårlig av at min interesse for innholdet hans faktisk indirekte finansierte den oppførselen også. Tre dager t/r Singapore fra Europa for å besøke fire restauranter. Så en ukes tid i USA. Så tilbake til Norge før en ny mini-ferie i et asiatisk land. Fyren må jo ha et klimagassutslipp som et lite kullkraftverk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
På 23.4.2020 den 8.03, Stupebrett skrev:

Sammenlikning med andre er oppriktig noe av det som antageligvis er aller mest skadelig med influencere. Jeg tror mange tenker på influencere som noe som rammer de andre, som ikke nødvenigvis er noe som går ut over oss fordi vi ikke er i markedet for fillers, eller klær fra Boozt.com eller sponsede BCAA-drikker. Men det finnes små/storskala influencere som også er nærmere interessene og holdningene våre, som kan være like negative. Som hun semi-sponsede interiørbloggeren du følger som gir deg dårlig samvittighet fordi du har det litt rotete hjemme. Mammabloggeren som bare står på med stadig nye aktiviteter og lure tips mens du har parkert ungene foran Tom&Jerry for å ta deg en dusj i fred. Eller "kostholdseksperten" som presenterer 4 vakre sunne retter hver eneste dag, 365 dager i året, uten å noensinne gå tom for ideer.

For meg er en av de beste tingene med koronakrisen er at Anders Husa ikke kan fly jorden rundt for å drive med restaurantreklame lenger.

Jada, jeg har avfulgt ham for lengst. Ta ansvar for egen psyke osv.  Men likevel!

Han er en av influencerne som faktisk gikk betraktelig ut over min livskvalitet i perioder. Jeg fikk feeden min pepret full i fantastiske steder jeg antageligvis aldri ville få råd eller anledning til å besøke. Etter hvert ble jeg også helt matt av hvordan han reiste og følte meg dårlig av at min interesse for innholdet hans faktisk indirekte finansierte den oppførselen også. Tre dager t/r Singapore fra Europa for å besøke fire restauranter. Så en ukes tid i USA. Så tilbake til Norge før en ny mini-ferie i et asiatisk land. Fyren må jo ha et klimagassutslipp som et lite kullkraftverk. 

Det skjer ubevisst, ikke sant. Jeg har skrevet tidligere hvordan jeg for et par år siden fant meg selv stående foran speilet, hvor jeg studerte øyebrynene mine og lurte på om jeg burde gjøre noe med dem. Og ikke bare lurte jeg på det, men jeg kunne navnet på minst tre klinikker som kunne utføre hjelpen. 

Kanskje ikke så spesielt, men jeg er altså en godt voksen kvinne som aldri bruker sminke og aldri har hatt interesse for det, men som har fulgt influencere av ren interesse for bloggfenomenet. Jeg ble helt paff og det gikk opp for meg at selv jeg, som har et svært kritisk blikk på bransjen og den negative påvirkningen, likevel ikke var immun mot den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 24.4.2020 den 19.11, CecilieX skrev:

Det skjer ubevisst, ikke sant. Jeg har skrevet tidligere hvordan jeg for et par år siden fant meg selv stående foran speilet, hvor jeg studerte øyebrynene mine og lurte på om jeg burde gjøre noe med dem. Og ikke bare lurte jeg på det, men jeg kunne navnet på minst tre klinikker som kunne utføre hjelpen. 

Kanskje ikke så spesielt, men jeg er altså en godt voksen kvinne som aldri bruker sminke og aldri har hatt interesse for det, men som har fulgt influencere av ren interesse for bloggfenomenet. Jeg ble helt paff og det gikk opp for meg at selv jeg, som har et svært kritisk blikk på bransjen og den negative påvirkningen, likevel ikke var immun mot den. 

Nemlig, vi har fått en influencerdrevet kultur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Inspirert av diskusjon et annet sted, synes jeg det er verdt å ta opp igjen Sunn fornuft plakaten.

https://journalisten.no/susanne-kaluza-sunn-fornuft-plakaten-kjetil-manheim/onsdag-far-bloggerne-sine-egne-retningslinjer/294182

Eksempler på punkter derfra:

3.      Bilderedigeringsprogram kan være fint for å justere lys, farger og utsnitt, men unngå å endre kroppsstørrelse eller fasong.

5.      Fokuser heller på treningsgleden fremfor hvor langt du selv løper og hvor mange repetisjoner du tar. 

8.      Vær bevisst på den totale mengden bilder du legger ut der kropp er i fokus. 


Jeg kan komme på veldig mange influensere som ikke følger denne plakaten. Er det i det hele tatt noen såkalte rosabloggere som ikke bryter noen av punktene?

Har noen oversikt over hvem som har underskrevet plakaten?

Er plakaten fortsatt aktiv og gjeldende? Altså, blir den jobbet noe med, nå fire år etter?

Kroppspress og thinspo er også et problem som går utover de man vanligvis tenker på her (som Caroline Berg Eriksen og Sophie Elise blant annet). Ingeborg Senneset er en god samfunnsdebattant som har mye å komme med, men er dessverre selv med på å publisere triggende bilder.

Er det noen måte å få influensere til å forstå Sunn fornuft? For å være influenser må man jo være en viss grad av selvopptatt. Å ha det som normal hverdag å ta uante mengder selfies og senere studere bildene for å finne hvem man skal publisere (og evt. redigere)?

Er det utopi å få influenserverden til å ikke påvirke ungdom (i hovedsak) til å bli kroppskritiske? Å ha fokus på sunn kropp, fungerende kropp fremfor tynn og/ eller operert kropp?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det er dessverre slik at det har blitt verre og ikke bedre siden plakaten ble lansert. Store influencere som Sophie Elise og Caroline Berg Eriksen publiserer flere bilder med fokus på kropp, hud og poseringer med lite klær enn for fire år siden.

Dette tas opp på politisk hold med jevne mellomrom - men jeg er ikke spesielt imponert over fremgangen.

 

Kristin Gjelsvik holdt en tordentale på forrige Vixen - men mottakeren for tordentalen fikk mer eller mindre til å vri det til å bli personangrep og en bitch-fight. Dessverre. 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir det ny runde Vixen awards? Det er en arena der denne plakaten bør tas opp! 
 

dessverre er det nok kommersielle krefter som ikke har det i sin interesse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vixen er jo bare en tøysepris laget av bransjen for å feire og promotere seg selv.

 

Brukeren @CecilieX startet i sin tid denne tråden om VIxen. Mye interessant her: 

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest tranedatter

https://www.aftenposten.no/kultur/i/OQnPm1/tv-anmeldelse-det-sosiale-dilemmaet-viser-at-vi-er-teknologiselskap

 

Noen som har sett filmen? 

"Instagram, Facebook (...) er alle designet for maksimal avhengighet. Folkene bak dem er slu adferdspsykologer som får godt betalt for aldri å la oss legge ned telefonene våre." 

 

Glem "venninne relasjonen" påvirkerne prøver å lure deg til å tro:

Du og jeg er varene. Ingenting er gratis. Hvis du ikke betaler for produktet, så er du produktet."

Teknologiselskapenes fremste ambisjon er å forutse handlingene våre. De selger hva vi kommer til å like om litt, om noen måneder, neste år. Alle klikk vi noensinne har foretatt, blir lagret og analysert.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har sett filmen og anbefaler den! Faktisk tar den opp veldig mye som er ekstremt relevant for kritikken mot SoMe-kultur og kommersialisering som brukere her har fremsatt i årevis. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...