Gå til innhold

Influencere og negativ påvirkning


Gjest CecilieX

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

https://www.fhi.no/fp/psykiskhelse/psykiskelidelser/spiseforstyrrelser2/

Anoreksi: 0.3%

Overspising: 3%

Kan du ikke bare inrømme at du bommet totalt?

Og de skjulte spiseforstyrrelse? Du kan ikke Lene deg på statistikk. Faktisk. Følg med litt, og ordet "kroppspress" er et nøkkelord. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, SoWhat? skrev:

Og de skjulte spiseforstyrrelse? Du kan ikke Lene deg på statistikk. Faktisk. Følg med litt, og ordet "kroppspress" er et nøkkelord. 

Jeg kan diagnostisere en anorektiker fra 800 meters avstand. Litt værre å se om en tjukkas bare er en tjukkas eller har en lidelse. Overpsising har også lang mer stigma.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, abrasiveRefraction skrev:

Jeg kan diagnostisere en anorektiker fra 800 meters avstand. Litt værre å se om en tjukkas bare er en tjukkas eller har en lidelse. Overpsising har også lang mer stigma.

Nei du kan ikke diagnostisere det. Du kan ikke se på noen hvilke spiseforstyrrelser de har. Du har et enkelt syn på ting. Om du ser en overvektig person eller en undervektig, så aner du null om de har en spiseforstyrrelse. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, SoWhat? skrev:

Nei du kan ikke diagnostisere det. Du kan ikke se på noen hvilke spiseforstyrrelser de har. Du har et enkelt syn på ting. Om du ser en overvektig person eller en undervektig, så aner du null om de har en spiseforstyrrelse. 

Men innrømmer du at de felste med spiseforstyrrelser er overvektige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Men innrømmer du at de felste med spiseforstyrrelser er overvektige?

Nei. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ispahan
2 timer siden, abrasiveRefraction skrev:

Tull, alle kan se om noen er akutt psykisk syk. Man trenger ikke noe særlig kompetanse for å slå opp diagnosekriterie. 

Diagnoser er ikke som et vitnemål du får utdelt. De er flytende og betyr egentlig ikke så veldig mye. Det meste av psykiatrisk behandling er symptomatisk uansett, og da er diagnose rivende likegyldig.

Hvis man er psykisk syk er det viktig med behandling, og da må diagnose stilles først, slik at det gis riktig behandling. Psykiske lidelser kan utarte seg svært forskjellig, og medisiner som brukes for å behandle depresjon kan være fatale dersom de gis til en pasient med mani. For eksempel.

Det er mye selvdiagnostisering blant influensene, har jeg inntrykk av. Sorg blir til depresjon, uro blir til eksistensiell angst osv. De vanner ut diagnosene. Og selvfølgelig har de et langt høyere funksjonsnivå enn de som virkelig er syke. Så når man sammenligner seg selv med en "deprimert" influenser, så kommer man til kort hvis man selv er alvorlig syk. Det hjelper ikke med sminke eller nye klær fra Nelly. Man føler seg bare enda mer mislykket.

Det skumleste er de som påberoper seg alvorlige diagnoser, men hevder å ordne det selv. Jeg har lest om alt fra coach, krystaller, meditasjon og trening. Jeg har til og med lest at man ikke bør ta medisiner fordi det har uønskede virkninger. Det er ikke bare grov feilinformasjon, men direkte farlig. Skrekkscenariet er at de har følgere med psykisk sykdom, som velger å behandle sykdommen sin på samme måte som influenseren. Eller ikke søker hjelp overhodet. I Norge dør det ca 550 mennesker av selvmord hvert år. Jeg synes influensene burde ta ansvar og gi riktig informasjon og oppfordre til å skaffe adekvat hjelp, ikke glorifisere en potensielt dødelig sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Ispahan skrev:

Hvis man er psykisk syk er det viktig med behandling, og da må diagnose stilles først, slik at det gis riktig behandling. Psykiske lidelser kan utarte seg svært forskjellig, og medisiner som brukes for å behandle depresjon kan være fatale dersom de gis til en pasient med mani. For eksempel.

Det er mye selvdiagnostisering blant influensene, har jeg inntrykk av. Sorg blir til depresjon, uro blir til eksistensiell angst osv. De vanner ut diagnosene. Og selvfølgelig har de et langt høyere funksjonsnivå enn de som virkelig er syke. Så når man sammenligner seg selv med en "deprimert" influenser, så kommer man til kort hvis man selv er alvorlig syk. Det hjelper ikke med sminke eller nye klær fra Nelly. Man føler seg bare enda mer mislykket.

Det skumleste er de som påberoper seg alvorlige diagnoser, men hevder å ordne det selv. Jeg har lest om alt fra coach, krystaller, meditasjon og trening. Jeg har til og med lest at man ikke bør ta medisiner fordi det har uønskede virkninger. Det er ikke bare grov feilinformasjon, men direkte farlig. Skrekkscenariet er at de har følgere med psykisk sykdom, som velger å behandle sykdommen sin på samme måte som influenseren. Eller ikke søker hjelp overhodet. I Norge dør det ca 550 mennesker av selvmord hvert år. Jeg synes influensene burde ta ansvar og gi riktig informasjon og oppfordre til å skaffe adekvat hjelp, ikke glorifisere en potensielt dødelig sykdom.

Det finnes mye legitim kritikk til psykofarma.

At man må ha behandling er fjotteri, det må selvsagt være betinget til informert samtykke. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud. Jeg er over målgruppen (30+) og JEG føler meg verre pga influencere! Jeg tenker innimellom at mine tynne øyebryn ikke er ok, at det at jeg ikke sminker meg daglig gjør meg mindre attraktiv, at jeg skulle hatt fyldigere lepper og mer hår å herje med, og at jeg skulle vært slankere. Noen av disse tankene hadde vært der uansett. Men at influencere og bloggere stadig gjør dette verre å forholde seg til er trist. Jeg har vurdert falske vipper. Og jeg er 30+ og ser pen ut uten. Kan bare forestille meg hvordan det er å være 14,15,16-25 år idag. Stakkars mennesker. Det er en viss styrke i å bli eldre, og  det er å innse at disse jukseproduktene bloggere òg influencere promoterer bare er tull, er ett steg i riktig retning. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tranedatter
23 minutter siden, DianaV skrev:

Herregud. Jeg er over målgruppen (30+) og JEG føler meg verre pga influencere! Jeg tenker innimellom at mine tynne øyebryn ikke er ok, at det at jeg ikke sminker meg daglig gjør meg mindre attraktiv, at jeg skulle hatt fyldigere lepper og mer hår å herje med, og at jeg skulle vært slankere. Noen av disse tankene hadde vært der uansett. Men at influencere og bloggere stadig gjør dette verre å forholde seg til er trist. Jeg har vurdert falske vipper. Og jeg er 30+ og ser pen ut uten. Kan bare forestille meg hvordan det er å være 14,15,16-25 år idag. Stakkars mennesker. Det er en viss styrke i å bli eldre, og  det er å innse at disse jukseproduktene bloggere òg influencere promoterer bare er tull, er ett steg i riktig retning. 

Holder med.

Nå er ikke utseende det jeg påvirkes mest av, men det totale bildet. Inredning, sosialt liv, reiser, være perfekt partner, perfekt mor m.m. (følger ingen rosablogger/utseendefikserte - endrer konto mot dette eller eksponering av barn, så avfølges de direkte).

 

Følger masse inredning, reise/hotell konto. Burde jo slutte følge, egentlig slette hele Instagram! Men samtidig, er jo helt avhengig av "å søke inspirasjon". Kanskje litt som å kjøpe blader med inspirasjon? Nå har jeg til og med begynt å følge konto som inspirasjon til jobben, får jo prestasjonsangst av det! Nå skal ikke bare hjemmet være perfekt, men jobben også... (jobber med pedagogiske miljøer). Har nå på sommeren lagt jobb-konto på hide...

Endret av tranedatter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg synes disse influencerne har blitt mer og mer desperate og det kommer nok av at det har blitt så mange av dem nå og deres SM konti ser ut som reklamebannere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
47 minutter siden, CecilieX skrev:

Jeg har ikke Aftenposten+ - kan du oppsummere hovedkonklusjonen? Innledningen ser i hvert fall lovende ut!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Aricia skrev:

Jeg har ikke Aftenposten+ - kan du oppsummere hovedkonklusjonen? Innledningen ser i hvert fall lovende ut!

Kort oppsummert: 

Kjendisjournalistikk er reproduksjon, klipp og lim og korte intervjuer. Kritiske og analytiske vinklinger er ikkeeksisterende. Klikk styrer mye.

Kort oppsummert: Det finnes en gullgruve der ute dersom man ønsker å drive kritisk journalistikk; særlig med vekt på påvirkning og reklame; ansvarliggjøring av kjendiser og influencere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, CecilieX skrev:

Kort oppsummert: 

Kjendisjournalistikk er reproduksjon, klipp og lim og korte intervjuer. Kritiske og analytiske vinklinger er ikkeeksisterende. Klikk styrer mye.

Kort oppsummert: Det finnes en gullgruve der ute dersom man ønsker å drive kritisk journalistikk; særlig med vekt på påvirkning og reklame; ansvarliggjøring av kjendiser og influencere. 

Utrolig bra og på høy tid - dette har vi jo tatt til orde for på Rampelyset i mange år.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillesnøfnugg
8 timer siden, CecilieX skrev:

Kort oppsummert: 

Kjendisjournalistikk er reproduksjon, klipp og lim og korte intervjuer. Kritiske og analytiske vinklinger er ikkeeksisterende. Klikk styrer mye.

Kort oppsummert: Det finnes en gullgruve der ute dersom man ønsker å drive kritisk journalistikk; særlig med vekt på påvirkning og reklame; ansvarliggjøring av kjendiser og influencere. 

Jeg vet om en avis som aldri kommer til å skrive kritisk om kjendiser eller influencere. Den avisa heter VG. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

  • 3 uker senere...
Gjest tranedatter

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/forskaren-vi-paverkas-av-kroppsidealen-som-visas-upp

Forsker om negativ påvirkning fra sosiale medier og påvirkere.

 

Noen som prøver vise mangfold, folk blir koko: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/amanda-ekstrom-driver-kontot-tuggmotstand-vill-normalisera-olika-kroppsformer

DETTE er det jeg synes er mest skummelt. Når alle retusjerer og viser opp en perfekt kropp (som de fleste kan få av rett lys, skygge, posering rett klær), så tror mange at det er dette som er normalen. Også ser de seg selv i speilet og ser en normal kropp.

Jeg selv blir påvirket også, jeg blir bare mer og mer kresen på hvilket profilbilde jeg velger til sosiale medier - og da har jeg bare lukkede profiler som folk jeg kjenner kommer inn på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg postet akkurat dette i en tråd om en spesifik blogger, men tar med en modifisert utgave her også:

Jeg har fulgt med på denne bransjen i flere år. Jeg synes dette er en gjennområtten bransje. CBE og FunkyGine er av de største - de  er like ille til å både kjøre på med gråsoner og umerket spons, og å eksponere ungene sine helt uten skam og blygsel. De har valgt å gjøre det, så da er det greit, liksom.  

FunkyGine blir ofte fremhevet som søt, naturlig om morsom,  og som en frisk kontrast til den mer Barbie-liknende Caroline Berg Eriksen. Caroline Berg Eriksen (heretter kalt CBE) har en lang historie med ganske ramsalt kritikk mot seg - bla her på KG. Funky Gine får gjennomgå i mye mindre grad enn CBE, selv om Funky også promoterer produkter iten å reklamemerke, og eksponerer barna sine i SoMe og på TV, akkurat slik CBE gjør.  FunkyG har ikke den samme historien som CBE rundt juks, løgn, lureri og angrep på følgere/lesere, ergo fremstår hun for mange som hakket mer sympatisk og mer trivelig.

Men at dette sånn generelt er en ganske råtten bransje, men stort fokus på kommers og minimalt fokus på forbrukerrettighet og barns rettigheter og en total mangel på en generell etisk bevissthet, er vel noe mange og stadig fler) er enige i. Sophie Elise, som er elsket av pressen og ses på som edgy og kul fordi hun snakker om palmeolje og sweat shops og miljø, er jo himmelstormende dobbeltmoralsk med sitt voldsomme utseendefokus, forbruk og evne til å kaste alle prinsipper på båten for å tjene en ekstra slant.

 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...