Gå til innhold

Influencere og negativ påvirkning


Gjest CecilieX

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Så da kan man gå rundt og si at man har kreft uten at en lege har bekreftet dette ved utredning? 

Samme er det med psykisk sykdom. Man kan ikke hevde å ha noe hvis ikke en spesialist har stilt diagnosen. 

Kan man ikke? Må man ha vært til en "spesialist" for å vite at noe er feil og at man ikke er som alle andre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest CecilieX
4 minutter siden, Tøytigern skrev:

Hva med influencere som Jenna Marbles og Julien Solomita? Safia Nygaard og Williams? Cristine Rotenberg og Ben Mazowita?

Verden roterer ikke rundt norske rosabloggere og deres manglende merking ev reklame i bloggene sine...

Da foreslår jeg at du oppretter tråder om dem, dersom du ønsker å fremme dem / diskutere innholdet de legger ut. Denne tråden er generell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Så da kan man gå rundt og si at man har kreft uten at en lege har bekreftet dette ved utredning? 

Samme er det med psykisk sykdom. Man kan ikke hevde å ha noe hvis ikke en spesialist har stilt diagnosen. 

Det sier du bare fordi Sophie Elise har sagt at hun har angst og du ikke er enig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
1 minutt siden, Rozárka skrev:

Det sier du bare fordi Sophie Elise har sagt at hun har angst og du ikke er enig.

Nei. Det kan godt være hun har angst. Det virker som hun har det dessverre, så håper hun får hjelp med det. 

Jeg tenker generelt ift media og fremstilling av psykiske lidelser. Siktet ikke til SE eller noen andre spesifikke mennesker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, CecilieX skrev:

Da foreslår jeg at du oppretter tråder om dem, dersom du ønsker å fremme dem / diskutere innholdet de legger ut. Denne tråden er generell. 

Det er da generelt det han foreslår? Mer generelt skal man da lete lenge etter.

Negativt: De framstiller verden som sukkersøt fordi alle "normale og vellykkede" har en kjæreste/er i et perfekt forhold og de framstiller det som at man kan jobbe med ingenting som 30-åring og fortsatt tjene masse penger. Bare at man henger rundt hjemme og filmer det, legger ut på Youtube og får annonseinntekter og kan kjøpe stort hus. Med andre ord at det bare er å bli youtuber.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
3 minutter siden, Rozárka skrev:

Det er da generelt det han foreslår? Mer generelt skal man da lete lenge etter.

Negativt: De framstiller verden som sukkersøt fordi alle "normale og vellykkede" har en kjæreste/er i et perfekt forhold og de framstiller det som at man kan jobbe med ingenting som 30-åring og fortsatt tjene masse penger. Bare at man henger rundt hjemme og filmer det, legger ut på Youtube og får annonseinntekter og kan kjøpe stort hus. Med andre ord at det bare er å bli youtuber.

Mulig jeg gikk glipp av poenget? Hva er det med de nevnte profilene som gjør at de kan brukes til å diskutere generelt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, CecilieX skrev:

Mulig jeg gikk glipp av poenget? Hva er det med de nevnte profilene som gjør at de kan brukes til å diskutere generelt? 

Det er kjente influencere og man kan ta opp akkurat det du spør om, slik som jeg forsøkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Nei. Det kan godt være hun har angst. Det virker som hun har det dessverre, så håper hun får hjelp med det. 

Jeg tenker generelt ift media og fremstilling av psykiske lidelser. Siktet ikke til SE eller noen andre spesifikke mennesker. 

Heldigvis har mediene begynt å bli flinkere de senere årene, men det er jo ganske nytt at det er åpnehet rundt dette temaet , så det er mye stereotypier som presangteres, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
1 minutt siden, Rozárka skrev:

Det er kjente influencere og man kan ta opp akkurat det du spør om, slik som jeg forsøkte.

Nå har det hovedsakelig vært norske bloggere som har vært diskutert på KG så da har det vært den felles referanserammen når man diskuterer. 

Men ja, hvis de representerer en type påvirkning som er negativ så kjør på. Forstår jeg det riktig at de er glansbildeinfluencere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Så da kan man gå rundt og si at man har kreft uten at en lege har bekreftet dette ved utredning? 

Samme er det med psykisk sykdom. Man kan ikke hevde å ha noe hvis ikke en spesialist har stilt diagnosen. 

Selvsagt kan jeg det. 

Hvis jeg putter en katt i en boks og den dauer, er den like dau om jeg åpner boksen eller ikke. 

Endret av abrasiveRefraction
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, CecilieX skrev:

Nå har det hovedsakelig vært norske bloggere som har vært diskutert på KG så da har det vært den felles referanserammen når man diskuterer. 

Men ja, hvis de representerer en type påvirkning som er negativ så kjør på. Forstår jeg det riktig at de er glansbildeinfluencere? 

Jeg forstår det iallefall som at det er det. "Hvis man vil kan man bli berømt på Youtube" og "Alle berømte har en kjæreste."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
2 minutter siden, Rozárka skrev:

Jeg forstår det iallefall som at det er det. "Hvis man vil kan man bli berømt på Youtube" og "Alle berømte har en kjæreste."

Jeg tenker at det er nettopp dette som er problematisk. For særlig unge mennesker ser dette og sammenlikner seg med dette uten å forstå at livet ikke nødvendigvis er så enkelt og strømlinjeformet. Når du får dette glansbildet i alle kanaler er det vanskelig å ikke kjenne på mislykkethet når du selv ikke lever opp til idealene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, CecilieX skrev:

Jeg tenker at det er nettopp dette som er problematisk. For særlig unge mennesker ser dette og sammenlikner seg med dette uten å forstå at livet ikke nødvendigvis er så enkelt og strømlinjeformet. Når du får dette glansbildet i alle kanaler er det vanskelig å ikke kjenne på mislykkethet når du selv ikke lever opp til idealene. 

Det samme tenker jeg. I tillegg framstår de som så lykkelige hele tiden. Forholde forløper knirkefritt og de samarbeider pm alt og jobber så bra sammen. Mens andre ville klikket hvis de skulle gått så mye oppå hverandre. I tillegg blir det ikke plass til svakheter. Det blir presangtert på en måte som gjør at andre må føle seg mislykket hvis de ikke har det gode forholdet/problemfrie livet/den enkle jobben. For de får det jo til å se enkelt ut også.

Jenna og Julien må jobbe sinnsykt mye med både vlogging, youtubekanal, podcasts, twitch osv. Men det vi får se er at de har det artig hjemme eller at de snakker hyggelig sammen på podcasten. De kjefter "aldri" på hverandre. De er "alltid hverandres bestevenn." De har "alltid" tid til gaming og full oppmerksomhet på hundene som de kjører til hundeparken, så de får vært med andre hunder... Men ingen snakker om at feks Jenna har vært i et forhold som ikke fungerte.

Eller med Christine Simply Nailogical. Hun har et sååå romantisk forhold med sin "Beeyynn!" som kommer med te fra Starbucks og ikke reagerer på alle de tusen flaskene med neglelakk hun sparer på. Hun har for det meste små følgere og hva må de tro om hva et forhold skal være? Eller at hun kjøper dyre leker for å teste de, før hun hiver de hardt i søplet. Barna lærer ikke verdien av penger.

Safia har sin forlovede og skal gifte seg. Men får vi se skilsmissen? (kremt)

Endret av Rozárka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest tranedatter

Hvorfor du bør stenge av sosiale medier: https://agendamagasin.no/anmeldelser/a-vaere-vaere-pa-sosiale-medier/

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/4deK86/sosiale-medier-gjoer-oss-sintere-og-dummere

 

---

En svensk hjerneforsker forteller om hvordan sosiale medier er skapt for å skape avhengighet. De timer når likes og kommentarer kommer opp for å gi en jevn flod av stimulans. De vises altså ikke i realtid.

https://www.svd.se/hjarnforskaren-ungas-psykiska-ohalsa--var-tids-stora-samhallsproblem

---

For bedrifter, hvorfor/når samarbeid med påvirkere blir negativt:

https://blog.insightsatlas.com/6-reasons-why-influencer-marketing-turns-negative

Note: punkt 1, Når påvirkeren ikke reflekterer bedriftens verdier.

---

 

 

Påvirkere har kommet for å bli.

Sant å si har de alltid funnes. På 80 og tidlig 90-tall så gav moteselskaper klær til ungdommer med stor cred i sine miljøer, for eksempel innen skateboardmiljøet. Skuespillere har alltid fått sponsede klær på Oscar-galan. I film og musikk bransjen skjer produktplassering hyppig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tranedatter

Når vi surfer på Pinterest, Facebook, Instagram, snapchat, så skiller ikke hjernen opp bildene (feed) det opp i hundrevis av småsnutter fra ulike mennesker. Men hjernen tolker det som en stor masse av inntrykk av at "sånn har alle andre det".

https://www.nrk.no/rogaland/darlig-selvbilde-av-sosiale-medier-1.11963685

 

Podcast om sosiale medier og selvfølelse: https://poddtoppen.se/podcast/1448993955/helt-mental/helt-mentaldet-lille-mennesket-og-det-store-systemet9selvflelse-vs-selvtillit

----

 

https://www.bt.no/familieogoppvekst/Det-du-ser-pa-Instagram-er-det-du-gar-glipp-av-7152b.html

"Sosiale medier er som et kjempealbum, der man får inntrykk av at alle andre lever et fantastisk liv med for eksempel eksotiske ferier, dyre vesker, fester og sosiale ting. For unge kan det være svært vanskelig å se at det er en iscenesatt flik av virkeligheten."

 

----

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/03/12/hjarnforskare-sociala-medier-gor-hjarnan-ledsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, SoWhat? skrev:

Er de fleste spiseforstyrrede feite? Mygod. Du er litt kunnskapsløs. 

Du ser heller ikke på andre om de har en diagnose. Kan nesten ikke tro at jeg gidder å respondere på det du kommer med. Men, du skriver så mye rart. For å si det pent. Skulle gjerne likt å møte deg. For å se om du er riktig skrudd sammen 🤔 tenker diskusjonene hadde gått heftig. Eller nei forresten. Du hadde gått. 

De fleste med spiseforstyrrelser lider av overspising.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

De fleste med spiseforstyrrelser lider av overspising.

Sier du det? Tror du bør lese deg opp litt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, SoWhat? skrev:

Sier du det? Tror du bør lese deg opp litt. 

Kunnskapløst vås kan du spare deg for.

Sitat

According to The National Institute of Diabetes and Digestive and Kidney Diseases, binge eating disorder is the most common eating disorder in the United States. People suffering from this disease often lose control over their eating, but not exhibit purging behaviors characteristic of bulimia. Binge eating disorder is mostly seen in people who are obese, as opposed to average weight (seen with bulimia) or underweight (seen with anorexia) individuals. The dangers of binge eating are different from the dangers of bulimia and anorexia but can be just as challenging and life-threatening. Some of the most common risks associated with this condition include high blood pressure, heart disease and psychological symptoms like guilt and shame.

https://www.therecoveryvillage.com/mental-health/eating-disorders/related/most-common-eating-disorders/

Gjesp! Selv om dette er almennkunnskap og noe absolutt alle som har fullført barehagen vet sender jeg deg kilder.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Kunnskapløst vås kan du spare deg for.

https://www.therecoveryvillage.com/mental-health/eating-disorders/related/most-common-eating-disorders/

Gjesp! Selv om dette er almennkunnskap og noe absolutt alle som har fullført barehagen vet sender jeg deg kilder.

Jaja. Men regnet ikke med mer fra deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...