Gå til innhold

Straks skoleferie. Hvor lenge får ungdommer fra 15-16 år være ute med venner? Når er det natta?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er ikke rart mange nå til dags ikke blir voksne før de er omtrent 30, når 16 åringer behandles som småunger.

Anonymkode: e34dc...109

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

23 timer siden, Kitcat skrev:

😳 Oi, er det virkelig ikke normalt å vente oppe på ungdom i 15-16 års alder? Det gjør vi, og alle andre foreldre jeg kjenner. Kunne ikke falle meg inn å sove før jeg visste at barna var trygt hjemme. 

Dette gjaldt leggetid, TS mente de måtte sitte oppe og vente til han skulle legge seg når han var hjemme sammen med dem :) Innetiden har ikke jeg diskutert i mine innlegg som du siterte. Lurt å lese før man svarer :) 

Anonymkode: 8020f...b70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette gjaldt leggetid, TS mente de måtte sitte oppe og vente til han skulle legge seg når han var hjemme sammen med dem :) Innetiden har ikke jeg diskutert i mine innlegg som du siterte. Lurt å lese før man svarer :) 

Anonymkode: 8020f...b70

Har ikke fått med meg at TS har sagt de må være våkne så lenge sønnen er våken. Så trodde du mente at man måtte ha diagnose for at foreldre skulle behøve å vente oppe på barna sine når de er ute. Da beklager jeg misforståelsen. 

Sitat

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor du nevner at dere da må sitte oppe og vente, men mulig han har noen diagnoser eller lignende? Det kan forklare hvorfor han behandles som et lite barn?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la meg når jeg ville og sto opp når jeg ville, jeg var ute så lenge jeg ville med venner, men valgte selv å komme hjem senest til 12 da pga at jeg ikke trivdes med å henge ut hele natta. 

jeg skaffet meg også jobb helt selv av fri vilje (fast) hvor jeg også jobbet så å si 100% hele sommern av eget ønske. Tok også buss både fra og til jobb og hjem fra venner. Var eget ansvar å komme seg hjem, ble bokstavelig talt aldri hentet.

jeg styrte min egen økonomi, sparte penger, styrte kostholdet mott osv. jeg ble voksen og ansvarlig veldig fort i motsetning til mine venner som hadde haugevis av regler, innetider, mas om døgnrytme, ble hentet hele tiden, ble tvunget hjem til middag osv.

Lar man ungdommen styre ting selv vil den komme til egen fornuft og gjøre ting h*n trives med mener jeg.

15-17 åringer er ganske store og bør venne seg til det å være voksen og å styre livet sitt selv, i tillegg må de ta konsekvensene å lære av sine egne feil selv. Det er vi alle i stand til.

 Ikke rart så mange ungdommer i Norge ikke klarer å koke en potet engang, foreldrene gjør alt for de og behandler de som småbarn og ikke gir de en sjanse til å være ansvarlige for seg selv.

Anonymkode: ca18b...3f6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herrefred, det gjør da ingenting om ungdommen snur døgnet litt. Det har ungdommen gjort i alle tider og det tenker jeg er en del av det å ha sommerferie :) 

Innetid tenker jeg 01:00 kan være fornuftig. I allefall ikke tidligere enn 00.00! Og i helger så kan dette godt tøyes og strekkes. Lag en ordning som passer dere, enten at han skal si godnatt når han kommer hjem, sende sms, avtal hjemkjøring med andre foreldre (ansvar for en helg hver feks). 

Ungdommen har ferie nå, det har han fortjent. Han er u ferd med å bli en ung voksen, og må gradvis få friere tøyler. La han få ha overnattingsbesøk av venner når som helst, så lenge de ikke holder resten av huset våkne. Og la de sove i telt, dra på dataparty eller whatever de liker. Noen ganger er det lov og greit å være våken hele natta :) Når man er 16 år så er man ikke et barn, man er ungdom/nesten voksen. Gjør gutten noe ulovlig, bryter innetiden, sniker seg ut, drikker alkohol osv så har dere heller grunn til å stramme inn og gi konsekvenser!

Anonymkode: 9038c...b75

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.6.2019 den 9.32, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor du nevner at dere da må sitte oppe og vente, men mulig han har noen diagnoser eller lignende? Det kan forklare hvorfor han behandles som et lite barn? 

Anonymkode: 8020f...b70

Syns du det er forsvarlig å be 16-åringen om å være hjemme senest 00-01 på natta, og så legge seg og ikke ane hvor han er eller om han har kommet hjem? Skjønner godt at de stiller spørsmål ved dette!
Personlig skjønner jeg IKKE hva en 16 skal gjøre ute til to på natta. Være hos en venn på overnatting er jo en ting, men.

Hilsen lærer på ungdomsskole som hører litt av hvert i gangene om hva ungdommene driver med, til og med midt i skoleuka..

Anonymkode: 31540...fce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns du det er forsvarlig å be 16-åringen om å være hjemme senest 00-01 på natta, og så legge seg og ikke ane hvor han er eller om han har kommet hjem? Skjønner godt at de stiller spørsmål ved dette!
Personlig skjønner jeg IKKE hva en 16 skal gjøre ute til to på natta. Være hos en venn på overnatting er jo en ting, men.

Hilsen lærer på ungdomsskole som hører litt av hvert i gangene om hva ungdommene driver med, til og med midt i skoleuka..

Anonymkode: 31540...fce

Jeg oppfattet det som at TS skrev de måtte sitte oppe og vente fordi han ville legge seg sent, det var altså mitt tilsvar til leggetid, ikke utetid. 

Anonymkode: 8020f...b70

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Nei…16 åringen min får nå være våken så lenge han vil når han bor hos meg, moren er veldig streng, og hos henne må han være inne til 21:00. Jeg ser ikke noen skade i at han er lenge oppe/ute så lenge han ikke driver å ruser seg,  bråker eller driver med hærværk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det kommer helt an på hvor man bor, hva slags krets ungdommen henger med og hva slags personlighet ungdommen har.

Min 15-åring får «sovetider», dvs nettet går av på nettene til litt ulike tider avhengig av planene dagen etter. Ikke moden nok til å legge bort telefon/ipad til fornuftig tid.  Fikk i sommer utetid til midnatt, men det skjedde kun EN gang han kom hjem så sent, så ingen grunn til å utvide.

Vi bor på bygda, med få spennende ting å gjøre. Hadde vi bodd i Oslo, Drammen osv hadde vi nok vært mindre avslappet.  

Anonymkode: 908c3...747

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...