Gå til innhold

Straks skoleferie. Hvor lenge får ungdommer fra 15-16 år være ute med venner? Når er det natta?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Samboer og jeg er usikre på hva som er «vanlig» blant andre ungdommer på den alderen. Hans sønn blir 16 år i juli i år og bor hos oss annenhver uke. 

Hvor lenge er deres ungdommer ute på kveldstid? Da tenker jeg på å gå rundt ute sammen med venner, for det er det som er typ her da. 

Leggetid? Vi har ikke ferie ennå og skal på jobb. Han ønsker veldig å være oppe til langt på natt og spille, noe vi ikke ønsker. 

Hvordan gjør dere det?😁

Anonymkode: 780f9...21e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I huset? Så lenge han vil, nesten umulig tvinge enn så gammel gutt til å sove når det passer deg. Men hadde krevd at han stod opp til normale tider og gjorde ting på dagtid.  

 

Uten for huset spørs om han har planer tenker eg 🤷‍♀️ til midnatt i veke dagen og 2 i helgen? Så lenge han er på arrangementet eller med venner du kjenner.. 

Anonymkode: e24e4...69c

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I huset? Så lenge han vil, nesten umulig tvinge enn så gammel gutt til å sove når det passer deg. Men hadde krevd at han stod opp til normale tider og gjorde ting på dagtid.  

 

Uten for huset spørs om han har planer tenker eg 🤷‍♀️ til midnatt i veke dagen og 2 i helgen? Så lenge han er på arrangementet eller med venner du kjenner.. 

Anonymkode: e24e4...69c

Umulig å kreve at han står opp til normale tider når vi drar på jobb?! Det blir da til at han snur hele døgnrytmen og sover hele dagen.. 

Vi skal på jobb vanlig tid og skal vi sitte å vente på han til langt på natt eller? 

Ts

Anonymkode: 780f9...21e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 15-16 åring bør være hjemme 22 i ukedagene med mindre det er noe helt spesielt og senest tolv i helger tenker jeg. 

Edit. Han er fortsatt et barn og med min egen ungdomstid i minne, så skjer det ingenting bra eller sunt etter de tidspunktene. Hvorfor skal han reke ute til midnatt midt i uken?

Endret av altflyter
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I huset? Så lenge han vil, nesten umulig tvinge enn så gammel gutt til å sove når det passer deg. Men hadde krevd at han stod opp til normale tider og gjorde ting på dagtid.  

 

Uten for huset spørs om han har planer tenker eg 🤷‍♀️ til midnatt i veke dagen og 2 i helgen? Så lenge han er på arrangementet eller med venner du kjenner.. 

Anonymkode: e24e4...69c

Oj, det synes jeg var veldig sent...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, altflyter skrev:

En 15-16 åring bør være hjemme 22 i ukedagene med mindre det er noe helt spesielt og senest tolv i helger tenker jeg. 

Edit. Han er fortsatt et barn og med min egen ungdomstid i minne, så skjer det ingenting bra eller sunt etter de tidspunktene. Hvorfor skal han reke ute til midnatt midt i uken?

Jeg er helt enig og det er samboer også. Det hadde vært annerledes om han hadde vært hos en kompis og sett film litt sent. 

Det som er her er at de går sammen en gjeng ute og prater sammen. Flere får lov å være ute til langt på natt. 

Ts

Anonymkode: 780f9...21e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han er jo fortsatt et barn, men trenger dere leggetid på en 16 åring? Kan være enig i at han må være stille innen kl 23.00 for eksempel, men tror ikke han kommer til å legge seg og sove om han ikke vil det selv. 

Ellers være ute til 22.00 og kanskje senere i helgene. Spørs litt hvor strenge dere er. 

Anonymkode: ce74c...b9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi..jeg har ei på snart 17 år som må være hjemme 22.30 i ukedagene, og senest 00 i helgene. I helgene skal jeg vite hvor hun er og hvem hun er med. Kan strekke meg bittelitt lenger i helgene, om hun er på jentekveld osv, men som sagt, jeg skal vite hvor og hvem. 

Jeg gir henne oppgaver på dagtid nå som hun har fått ferie..ingen sjangs i havet til å snu om på døgnet her. Det kan hun gjøre den dagen hun flytter for seg selv..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars 😳 Da jeg var 16 og hadde ferie (foreldrene mine jobbet) var jeg sammen med venner hele tiden. Var hos hverandre, lagde mat, så film osv. Kom hjem når jeg ville egentlig, men var ikke noe tull med oss. Når jeg var hjemme var jeg oppe så lenge jeg ville og sov så lenge jeg ville. Gud så godt det var å kunne styre dagene/kveldene/nettene selv etter å ha levd skole-lekse-fritid-press hele tida livet hele tiden ellers i året. Høre på nattønsket midt i natten. 

Anonymkode: e67f2...e3e

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt enig og det er samboer også. Det hadde vært annerledes om han hadde vært hos en kompis og sett film litt sent. 

Det som er her er at de går sammen en gjeng ute og prater sammen. Flere får lov å være ute til langt på natt. 

Ts

Anonymkode: 780f9...21e

Uten å anklage din sønn eller vennene hans for noe som helst, så tenker jeg at dere også har et moralsk ansvar for jentene på samme alder. De er gjerne i alderen hvor drikking er svært spennende og ting kan skje på fylla som man angrer på i ettertid. Bare et tankekors. 

Tenker at det er både lurt og fornuftig å kreve at en 15 åring er hjemme kl 22 midt i uken. Det handler også om å vise respekt for dere og at dere ønsker å legge dere i fornuftig tid.

Han får legge seg når han vil, men han skal være hjemme til 22. Leggetiden er det vanskelig for dere å styre uansett. Når dere har fri kan dere jo alltids dra ham opp for å bidra med husarbeid eller lignende slik at han står opp i skapelig tid av og til i hvert fall. Dere kan også sette opp en liste med hva dere forventer er gjort til dere kommer hjem fra jobb. 

Jeg er takknemlig for at mine foreldre gjorde dette med meg og ikke lot meg styre på som jeg ville. Jeg var langt fra happy den gang men endte opp med gode verdier som voksen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, altflyter skrev:

Uten å anklage din sønn eller vennene hans for noe som helst, så tenker jeg at dere også har et moralsk ansvar for jentene på samme alder. De er gjerne i alderen hvor drikking er svært spennende og ting kan skje på fylla som man angrer på i ettertid. Bare et tankekors. 

Tenker at det er både lurt og fornuftig å kreve at en 15 åring er hjemme kl 22 midt i uken. Det handler også om å vise respekt for dere og at dere ønsker å legge dere i fornuftig tid.

Han får legge seg når han vil, men han skal være hjemme til 22. Leggetiden er det vanskelig for dere å styre uansett. Når dere har fri kan dere jo alltids dra ham opp for å bidra med husarbeid eller lignende slik at han står opp i skapelig tid av og til i hvert fall. Dere kan også sette opp en liste med hva dere forventer er gjort til dere kommer hjem fra jobb. 

Jeg er takknemlig for at mine foreldre gjorde dette med meg og ikke lot meg styre på som jeg ville. Jeg var langt fra happy den gang men endte opp med gode verdier som voksen. 

Han kommer til å nekte å gjøre en liste, for det er så å si ingenting han gjør hjemme🙄 Det å rydde rommet og rydde etter seg når han lager mat er en utfordring, for han synes vi et SÅ strenge. 

Ts

Anonymkode: 780f9...21e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Umulig å kreve at han står opp til normale tider når vi drar på jobb?! Det blir da til at han snur hele døgnrytmen og sover hele dagen.. 

Vi skal på jobb vanlig tid og skal vi sitte å vente på han til langt på natt eller? 

Ts

Anonymkode: 780f9...21e

Leggetid på en 16-åring? Er du sprø? og hvorfor må dere sitte oppe og vente på han? Han klarer vel å legge seg selv? Her styrer 14-åringen leggetid selv, eneste kravet er at det skal være stille når vi legger oss. Styrer forsåvidt leggetid selv i ukedagene med skole også, hun legger seg stort sett rundt 22-22.30 av egen fri vilje. 

Anonymkode: 8020f...b70

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Umulig å kreve at han står opp til normale tider når vi drar på jobb?! Det blir da til at han snur hele døgnrytmen og sover hele dagen.. 

Vi skal på jobb vanlig tid og skal vi sitte å vente på han til langt på natt eller? 

Ts

Anonymkode: 780f9...21e

Gjør ingenting. Det ordner seg når skolen begynner igjen uansett. Er viktig å få ta løs litt når man er ungdom. Det er et helvetes press som venter de uansett.

Anonymkode: 395cd...fb0

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer an på hvor en bor. Fjortisen min får være ute til 23  i sommerferien, men gjerne lenger om vi likevel er oppe og han spør. Han er da maks en kilometer fra hjemmet, i ei bygd med kanskje 400 innbyggere og det er utrolig lite galt å finne på her. Stort sett dreier det seg om å henge ute med kompiser fordi det var ekstra fint vær. 

Han får overnatte i telt med kompiser om han spør og har da ikke innetid før neste dag, men vi snakkes og sjekker at han faktisk er der han sier - hvilket betyr at jeg ofte kan traske ned til fjorden med kikkert og se hvor de har satt opp teltet, eller gå meg en kveldstur. 

 

Der jeg bodde før, hadde ungdommene mine innetid ca 23.30 om sommeren, når de var 15-16 år. Det hadde forøvrig undertegnede også. 

Endret av absinthia
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Leggetid på en 16-åring? Er du sprø? og hvorfor må dere sitte oppe og vente på han? Han klarer vel å legge seg selv? Her styrer 14-åringen leggetid selv, eneste kravet er at det skal være stille når vi legger oss. Styrer forsåvidt leggetid selv i ukedagene med skole også, hun legger seg stort sett rundt 22-22.30 av egen fri vilje. 

Anonymkode: 8020f...b70

Da legger hun seg innenfor normalen, men han legger seg så sent. Umulig å få opp om morgningen, som resulterer i at han sliter med å rekke skolen. 

Ts

Anonymkode: 780f9...21e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Han kommer til å nekte å gjøre en liste, for det er så å si ingenting han gjør hjemme🙄 Det å rydde rommet og rydde etter seg når han lager mat er en utfordring, for han synes vi et SÅ strenge. 

Ts

Anonymkode: 780f9...21e

Fullstendig normal tenåring altså 😉 mine foreldre kuttet ukepengene og plutselig så var jeg fysisk i stand til å støvsuge litt likevel. Jeg hadde verdens verste foreldre og hatet dem intenst.... Jepp mine ord som 15-åring, men gud hvor takknemlig jeg var da jeg flyttet hjemmefra som 17-åring og visste hvordan vaskemaskinen og støvsugeren fungerte..... Det gjorde ikke mange av vennene mine....

Dere må kjenne på magefølelsen og følge den. Alt avhenger av den og deres tillit til gutten. Noen trenger strenge rammer (det trengte jeg) mens andre klarer seg fint. Hva føles rett? 

Jeg er tydeligvis en gammel røy, trass min fortsatt unge alder, men jeg syntes det er ganske pussig å skulle slenge hjemme i 3 måneder uten å en gang bidra med husarbeid. Jeg hadde sommerjobb fra jeg var 14...  Sier ikke at det er idealet, men det er ikke utenkelig å kreve at en 15åring bidrar pittelitt hjemme, spesielt i ferien. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, absinthia skrev:

Kommer an på hvor en bor. Fjortisen min får være ute til 23  i sommerferien, men fjerne lenger om vi likevel er oppe og han spør. Han er da maks en kilometer fra hjemmet, i ei bygd med kanskje 400 innbyggere og det er utrolig lite galt å finne på her. Stort sett dreier det seg om å henge ute med kompiser fordi det var ekstra fint vær. 

Han får overnatte i telt med kompiser om han spør og har da ikke innetid før neste dag, men vi snakkes og sjekker at han faktisk er der han sier - hvilket betyr at jeg ofte kan traske ned til fjorden med kikkert og se hvor de har satt opp teltet, eller gå meg en kveldstur. 

 

Der jeg bodde før, hadde ungdommene mine innetid ca 23.30 om sommeren, når de var 15-16 år. Det hadde forøvrig undertegnede også. 

Det er i slike bygder en bør vokse opp:-)!

Anonymkode: 395cd...fb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, altflyter skrev:

Fullstendig normal tenåring altså 😉 mine foreldre kuttet ukepengene og plutselig så var jeg fysisk i stand til å støvsuge litt likevel. Jeg hadde verdens verste foreldre og hatet dem intenst.... Jepp mine ord som 15-åring, men gud hvor takknemlig jeg var da jeg flyttet hjemmefra som 17-åring og visste hvordan vaskemaskinen og støvsugeren fungerte..... Det gjorde ikke mange av vennene mine....

Dere må kjenne på magefølelsen og følge den. Alt avhenger av den og deres tillit til gutten. Noen trenger strenge rammer (det trengte jeg) mens andre klarer seg fint. Hva føles rett? 

Jeg er tydeligvis en gammel røy, trass min fortsatt unge alder, men jeg syntes det er ganske pussig å skulle slenge hjemme i 3 måneder uten å en gang bidra med husarbeid. Jeg hadde sommerjobb fra jeg var 14...  Sier ikke at det er idealet, men det er ikke utenkelig å kreve at en 15åring bidrar pittelitt hjemme, spesielt i ferien. 

Jeg er helt enig med deg, men mammaen som han bor hos annenhver uke ser annerledes på dette med husarbeid og hjelpe til😉 Så vi er nok strenge i forhold til henne. 

Ts

Anonymkode: 780f9...21e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

Hadde latt en 16 åring legge seg og stå opp som han ville i sommerferien. 

Innetid ville jeg hatt til 23.00, noe lenger om jeg visste hva og hvor han skulle være, med forbehold om at jeg vet at jeg kan stole på han og vet hvor han befinner seg. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er i slike bygder en bør vokse opp:-)!

Anonymkode: 395cd...fb0

Jepp! Det fine, både i denne bygda og den andre litt større  bygda, er at det tar maks tre telefoner eller en prat med « naboen borti veien» for å finne ut hvor de er og hvem de henger med.  - I blant hjelper det å bare gå ut og lytte litt. 🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...