Gå til innhold

Slutter barn i Norge senere med bleier generelt enn i andre land?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

43 minutter siden, AnonymBruker said:

I Norge har jeg nesten ikke hørt om pottetrening, barna slutter/begynner jo "selv", når de er "klare".

Anonymkode: 9205a...c4d

og det er så deilig å bytte på bæsje bleier til en 4 åring gutt!  NOT. 

Anonymkode: 56caa...24f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De fleste her slutter rundt to og et halvt år, guttene noe senere. Synes ikke det er så fryktelig sent jeg, men. Sjeldent jeg ser barn som fortsatt bruker bleier, hvertfall på dagtid, som treåringer

Anonymkode: 096ae...b76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

æsj, er han tilbakestående? jeg hadde aldri invitert han hjem på besøk til mitt barn. Jeg er ikke interessert i å tørke bæsj av en stor gutt.

Anonymkode: 7cc36...e5b

Vet du sånne svar kan du godt spare deg! Nei han er ikke tilbake stående! Det er ganske mange gutter som sliter med dette, min er ikke den eneste. Og nei du slipper å tørke bæsj av min unge. Dette skjer ikke daglig og om det skjer har han våtservietter og ny truse i sekken. Han skammer seg nok som det er, uten at slike idioter som deg trenger å få ned den allerede lille selvtilliten han har! Det er hjerte skjærende å se at han gråter over dette når han skal legge deg og at han er livredd for at noen skal finne det ut. Heldigvis har han fått medisiner av legen nå som regulerer magen slik at han bæsjer på morgenen før skolen og da trenger han stort sett ikke mer resten av dagen. 

  • Liker 3
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, lillemy02 skrev:

Vet du sånne svar kan du godt spare deg! Nei han er ikke tilbake stående! Det er ganske mange gutter som sliter med dette, min er ikke den eneste. Og nei du slipper å tørke bæsj av min unge. Dette skjer ikke daglig og om det skjer har han våtservietter og ny truse i sekken. Han skammer seg nok som det er, uten at slike idioter som deg trenger å få ned den allerede lille selvtilliten han har! Det er hjerte skjærende å se at han gråter over dette når han skal legge deg og at han er livredd for at noen skal finne det ut. Heldigvis har han fått medisiner av legen nå som regulerer magen slik at han bæsjer på morgenen før skolen og da trenger han stort sett ikke mer resten av dagen. 

Godt å høre at det hjalp med medisiner. Må ha vært tøft for sønnen din. Føler med dere :hjerte:

Anonymkode: 5eb34...25d

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig alder for bleieslutt i Norge er 3-4 år.

Anonymkode: 56c6d...4c4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

æsj, er han tilbakestående? jeg hadde aldri invitert han hjem på besøk til mitt barn. Jeg er ikke interessert i å tørke bæsj av en stor gutt.

Anonymkode: 7cc36...e5b

Folk bør kanskje ikke sende barna sine hjem til deg uansett. 

Anonymkode: 887fb...3f3

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det stemmer er det mest sannsynlig på grunn av klimaet. Alle jeg kjenner med barn øvde på bleieslutt om sommeren. Og hvis det ikke går den sommeren "må" man jo vente helt til neste sommer. Alt er mye enklere når barna kan løpe rundt uten bleie, og det er ikke så enkelt midt på vinteren

Anonymkode: 71079...52b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
AnonymBruker skrev (På 18.6.2019 den 16.58):

De fleste her slutter rundt to og et halvt år, guttene noe senere. Synes ikke det er så fryktelig sent jeg, men. Sjeldent jeg ser barn som fortsatt bruker bleier, hvertfall på dagtid, som treåringer

Anonymkode: 096ae...b76

Jeg jobber i barnehage, og det er mange som ikke har sluttet med bleie ved fylte 3 år.

Hvis man lurer på hva skikken er rundt om i verden kan man ta en titt på denne:

https://edition.cnn.com/2017/10/31/health/potty-training-parenting-without-borders-explainer/index.html

Anonymkode: 7e07b...472

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.6.2019 den 21.41):

 

Jeg har hørt at tøybleiebarn ofte blir tørre før papirbleiebarn. Kanskje papirbleiene rett  og slett er så gode at barna ikke føler ubehag ved våte bleier? 

Vet ikke, men det er noen teorier i allefall..

JAnonymkode: 5cb9c...367

Tøybleier er bedre for huden og mer komfortable enn engangsbleier 😊 men det er sikkert slik at de foreldrene som velger tøybleier har mulighet til å følge opp barnet tettere. Tøybleier krever en del ekstra arbeid, så kanskje mange av disse foreldrene er hjemme eller jobber redusert?

Anonymkode: 009c3...06e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var barn sluttet vi med bleier før vi var 2 år, gjerne mindre. Men foreldre i Norge har ikke tid, prioriterer det ikke. Barna er jo i barnehagen hele dagen. Det er jo ikke mulig å følge det opp da...

Anonymkode: 98421...6ae

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er dumt for barna når man venter helt til de er 4 år. Da er det vanskelig for barnet å takle den overgangen godt. De er blitt så store at bleieskift og nakenhet er litt mer flaut, og store endringer er tøft i den alderen. 

Anonymkode: 009c3...06e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg jobber i barnehage, og det er mange som ikke har sluttet med bleie ved fylte 3 år.

Hvis man lurer på hva skikken er rundt om i verden kan man ta en titt på denne:

https://edition.cnn.com/2017/10/31/health/potty-training-parenting-without-borders-explainer/index.html

Anonymkode: 7e07b...472

Mitt barn har sluttet helt med bleie hjemme, men bruker bleie i barnehagen. De har ikke mulighet til å følge opp der. 

Anonymkode: a590e...43a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her prøvde vi litt sommeren de ble 2 år, men da viste de veldig liten interesse, og det ble en del uhell. Da orket jeg ikke å fortsette å prøve da vinteren kom, og de hadde mye mer klær på seg. Sommeren da de ble 3 år, så sluttet de med bleie. 

Anonymkode: d9e72...422

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.6.2019 den 11.12):

Tror bleieprisene er en viktig motivasjon i andre land. Her i Norge er engangsbleier latterlig billige. De fleste barn greier fint å slutte rundt 2-års alderen, men i Norge er det mer vanlig med 3-4 år. Og det er lettere med tøybleier fordi barnet kjenner at det blir vått og får et forhold til det å tisse tidligere. Anbefaler tøybleier til dere som er innom tanken, ikke så mye arbeid som man kanskje tror og moderne tøybleier er ikke vanskeligere enn engangs!

Anonymkode: 51f81...2a2

Hvilken type er lettest å bruke? Vi vurderer veldig å prøve tøybleier, også elimination communication i tillegg 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BeeKind skrev (2 minutter siden):

Hvilken type er lettest å bruke? Vi vurderer veldig å prøve tøybleier, også elimination communication i tillegg 😊

Jeg likte ingen tøybleier, ble bare tull og gris og lekkasjer når han tisset i dem. Satt han på potte og do fra 6mnd, brukte treningstruser eller tøybleie utenfor huset og hadde alltid med doring. Etterhvert begynte jeg å ta av treningstrusene de periodene jeg hadde mulighet til å ta han ofte på do. Sluttet helt med treningstruser/tøybleier da han var 13mnd, da hadde han sjeldent hatt dem på dagtid fra ca 11mnd. Startet i bhg noen måneder senere og ingen uhell der heller. Synes ikke det var så styrete egentlig, å lære ungen å gå på do er like naturlig som å lære den andre ting.

Anonymkode: 8a00a...e3d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor er det et poeng å slutte med bleie tidligst mulig? Joda, jeg skjønner at det er dyrt med bleier og at det er praktisk å slippe å bytte, men det har ingen spesielle fordeler for barnet å slutte ved to år heller enn tre eller fire. Dette er en sånn greie som foreldre er fryktelig opptatt av akkurat i bleiesluttalder, men etterpå er det jo ingen i verden som bryr seg om når man sluttet med bleier og det er heller ikke forskjell på barn som sluttet tidlig og barn som sluttet sent. 

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Mitt barn har sluttet helt med bleie hjemme, men bruker bleie i barnehagen. De har ikke mulighet til å følge opp der. 

Anonymkode: a590e...43a

Det høres rart ut. Det er ikke vanskeligere å følge barn som må på do samme runde som man tar bleieskift. Er barnet helt tørr i den forstand at det stort sett selv kommuniserer at det må på do? Eller er det dere foreldrene som "fotfølger" hjemme? Det har vi naturligvis ikke mulighet til å gjøre med hele barnegruppa i barnehagen.

Det er dog ikke uvanlig at barn kan bli litt distrahert i lek i barnehagen, og dermed overse egne signaler innimellom, så litt uhell må man regne med. Hvis det derimot er gjennomgående at barnet aldri selv tar initiativ utenom de faste dorundene, så er det nok ikke bleieavvent nok til å gå uten bleie i barnehagen, siden man der ikke har kapasitet til 1:1 oppfølging. Noen barn bruker også litt tid på å bli trygg på å gå på do/potte utenfor hjemmet, og kan derfor vegre seg, og dermed ende opp med å tisse/bæsje på seg. Men dette må man samarbeide godt med barnehagen om, for å skape trygge rammer. F.eks. at foreldrene øver med barnet i barnehagen, eller at barnet får ha med seg sin private potte hjemmefra til barnehagen osv

Anonymkode: 7e07b...472

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Mitt barn har sluttet helt med bleie hjemme, men bruker bleie i barnehagen. De har ikke mulighet til å følge opp der. 

Anonymkode: a590e...43a

Samme her. Barnet mitt hadde veldig stor motivasjon til å slutte og ba om å slippe bleier. Satte seg på do hjemme, men fikk beskjed at i barnehagen så måtte han bruke bleie. Han var 3 år. Nå er han 4 og bruker fremdeles bleie. Hjemme vil han kun bruke truse, men barnehagen tar på bleie når de skal ut, da de ikke har mulighet til å følge opp barn som skal på do. Når han snakker om det så er han lei seg og sier han ikke får han truse i barnehagene. Nå merker vi St han har gitt litt opp hjemme også og det er litt potato potato om han orker si fra at han må på do. 

Anonymkode: 136a5...560

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (8 minutter siden):

Hvorfor er det et poeng å slutte med bleie tidligst mulig? Joda, jeg skjønner at det er dyrt med bleier og at det er praktisk å slippe å bytte, men det har ingen spesielle fordeler for barnet å slutte ved to år heller enn tre eller fire. Dette er en sånn greie som foreldre er fryktelig opptatt av akkurat i bleiesluttalder, men etterpå er det jo ingen i verden som bryr seg om når man sluttet med bleier og det er heller ikke forskjell på barn som sluttet tidlig og barn som sluttet sent. 

Et barn bruker 6000 engangsbleier i løpet av de første 3 årene, og produserer 1 tonn med avfall. Det sier seg selv at i et miljøperspektiv ønsker man å redusere forbruket og mengden avfall. Eller erstatte med bleier av mer bærekraftige materialer. Tøybleier kan kjøpes brukt, og brukes til flere barn. Dersom man sørger for å vaske med fulle maskiner og lufttørke fremfor tørketrommel, letter man på miljøbelastningen. 

Økonomisk lønner det seg også, det sier seg selv.

For barnet tenker jeg at det kan være med å bidra til opplevelse av mestring, og ikke minst større autonomi. Så fremt det blir gjort på en konstruktiv måte. Min erfaring er dessuten at barn i 2-2,5 alderen er lettere å dotrene, enn når de bikker 3-4 fordi det da er mye mer vilje involvert, og de i større grad kan sabotere prosessen for seg selv. Man risikerer at det blir en helt annen maktkamp hvis man venter til barnet er så stort. Min anbefaling er å benytte seg av den sommeren som er nærmest 2-års alder. Så fremt barnet ikke har forsinkelser som gjør at det fysiologisk sett ikke har forutsetninger for å lære det.

Anonymkode: 7e07b...472

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...