Gå til innhold

Slutter barn i Norge senere med bleier generelt enn i andre land?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har hørt at barn i varme land slutter tidligere, ofte mellom 1-2 år. Hvorfor er det «vanskeligere» i Norge med tidlig bleieslutt? Burde ikke helsestasjonen oppfordre foreldre til å hjelpe barna sine med tidlig bleieslutt? 

Anonymkode: 5eb34...25d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor det? Tror du tidlig/sen bleieslutt påvirker barnas doferdigheter som voksne?

Anonymkode: dfce8...a51

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klimaet i Norge gjør at vi ofte har mer klær enn i varme land. Mange utsetter bleieslutt til sommeren. Vi har relativt billige (og behagelige) bleier i Norge. Stort sett er begge foreldre i full jobb og har liten tid til å følge opp bleieslutt for veldig unge barn ( jeg tror barn sluttet tidligere i Norge også før i tiden da mor gikk hjemme). 

Jeg har hørt at tøybleiebarn ofte blir tørre før papirbleiebarn. Kanskje papirbleiene rett  og slett er så gode at barna ikke føler ubehag ved våte bleier? 

Vet ikke, men det er noen teorier i allefall..

Jeg jobber i barnehage og det er veldig forskjellig når barna slutter, men har fremdeles tilgode å se et friskt barn som ikke lærer å gå på do etterhvert. Tenker det er helt greit om de ikke er tørre før de er 2 år jeg., ikke noe stress.

Anonymkode: 5cb9c...367

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ingen grunn til å oppfordre til det, hvis man ikke har anledning til å følge opp - som mange ikke har. Hvordan hadde det vært i barnehagene om det skulle blitt praktisert bleieslutt på mange 1,5-2åringer samtidig? Er lettere å vente til barnet er klart av seg selv, for noen er det tidlig, og for andre senere. 

Jeg kommer forøvrig fra et land i sør-europa, hvor det er vanlig med tidlig bleieslutt. Men der er bleiene svindyre, somrene lange, og man praktiserer at storfamilien oppdrar barna. Altså er det mange flere hender til å passe på pottetrening, og barna kan løpe rundt ute uten bleier fordi det er varmt. Det faller seg mye mer naturlig å gjøre det på den måten der, noe man ikke alltid har muligheten til i Norge. 

Anonymkode: 3ba06...6ff

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bleiene er så 'gode' at barna ikke kjenner at de blir våte. Ha en truse inni bleia når det er på tide med bleieslutt. 

Jeg kan ikke skjønne at man ikke vil ha slutt på bleiebruken tidligere. Har vært borti barn som bruker bleie døgnet rundt til de er godt og vel passert 5 år. Det er slikt styr og gris med bleier at det er en lykke når de er ferdig med det. Og jeg syns barna blir uselvstendige. Det er større sjanse for uhell når de begynner på skolen også, når de bruker bleie helt til de er over 5 år.

Anonymkode: b7097...ddc

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er større sjanse for uhell når de begynner på skolen også, når de bruker bleie helt til de er over 5 år.

Anonymkode: b7097...ddc

Det er vel ytterst få normaltfungerende foreldre som ikke har gjort mange forsøk på å bli kvitt bleier før barnet er 5 år. Noen barn blir senere modne for dette. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bor i utlandet og begge mine var tørre om natten før de fylte 2 år. Jeg gikk inn for det tidlig og lærte de potte og å sitte på do fra tidlig stund. Vi har også vinter og må gå med klær her. Tøybleier er også en fordel.

Jeg mener det er foreldrene som er late.

Anonymkode: bc024...131

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror bleieprisene er en viktig motivasjon i andre land. Her i Norge er engangsbleier latterlig billige. De fleste barn greier fint å slutte rundt 2-års alderen, men i Norge er det mer vanlig med 3-4 år. Og det er lettere med tøybleier fordi barnet kjenner at det blir vått og får et forhold til det å tisse tidligere. Anbefaler tøybleier til dere som er innom tanken, ikke så mye arbeid som man kanskje tror og moderne tøybleier er ikke vanskeligere enn engangs!

Anonymkode: 51f81...2a2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mine barn sluttet med bleie før de var 2 år, her i Norge. Synes da ikke det er så fryktelig seint.

Anonymkode: 9206d...bbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere som evt. Har hatt barn med dovegring, som nektet å sette seg på potte/ do, har dere følt dere helt maktesløse og udugelige? For det er den følelsen jeg sitter med når jeg ikke kommer noen vei med å motivere min treåring til å sitte på do. 

Anonymkode: 5eb34...25d

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men dere som evt. Har hatt barn med dovegring, som nektet å sette seg på potte/ do, har dere følt dere helt maktesløse og udugelige? For det er den følelsen jeg sitter med når jeg ikke kommer noen vei med å motivere min treåring til å sitte på do. 

Anonymkode: 5eb34...25d

Hva du enn gjør, ikke stress med dette eller press barnet til å slutte før det er klart!! Det kan medføre forstoppelse, som igjen kan føre til enkoprese, og har du først havnet utpå den veien, kan det dessverre fort ende der at barnet fortsatt bæsjer på seg helt opp i skolealder! (Nei, dette er dessverre ikke tull, overdrivelser eller skremselspropaganda. Det er realiteten, og noe jeg har sett og erfart ved flere tilfeller etter å ha jobbet med barn i snart 30 år).

Anonymkode: 5b319...3ee

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva du enn gjør, ikke stress med dette eller press barnet til å slutte før det er klart!! Det kan medføre forstoppelse, som igjen kan føre til enkoprese, og har du først havnet utpå den veien, kan det dessverre fort ende der at barnet fortsatt bæsjer på seg helt opp i skolealder! (Nei, dette er dessverre ikke tull, overdrivelser eller skremselspropaganda. Det er realiteten, og noe jeg har sett og erfart ved flere tilfeller etter å ha jobbet med barn i snart 30 år).

Anonymkode: 5b319...3ee

Takk for info. Jeg er ikke den samme som over her, som du svarte, men er i samme situasjon. Vår datter er tre år- og er ikke motivert for potte/do. Hun reagerer også ofte rundt dette med bæsj. (Kan begynne å gråte- bli redd osv)

Føler de rundt oss begynner å stressa, samtidig som jeg føler meg «lat». Men på samme tid-  synes jeg ikke det er noe morsomt å presse på. 

Så fint å se noen med så lang erfaring med barn, sier en ikke trenger å stresse☺️

Anonymkode: 5e954...135

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva du enn gjør, ikke stress med dette eller press barnet til å slutte før det er klart!! Det kan medføre forstoppelse, som igjen kan føre til enkoprese, og har du først havnet utpå den veien, kan det dessverre fort ende der at barnet fortsatt bæsjer på seg helt opp i skolealder! (Nei, dette er dessverre ikke tull, overdrivelser eller skremselspropaganda. Det er realiteten, og noe jeg har sett og erfart ved flere tilfeller etter å ha jobbet med barn i snart 30 år).

Anonymkode: 5b319...3ee

Viktig poeng. Vil selvsagt ikke at barnet mitt skal få enkoprese. Min jobb framover blir å vurdere om han er klar og motivere til å sitte på do uten å presse ham. Skal søke opp noen artikler ang. sen bleieslutt for råd. 

Anonymkode: 5eb34...25d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men dere som evt. Har hatt barn med dovegring, som nektet å sette seg på potte/ do, har dere følt dere helt maktesløse og udugelige? For det er den følelsen jeg sitter med når jeg ikke kommer noen vei med å motivere min treåring til å sitte på do. 

Anonymkode: 5eb34...25d

Hei, min eldste hadde heftig dovegring. Vi begynte med potte og alt til "normal" tid, men så var det stopp. Ville ikke sitte på hverken potte eller do. Etterhvert kunne han sitte på do med mye oppmuntring, men kom ingenting. Han var redd for å tisse og bæsje på do, rett og slett. Lite å gjøre med det uten om å ta tiden til hjelp og fortsette å motivere. Bare ta av han bleia, så slutter han når han blir våt og ekkel i trusa, sa mange. Fungerte ikke på vår gutt det heller. I stedet ble alt bare enda mer negativt for han. Så det vi gjorde, i samarbeid med både barnehage og helsestasjon, var å bare oppmuntre til å sitte på do med jevne mellomrom gjennom dagen. Plutselig en dag løsnet det, og det kom i do. Fra da av hadde vi så og si ingen uhell, hverken på dag eller natt. Han gikk på do som han aldri hadde gjort annet og trengte ingen påminnelser heller om å gå på do. Da var han 4 år og 1 mnd ca. 

Anonymkode: 887fb...3f3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han mellomste gutten min begynte vi med do trening når han var 2 år. Det gikk kjempe bra en stund. Så skilte jeg og faren hans oss. Etter det gikk det rett vest. Han bæsjer ennå på seg av og til og han er snart 10:( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, min eldste hadde heftig dovegring. Vi begynte med potte og alt til "normal" tid, men så var det stopp. Ville ikke sitte på hverken potte eller do. Etterhvert kunne han sitte på do med mye oppmuntring, men kom ingenting. Han var redd for å tisse og bæsje på do, rett og slett. Lite å gjøre med det uten om å ta tiden til hjelp og fortsette å motivere. Bare ta av han bleia, så slutter han når han blir våt og ekkel i trusa, sa mange. Fungerte ikke på vår gutt det heller. I stedet ble alt bare enda mer negativt for han. Så det vi gjorde, i samarbeid med både barnehage og helsestasjon, var å bare oppmuntre til å sitte på do med jevne mellomrom gjennom dagen. Plutselig en dag løsnet det, og det kom i do. Fra da av hadde vi så og si ingen uhell, hverken på dag eller natt. Han gikk på do som han aldri hadde gjort annet og trengte ingen påminnelser heller om å gå på do. Da var han 4 år og 1 mnd ca. 

Anonymkode: 887fb...3f3

Takker for et oppløftende svar! Da er det håp for oss også. Vi får fortsette å motivere som sagt uten å presse ham til å sitte på do. Min sønn er nå 3,5 år og fyller 4 i midten av desember. 

Anonymkode: 5eb34...25d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 minutter siden, lillemy02 skrev:

Han mellomste gutten min begynte vi med do trening når han var 2 år. Det gikk kjempe bra en stund. Så skilte jeg og faren hans oss. Etter det gikk det rett vest. Han bæsjer ennå på seg av og til og han er snart 10:( 

æsj, er han tilbakestående? jeg hadde aldri invitert han hjem på besøk til mitt barn. Jeg er ikke interessert i å tørke bæsj av en stor gutt.

Anonymkode: 7cc36...e5b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobbet en del verden rundt og må si ja til spørsmålet. Har litt mer med late foreldre som tur ikke å ta noe som helst kamper ogNorge ligger nok på verdens topp for å sy putene under barna sine. 

Anonymkode: 56caa...24f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bodd i Frankrike og Belgia, og der måtte barna være bleietørre før skolestart når de var 2,5. Derfor pottetrente alle barna fra litt før fylte 2. De ivrigste kjørte fullt fokus, var mest hjemme, ga masse drikke, salt mat, bærbar potte til å ta med ut, tisselaken overalt hjemme. Da var det gjort på to uker, hørte ikke om vegring eller problemer etterpå. Vi selv brukte et par måneder, men det skal jo litt til å ikke bli tørr på den tiden hvis man går inn for det. I Norge har jeg nesten ikke hørt om pottetrening, barna slutter/begynner jo "selv", når de er "klare".

Anonymkode: 9205a...c4d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

æsj, er han tilbakestående? jeg hadde aldri invitert han hjem på besøk til mitt barn. Jeg er ikke interessert i å tørke bæsj av en stor gutt.

Anonymkode: 7cc36...e5b

Tror du kan slappe av. Etter hva jeg leser her så tror jeg neppe noen, hverken barn eller voksne, har interesse av å besøke deg...

Anonymkode: 48e36...245

  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...