Gå til innhold

Bli beordret på jobb på bryllupsdagen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi blir støtt og stadig beordret på jobb på jobben min.  Kan de beordre meg på jobb den dagen jeg skal gifte meg? Kjenner jeg er litt nervøs for det. Det er frihelgen min, så alt er i orden sånn sett. 

Anonymkode: 464e6...c2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De forstår nok at du ikke kan komme på jobb når du skal gifte deg, så de ringer ikke da 🙂

Anonymkode: 7acae...f12

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de gjør det, er de i såfall totalt uten antenner, og jeg ville i så fall lett nektet, for så å slutta å jobbe for sånne merkelige mennesker.

  • Liker 45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi blir støtt og stadig beordret på jobb på jobben min.  Kan de beordre meg på jobb den dagen jeg skal gifte meg? Kjenner jeg er litt nervøs for det. Det er frihelgen min, så alt er i orden sånn sett. 

Anonymkode: 464e6...c2a

Hvordan kan du beordres på jobb når du har fri? Har du betalt telefonvakt?

Du plikter selvsagt ikke å være tilgjengelig for arbeidsgiver utover arbeidstiden. 

Anonymkode: 3ca16...be2

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal vel ha beskjed i god tid om du ikke jobber som ringehjelp. De kan ikke beordre noen på jobb når de i utgangspunktet har fri. De kan bare spørre.

Anonymkode: 95888...c71

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener også det er noe sånt atman kun kan spørre. Men beordre om du er feks helsepersonell og det er fare for andres liv og helse hvis du ikke kommer. Men da må typ.. 90% av alle andre ansatte ha dødd, eller det er en terroraksjon/krig/krise der alle mann må til pumpene...

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan du beordres på jobb når du har fri? Har du betalt telefonvakt?

Du plikter selvsagt ikke å være tilgjengelig for arbeidsgiver utover arbeidstiden. 

Anonymkode: 3ca16...be2

I helsevesen kan man beordres på jobb når man har fri, nekter du er det oppsigelsesgrunn. Regner med at det gjelder andre bransjer hvor også liv kan gå tapt uten forsvarlig bemanning. 

Anonymkode: 49327...fad

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi blir støtt og stadig beordret på jobb på jobben min.  Kan de beordre meg på jobb den dagen jeg skal gifte meg? Kjenner jeg er litt nervøs for det. Det er frihelgen min, så alt er i orden sånn sett. 

Anonymkode: 464e6...c2a

Nei det har h*n faktisk ikke lov til. Og blir du det så kan du faktisk klage arbeidsgiveren inn.

Anonymkode: 7d049...c7f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start dagen med et glass champagne som personen skriver over her. Eller bare bruk det som unnskyldning at du har drukket. 

Anonymkode: 3dd5a...baa

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har ikke lov til å gjøre slikt støtt og stadig. Det er nokså bra regelverk rundt dette hvor du står på den sterke siden TS, bare til info... Ellers støtter jeg champagneidéen :) 

Anonymkode: b5620...7ad

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange yrkesgrupper som er pliktige til å stille på jobb ved behov. Når som helst.
Gyldig forfall er bare fyll og sykemelding, så vidt jeg vet. Og så er det greit å skru av eller legge bort telefonen. (Om den er privat. Arbeidsgiver vil kanskje forsøke å prakke på deg en ny og fin og helt gratis telefon og abonnement, men da må du nok ha den på til enhver tid.)

Anonymkode: a252f...be7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange yrkesgrupper som er pliktige til å stille på jobb ved behov. Når som helst.
Gyldig forfall er bare fyll og sykemelding, så vidt jeg vet. Og så er det greit å skru av eller legge bort telefonen. (Om den er privat. Arbeidsgiver vil kanskje forsøke å prakke på deg en ny og fin og helt gratis telefon og abonnement, men da må du nok ha den på til enhver tid.)

Anonymkode: a252f...be7

Uansett hvor pliktig man er, så er det ingen arbeidsgiver som kan beordre noen på jobb den dagen de gifter seg. Fa beordrer man noen andre. Så enkelt.

Anonymkode: c3713...164

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uansett hvor pliktig man er, så er det ingen arbeidsgiver som kan beordre noen på jobb den dagen de gifter seg. Fa beordrer man noen andre. Så enkelt.

Jeg er forpliktet etter loven til å rykke ut.
Helsepersonelloven §7: Øyeblikkelig hjelp. Helsepersonell skal straks gi den helsehjelp de evner når det må antas at hjelpen er påtrengende nødvendig.
Det betyr at om en person ringer meg og ber om hjelp (og jeg er enig i at det er nødvendig, og det ikke fins noen andre som er mer nærliggende til å yte hjelp), har jeg plikt etter loven til å hjelpe. Natt eller dag, bryllupsdag eller en gledens dag, ingen unntak. Hvis jeg ikke er full eller syk, da. Eventuell arbeidsgiver er ikke inne i bildet her. Dette er en plikt som er personlig pålagt den enkelte yrkesutøver som helsepersonelloven gjelder for.

Anonymkode: a252f...be7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter de andre som sier du skal ta et glass champagne på morgenen. Det er jo helt vanlig å gjøre på bryllupsdagen. Ta gjerne et glass kvelden før også, så slipper du å jobbe nattevakt rett før den store dagen. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis de ringer deg på bryllupsdagen, så er det bare å la være å ta telefonen. Hvis du føler du må svare, så si at du har drukket. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta ut ferie.

Anonymkode: d6141...f9e

Man kan fortsatt bli beordret

Anonymkode: 3a7b0...784

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har drukket eller er alene med barn du ikke har barnevakt til så kan du ikke beordres på jobb. 

De fleste arbeidsgivere har vel såpass antenner at de ikke beordrer noen på jobb på bryllupsdagen sin (da vil de vel være erstatningspliktige for hele selskapet som går i vasken, tenker jeg (ref. dersom noen beordres hjem fra ferie)) men dersom du er bekymret for der så ville jeg tatt et glass vin på kvelden før bryllupet, latt være å ta telefonen dersom den ringer om morgenen, styrte et glass champagne til frokost og ringe opp igjen med beskjed om at du dessverre ikke kan jobbe siden du har drukket.

Anonymkode: d4660...95d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du setter telefonen på «ikke forstyrr» og setter sjef/kollegaer/alle som ikke er på listen din i modusen som ikke får ringt deg da.

Så dropper du å sjekke telefonen den dagen. Problem løst.

Anonymkode: 53785...51b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...