Gå til innhold

Bli beordret på jobb på bryllupsdagen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde rett og slett ikke svart hvis de hadde ringt den dagen, enkelt og greit.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke svar når de ringer. Det burde være ganske forståelig at du ikke er tilgjengelig på telefon på bryllupsdagen, å de som beordrer noen som har bryllupsdag, mangler noe vesentlig, det må da finnes NOEN andre som har noe mindre viktig å ta seg til

Anonymkode: 3a7b0...784

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen oppegående sjef kommer til å beordre deg den dagen du skal gifte deg.  Hvis du jobber i helse kan man si nei ved visse sosiale årsaker, vil tro giftemål går under en av dem.

Anonymkode: cf646...4e7

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi telefonen din til forlover, be henne passe på den hele dagen. Gi beskjed til henne at hvis de ringer fra jobb, at hun ikke skal gi beskjed til deg, bare legge på og blokkere de den dagen. 

Så kan jo du ta en prat med sjefen din og si i fra om at denne dagen gifter du deg, du kan ikke komme på jobb den dagen. Og det må hun respektere. Du er vel ikke den eneste personen de kan beordre på jobb..

Anonymkode: fa13b...2a8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg, men blir ikke dette veldig tullete? Jeg skjønner at det er et problem at det er mye beordringer på jobben din (da har de i utgangspunktet for få folk), men det er da helt unormalt å skulle beordre noen på bryllupsdagen sin. Da må det være fare for liv og helse for pasientene, samt at alle kollegaene dine må ha bedre grunner enn bryllup til å ikke kunne stille. En helt utopisk situasjon, med andre ord. Sjefen har forresten ikke lov til å misbruke beordringer, da må h*n heller skaffe flere ringevikarer. 

Du kommer ikke til å bli ringt på bryllupsdagen din.

Anonymkode: 05aa3...68c

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kommunen min har du rett på fri med lønn på bryllupsdagen din. De er også pliktig å erstatte merutgifter i forbindelse med beordring. Jeg nekter å tro de vil erstatte et helt bryllup. Dette blir neppe noe problem. Ringer de kan du uansett du du har drukket. 

Skriv med store bokstaver i vaktboken "xxxx gifter seg i dag! Utilgjengelig hele helgen!"

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg ble beordret på min bryllupsdag. sa så klart nei, og leverte oppsigelse på mandagen. litt respekt får de ha.

Anonymkode: 04b45...7ad

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns også at dette høres helt tullete ut! Å bli beordret på jobb på bryllupsdagen sin?? Da tror jeg du skal være verdens beste hjertekirurg og USAs president har fått hjerteinfarkt i så fall... Selvfølgelig så blir du ikke beordret på jobb når du feirer ditt eget bryllup, TS! Skal liksom jobben din erstatte hele selskapet og reiseutgiftene til alle gjestene da eller? Den telefonen din har du uansett ikke tilgang til på denne dagen, nei ærlig talt... 

Anonymkode: fe626...5b8

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.6.2019 den 16.24, AnonymBruker skrev:

I helsevesen kan man beordres på jobb når man har fri, nekter du er det oppsigelsesgrunn. Regner med at det gjelder andre bransjer hvor også liv kan gå tapt uten forsvarlig bemanning. 

Anonymkode: 49327...fad

Det er jo bare tull. Du trenger ikke verken ha telefon, eller svare når du har fri. 

Anonymkode: 1e7f0...092

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo bare tull. Du trenger ikke verken ha telefon, eller svare når du har fri. 

Anonymkode: 1e7f0...092

👍

Anonymkode: 3ca16...be2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La være å ta telefonen. Er ganske enkelt. For å få arbeidsgivere som ikke kan planlegge, til å oppføre, seg bør man alltid la være å ta den når man har fri - slik at de lærer å planlegge. Jeg har forøvrig telefon betalt av arbeidsgiver, som noen nevnte en plass,  det betyr ikke at jeg er tilgjengelig utenom arbeidstid om det ikke passer meg.  

Anonymkode: 6d6d8...77c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.6.2019 den 15.58, AnonymBruker skrev:

Vi blir støtt og stadig beordret på jobb på jobben min.  Kan de beordre meg på jobb den dagen jeg skal gifte meg? Kjenner jeg er litt nervøs for det. Det er frihelgen min, så alt er i orden sånn sett. 

Anonymkode: 464e6...c2a

Du kan jo bare gi fanden i å ta telefonen på bryllupsdagen din....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.6.2019 den 14.28, AnonymBruker skrev:

Da må det være fare for liv og helse for pasientene, samt at alle kollegaene dine må ha bedre grunner enn bryllup til å ikke kunne stille. 

Anonymkode: 05aa3...68c

Enig at hun vil være sistemann på beordringslisten. 

Jeg har selv hatt jobben med å ringe inn folk til vakt. Av 16 mulige var det 2 som tok telefonen, begge var utenbys... Slik blir det av og til, hvis arbeidstrykket er stort og folk trenger helgen til å slappe av. De tar ikke sjansen på å ta telefonen fra jobb, fordi det kan være en beordring i den andre enden.

 

Anonymkode: 31d82...8db

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

På 17.6.2019 den 17.39, AnonymBruker skrev:

Jeg er forpliktet etter loven til å rykke ut.
Helsepersonelloven §7: Øyeblikkelig hjelp. Helsepersonell skal straks gi den helsehjelp de evner når det må antas at hjelpen er påtrengende nødvendig.
Det betyr at om en person ringer meg og ber om hjelp (og jeg er enig i at det er nødvendig, og det ikke fins noen andre som er mer nærliggende til å yte hjelp), har jeg plikt etter loven til å hjelpe. Natt eller dag, bryllupsdag eller en gledens dag, ingen unntak. Hvis jeg ikke er full eller syk, da. Eventuell arbeidsgiver er ikke inne i bildet her. Dette er en plikt som er personlig pålagt den enkelte yrkesutøver som helsepersonelloven gjelder for.

Anonymkode: a252f...be7

Det finnes alltids andre å ringe. Så den plikten til å hjelpe kan noen andre kjenne på akkurat den dagen. Ledelsen har også forpliktet seg til å gi ansatte fri ved bryllup, så de får heller trå til selv da.

Ja, helsepersonell har en viktig jobb, men ville du virkelig valgt jobben fremfor din egen bryllupsdag, som for de fleste er en av de viktigste dagene i livet?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.6.2019 den 16.13, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan du beordres på jobb når du har fri? Har du betalt telefonvakt?

Du plikter selvsagt ikke å være tilgjengelig for arbeidsgiver utover arbeidstiden. 

Anonymkode: 3ca16...be2

Jobber man over en viss prosent innen helse kan man bli beordet på jobb når som helst,  man får ikke betalt ekstra for dette utover vanlig  lønn og evnt. overtidsbetaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.6.2019 den 23.03, AnonymBruker skrev:

Det er jo bare tull. Du trenger ikke verken ha telefon, eller svare når du har fri. 

Anonymkode: 1e7f0...092

Nei, da ringer de mannen eller barna dine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, student86 skrev:

Det finnes alltids andre å ringe. Så den plikten til å hjelpe kan noen andre kjenne på akkurat den dagen. Ledelsen har også forpliktet seg til å gi ansatte fri ved bryllup, så de får heller trå til selv da.

Hvorfor siterer du meg, når det du skriver ingenting har med mitt innlegg å gjøre?

Jeg påpeker at jeg er personlig forpliktet etter loven til å hjelpe når det anses nødvendig, så sant jeg er i stand til det, og jeg ikke vet at den lidende vil få hjelp av andre i stedet. Bryllup er ikke nevnt som unntak! 
Ledelse har ingenting med mitt tilfelle å gjøre. Mange av oss har ikke engang sjef. Vi må uansett selv avgjøre hva vi skal gjøre når noen henvender seg.
Som sagt: Å måtte rykke ut på jobb på ubeleilige tidspunkter, er noe mange av oss lever med, men vi sutrer ikke av den grunn. Vi har selv valgt bransje og yrke, og visste hva vi gikk til.

Anonymkode: a252f...be7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor siterer du meg, når det du skriver ingenting har med mitt innlegg å gjøre?

Jeg påpeker at jeg er personlig forpliktet etter loven til å hjelpe når det anses nødvendig, så sant jeg er i stand til det, og jeg ikke vet at den lidende vil få hjelp av andre i stedet. Bryllup er ikke nevnt som unntak! 
Ledelse har ingenting med mitt tilfelle å gjøre. Mange av oss har ikke engang sjef. Vi må uansett selv avgjøre hva vi skal gjøre når noen henvender seg.
Som sagt: Å måtte rykke ut på jobb på ubeleilige tidspunkter, er noe mange av oss lever med, men vi sutrer ikke av den grunn. Vi har selv valgt bransje og yrke, og visste hva vi gikk til.

Anonymkode: a252f...be7

Det var et svar til deg, jo. 

Snakk om å gi alt for jobben. Skal helsepersonell utslette seg selv fullstendig?

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, student86 skrev:

Det var et svar til deg, jo. 

Snakk om å gi alt for jobben. Skal helsepersonell utslette seg selv fullstendig?

DET ER SÅNN NOEN JOBBER ER! Skjønner du det nå? Loven sier at man MÅ dra på jobb i visse situasjoner. Handler ikke om å «utslette» seg selv, men å gjøre det jobben og LOVEN krever. 

Anonymkode: 3a7b0...784

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.6.2019 den 15.58, AnonymBruker skrev:

Vi blir støtt og stadig beordret på jobb på jobben min.  Kan de beordre meg på jobb den dagen jeg skal gifte meg? Kjenner jeg er litt nervøs for det. Det er frihelgen min, så alt er i orden sånn sett. 

Anonymkode: 464e6...c2a

Alt handler om dialog. Jobb = mennesker, ikke noe høyt svevende uten noen form for med menneskelighet. 

Anonymkode: c7354...65b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...