Gå til innhold

Nå dukket tidens side lisensregning fra NRK opp i nettbanken.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

3 hours ago, AnonymBruker said:

Det kan betales med privat forsikring.

Jeg også.

Hvorfor skal jeg betale for biblioteker, opera, skoler, jernbane og annen kollektivtrafikk når jeg ikke bruker det?

Anonymkode: 06073...bb0

NRK kan også privatiseres, hva er det du vil fram til her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan betales med privat forsikring.

Jeg også.

Hvorfor skal jeg betale for biblioteker, opera, skoler, jernbane og annen kollektivtrafikk når jeg ikke bruker det?

Anonymkode: 06073...bb0

Det kommer av at du er en del av samfunnet. Selv om du ikke direkte benytter en del tjenester, har du også glede av st andre kommer seg til og fra jobb, får opplæring m.m.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Slaskete Maskot said:

NRK kan også privatiseres, hva er det du vil fram til her?

At vi betaler skatt som går til mye vi "ikke bruker". Og det er helt greit for min del.

Anonymkode: 06073...bb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en tid hvor TV ikke er nødvendig for opplysning, hvor nasjonal TV ikke er nødvendig for informasjon, hvor det fins betalingsløsninger som tillater annen finansiering, og hvor det ikke er begrenset båndbredde, så er ordet rettferdighet noe man bruker, fordi man i hemmelighet ønsker å degradere og latterliggjøre begrepet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest xfs367

Jeg syns nå at NRK fortsatt er nyttig. Ikke som en kilde til noen egentlig objektiv informasjon, men som et innblikk i hva som til enhver tid er forventet at man skal tenke, mene og tro, hva som er den styrende agendaen. Propaganda er nyttig på den måten, så lenge man gjenkjenner det som propaganda, og ikke tar det så seriøst. Jeg vil heller ha NRK enn at man trapper opp propaganda-apparatet på andre områder, som f.eks. i skolen. Så lenge folk flest er klar over at NRK ikke er noe som skal tas seriøst, beholder jeg gjerne NRK og betaler en slant for det.

Endret av xfs367
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som vet hvor mye de trekker av på skatten ?

Anonymkode: ba73f...9aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske sykt at øverste grense er 350 000. Så de som tjener 350 000 og de som tjener 2 000 000 betaler det samme. Og det er bare 100 lapper som skiller. Jeg har bare 280 000 i året og må betale 100 kr mindre enn de med 350 000 og oppover. Og jeg har ikke TV en gang fordi jeg ikke har råd.

Anonymkode: 6a77e...643

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ganske sykt at øverste grense er 350 000. Så de som tjener 350 000 og de som tjener 2 000 000 betaler det samme. Og det er bare 100 lapper som skiller. Jeg har bare 280 000 i året og må betale 100 kr mindre enn de med 350 000 og oppover. Og jeg har ikke TV en gang fordi jeg ikke har råd.

Anonymkode: 6a77e...643

Nå er det vel tvilsomt en som tjener 20 mill ser så mye mer på tv eller hører mer på radio enn oss med normal lønn. Jeg har ikke hatt tv på årtier, da jeg synes prisen var for stiv. Men den nye løsningen føler jeg er mer rettferdig mot alle, selv om min hushold må betale mer enn andre.

Anonymkode: fbbb4...c89

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker said:

Noen som vet hvor mye de trekker av på skatten ?

Anonymkode: ba73f...9aa

100-150 kr i måneden.

 

Anonymkode: 06073...bb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri betalt lisensen, siden jeg ikke liker NRK og hva de står for. Men nå blir jeg tvunget til å støtte de via skatt. Tvunget til å støtte barne tv hvor programlederen blant annet spiser sin egen spyomelett og tisser seg selv i munnen. Fantastisk. 

Anonymkode: 21b13...83c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betaler heller 100-200 pr mnd enn 1500 på en gang med pengene jeg ikke har. Så regning i nettbanken idag. Kjipt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

100-150 kr i måneden.

 

Anonymkode: 06073...bb0

Selv om man ikke har TV?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri betalt lisensen, siden jeg ikke liker NRK og hva de står for. Men nå blir jeg tvunget til å støtte de via skatt. Tvunget til å støtte barne tv hvor programlederen blant annet spiser sin egen spyomelett og tisser seg selv i munnen. Fantastisk. 

Anonymkode: 21b13...83c

I hvilket barnetv-program var dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, SupaWoman said:

Selv om man ikke har TV?

Ja.

Anonymkode: 06073...bb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingenting i mot finansiering via skatteseddelen, men jeg skulle ønsket at de hadde valgt en annen modell. Prosenttrekk i stedet for fast sum hadde vært bedre.

For å ta et konkret eksempel fra min omgangskrets:

En minstepensjonist med årsinntekt på 230 000 kr betaler 1400 kr i året. 

En familie med to lavtlønte, samlet årsinntekt 750 000 kr, betaler 3400 kr år år (2x1700)

En enslig forsørger med årsinntekt på 1,2 mill betaler 1700 kr.

Hvis lisensen hadde vært f.eks 0.25% av årsinntekt opptil 1,5 mill ville:

Minstepensjonisten betalt 575 kr året

Den lavtlønte familien betalt 1875 kr året

Den høytlønte alenefirsørgeren betalt 3000 kr året (mindre enn pr husstand i dag)

Alle betaler etter evne så lenge det er prosentvis trekk, men med en slik løsning vil også alle betale mindre enn i dag (men flere må betale, så det går opp i opp).

Mye mer rettferdig med prosenttrekk enn flat skatt, som det blir nå.

 

Anonymkode: 29823...613

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg har ingenting i mot finansiering via skatteseddelen, men jeg skulle ønsket at de hadde valgt en annen modell. Prosenttrekk i stedet for fast sum hadde vært bedre.

For å ta et konkret eksempel fra min omgangskrets:

En minstepensjonist med årsinntekt på 230 000 kr betaler 1400 kr i året.

Minstepensjonen er 191.000. Og minstepensjonister betaler normalt ikke skatt.

Anonymkode: 06073...bb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Minstepensjonen er 191.000. Og minstepensjonister betaler normalt ikke skatt.

Anonymkode: 06073...bb0

La meg omformulere: En pensjonist med lav pensjonsutbetaling . 

Du skjønte uansett hva jeg mente, og poenget står.

Anonymkode: 29823...613

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

100-150 kr i måneden.

 

Anonymkode: 06073...bb0

Takk.

Anonymkode: ba73f...9aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.6.2019 den 23.54, Slaskete Maskot skrev:

Hvorfor det? Er jo akkurat samme bare at man betaler gjennom skatten? Hvorfor kan ikke de privatisere NRK? Jeg bruker ikke NRK så jeg ser ikke hvorfor jeg må betale for noe jeg ikke bruker

nei det er ikke det samme. da har du ikke fått med deg hva endringen er. før betalte en hustand en lisens. var man to så var dette mer lønnsomt for de som var to enn jeg som bor alene siden regningen da blir delt på to. nå er det ikke slik lenger. bor man sammen trekkes BEGGE for lisens og lisensen blir dermed dyrere for de som bor sammen siden du nå betaler lisens pr person og ikke per hustand/tv

Anonymkode: 7f1fe...31d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...