Gå til innhold

Nå dukket tidens side lisensregning fra NRK opp i nettbanken.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 20.6.2019 den 15.41, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri betalt lisensen, siden jeg ikke liker NRK og hva de står for. Men nå blir jeg tvunget til å støtte de via skatt. Tvunget til å støtte barne tv hvor programlederen blant annet spiser sin egen spyomelett og tisser seg selv i munnen. Fantastisk. 

Anonymkode: 21b13...83c

vel, det er ikke kanalen du betaler for men for senderen slik at du i det hele tatt kan se tv

Anonymkode: 7f1fe...31d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

vel, det er ikke kanalen du betaler for men for senderen slik at du i det hele tatt kan se tv

Anonymkode: 7f1fe...31d

Hvis du ikke har fått med deg så er nå alle signaler digitale. Dersom man bare har et tv-apparat kan man ikke lenger motta signaler. Man er nødt til å ha en dekoder og en kanalpakke. Selv med dekoder uten kanalpakke får man ikke inn NRK siden det kun kommer i pakker nå.

Så nå betaler man bare av gammel vane. Jeg har ikke hatt kanalpakke på tre år, og har følgelig heller ikke betalt lisens. Tv-en står i stua der den alltid har stått og er ikke plombert eller gjort noe med.

Det står nå en Chromecast i tv-en og all tv-titting foregår via app på telefonen/casting til Chromecast og viser på tv. Akkurat som før altså, uten tv-abonnement og lisens. Kortvarig glede da, siden alle må betale til neste år :( 

Anonymkode: 3fa14...ce7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.6.2019 den 5.24, SupaWoman skrev:

Åh, deilig å slippe lisensen.  Forsvinner den altså, blir tatt fra statsbudsjettet istedet?

Du slipper den ikke, tvert i mot, nå MÅ du betale den. Det slapp du før hvis du ikke hadde TV (har aldri betalt lisens selv). 

Anonymkode: 71276...5b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du slipper den ikke, tvert i mot, nå MÅ du betale den. Det slapp du før hvis du ikke hadde TV (har aldri betalt lisens selv). 

Anonymkode: 71276...5b3

Godter meg litt, de aller fleste hører på radio og/eller bruker nrk nett-tv. Mange har aldri betalt. Nå må alle betale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, SupaWoman said:

Godter meg litt, de aller fleste hører på radio og/eller bruker nrk nett-tv. Mange har aldri betalt. Nå må alle betale.

Helt enig, nå skal alle snylterne tas.

Selv ser jeg ikke på NRK TV (eller andre tv-kanaler), men det er fint å vite at har en uavhengig ikke-kommersielt alternativ på idiotboksen. NRK er en av hjørnestenene i et demokrati (som BBC i Storbritannia, DR i Danmark, SR i Sverige, PBS i USA), og er absolutt nødvendig for at vi ikke skal ende opp som i Italia, hvor Berlusconi eier 70% av media.

Anonymkode: 06073...bb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/17/2019 at 2:44 PM, Slaskete Maskot said:

NRK kan også privatiseres, hva er det du vil fram til her?

Alle kulturnasjoner har en allmennkringkaster. Det er dyrt, og det er et statlig ansvar. Folkeopplysningsdelen av allmennkringkasteren er en viktig del, en annen del er å sørge for at minoriteter får komme til orde, sikre kvalitetsprogrammer for barn, sørge for at politiske ytringer og partier får komme til orde osv. Alt dette er et ansvar som påhviler staten.. Mange hadde hatt godt av å se litt mer på dokumentarer og faktaprogram og litt mindre på Paradise Hotel.

Anonymkode: 06073...bb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle kulturnasjoner har en allmennkringkaster. Det er dyrt, og det er et statlig ansvar. Folkeopplysningsdelen av allmennkringkasteren er en viktig del, en annen del er å sørge for at minoriteter får komme til orde, sikre kvalitetsprogrammer for barn, sørge for at politiske ytringer og partier får komme til orde osv. Alt dette er et ansvar som påhviler staten.. Mange hadde hatt godt av å se litt mer på dokumentarer og faktaprogram og litt mindre på Paradise Hotel.

Anonymkode: 06073...bb0

Korrekt. Men hvor kommer NRK inn her? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Husholdning1 said:

Korrekt. Men hvor kommer NRK inn her? 

Du overså det som det stod om allmenkringkaster.

Anonymkode: 06073...bb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du overså det som det stod om allmenkringkaster.

Anonymkode: 06073...bb0

Nei, jeg gjorde ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Husholdning1 said:

Nei, jeg gjorde ikke det.

Det er ingen andre norske kanaler har i nærheten av like mange gode dokumentarer, aktualitetsprogram og faktaprogram som NRK. De andre kanalene sender hovedsaklig hjernedødt ræl som Idol, Skal vi danse, Paradise Hotel og 3.-rangs serier.

Anonymkode: 06073...bb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen andre norske kanaler har i nærheten av like mange gode dokumentarer, aktualitetsprogram og faktaprogram som NRK. De andre kanalene sender hovedsaklig hjernedødt ræl som Idol, Skal vi danse, Paradise Hotel og 3.-rangs serier.

Anonymkode: 06073...bb0

Nei. Men det gjør ikke NRK besre enn dem famtisk er. Det er svært lite gode dokumentarer o.l. på NRK. Se dagens sendeskjema f.eks.

Endret av Husholdning1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.6.2019 den 12.13, AnonymBruker skrev:

Tror du ja. De kaller det bare noe annet, å tar det via skatten. Betale må du uansett

Anonymkode: 16e93...596

Dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Husholdning1 said:

Nei. Men det gjør ikke NRK besre enn dem famtisk er. Det er svært lite gode dokumentarer o.l. på NRK. Se dagens sendeskjema f.eks.

I dag er det lørdag, den store TV-idiotdagen.

Jeg betaler gjerne lisens/skatt for å få tilgang til kvalitets podcasts.

Anonymkode: 06073...bb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I dag er det lørdag, den store TV-idiotdagen.

Jeg betaler gjerne lisens/skatt for å få tilgang til kvalitets podcasts.

Anonymkode: 06073...bb0

Der er ikke særlig bedre de andre ukedagene.

Helt greit det. Jeg synes imidlertid det er galt at andre må betale for noe du og likesinnede burde finansiert.

Dog synes jeg den nye løsningen er bedre enn den gamle. Men ikke så mye bedre.

Endret av Husholdning1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen andre norske kanaler har i nærheten av like mange gode dokumentarer, aktualitetsprogram og faktaprogram som NRK. De andre kanalene sender hovedsaklig hjernedødt ræl som Idol, Skal vi danse, Paradise Hotel og 3.-rangs serier.

Anonymkode: 06073...bb0

Veeeel, NRK har laget et program om folk som ser på TV (sofa).   Det mest hjernedøde jeg kan tenke meg er å se på folk som ser på TV.  Skjønner overhodet ikke greia!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.6.2019 den 0.05, TrekStar skrev:

Du må betale fordi dem trenger pengene dine. Hvis du slutter å betale, så er det mange som mister jobben sin. Derfor tvinges du til å betale. Enten betaler du, eller så trekkes det fra din lønn. Vi skal ikke glemme torpedovirksomheten NRK hadde før, eller var det lisenskontrolløren det het. Uansett så er dette utpressingsmetoder, med et snev av fortidens totalitære grums, som ligner et kommunistland.

Det er klart dem vil fortsette å ta dine penger. Dem bare lurer dette inn i et nytt system. Jeg vil tro at dette nye systemet vil sikre NRK mye høyere inntekt. Det er sikkert derfor NRK går med på det også, siden det har vært liten klage til dette nye systemet. Dem har vel oppdaget at dem kan lure oss for enda mer penger, og virkelig sko seg, via skatteseddelen til enhver borger.

Fascinerende det der. Pengene dine skal folk alltid ha! 

Anonymkode: 8d1ca...6ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ikke har fått med deg så er nå alle signaler digitale. Dersom man bare har et tv-apparat kan man ikke lenger motta signaler. Man er nødt til å ha en dekoder og en kanalpakke. Selv med dekoder uten kanalpakke får man ikke inn NRK siden det kun kommer i pakker nå.

Så nå betaler man bare av gammel vane. Jeg har ikke hatt kanalpakke på tre år, og har følgelig heller ikke betalt lisens. Tv-en står i stua der den alltid har stått og er ikke plombert eller gjort noe med.

Det står nå en Chromecast i tv-en og all tv-titting foregår via app på telefonen/casting til Chromecast og viser på tv. Akkurat som før altså, uten tv-abonnement og lisens. Kortvarig glede da, siden alle må betale til neste år :( 

Anonymkode: 3fa14...ce7

Du får ikke sagt opp lisensen sånn uten videre, så hva har du gjort for å slippe å betale lisensen? 

Anonymkode: 9b8de...9a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du får ikke sagt opp lisensen sånn uten videre, så hva har du gjort for å slippe å betale lisensen? 

Anonymkode: 9b8de...9a1

Sendte en mail til NRK lisensavdelingen hvor jeg spurte hvorfor jeg måtte betale lisens når jeg ikke lenger fikk tilgang til NRK slik man gjorde tidligere. Fikk mail tilbake at de så at jeg ikke hadde noe tv-abonnement lenger, og at ingen andre i husstanden heller hadde tv-abonnement og at de ikke ville sende regning for neste termin. 

Så jo, man får sagt opp lisensen "helt uten videre", så lenge man ikke har tv-abonnement. Har man ikke det får man heller ikke sett vanlig lineær tv lenger.

Anonymkode: 3fa14...ce7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får ikke sagt opp lisensen sånn uten videre, så hva har du gjort for å slippe å betale lisensen? 

Anonymkode: 9b8de...9a1

Å si opp TV-lisensen har vært enkelt. Man har kun måttet sende en beskjed om at man har satt bort TV-mottakeren til lisensavdelingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Husholdning1 skrev:

Å si opp TV-lisensen har vært enkelt. Man har kun måttet sende en beskjed om at man har satt bort TV-mottakeren til lisensavdelingen.

Jeg er ikke fan av NRK og den pålagte lisensen, men jeg må si at lisensavdelingen har et ufortjent dårlig rykte. De er hyggelige, flinke folk som ikke er ute etter pengene dine som de skulle gått rett i lomma på dem selv.

Synd at man nå ikke kommer unna lenger.

Anonymkode: 3fa14...ce7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...