Gå til innhold

Hvor mye er godt å ha på bufferkonto/sparekonto?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bor alene med tre barn ca 2/3 av tiden. Har en forholdsvis ny bolig, der det er lite vedlikeholdskostnader foreløpig. Har ca 800000,- i året brutto. Ca 50000,- på bufferkonto, men har rammelån med flere 100000 i ledig ramme, så tenker at jeg ikke trenger mer.

Anonymkode: 42f1c...1ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 16.6.2019 den 13.51, Grandidosa83 skrev:

Det blir jo ganske spekulativt at det skal gå så galt. Og om alt faller fra hverandre: hvor stor forskjell gjør det om man har 40 000 eller 150 000 på bufferkontoen?

Tenk om man får greske tilstander hvor bankene stopper uttak for å hindre kollaps - hva hjelper en fyldig bufferkonto hvis bankene begrenser/stopper uttakene? 

Hva /hvis /om tankegangen er, etter min mening, lite fruktbar hvis man skal gå helt til ytterpunktene. 

Jeg har personlig erfaring fra det. Det er ikke veldig spekulativt- jeg har flere personer i omgangskretsen som mistet jobben pga nedskjæringer. Begge disse slet da de ikke hadde særlig til buffer. Jobbmarkedet i byen her er vanskelig og de gikk lenge uten ny jobb.

Jeg ble kronisk syk helt plutselig og måtte gå på AAP lenge. Skal si sparekontoen fikk penger å gå på og det var en trygghet å vite at jeg hadde penger i bakhånd. Jeg som de fleste andre har boliglån, studielån, utgifter på bil, utgiftene på helse økte, og det er og litt utgifter når man har barn. AAP dekket selvfølgelig langt fra dette og jeg måtte bruke av sparekontoen. Kunne sikkert fått sosialhjelp. Men det har noe med selvrespekt å gjøre. Syntes det var ille nok å gå på AAP. Greske tilstander kan vi få i fremtiden men jeg kommer alltid til å ha en stor buffer. Livet er en risiko og du vet aldri hva fremtiden bringer. 

Anonymkode: 7d1f2...e96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid minimum 3 brutto månedslønner på en konto med marginalt høyere rente enn lønnskontoen. I tillegg minimum 1 brutto årslønn i aksjer/aksjefond/grunnfondsbevis. Skulle det knipe kan jeg evt selge en eller to av bilene før jeg må vurdere å ta nytt lån på huset/selge og kjøpe noe mindre.

Anonymkode: 37de7...650

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 2 barn og bor i hus. Har rundt 100 000 kr på sparekontoen. Har pusset opp en del det siste året så det har gått flerfoldige titusen til det. Ønsker minst 200 000 på sparekonto fast. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kritt

Med rammelån har man ikke behov for stort buffer. Man kan ta av huslånet når set skjer noe uforutsett. Forutsetter selvfølgelig en viss kontroll og at man betaler ned mer når man har råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.6.2019 den 10.43, Grandidosa83 skrev:

Jeg mener summen varierer litt med oversikten man har over økonomien og/eller situasjonen sin. Kommer alt som lyn fra «klar himmel» vil man nødvendigvis ha behov for en større stående buffer enn om man er typen som vet når kommunale avgifter forfaller, at utgiftene til strøm er høyere i desember osv..

 

De største og mest kritiske utgiftene som plutselig oppstår er knyttet til enten bil, eiendom eller helse. Typisk: ryker kjøleskapet/vaskemaskin/fryser kan man midlertidig finne et på Finn til 1000-2000,- som kan dekke behovet en periode. Ryker taket koster det fort 200 000 ++.

Slik jeg ser det er det derfor slik at hvis man har lån under 70% av markedsverdien av boligen er det bedre å låne opp hvis krisen oppstår, enn at man har hundretusener stående til sparekontorebte på 0,5% til ingen nytte. Å spare til et konkret tiltak holder jeg utenom, da det stiller seg annerledes.

Selv har vi ca en netto månedslønn stående. Skulle vi miste jobben kan vi øke nedbetalingstiden på lånet med 10-15 år, selge bil og kjøpe en billigere variant samt kutte luksus. Med andre ord vil vi klare oss fint på 66% inntekt lenge.

Hvis man velger å ha sparekonto med kun 0,5% rente har man virkelig ikke økonomisk oversikt.

Anonymkode: 28602...a32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man velger å ha sparekonto med kun 0,5% rente har man virkelig ikke økonomisk oversikt.

Anonymkode: 28602...a32

Det er sant, men erfaringen min er at veldig mange bruker sparekontoen de har i den lokale sparebanken.. og der er det ofte rente på det nivået.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ca. 100.000,- stående, med samme inntekt som dere. Og kredittkort. 

Hvis noe skjer betaler vi bare ikke så hardt ned på boliglånet lenger. 

Anonymkode: a9d32...3e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi syns det er en enorm trygghet å ha penger i bakhånd i tilfelle full krise - kriser oppstår når man minst aner det. Det er ikke krise om vaskemaskinen ryker, men det er full krise om helsa plutselig ryker. Vi har ca 1.5 millioner i inntekt, og ca 1,5 millioner i bakhånd (ikke samlet på èn konto, fordi det gir lite renter. Vi har samlet en full BSU, aksjer og èn konto hvor kan overføre frem og tilbake etter behov). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Kritt skrev:

Med rammelån har man ikke behov for stort buffer. Man kan ta av huslånet når set skjer noe uforutsett. Forutsetter selvfølgelig en viss kontroll og at man betaler ned mer når man har råd.

Dette forutsetter at banken ikke har en juridisk rett til å trekke tilbake rammelånet. Det tror jeg de har til vanlig.

Anonymkode: e625a...eb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kritt
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette forutsetter at banken ikke har en juridisk rett til å trekke tilbake rammelånet. Det tror jeg de har til vanlig.

Anonymkode: e625a...eb9

Nå forstår jeg ikke helt hva du mener. Hvorfor skulle banken trekke tilbake rammelånet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Kritt skrev:

Nå forstår jeg ikke helt hva du mener. Hvorfor skulle banken trekke tilbake rammelånet?

Det vil stå beskrevet i betingelsene for lånet. Prøvde å søke litt etter generelle betingelser for rammelån, men fant ingenting.

Det kan jo være en klausul i avtalen som gir banken rett til å konvertere rammelånet til et vanlig lån dersom lånetaker f.eks. opplever en kraftig endring (reduksjon) av inntekten. Har ingen erfaring så dette er bare et eksempel/forslag. 

Anonymkode: 3d321...88c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kritt
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det vil stå beskrevet i betingelsene for lånet. Prøvde å søke litt etter generelle betingelser for rammelån, men fant ingenting.

Det kan jo være en klausul i avtalen som gir banken rett til å konvertere rammelånet til et vanlig lån dersom lånetaker f.eks. opplever en kraftig endring (reduksjon) av inntekten. Har ingen erfaring så dette er bare et eksempel/forslag. 

Anonymkode: 3d321...88c

Jeg forstår fortsatt ikke hva dette har med saken å gjøre, så lenge man har innvilget rammelån og ok økonomi. Det er et usannsynlig scenario.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utgangspunktet var de som mener man trenger en buffer på 3-6 månedslønner i tilfelle man mister jobben og at i steden for å ha dette store beløpet på en bufferkonto kan man benytte seg av boligkreditt/rammelån.

Spørsmålet da var om det kunne oppstå utfordringer med å beholde rammelånet når man mister jobben og inntekten, i værste fall samtidig med at boligprisene synker. Det er da man trenger bufferpengene men ligger disse nedbetalt i boligen kan det være et problem å få ut dette som penger. 

Anonymkode: 3d321...88c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt alene, og har spart opp og plassert 150 000 i bufferkontoen. Dette skal dekke boliglån og levekostnader i ett halvt år, altså opprettholde nå-situasjonen i seks måneder uten at jeg må selge verken bil eller leilighet eller innskrenke min egen frihet. Gir meg trygghet om jeg noen gang skulle komme i en situasjon der jeg mister jobben og får det vanskelig med å få ny jobb i ettertid. Brukte noen år på å spare opp, men nå ligger det der.

Anonymkode: f9077...b4d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 timer siden, Vera skrev:

Vi syns det er en enorm trygghet å ha penger i bakhånd i tilfelle full krise - kriser oppstår når man minst aner det. Det er ikke krise om vaskemaskinen ryker, men det er full krise om helsa plutselig ryker. Vi har ca 1.5 millioner i inntekt, og ca 1,5 millioner i bakhånd (ikke samlet på èn konto, fordi det gir lite renter. Vi har samlet en full BSU, aksjer og èn konto hvor kan overføre frem og tilbake etter behov). 

Så flinke dere har vært! Jeg skrev et innlegg tidligere i tråden. Jeg var aktiv og trente mye, hadde få helseplager før det plutselig ut av det blå smalt. Det kan skje hvemsomhelst. Jeg er på bedringens vei nå. Men en stor buffer vil alltid være noe jeg kommer til å prioritere. Forstår ikke de som har god nok lønn til å legge seg opp en god buffer, men istedet bare forbruker og forbruker. Når man sliter med helsen eller noe helt uforutsett skjer blir det en ekstra belastning om man skal bekymre seg for økonomien i tillegg. Fornuftig tankegang av dere! 

Anonymkode: 7d1f2...e96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...