Gå til innhold

Var det kulere å være ung på...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Var det kulere og mer idyllisk å være ungdom på 60,70 og 80 tallet eller er det bare filmer osv som glorifiserer det? Man hører jo ikke at foreldregenerasjonen snakker så veldig mye om ungdomstiden sin? Mange av dem virker jo også som veldig kjedelige mennesker. 

Jeg er 25 år nå og jeg føler at jeg kommer til å snakke masse om min ungdomstid når jeg blir gammel. Jeg føler at jeg har hatt en morsom og kul ungdoms tid, men når jeg ser på 60, 70 og 80 talls filmer så ser det så idyllisk og magisk ut å være ungdom på den tiden også, men på en helt annen måte. Jeg elsker å være på 70 talls party f.eks. musikken og sånt var jo på en måte litt mer sånn man får en god stemning følelse av. Og stilen var legendarisk.

Så hva tenker dere? Eller dere som har opplevd å være ungdom på den tiden, hva tenker dere ? 

Anonymkode: 9b44c...786

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest xfs367

På mange måter tenker jeg på verden som "før og etter mobiltelefoni og internet". Alt før det virker som en gammel verden nå, men også en magisk verden hvor folk måtte ringe på for å se om noen var hjemme. De prøvde så klart å ringe på hustelefonen først, men kanskje vedkommende bare ikke nådde telefonen. Søren også, hva skal man vel gjøre da? Altså, det er nesten noe Harry Pottersk allerede over 80-tallet.

Nei, forresten.

Endret av xfs367
Lenke til kommentar
Del på andre sider

80-tallet var den ultimate tida å være ungdom. Vi prater jo bare om den tida med andre som også var ungdommer da, siden det jo ikke er noe poeng å prate om det med de som ikke kan relatere til alt det kule vi gjorde.

Anonymkode: 0b32c...1bc

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo ingenting å sammenligne med da jeg ikke har vært ung på noen annen tid... Jeg er født i 1970 så jeg vokste opp på 70- og 80-tallet. Jeg syns absolutt at det var en bedre verden å være ung i enn det virker som det er i dag, og for meg var det jo magisk da jeg faktisk var ung :P Hvis jeg skulle valgt nå ville jeg valgt å blitt født kanskje 5 år før, da jeg likte 70-tallet bedre enn 80-tallet.

Anonymkode: 78157...b0c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke filmer tenker du på forresten?

Anonymkode: 78157...b0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

alt det kule vi gjorde.

Hva var alt det kule dere gjorde? Hva kan man ikke gjøre i dag som man gjorde før?

 

Bedre nå imo, flere muligheter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, abc123detvardet skrev:

Hva var alt det kule dere gjorde? Hva kan man ikke gjøre i dag som man gjorde før?

 

Bedre nå imo, flere muligheter. 

Er ikke snakk om at man ikke kan gjøre det samme som man gjorde før, men heller at man ikke gidder. Hvorfor skal man gå til en kompis for å høre om vi skal leke når man kan tekste kompisen og spille fortnite sammen. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke filmer tenker du på forresten?

Anonymkode: 78157...b0c

Tenker på f.eks the beatles, grease, siste revjakta og døden på oslo s (som er tidlig 90, men)(selvom de 2 siste ikke er helt gladfilmer, men alikevel) også hvis noem har sett den Lasse og Geir filmen 😂 jaa var det jeg kom på sånn nå i farta. 

Anonymkode: 9b44c...786

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

80-tallet var den ultimate tida å være ungdom. Vi prater jo bare om den tida med andre som også var ungdommer da, siden det jo ikke er noe poeng å prate om det med de som ikke kan relatere til alt det kule vi gjorde.

Anonymkode: 0b32c...1bc

Man kan absolutt relatere seg til det. 

Anonymkode: 9b44c...786

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare legge til at alle de jeg kjenner fra de generasjonene snakker om solo korken de tok i russelua og hvor hyggelig det var å dra på dans uten å drikke alkohol og at de ikke fatter hvorfor ungdommen skal drikke og være ute så sent og at de ikke kan fatte at man kan ligge med noen før man er gift osv osv... men på filmer og dokumentarer osv sånt så ser jo den tiden ganske så rå ut. Like ville og gale som nå, men bare med litt mer stil. -ts. 

Anonymkode: 9b44c...786

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

^ samtidig som de gjør seg så uskyldige, så vet de alle hvordan et bomba horehus ser ut ;) rart med det. -ts. 

Anonymkode: 9b44c...786

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vokst opp på 80- og 90-tallet og mener at det var mye bedre å være barn på den tiden! Vi var ute hele tiden, sammen med alle de andre barna og fant på alt mulig rart. Slåball, gjemsel, boksen går, titten på hjørnet, anti over, bare sykle rundt, gå på slang og etter hvert filmkvelder sammen der vi brukte en time på videosjappa først for å velge film.

vi var trygge, aktive og brydde oss ikke om klær og utseende før vi var godt opp i tenårene. Vi lekte fortsatt da vi var 12 og 13 år, i stede for å bekymre oss for likes på Instagram.

jeg har selv barn i dag og sliter med hvordan de vokser opp. Gaming, sosiale medier, inaktivitet, press, fullstendig mangel på fantasi. mange barn sliter med et eller annet, takler ikke lekser, har en uro inni seg hvis det ikke skjer noe og skal ha alt. Barn i barneskolealder har iPhones, iPad, PC,PlayStation, classy walk, el-sparkesykkel, ve-briller og merkeklær...

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som enkelte tror jeg mener barndommen og oppvekten, men jeg mener altså ungdomstiden fra 13-30 liksom. 

Anonymkode: 9b44c...786

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det virker som enkelte tror jeg mener barndommen og oppvekten, men jeg mener altså ungdomstiden fra 13-30 liksom. 

Anonymkode: 9b44c...786

Du er ikke ungdom når du har passert 20. Da er du voksen.

Anonymkode: 77ab5...3f7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det virker som enkelte tror jeg mener barndommen og oppvekten, men jeg mener altså ungdomstiden fra 13-30 liksom. 

Anonymkode: 9b44c...786

Ungdom er tiden mellom da man slutter med å være barn og til man er blitt voksen.

Det er vanlig å tidfeste dette til ten- årene, som begynner på tretten og slutter på nitten. Nyere lovverk gjør dette noe komplisert. Man kan stemme ved stortings- og kommunevalg det året man fyller 18 år, men må være 18 for å få førerkort for bil. For få år siden var det mulig å starte militærtjenesten før man var 18 år, men man fikk ikke kjøpe alkohol. Førerkort for buss, motorsykkel og lastebil kan man ikke ta før man fyller 21 år. I Norge er det ikke mange aldersgrenser over 20 år lenger. Grensa for å kjøpe sprit i Norge er nå 20 år. Ungdom er i alderen 10-18 år. Grensen på 10 år settes slik fordi norske myndigheter tillegger "barn" rettigheter utover aldersgrense for filmer nå barnet fyller 10 år. Rett nok får man betalt fravær fra jobb for å være hjemme med "barn" til det er 12 år, men grensen mellom barn og ungdom bør gå der barnet får særskilte rettigheter, og derfor 10 år. Ungdomstid som særegen tidsperiode, er historisk sett et nytt begrep. I tidligere tider ble man regnet som voksen da man var konfirmert. Deretter skulle man i arbeid, gjerne i lære. Den nye velstanden i forrige århundre førte til at stadig flere unge ble gående i utdanning og fikk mere disponibel tid for seg selv. Gruppene av unge skilte seg etter hvert så mye ut at det ga mening å snakke om en ungdomskultur. https://no.wikipedia.org/wiki/Ungdom

Anonymkode: e7c9e...abf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ung på 80- og deler av 90-tallet. Da hadde jeg min "storhetstid", og festet, reiste og moret meg. Stadig nye kjærester.

Mesteparten av tjueårene og hele tenårene var i en tid uten mobiltelefoner. Man hørte om noen som hadde gigantiske "mobiltelefoner" i bilen, en stor tung koffert med et telefonrør med ledning festet til. Det var "mobil" telefon i mobiltelefoniens begynnelse. Så fikk noen håndholdte, svære klosser av noen mobiler som ikke fikk plass i en lomme, man måtte ha stresskoffert eller bag eller stor veske til dem. De hadde antenne, også. Og det var veldig, veldig få som hadde dem. Japper og sånn.

Da jeg var 28-29, fikk jeg min første mobiltelefon. Det var uten internett, en Nokia, og det var ren tekst på tekstmeldingene, ingen farger annet enn sort tekst på grå bunn, ingen grafikk og ikoner. Men det var en telefon som fikk plass i lomma, og man kunne ha den med overalt! Store nyheter!

Enda større nyheter var det å få hjemme-pc og internett hjemme. Det var i 1998, og fra da av var jeg limt til pc'en hver dag : )

Jeg vokste altså opp og ble voksen før mobiltelefoner og internett ble en del av det vanlige samfunnet vårt. Var man på fest, så satt folk og snakket med hverandre, så hverandre inn i ansiktet, danset og klinte. Kom det opp et tema i en diskusjon på festen som man lurte på, var det ingen smarttelefoner å slå opp på. Man måtte spørre om verten hadde et godt gammeldags papir-leksikon.... 

Man undres hvordan vi overlevde og fant ut av ting den gangen, uten internett og mobiltelefoner! Og absolutt ingen former for sosiale medier å dele ut likes på! Oi!

Personlig er jeg veldig glad jeg vokste opp i en tid uten mobiltelefoner egentlig. Folk var mer opptatt av å omgås når man traff hverandre den gangen. 

Endret av Million
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På ingen måte. Det finnes ingen bedre tid å være ung på enn akkurat .

Anonymkode: abc51...32f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At ungdomstiden er idyllisk har vel aldri stemt. 

Men jeg er glad for at min ungdomstid var før smarttelefonen. Fikk min første mobil som 18-åring, men da av første typen hvor man ringte og sendte SMS bare. 

Lurer ofte på hvordan jeg kom meg hjem fra fest og slikt på kveldene/nettene for ble aldri hentet fra de hjemme. Men husker det var mye morro. Jeg var mye rundt i hele byen og nabobyen, snek oss inn på utesteder, røykte det ene og det andre, drakk osv. Men ingen eller lite dokumentasjon på det 😁

Anonymkode: 9d5a1...248

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født i 1992, og var barn utover 90-tallet og tidlig 2000. Synes jeg fikk det beste av begge verdener: jeg var mye ute og lekte med nabobarna - vi lekte boksen går, bygde hytter, lekte ved bekken osv. Samtidig vokste jeg opp i en periode med god økonomi, hvilket ga muligheter til reising, samt at jeg fikk alt jeg ønsket meg av leker. Den teknologiske utviklingen var også spennende på denne tiden - jeg hadde gameboy, fikk min første mobil, vi fikk stasjonær PC hjemme hvor jeg spilte masse Sims og chattet på msn. 

Denne perioden hadde jo også sin greie når det kom til musikk, mote og underholdning. Ville ikke byttet ut oppveksten min med en annen for alt i verden 😊

Anonymkode: af44b...4fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.6.2019 den 4.50, AnonymBruker skrev:

Vil bare legge til at alle de jeg kjenner fra de generasjonene snakker om solo korken de tok i russelua og hvor hyggelig det var å dra på dans uten å drikke alkohol og at de ikke fatter hvorfor ungdommen skal drikke og være ute så sent og at de ikke kan fatte at man kan ligge med noen før man er gift osv osv... men på filmer og dokumentarer osv sånt så ser jo den tiden ganske så rå ut. Like ville og gale som nå, men bare med litt mer stil. -ts. 

Anonymkode: 9b44c...786

Jeg var 13 år i 1980, og hadde dermed hele ungdomstiden min på 80-tallet. Jeg kjenner ingen som var ungdom på 80-tallet som snakker om de tingene du lister opp her :ler:

Jeg tror det var veldig sunt å vokse opp uten internett og mobil. Bevares, det fantes kroppspress, men det kom fra filmer, musikkvideoer og plakater med artister som vi nappet ut fra TOPP (livsnødvendig magasin for ungdom den gangen), men vi hadde det ikke rundt oss på så ekstremt vis som i dag, og det var ikke snakk om å foreta inngrep for å endre på utseendet.

Vi var mer sammen, fordi vi ikke hadde andre muligheter til å være sosiale (hadde jo fasttelefon, men hvert tellerskritt kostet, og ingen jeg kjente fikk lov til å sitte og skravle med venner i telefonen i timesvis), og vi gjorde kule ting sammen: gikk på fritidsklubb, dro på videosjappa og leide film, og samlet oss i en eller annen sin kjellerstue for å se, eller besøkte hverandre og bare satt på rommet og sminket oss og lo og fjaset. Og vi dro på hjemme alene-fester og ble fjortisfulle på øl, så klart.

Men vi måtte også gjøre andre ting en bare gøy. Det var ikke så mye penger blant folk ennå, så om man ønsket aeg kule klær måtte man gjerne spare til dem selv. Mange hadde småjobber ved siden av skolen. Vi var barnevakt, oppvaskhjelp på kafeen, gikk med aviser, osv.

Vi var politisk engasjert (og på 80-tallet ble det greit å være homofil også!), vi var mer sammen, vi var mer aktive, og jeg tror nok ungdom flest generelt hadde det bedre med seg selv enn det jeg oppfatter at de har det i dag. 

Anonymkode: 7ef5f...92f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...