Gå til innhold

Var det kulere å være ung på...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

On 6/16/2019 at 4:50 AM, AnonymBruker said:

Vil bare legge til at alle de jeg kjenner fra de generasjonene snakker om solo korken de tok i russelua og hvor hyggelig det var å dra på dans uten å drikke alkohol og at de ikke fatter hvorfor ungdommen skal drikke og være ute så sent og at de ikke kan fatte at man kan ligge med noen før man er gift osv osv... men på filmer og dokumentarer osv sånt så ser jo den tiden ganske så rå ut. Like ville og gale som nå, men bare med litt mer stil. -ts. 

Anonymkode: 9b44c...786

Jeg husker ingen fester uten alkohol fra da jeg vokste opp på 70-80-tallet, og ingen ventet til de var gift med å ha sex iallefall. Solokorken vet jeg heller ingenting om :laugh:

Anonymkode: 78157...b0c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 17.6.2019 den 14.14, AnonymBruker skrev:

Jeg husker ingen fester uten alkohol fra da jeg vokste opp på 70-80-tallet, og ingen ventet til de var gift med å ha sex iallefall. Solokorken vet jeg heller ingenting om :laugh:

Anonymkode: 78157...b0c

Helt enig !   +  at jeg tror at de for de fleste var den beste tida nå de selv var på topp, ungdom/ung voksen.  Som for meg var siste halvdel av 70, og første halvdel av 80-tallet.  

Anonymkode: 06a1f...d30

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.6.2019 den 4.18, AnonymBruker skrev:

Jeg har jo ingenting å sammenligne med da jeg ikke har vært ung på noen annen tid... Jeg er født i 1970 så jeg vokste opp på 70- og 80-tallet. Jeg syns absolutt at det var en bedre verden å være ung i enn det virker som det er i dag, og for meg var det jo magisk da jeg faktisk var ung :P Hvis jeg skulle valgt nå ville jeg valgt å blitt født kanskje 5 år før, da jeg likte 70-tallet bedre enn 80-tallet.

Anonymkode: 78157...b0c

Dette. Jeg kan umulig sammenligne  med noe annet enn den tiden jeg var ungdom. 😅 nå er jeg født på 80tallet da, så jeg hadde min ungdomstid senere enn det :)

 

Anonymkode: 06e9d...e19

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ganske ung, min ungdomstid har nylig sluttet, men jeg vil bare legge til noe som en gammel lærer av meg sa. Hun mente at det er mye vanskeligere å være ung i dagens samfunn enn før. Ungdommen i dag skal liksom ha alt på stell, få gode karakterer, jobbe hardt, være sosial og får mye kroppspress. Også føler ungdommen nå et større press på seg enn før på å bli suksessfulle, for vi har jo ingen grunn til å ikke bli det. Vi har jo hatt så gode utgangspunkt. Lærerinnen min mente også at ungdommen var generelt mye mer depressiv nå enn i tidligere generasjoner, nettopp på grunn de tidligere nevnte tingene. Også har nok sosiale medier mye med det å gjøre.

Igjen, jeg vokste ikke opp på 70-80-90 tallet så jeg vet ikke, men jeg føler at hun hadde litt rett med det hun sa. I allfall det hun sa om at dagens unge er deprimerte. Jeg føler i hvertfall at det er litt "mote" å være deprimert nå. Bare se på hva slags musikk og tv som representerer dagens unge slik som Billie Eilish og 13 Reasons Why

Så om det var kulere å være ungdom før vet jeg ikke, men dersom det er sant at det var bemerkelig mindre stress og depresjon blandt unge før i tida vil jeg iallfall si meg litt enig i det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 13 år i 1989, så ungdomstiden min var på 90-tallet. Men, jeg husker 80-tallet som en veldig fin tid der man fant på så mye gøy hele tiden. Gatene var fulle av unger helt til gatelyktene tentes, det var tegnet på at vi måtte komme hjem. I helgene leide vi film, helst high school-komedier, drakk cola med peanøtter i og tygde Bugg. En gang i uken var det 10 i skuddet på radioen og vi satt klare med opptakskasettene. Alle leste Starlet og elsket "Frida" på TV.

Mine store forbilder var mine eldre søsken som var eldre. Jeg syntes søsteren min var så nydelig med tupert permanent, blå øyeskygge og blekrosa lepper 🙈Broren min så ut som en rockestjerne i stripete bukser som var så trange at de så ut som de var sprayet på beina hans😂

Anonymkode: 88bc8...0f9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Neverwhere skrev:

Nå er jeg ganske ung, min ungdomstid har nylig sluttet, men jeg vil bare legge til noe som en gammel lærer av meg sa. Hun mente at det er mye vanskeligere å være ung i dagens samfunn enn før. Ungdommen i dag skal liksom ha alt på stell, få gode karakterer, jobbe hardt, være sosial og får mye kroppspress. Også føler ungdommen nå et større press på seg enn før på å bli suksessfulle, for vi har jo ingen grunn til å ikke bli det. Vi har jo hatt så gode utgangspunkt. Lærerinnen min mente også at ungdommen var generelt mye mer depressiv nå enn i tidligere generasjoner, nettopp på grunn de tidligere nevnte tingene. Også har nok sosiale medier mye med det å gjøre.

Igjen, jeg vokste ikke opp på 70-80-90 tallet så jeg vet ikke, men jeg føler at hun hadde litt rett med det hun sa. I allfall det hun sa om at dagens unge er deprimerte. Jeg føler i hvertfall at det er litt "mote" å være deprimert nå. Bare se på hva slags musikk og tv som representerer dagens unge slik som Billie Eilish og 13 Reasons Why

Så om det var kulere å være ungdom før vet jeg ikke, men dersom det er sant at det var bemerkelig mindre stress og depresjon blandt unge før i tida vil jeg iallfall si meg litt enig i det. 

Tror den læreren din har helt rett. Jeg var ungdom på sent 80/90 tallet, vi dro ut, møtte venner, skravlet, festet myyye og lå rundt den gang også gitt, men samtidig endte det ofte opp i kjæresteforhold, nå er man jo FF til det motsatte er bevist omtrent. Det var langt ifra sånn kroppspress, og enda mindre press på skolen, du trengte ikke være "kompis" med foreldrene dine, du var ikke redd for å skuffe de for det var forventet at du som ungdom gjorde opprør og var en liten nøtt for foreldrene dine. Kan heller ikke huske en eneste av mine venner eller bekjente som sleit med depresjon, angst eller gikk til dps, bup e.l ( er nok mer åpenhet ang psykiske problemer nå) men det virker som unge nå blir veldig beskyttet av foreldrene, så når de møter på press og motstand har de ingenting å stille opp med. Alt var ikke idyll før heller altså, men vil våge å påstå at jeg hadde en friere og bedre ungdomstid enn mange har nå. 

 

Anonymkode: 85d50...173

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, tror det var bedre å vokse opp på 70-80 tallet. Da måtte vi fysisk oppsøke hverandre for å pleie kontakt. Ikke var det så høye forventninger til å prestere heller.

Anonymkode: 2a835...f9b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Dersom du ser gjennom hva ungdomsredaksjonen sendte på 80 og 90 tallet, får du en indikator på hvordan det kunne være å være ung på 80-tallet. 

Vi fikk faktisk flere ungdomsprogrammer med vettug innhold, i motsetning til dagens fjortiser. NRK sendte fra flere steder i landet og så på kulturlivet, ungdom spilte mer i band, fremfor å drømme om Idol osv. 

https://tv.nrk.no/serie/ungdomsredaksjonen

https://tv.nrk.no/serie/toppop

https://tv.nrk.no/serie/u

Dette så de som er litt eldre enn meg på https://tv.nrk.no/serie/flimra ( men jeg fikk med meg noen jeg også)

https://tv.nrk.no/serie/zikk-zakk

Jeg måtte jo bare føye til legendariske halvsju https://tv.nrk.no/serie/halvsju

Endret av absinthia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vokste opp uten telefon, men vi hadde svart/hvitt tv til langt ut på 80-tallet.
Så klart var alt bedre før...

Stakk man ut en tur var det ingen som kunne mase.
En gang jeg dro ut uten å si fra kom jeg ikke hjem igjen før...langt ut på kvelden.
En annen gang holdt jeg på å gjøre det samme.
Fantastisk tid.

Folk så mer sånn ut:
1974-75_superstrawberries_kline.jpg

Endret av slask
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 13 år i 1975, så min ungdomstid var på 70- Og 80-tallet. Om den var bedre enn andre ti-år vet jeg ikke, men den var annerledes ☺ Vi festet mye mer enn de ungdommene jeg har rundt meg nå, og vi startet tidlig (det gikk en del i dårlig hjemmebrent pga dårlig råd). Det ble forventet at vi hadde en liten jobb ved siden av skolen fra vi gikk på ungdomsskolen.  Vi ble regnet som voksne i 17-18 årsalderen, og mange av oss begynte jo å jobbe fullt og forsørge oss selv i den alderen ☺

Anonymkode: bf8a8...bf0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for nedsettende og hatefullt innhold. 

Perelandra, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.6.2019 den 14.53, slask skrev:

Vokste opp uten telefon, men vi hadde svart/hvitt tv til langt ut på 80-tallet.
Så klart var alt bedre før...


Stakk man ut en tur var det ingen som kunne mase.
En gang jeg dro ut uten å si fra kom jeg ikke hjem igjen før...langt ut på kvelden.
En annen gang holdt jeg på å gjøre det samme.
Fantastisk tid.

Folk så mer sånn ut:
1974-75_superstrawberries_kline.jpg

Jeg er islandsk og født i 1970 og helt til midten av 80-tallet hadde vi kun en tv-kanal, RÚV (islandske "NRK"). Det var kun barne-tv i helgen, for større barn/ungdom mellom 18-19 på lørdager og så hadde vi et program a la Det Lille huset på prærien kl 17 på søndager, etterfulgt av et program tilsvarende Lekestue, det varte også i 1 time og da var barne-tv ferdig for uken. Det var aldri fjernsyn på torsdager og i juli hadde alle de ansatte fri, så det var null tv hele juli, det varte til 1983. Frem til jeg var ca 8-9 år hadde vi veggfast telefon med sveiv, "nummeret" vårt var 3 korte snurr. Linjen var åpen så alle kunne i prinsippet svare ig delta i samtalen. Det ble fleipet med at hvis man ventet litt med å legge på, kunne man etter hvert høre klikk-klikk når alle naboene som hadde tyvlyttet la på 😄

Det var veldig mye ungdomsfyll på Island når jeg vokste opp, jeg ble full første gang som 15-åring når jeg var i første klasse på videregående og var vel "sent ute" ift mine jevnaldrende. Øl var ulovlig (!) så det gikk stort sett i vodka (og av og til hjemmebrent). 

Jeg føler at vi vokste opp med mye friheter, men samtidig ble vi stilt krav til og ansvarliggjort fra ung alder. Jeg begynte tidlig å jobbe, hadde første sommerjobben (altså med lønnslipp) som 16-åring og husker at jeg dro samme sommer med en venninne på en festival på andre siden av landet. Vi kom oss dit selv og betalte alt selv. Jeg har inntrykk av at generelt sett ble vi selvstendige tidligere enn dagens generasjon. 

Og så var det mye kul musikk! 😊

Anonymkode: 97b47...975

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.6.2019 den 4.43, AnonymBruker skrev:

Tenker på f.eks the beatles, grease, siste revjakta og døden på oslo s (som er tidlig 90, men)(selvom de 2 siste ikke er helt gladfilmer, men alikevel) også hvis noem har sett den Lasse og Geir filmen 😂 jaa var det jeg kom på sånn nå i farta. 

Anonymkode: 9b44c...786

Lasse og Geir🤩


-Jeg kommer hjem fra jobb, også får jeg GELÉ til midda'n. Jeg ska'kke HA gelé til midda'n, jeg skal ha MAT til midda'n. Hva faen er'e du bruker penga til, egentlig? Jeg skal ha MAT! Ikke en klump med gult, stivna vann! Forsøk å få det inni grauthue ditt, er'u snill

Anonymkode: 6630d...291

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 16.6.2019 den 4.25, abc123detvardet skrev:

Hva var alt det kule dere gjorde? Hva kan man ikke gjøre i dag som man gjorde før?

Før kunne ein sleppe at det dumme ein gjorde vart spreidd på internett.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født på 60 tallet,  og hadde altså ungdomstiden min på 70-80 tallet.  80 tallet er for meg det kuleste og morsomste tiåret! Jeg hører fortsatt på musikk fra den tiden! 

Jeg tror vi festet mer enn unge gjør i dag.  Samtidig var det mer avslappet.  Vi var ikke så opptatt av å være perfekt.  Kan ikke huske at det var så stort fokus på utseende.  

Ikke hadde vi så stort utvalg av tv kanaler heller,  men det var positivt for alle fikk de samme referansene. Alle så på Dynastiet , Halvsju og melodi Grand prix! 

Men 80 tallets mote  var grusom!!😂

Anonymkode: d0bd8...e02

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎16‎.‎06‎.‎2019 den 3.02, AnonymBruker skrev:

Var det kulere og mer idyllisk å være ungdom på 60,70 og 80 tallet eller er det bare filmer osv som glorifiserer det? Man hører jo ikke at foreldregenerasjonen snakker så veldig mye om ungdomstiden sin? Mange av dem virker jo også som veldig kjedelige mennesker. 

Jeg er 25 år nå og jeg føler at jeg kommer til å snakke masse om min ungdomstid når jeg blir gammel. Jeg føler at jeg har hatt en morsom og kul ungdoms tid, men når jeg ser på 60, 70 og 80 talls filmer så ser det så idyllisk og magisk ut å være ungdom på den tiden også, men på en helt annen måte. Jeg elsker å være på 70 talls party f.eks. musikken og sånt var jo på en måte litt mer sånn man får en god stemning følelse av. Og stilen var legendarisk.

Så hva tenker dere? Eller dere som har opplevd å være ungdom på den tiden, hva tenker dere ? 

Anonymkode: 9b44c...786

Det kule med i dag er internett. Det kjipe med i dag er at folk ikke har de samme vennskapene som på 80 tallet. Ungdommen var definitivt mer kreativ før. Man følte også at man tilhørte en generasjon. Det vil si at alle hørte på den samme musikken , så de samme filmene. Man hadde også et skille mellom soss og frik . I dag har man bare meg/snøfnugg generasjonen som truer selvmord om noen sier Bøø ! Det var lite aktuelt før .  Bortsett fra en overdreven angst og syting tror jeg ikke dagens generasjon kommer til å bli husket for noen ting. Man laver ikke bra filmer, bøker og musikk i dag . Mer en dårlig reproduksjon av noen man har sett, lest eller hørt før. Jeg vet ikke om folk vil huske Sophie Elise eller Perbz og Dennis som kunst .

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Født på 60 tallet,  og hadde altså ungdomstiden min på 70-80 tallet.  80 tallet er for meg det kuleste og morsomste tiåret! Jeg hører fortsatt på musikk fra den tiden! 

Jeg tror vi festet mer enn unge gjør i dag.  Samtidig var det mer avslappet.  Vi var ikke så opptatt av å være perfekt.  Kan ikke huske at det var så stort fokus på utseende.  

Ikke hadde vi så stort utvalg av tv kanaler heller,  men det var positivt for alle fikk de samme referansene. Alle så på Dynastiet , Halvsju og melodi Grand prix! 

Men 80 tallets mote  var grusom!!😂

Anonymkode: d0bd8...e02

Kreppa hår var jævlig, men populært i en meget kort periode

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan vel egentlig ikke vite det siden vi har vokst opp i forskjellige tidsepoker, men min mor snakket heller ikke særlig om sin ungdomstid (mest barneårene). Jeg har sett bilder og hørt litt likevel, og fruen koste seg veldig. Ville vel bare fremstå som "kjedelig" for å unngå at vi gjorde det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var omtrent ingen innvandrere på 80 tallet. Say no more !

Endret av AlkoMann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.6.2019 den 10.00, AnonymBruker skrev:

Jeg er født i 1992, og var barn utover 90-tallet og tidlig 2000. Synes jeg fikk det beste av begge verdener: jeg var mye ute og lekte med nabobarna - vi lekte boksen går, bygde hytter, lekte ved bekken osv. Samtidig vokste jeg opp i en periode med god økonomi, hvilket ga muligheter til reising, samt at jeg fikk alt jeg ønsket meg av leker. Den teknologiske utviklingen var også spennende på denne tiden - jeg hadde gameboy, fikk min første mobil, vi fikk stasjonær PC hjemme hvor jeg spilte masse Sims og chattet på msn. 

Denne perioden hadde jo også sin greie når det kom til musikk, mote og underholdning. Ville ikke byttet ut oppveksten min med en annen for alt i verden 😊

Anonymkode: af44b...4fc

Men du husker ikke Lillehammer-Ol, og det er en nedtur!😋

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...