AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #661 Del Skrevet 4. oktober 2020 Jeg har kjøpt et flott sett med pasteller ("soft pastels") og bestemte meg for å følge en tutorial på youtube. Men pastellene hans oppfører seg heeeelt annerledes enn mine gjør på papiret. Han sier også at han har soft pastels, og ikke oil pastels, men for å være ærlig, når jeg ser hans pasteller minner de mer om olje... Hans gir mye mer dekke, mens mine blir bare til støv, og ikke dekker i like stor grad. Når han legger hvitt og gult oppå sine rødfarger, kommer det hvite og det gule nydelig frem, mens mine blir nærmest grå, eller ikke noe i det hele tatt, eller bare en stygg strek med en gusjerosa farge. Resultatet ble IKKE bra. Jeg har kjøpt et fint merke, som også koster en del.. Hva gjør jeg feil? Jeg har et annet papir enn han, men jeg har prøvd mine pasteller på ordentlig pastellpapir og syns for å være ærlig ikke at det ble noe bedre på det heller, selv om selve tutorialen ble fulgt på et tegnepapir (Fabriano Accademia). Har oljepasteller også og vurderer å følge samme tutorial med disse for å se resultatet, men vet jo at oljen oppfører seg annerledes enn soft pastellene... Jeg ble sykt skuffa, og mitt resultat ser ut som noe et barnehagebarn har laget Har funnet ut at han bruker Inscribe pastels, jeg har Koh-i-noor Toison Dór, soft pastels. Anonymkode: 53cf6...64a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #662 Del Skrevet 4. oktober 2020 Fantastisk tråd og så mange fine bilder her. Det er lenge siden jeg har tegnet og malt, men har kjøpt inn litt utstyr. Dette er tegnet og malt for noen år siden. Anonymkode: 98de9...b90 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #663 Del Skrevet 4. oktober 2020 6 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har kjøpt et flott sett med pasteller ("soft pastels") og bestemte meg for å følge en tutorial på youtube. Men pastellene hans oppfører seg heeeelt annerledes enn mine gjør på papiret. Han sier også at han har soft pastels, og ikke oil pastels, men for å være ærlig, når jeg ser hans pasteller minner de mer om olje... Hans gir mye mer dekke, mens mine blir bare til støv, og ikke dekker i like stor grad. Når han legger hvitt og gult oppå sine rødfarger, kommer det hvite og det gule nydelig frem, mens mine blir nærmest grå, eller ikke noe i det hele tatt, eller bare en stygg strek med en gusjerosa farge. Resultatet ble IKKE bra. Jeg har kjøpt et fint merke, som også koster en del.. Hva gjør jeg feil? Jeg har et annet papir enn han, men jeg har prøvd mine pasteller på ordentlig pastellpapir og syns for å være ærlig ikke at det ble noe bedre på det heller, selv om selve tutorialen ble fulgt på et tegnepapir (Fabriano Accademia). Har oljepasteller også og vurderer å følge samme tutorial med disse for å se resultatet, men vet jo at oljen oppfører seg annerledes enn soft pastellene... Jeg ble sykt skuffa, og mitt resultat ser ut som noe et barnehagebarn har laget Har funnet ut at han bruker Inscribe pastels, jeg har Koh-i-noor Toison Dór, soft pastels. Anonymkode: 53cf6...64a Pasteller kan være vanskelige og ofte trenger man litt tid før man blir fortrolig med å bruke de. I tillegg har papiret utrolig mye å si for resultatet, så ikke gi opp enda. Soft pasteller kommer også i ulik hardhetsgrader. Jeg tror nok de du har kjøpt er hakket softere enn Inscribe. Jeg har ikke brukt noen av dem, så kan ikke is det sikkert, men om du søker på YouTube finner du mange videoer som sammenligner ulike pasteller. Det betyr ikke at du ikke får like bra resultat, men at du trenger å finne ut hvordan du bruker de du har for å oppnå det samme. Hvis dine støver mye kan det være du trykker for hardt og at papiret du bruker ikke klarer å holde på pigmentene. Glatte tegnepapir er ikke noe særlig om du bruker de mykere pastellene. Ofte er de mykere pastellene bedre på sandpapir/pastellpapir slik som Pastelmat og lignende eller Velourpapir. Ingrespapir har ofte for lite grep og holder ikke nok på mye pasteller. Ofte sier mann at tannen/tooth i papiret blir fullt opp av pigmentet og ikke kan holde på mer. Det er også en grunn til at påfølgende farger blir grå eller ikke fester seg. Sjekk ut f.eks. Emma Colbert Art på youtube for mange gode tutorials og tips. Anonymkode: 909f3...fad 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Samuelle Skrevet 4. oktober 2020 #664 Del Skrevet 4. oktober 2020 Inktober, dag4: «Radio» Her tenkte jeg: «Hvem kan ha lyst til å leke med en radio?» Dette ble resultatet 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ardwinna Skrevet 4. oktober 2020 #665 Del Skrevet 4. oktober 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har kjøpt et flott sett med pasteller ("soft pastels") og bestemte meg for å følge en tutorial på youtube. Men pastellene hans oppfører seg heeeelt annerledes enn mine gjør på papiret. Han sier også at han har soft pastels, og ikke oil pastels, men for å være ærlig, når jeg ser hans pasteller minner de mer om olje... Hans gir mye mer dekke, mens mine blir bare til støv, og ikke dekker i like stor grad. Når han legger hvitt og gult oppå sine rødfarger, kommer det hvite og det gule nydelig frem, mens mine blir nærmest grå, eller ikke noe i det hele tatt, eller bare en stygg strek med en gusjerosa farge. Resultatet ble IKKE bra. Anonymkode: 53cf6...64a Dette kan rett og slett handle om farger, f.eks. hvilken rødfarge det er snakk om. Er det en rødfarge som enten er magentarød (grunnfarge) eller har gultoner i seg, vil det fungere fint å legge gult og hvitt oppå. Dersom rødfargen har litt blåtoner i seg, vil gulfargen "kræsje" med blå/lilla-tonene og gi en grå eller brunaktig/gusjeaktig tone. Det hvite lysner jo bare fargene, og gir deg en lysere utgave av den fargen som oppstår når du blander fargene. Og som noen andre har vært inne på, så har det også en del å si hvilken type papir man bruker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2020 #666 Del Skrevet 4. oktober 2020 Jeg lager vanligvid alltid undertegning med blyant og bruker mye tid på å viske ut, og trives også godt med tusjer - så bestemte meg for å utfordre meg selv (og spare tid) ved å gå for ren pennetegning uten noe blyanttegning eller annen hjelp slik inktober egentlig var ment, selv om det viktigste jo er at man tegner noe (jeg ser på referansebilder da). Det blir jo ikke like bra som andre ting man lager, men det blir annerledes, og går hvertfall fort her er dagens bilde, radio: Anonymkode: e9e5d...7d0 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Samuelle Skrevet 5. oktober 2020 #667 Del Skrevet 5. oktober 2020 (endret) Inktober2020, day5: «Blade». Som tenåring drev min datter med headong-kumdo. Her har jeg tegnet henne med et sverd som hun fant da folkehøyskoleklassen hennes var i Kina. Endret 6. oktober 2020 av Samuelle 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #668 Del Skrevet 5. oktober 2020 På 4.10.2020 den 15.06, AnonymBruker skrev: Pasteller kan være vanskelige og ofte trenger man litt tid før man blir fortrolig med å bruke de. I tillegg har papiret utrolig mye å si for resultatet, så ikke gi opp enda. Soft pasteller kommer også i ulik hardhetsgrader. Jeg tror nok de du har kjøpt er hakket softere enn Inscribe. Jeg har ikke brukt noen av dem, så kan ikke is det sikkert, men om du søker på YouTube finner du mange videoer som sammenligner ulike pasteller. Det betyr ikke at du ikke får like bra resultat, men at du trenger å finne ut hvordan du bruker de du har for å oppnå det samme. Hvis dine støver mye kan det være du trykker for hardt og at papiret du bruker ikke klarer å holde på pigmentene. Glatte tegnepapir er ikke noe særlig om du bruker de mykere pastellene. Ofte er de mykere pastellene bedre på sandpapir/pastellpapir slik som Pastelmat og lignende eller Velourpapir. Ingrespapir har ofte for lite grep og holder ikke nok på mye pasteller. Ofte sier mann at tannen/tooth i papiret blir fullt opp av pigmentet og ikke kan holde på mer. Det er også en grunn til at påfølgende farger blir grå eller ikke fester seg. Sjekk ut f.eks. Emma Colbert Art på youtube for mange gode tutorials og tips. Anonymkode: 909f3...fad Tusen tusen takk for svar! 😄 Jeg prøver meg på litt flere youtubefilmer og ser om jeg kan lære mer, takk for tips! Jeg prøvde å ikke bruker like mye "styrke" mot papiret, men da ble fargen for svak, og det ble hvite partier på arket... Jeg skal forsøke med pastellpapir, og sammenlikne. Tegnepapiret er i utgangspunktet ikke så glatt, men det har mye mindre struktur enn pastellpapiret jeg har tilgang på. 22 timer siden, Ardwinna skrev: Dette kan rett og slett handle om farger, f.eks. hvilken rødfarge det er snakk om. Er det en rødfarge som enten er magentarød (grunnfarge) eller har gultoner i seg, vil det fungere fint å legge gult og hvitt oppå. Dersom rødfargen har litt blåtoner i seg, vil gulfargen "kræsje" med blå/lilla-tonene og gi en grå eller brunaktig/gusjeaktig tone. Det hvite lysner jo bare fargene, og gir deg en lysere utgave av den fargen som oppstår når du blander fargene. Og som noen andre har vært inne på, så har det også en del å si hvilken type papir man bruker. Tusen takk! Jeg har forstått det slik at mine pasteller er veldig gode på å blende og blande, så mulig det er derfor de ikke legger seg oppå, og at det kan hende at hans pasteller trenger mer arbeid for å blende? Hans la seg oppå hverandre, mine bare blandet seg.. Jeg forsøker med pastellpapir nå, og ser om resultatet forandrer seg... --- Med det sagt ble jeg veldig misfornøyd med mitt resultat da jeg sammenliknet min med hans, men når jeg nå ser mitt prosjekt ligge der på bordet ser jeg jo at resultatet ble veldig fint, sammenliknet med hva jeg kunne fått til UTEN tutorialen Ergo lærte jeg mye! Det var bare resultatet som ikke ble som jeg hadde håpet eller forventet... men man lærer jo noe for hver gang! Anonymkode: 53cf6...64a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Samuelle Skrevet 6. oktober 2020 #669 Del Skrevet 6. oktober 2020 Inktober2020, day 6: «Rodent». I dag var det enkelt å finne motiv. Med tema «gnager», så valgte jeg verdens beste gnager, en chinchilla! Et utrolig koselig kjæledyr. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #670 Del Skrevet 6. oktober 2020 22 hours ago, AnonymBruker said: Tusen tusen takk for svar! 😄 Jeg prøver meg på litt flere youtubefilmer og ser om jeg kan lære mer, takk for tips! Jeg prøvde å ikke bruker like mye "styrke" mot papiret, men da ble fargen for svak, og det ble hvite partier på arket... Jeg skal forsøke med pastellpapir, og sammenlikne. Tegnepapiret er i utgangspunktet ikke så glatt, men det har mye mindre struktur enn pastellpapiret jeg har tilgang på. Tusen takk! Jeg har forstått det slik at mine pasteller er veldig gode på å blende og blande, så mulig det er derfor de ikke legger seg oppå, og at det kan hende at hans pasteller trenger mer arbeid for å blende? Hans la seg oppå hverandre, mine bare blandet seg.. Jeg forsøker med pastellpapir nå, og ser om resultatet forandrer seg... --- Med det sagt ble jeg veldig misfornøyd med mitt resultat da jeg sammenliknet min med hans, men når jeg nå ser mitt prosjekt ligge der på bordet ser jeg jo at resultatet ble veldig fint, sammenliknet med hva jeg kunne fått til UTEN tutorialen Ergo lærte jeg mye! Det var bare resultatet som ikke ble som jeg hadde håpet eller forventet... men man lærer jo noe for hver gang! Anonymkode: 53cf6...64a Det er ikke alltid så enkelt og det kreves endel øvelse for å bli skikkelig god ja. Men det er også veldig tilfredsstillende når man får det til, men det kan ta tid. Nå blir man ikke alltid fornøyd da, jeg står fast på et maleri nå så måtte starte noe annet. Deler er jeg fornøyd med, men sliter med kroppen. Hm... men nå ser jeg at det nok er fargevalgene kalde vs varme som er deler av problemet ja..... 7A637701-B01B-4A15-BF77-9CBDA9FF7176.heicAnonymkode: 909f3...fad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #671 Del Skrevet 6. oktober 2020 Hm... vet ikke helt hvorfor bildet ikke kom opp i teksten? Prøver igjen. .7A637701-B01B-4A15-BF77-9CBDA9FF7176.heic Anonymkode: 909f3...fad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #672 Del Skrevet 6. oktober 2020 7A637701-B01B-4A15-BF77-9CBDA9FF7176.heic Anonymkode: 909f3...fad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2020 #673 Del Skrevet 6. oktober 2020 Ok fra mobil går det visst an. Sorry for spam! 😂 Anonymkode: 909f3...fad 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #674 Del Skrevet 7. oktober 2020 Jeg har prøvd med et annet papir til pastellene nå, og det ble jo HELT annerledes!!!!!!! nå la fargene seg oppå, istedenfor å blendes med en gang, og pastellene støver mye mindre. note to self: selv om det står på tegnepapiret at det egner seg til pasteller, betyr det ikke at det blir bra... hvert fall ikke med min (nybegynner)teknikk 😂 har bestilt pastellpapir nå, og gleder meg til å prøve fler teknikker og sånn! Anonymkode: 53cf6...64a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ardwinna Skrevet 7. oktober 2020 #675 Del Skrevet 7. oktober 2020 20 timer siden, Samuelle skrev: Inktober2020, day 6: «Rodent». I dag var det enkelt å finne motiv. Med tema «gnager», så valgte jeg verdens beste gnager, en chinchilla! Et utrolig koselig kjæledyr. Oi! Dette er noe av det beste (sånn rent teknisk) du har laget til nå, synes jeg! Nusselig chinchilla! ❤️ Min "rodent" ble en tilfeldig gnager fra nett, litt ekstra oppjålet. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #676 Del Skrevet 7. oktober 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg har prøvd med et annet papir til pastellene nå, og det ble jo HELT annerledes!!!!!!! nå la fargene seg oppå, istedenfor å blendes med en gang, og pastellene støver mye mindre. note to self: selv om det står på tegnepapiret at det egner seg til pasteller, betyr det ikke at det blir bra... hvert fall ikke med min (nybegynner)teknikk 😂 har bestilt pastellpapir nå, og gleder meg til å prøve fler teknikker og sånn! Anonymkode: 53cf6...64a Ja, papiret er helt avgjørende for resultatet. Ofte skriver de at papiret er egnet for pasteller, men da er det gjerne harde pasteller eller pastellblyanter de egentlig mener. Soft pasteller er noe helt annet og krever definitivt et godt og egna papir! Anonymkode: 909f3...fad 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2020 #677 Del Skrevet 7. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, papiret er helt avgjørende for resultatet. Ofte skriver de at papiret er egnet for pasteller, men da er det gjerne harde pasteller eller pastellblyanter de egentlig mener. Soft pasteller er noe helt annet og krever definitivt et godt og egna papir! Anonymkode: 909f3...fad Da noterer jeg det ned i erfaringsbanken! Skal forsøke å følge tutorialen en gang til og se hvordan resultatet blir denne gangen. Fikk masse motivasjon igjen nå, etter en grådig dupp i nedadgående retning tidligere i uken 😂 Anonymkode: 53cf6...64a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Samuelle Skrevet 7. oktober 2020 #678 Del Skrevet 7. oktober 2020 Tusen takk for fin tilbakemelding om chinchillaen min, @Ardwinna! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Samuelle Skrevet 7. oktober 2020 #679 Del Skrevet 7. oktober 2020 Dagens Inktober, dag7: «Fancy» 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Samuelle Skrevet 8. oktober 2020 #680 Del Skrevet 8. oktober 2020 Så har vi kommet til dag 10: «Teeth» Her var jeg veldig i tvil om hvilke tenner jeg skulle velge. En stund vurderete jeg å tegne Karius og Baktus i tennene til Jens, men så landet jeg på å tegne dyretenner. Dette er min første elefant. Apekatter har jeg tegnet et par ganger tidligere. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå