Gå til innhold

Lappen på en mnd, går d?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hadde kjørt et par ganger privat, tok lappen på 1 mnd. Men det var ikke høysesong så var ikke venteliste på oppkjøring eller på kjøretimer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, om du kjører opp i Oslo eller Lillestrøm er det for tiden litt over 2 måneder ventetid på selve oppkjøringen.

    Du får ikke søke om oppkjøring på nettsiden før du har hatt sikkerhetskurs på bane (glattkjøring) og sikkerhetskurs på vei (langkjøring), - kjøreskolen må bestille banetid for deg. I Oslo tok det 3 uker. 

Så må du ha førstehjelpskurs.

Logg deg inn med sikker ID her å se hvor lang tid det er på oppkjøring der du bor nå; https://www.vegvesen.no/forerkort/ta-forerkort/oppkjoring

 

Om det er mulig før babyen kommer kan jo skje. Ville hørt først med en kjøreskole å bestilt timer fort som fy! 

 

La oss si du får på plass alt det ovenfor; Om du er heldig å ser det er ledig oppkjøring om få dager, -så husk at kjøreskolen må stille med bil og lærer på selve dagen. (Jeg vil gjerne ha med min kjørelærer på turen, i tilfelle jeg blir strøket på noe heeelt merkelig.) Kjøreskolene trenger gjerne litt tid på seg for å rydde plass i kalenderen sin. Som du kommer til å merke er det mange om beinet.

 

 

  Lykke til med både det ene og det andre 🚙

 
Endret av GjestSiden2006
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du rekker det obligatoriske, men du får nok ikke time til oppkjøring på noen dager. Her jeg bor er det ekstrem mangel på oppkjøringstimer. Den ene kjøreskolen trenger alene nesten 80 oppkjøringstimer i løpet av sommerferien, men det ble satt opp 5 oppkjøringstimer frem til september for alle kjøreskolene i nærheten av trafikkstasjonen på deling.

På trafikalt fikk vi tydelig beskjed gang på gang om at teorien MÅ tas så fort man er gammel nok, siden det hos oss kan ta nesten et år fra du anses som klar for oppkjøring til du faktisk får oppkjøring. Du kan ikke meldes opp før alt det obligatoriske (inkludert teorien) er bestått.

Anonymkode: fa5f9...50e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med kjøreskolene rundt deg. Jeg var i kontakt med en kjøreskole som skulle klare å få et av mine barn gjennom opplegget på 1 uke, men siden barnet skulle kjøre opp et annet sted, ble det ikke noe av det.

Så snakk med flere kjøreskoler, gjerne utenfor der du bor også. Forklar situasjonen og be dem bestille oppkjøring med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk selv fra parkeringsplasskjøring til lappen på en måned med manuell gir + en måned venting på oppkjøring. Anbefaler å høre med trafikkskoler som driver med intensiv opplæring. 

Anonymkode: 0defd...bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok lappen på under 2 mnd fra jeg tok teorien. Tok på manuell. Da hadde jeg øvelseskjørt kanskje 1 time før. Kjøreskolelæreren min synes jeg var så flink allerede første kjøretime at vi satt dato for oppkjøring allerede da. Jeg tok kun det obligatoriske. Det er ganske lang ventetid for å ta lappen, så du er nok litt heldig om det er ledig om 1 mnd og at du får lånt kjøreskolebilen akkurat den dagen. 

Anonymkode: 3ea9f...018

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig individelt og spørs hvor mye tid du legger i det på de ukene og hvor mye erfaring man har fra før. Jeg tok lappen i fjor, riktignok med manuell gir, øvelseskjørte ikke hjemme, nesten i det hele tatt (kun med automatgir en sjelden gang- maks annenhver uke). Hadde ikke kjørt siden jeg var 16, var 21 når jeg satte i gang og øvelseskjørte først etter første kjøretime.

Hadde dobbelttime hos kjøreskolen en gang i uken på det meste, av og til ingen timer. Tok meg ca. 11 måneder og nesten 60.000 kroner :)

Men jeg kjenner mange som har kjørt hjemme siden de var 16, og de har tatt det obligatoriske + 5-10 dobbelttimer, og har tatt lappen på to måneder.

Anonymkode: a421c...c3b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...