Gå til innhold

Lappen på en mnd, går d?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lest og lest og er nå klar for å ta teorien, også har jeg spart og spart. Så nok til å ta lappen «på en gang». Skal ta automat, så jeg slipper giring. Noen som har erfaring om det går å lære på en mnd?

 

har tatt mørkekjøring og trafikalt grunnkurs og kjørt 6 kjøretimer før. Noen erfaringen? Får baby snart om 3 mnd så vil gjerne bli ferdig før da! 

Anonymkode: 89e4c...7c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du kjøre bil så skuole det være mulig, dog kan ikke du bestemme når oppkjøringen din skal være

Anonymkode: f34b4...48d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har svært mange timer bak rattet i øvelseskjøring, er det nok teoretisk mulig å gjennomføre obligatoriske nivåtester på ca. 20 arbeidsdager. Men i praksis vil det kun gå hvis du melder deg på et intensivopplegg hvor all undervisning og oppkjøring gjennomføres over et et par uker (typ internatopplæring).

Mine to eldre barn har tatt lappen med kun trinntester og obligatoriske prøver, fordi de har øvelseskjørt ca 3000 km i forkant og fått grundig opplæring av oss foreldrene. Men det har likevel tatt rundt 2-3 mnd med ventetider på kjøreskolen, ventetider på testene osv. 

Hvis du har kjørt lite vil jeg si det er uforsvarlig, fordi informasjon trenger tid til å modnes. 

Endret av Kitcat
Skrivefeil
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lest og lest og er nå klar for å ta teorien, også har jeg spart og spart. Så nok til å ta lappen «på en gang». Skal ta automat, så jeg slipper giring. Noen som har erfaring om det går å lære på en mnd?

 

har tatt mørkekjøring og trafikalt grunnkurs og kjørt 6 kjøretimer før. Noen erfaringen? Får baby snart om 3 mnd så vil gjerne bli ferdig før da! 

Anonymkode: 89e4c...7c2

Du skal ha mye obligatorisk opplæring. Glattkjøringsbane skal bestilles, du skal ha langkjøring og mye annet som skal passe inn i kjørelærerens timeplan. 

Oppkjøring har mange steder flere måneders ventetid. Oppkjøring blir ikke bestilt før læreren ser at du begynner å bli klar til oppkjøring. 

Så her er du litt vel optimistisk mht. hvor raskt du kan lære deg bilkjøring. Man skal ikke slippe "løse kanoner" ut i trafikken. 

Anonymkode: 87f97...3a3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun vist du har øvelsekjørt veldig mye privat, det anbefales ca 150 timer. 

Anonymkode: 87c37...bd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bli klar til å ta oppkjøring på en måned ja, men om du får tatt oppkjøringen er noe annet. I verste fall må du til et annet fylke, i og med at det er fullt mange steder. 

Anonymkode: d20fc...45a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg klarte å ta lappen på en sommer, men nå var det riktignok i 2003. Mulig ting tar lengre tid nå,  ventetid på oppkjøring osv. Jeg hadde 2-3 dobble kjøretimer i uka og kjørte mye med foreldre. Hele den sommeren gikk med til å ta lappen, kosta jo mye da også. 

Anonymkode: 787b9...9be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kun vist du har øvelsekjørt veldig mye privat, det anbefales ca 150 timer. 

Anonymkode: 87c37...bd3

Har aldri kjørt privat. Og heller ikke mulighet. Tviler på jeg bruker 150 timer har aldri hørt om noen som har brukt så mye 🙈

Anonymkode: 89e4c...7c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Kitcat skrev:

fordi de har øvelseskjørt ca 3000 timer i forkant

3000 timer? Det må da være helt umulig å få tid til? Tre timer om dagen i tre år da? Regner med det var en null for mye her... 😉

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, solmåneogstjerner skrev:

3000 timer? Det må da være helt umulig å få tid til? Tre timer om dagen i tre år da? Regner med det var en null for mye her... 😉

Ha ha. Takk! Mente 3000 km (300 mil). De kjørte nesten hver dag fra dagen de fylte 16 til de tok lappen ved 18 års dagen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min tok lappen på en uke. Intensiv kurs. Riktignok på automat. Hun måtte riktignok vente rundt 3 måneder på oppkjøring, men hun fikk lappen på 18 års dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være lang ventetid på oppkjøring. Du trenger nok litt mer enn 6 kjøretimer......

Anonymkode: 35bdb...509

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 14.6.2019 den 12.24, AnonymBruker skrev:

Har aldri kjørt privat. Og heller ikke mulighet. Tviler på jeg bruker 150 timer har aldri hørt om noen som har brukt så mye 🙈

Anonymkode: 89e4c...7c2

Da tror jeg ærlig talt du bare kan glemme det. 

Og de 150 timene er snakk om øvelseskjøring, ikke betalte trafikkskoletimer. Altså det du ikke har mulighet til. Så når du skal få mengdetreningen også på trafikkskole kan dette bli temmelig dyrt for deg.

Anonymkode: 735ff...8a4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.6.2019 den 12.24, AnonymBruker skrev:

Har aldri kjørt privat. Og heller ikke mulighet. Tviler på jeg bruker 150 timer har aldri hørt om noen som har brukt så mye 🙈

Anonymkode: 89e4c...7c2

Ingen kjøreskole vil bestille oppkjøring med enn gang når du har så lite erfaring🙄 så du må nok kjøre litt med lærer før han bestiller, vanskelig å se tida da det avhenger va skule og område 

Anonymkode: cd070...198

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde 20 kjøretimer men det jo lenge siden det da 

Anonymkode: 43fd5...1f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei ts,

Gadd ikke lese gjennom, så kanskje du alt har fått svar..  🤪

Men jo det er fint mulig! Kontakt kjøreskolene i nærheten og hør etter intensivkurs.

Datteren min tok lappen på 2 uker på et slikt kurs. Tror hun måtte bestå teoriprøven før hun begynte. Hun tok også på automat, så det går fint 😊

Tok selv lappen (manuell) på to uker for mange år siden! Jeg hadde prøvekjørt i ca 15 minutter før kurset 😂 Gikk fint det!

Lykke til 🍀

Anonymkode: 4347d...70b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos lappen på automat. I disse ferietider så bestilte jeg leiebil i Europa. Jevn over lå prisene på biler med automat 50% høyere enn de med manuell girkasse. Så det blir en begrensning som vil koste deg mye når du har lappen på kun automat...

Anonymkode: 321f8...b63

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.6.2019 den 11.37, Kitcat skrev:

Hvis du har svært mange timer bak rattet i øvelseskjøring, er det nok teoretisk mulig å gjennomføre obligatoriske nivåtester på ca. 20 arbeidsdager. Men i praksis vil det kun gå hvis du melder deg på et intensivopplegg hvor all undervisning og oppkjøring gjennomføres over et et par uker (typ internatopplæring).

Mine to eldre barn har tatt lappen med kun trinntester og obligatoriske prøver, fordi de har øvelseskjørt ca 3000 timer i forkant og fått grundig opplæring av oss foreldrene. Men det har likevel tatt rundt 2-3 mnd med ventetider på kjøreskolen, ventetider på testene osv. 

Hvis du har kjørt lite vil jeg si det er uforsvarlig, fordi informasjon trenger tid til å modnes. 

3000...tre tusen!...timer? Tuller du? Det er snakk om 125 døgn, eller 60000 km med sykkelfart på 20km/t...

Anonymkode: 86759...094

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

3000...tre tusen!...timer? Tuller du? Det er snakk om 125 døgn, eller 60000 km med sykkelfart på 20km/t...

Anonymkode: 86759...094

Som jeg har kommentert et annet sted her; skrivefeil- 3000 km (over 2 år), men takk for at du dro fram kalkulatoren og lagde et flott regneeksempel 😆💪

Endret av Kitcat
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...