Gå til innhold

Dere som leser endel. 15 bøker + i året.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har barn og jobb, knapt fritid, foruten når minstemann sover nå som jeg er hjemme i permisjon. Men er likevel mange anledninger hvor man kan lytte til lydbok, så det blir mange bøker i året likevel :)

Dessverre sliter jeg litt med å finne noe som er bra nok å bruke tiden på, er så utrolig mye søppel blant bøker der ute som av uforståelige grunner er blitt populært :)

Endret av Hedersbrukeren
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har samboer, så det er lett å finne tid, men vanskelig å finne ork. Pleier å lese rundt 40 bøker i året, der noen er "slukere" og andre er tyngre. Dette inkluderer grafiske romaner og lydbøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem å få lest masse da det var meg og mannen. Man sitter jo ikke oppå hverandre heletiden i et forhold. Hadde fast rituale med å sette meg med boken en times tid etter middag, mens mannen satt med avis/nettbrett.

Etter jeg fikk barn derimot... det er langt ifra hver dag jeg får lest i det hele tatt, og de dagene jeg får lest er det maks en halvitimes tid. Håper det blir bedre når småbarnstiden er over.

Jeg får lest 15+ bøker i året fremdeles, da, men det er såvidt. Og mye av det er når vi er på hytten med svigers, og de underholder ungene.

Anonymkode: 91d8a...9c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Hedersbrukeren skrev:

Har barn og jobb, knapt fritid, foruten når minstemann sover nå som jeg er hjemme i permisjon. Men er likevel mange anledninger hvor man kan lytte til lydbok, så det blir mange bøker i året likevel :)

Dessverre sliter jeg litt med å finne noe som er bra nok å bruke tiden på, er så utrolig mye søppel blant bøker der ute som av uforståelige grunner er blitt populært :)

Jepp det er en jungel der ute😆. Masse rart

Anonymkode: 4d596...cf8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to småbarn, mann og hus - leste 20 bøker i fjor. Leser når ungene har lagt seg og når yngste sover lur (er i permisjon). 

Anonymkode: 04741...57d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varierer litt antall bøker i året, men det er godt over 15 normalt sett.

Hadde noen år da barna var veldig små, der jeg ikke fikk lest så mye. Men så kom det seg igjen.

Har mann, barn og jobb og diverse verv i tillegg.

Det er ikke så vanskelig å finne tid til å lese. En helgemorgen vi har god tid, så kan jeg lese noen timer. En dag i sola, så går det jo fort unna. Og så leses det gjerne om kvelden før man skal sove. Og med litt reisevei kollektivt til jobb, så rekker man gjerne litt lesing da og.

Ja, og så leser jeg for barna. (Altså litt mer ordentlige bøker, siden de begynner å bli litt større.) Setter like mye pris på å lese Harry Potter som jeg gjorde før jeg fikk barn, selv om det ikke er HELT det samme å lese på norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg leser mye, sikkert over 50 bøker i året. Har mann, dessverre ikke barn. Har en revmatisk lidelse jeg er 50% ufør fra, så det blir mye stillesitting på fritida. Hører endel lydbok for eksempel under husarbeid (jeg må stort sett sitte når jeg gjør dette). Og ja, så jobber jeg med bøker så det hører liksom med 😀

Jeg skulle selvfølgelig ønske jeg hadde flere barn, var frisk, hadde full jobb og et aktivt sosialt liv, og skjønner at hadde jeg hatt det,  kunne jeg ikke lest like mye.  Lesing blir en liten trøst i alle fall. 

Anonymkode: 3d670...c58

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan får du tid? 

Har du samboer og barn?

Har samboer, men ingen barn og er ufør så har ganske mye tid til å lese

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en periode på noen år hvor jeg nesten kun har lest fag og da har det blitt lite tid til noe annet. Nå er jeg i rute igjen og skal ta igjen alt det tapte, fikk ånden over meg i april og ligger vel nå på 15 bøker hittil i år. Jeg leser sakte, og jeg har systematisk begynt å gå gjennom klassikerne i hylla, så det er noen ganske tykke bøker inni der. Jeg er singel og har ingen barn, har fulltidsjobb og får også til til hobbyer, trening, venner og reiser. Men jeg ser nesten aldri på TV, så der sparer jeg sikkert litt tid.

I mitt siste forhold leste jeg også mye, han var like glad i bøker som meg så det var ikke noe problem med lesetid. Vi så lite på TV og i helger og ferier prioriterte vi vanligvis avslapping hjemme og tid med venner, samt en reise eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser litt på senga, og jeg hører lydbøker mens jeg gjør husarbeid, men nå i småbarnsfasen begrenser det seg litt.

Da tar jeg utgangspunkt i at noen hundre gjennomlesninger av «Bukkene Bruse på badeland» ikke teller med, haha! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hedersbrukeren skrev:

Har barn og jobb, knapt fritid, foruten når minstemann sover nå som jeg er hjemme i permisjon. Men er likevel mange anledninger hvor man kan lytte til lydbok, så det blir mange bøker i året likevel :)

Dessverre sliter jeg litt med å finne noe som er bra nok å bruke tiden på, er så utrolig mye søppel blant bøker der ute som av uforståelige grunner er blitt populært :)

Da må du finne måter å utvikle en selvstendig litterær smak på. Det har lite for seg å tråle bestselgerlister eller bokblogger om man rett og slett ikke liker populærlitteratur.

Anonymkode: b2fbb...f15

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da må du finne måter å utvikle en selvstendig litterær smak på. Det har lite for seg å tråle bestselgerlister eller bokblogger om man rett og slett ikke liker populærlitteratur.

Anonymkode: b2fbb...f15

Dessverre er ikke omfanget når det gjelder lydbøker så stort, det henger gjerne sammen med hva som er populært :)

I tillegg tar det tid å skulle gjøre research, som man ikke kan garantere for at alltid treffer blink uansett.

Det mest graverende eksempelet på søppel som av en eller annen grunn er blitt populært, er krimserien til Jørgen Jæger, som kanskje er det med flest avspillinger på Storytel. Ren søppel. På den annen side ligger også krimromanene til en annen Bergensforfatter, Chris Tvedt, der, og de holdt et meget høyt nivå. Men nå er nok ikke krim helt sjangeren for meg, tror jeg, så utrolig langt mellom høydepunktene i den sjangeren, usedvanlig mye søppel, men det er det jo også i andre kategorier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Hedersbrukeren skrev:

Dessverre er ikke omfanget når det gjelder lydbøker så stort, det henger gjerne sammen med hva som er populært :)

Om du kan lytte på engelsk, får du langt større utvalg på Audible. Da skal det være mulig å finne greit utvalg for enhver smak😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Hactar skrev:

Om du kan lytte på engelsk, får du langt større utvalg på Audible. Da skal det være mulig å finne greit utvalg for enhver smak😊

Ja, det kan sikkert være en god ide etter hvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser på vei til jobb (10 minutter til og fra jobb), i senga før jeg skal sove og ellers tar jeg meg bare tid. Jeg elsker å lese, både bøker og fanfiction, og jeg tar meg rett og slett tid. Sitter heller inne med en god bok enn å gå ut på byen, for å si det på den måten. ;) 

Jobber fulltid, men har ikke barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har 2 små barn. Fikk lest kanskje 3 bøker til sammen i året den tida jeg gikk hjemme med dem. Som oftest lydbok når jeg fikk tid til å rydde for meg selv. Som jeg savnet å sette meg ned å lese! Kjenner det er virkelig godt å ha kommet tilbake til jobben min som nattvakt, nå blir det fort 2-3 bøker i uka :)

Anonymkode: b1832...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg leser ikke veldig mye, men kanskje 25-30 bøker i året. Har 2 barn i barnehagealder, full jobb, mann og studerer i tillegg. Det sier seg selv at det gjør mye med mulighetene til å lese. 
Men velger regelmessig bok over TV og TV-spill. Leser også alltid på senga, men det er ikke sjelden at jeg sovner omtrent før jeg har fått lest en side fordi jeg er så trøtt. Da det er min tur til å få ligge litt ekstra i helgen, pleier jeg også å lese. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Full jobb og 3 barn og mann, har alltid lest masse :) (50 ++ bøker i året) er avhengig av å lese før jeg sovner. Kan også lese på kveldene, når resten ser på tv etc, kan også lese ute på verandaen i helger, eller legge meg å lese en times tid på ettermiddagen. Tror mye tid går på mobilen hos mange, tid man kunne brukt til å lese. Om sommeren sluker jeg bøker, typ lettleste serier kjøpt på brukthandel, og kan lese 1-2 bøker om dagen. Høres ut som den sofagrisen, men det er jeg ikke :) Løper mye, og to av tre barn er aktive med kamper/skirenn etc. Så litt tid går til det også. 

Endret av Snabeltann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser 30-40 bøker i året. 
Jeg leser litt på sengen om kveldene, jeg leser på kollektiv til/fra jobb, og jeg leser veldig mye i ferier! 
Er sjelden jeg ikke har en bok i veska. 
Er jeg i syden så ligger jeg lett 6 timer på stranda med nesen i en bok! 
Er singel/barnløs. 

Foreldrene mine er gift. Mamma leser nok 20-30 bøker i året, mens pappa leser betraktelig mindre. Pappa leser nesten kun i ferier, mens mamma leser hele året. Hun kan sette seg med en bok mens pappa ser på tv. 
 

Anonymkode: 6b557...0fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, noen hører på musikk, andre hører på bøker. Hva man prioriterer er opp til enhver. 

Anonymkode: 44fdb...171

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...