Gå til innhold

Hvor tøft er det å bo trangt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør det med deg når du bor trangt. Synes du livet er uretterdig?

Jeg bor i en leilighet på 25 kvm. Umulig å bo her. 

 

Anonymkode: 693d6...80d

Vi (mannen og jeg) bodde noen år i en leilighet på 32 kvadratmeter. Syntes aldri at det var urettferdig av den grunn. Der var jo vårt valg å bo nettopp der, og vi trivdes godt selv om jeg gjerne skulle hatt mer plass. Det handlet om prioritering av beliggenhet, standard, størrelse, pris m.m. Vi kunne bodd mindre sentralt og større til samme pris, større i samme område til en høyere osv., men for oss passet størrelse, pris, beliggenhet og standard, og vi innrettet oss enkelt etter dette.

Å bo alene på 25 kvm er ikke umulig. Det finnes i dag haugevis av smarte løsninger for små boliger (mindre enn 25 kvm). Bor man trangt, bør man være flink til å rydde etter seg, og man bør ikke ha for mange ting. En god planløsning er selvsagt en fordel.

Er litt nysgjerrig på hvorfor du synes det er umulig.

Anonymkode: 2ed76...1a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi (mannen og jeg) bodde noen år i en leilighet på 32 kvadratmeter. Syntes aldri at det var urettferdig av den grunn. Der var jo vårt valg å bo nettopp der, og vi trivdes godt selv om jeg gjerne skulle hatt mer plass. Det handlet om prioritering av beliggenhet, standard, størrelse, pris m.m. Vi kunne bodd mindre sentralt og større til samme pris, større i samme område til en høyere osv., men for oss passet størrelse, pris, beliggenhet og standard, og vi innrettet oss enkelt etter dette.

Å bo alene på 25 kvm er ikke umulig. Det finnes i dag haugevis av smarte løsninger for små boliger (mindre enn 25 kvm). Bor man trangt, bør man være flink til å rydde etter seg, og man bør ikke ha for mange ting. En god planløsning er selvsagt en fordel.

Er litt nysgjerrig på hvorfor du synes det er umulig.

Anonymkode: 2ed76...1a0

det følger ikke med bod, dermed er man låst til å få lagre ekstra ting/lass man har med på sin ferd. Jeg kan ikke ha ekstra utgifter liksom enn det jeg allerede betaler nå. Dermed får man heller ikke slik man vil ha det i hjemmet. Føler meg presset og trist. 

Anonymkode: 693d6...80d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodde på 23 kvadrat i flere år da jeg var rundt 30 år. Gikk helt fint, det! 

Anonymkode: 69aef...82e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

det følger ikke med bod, dermed er man låst til å få lagre ekstra ting/lass man har med på sin ferd. Jeg kan ikke ha ekstra utgifter liksom enn det jeg allerede betaler nå. Dermed får man heller ikke slik man vil ha det i hjemmet. Føler meg presset og trist. 

Anonymkode: 693d6...80d

Så flytt da

Anonymkode: 15d0a...9b2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så flytt da

Anonymkode: 15d0a...9b2

kontrakt forpliktelser

Anonymkode: 693d6...80d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

kontrakt forpliktelser

Anonymkode: 693d6...80d

Si opp kontrakten

Anonymkode: 15d0a...9b2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er absolutt ikke tøft. Jeg bor på 27kvm. Jeg eier, og bor innenfor ring 2. Synes ikke det er urettferdig, og føler meg heldig som har hatt mulighet til å kjøpe meg leilighet her. 

Jeg har plass til alt jeg trenger. Kunne kanskje ønske jeg hadde litt bedre plass til et spisebord, men det er absolutt ikke nødvendig for jeg hadde ikke brukt det så ofte uansett. Ellers tenker jeg sjelden eller aldri på at det er lite, og i alle fall ikke for lite. 

Anonymkode: 3e842...a3b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er annerledes å eie enn å leie. 

Anonymkode: 693d6...80d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodde på 24 kvm med en liten bod i 3 år. Ikke noe problem, utrolig hva man får plass til :)

Har en del ski som hadde blitt litt problematisk hvis jeg ikke hadde hatt bod, men da hadde de vel endt opp under senga 😛

Anonymkode: a2c0d...1d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heldigvis går kontrakten ut snart. Da vet jeg akkurat hva jeg vil ha, og prosessen har jeg startet med nå. 

Anonymkode: 693d6...80d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

det er annerledes å eie enn å leie. 

Anonymkode: 693d6...80d

Det føles ikke større bare fordi jeg står som eier av leiligheten. Det endrer hverken planløsning eller kvadratmeter.

Anonymkode: 3e842...a3b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bodde på 45 kvm 2 roms. 2 voksne og en baby. Det var mest slitsomt for oss voksne. Babyen elsket at hun kunne se oss over alt. Da vi flyttet i stort hus ble hun litt usikker🤣  skal sies at hun sov mye bedre om nattens hun fikk sitt eget rom da😆

Anonymkode: 71e13...b6f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og mannen og vårt eldste barn bodde i leilighet på 70 kvadrat fram til barnet var 2 år. Jeg syns det var supertrangt jeg! 😂 Det er noe med det når man er oppvokst i en stor enebolig, jeg og broren min hadde en etasje for oss selv da vi var i tenårene. Nå bor vi i enebolig på 190 kvadrat, med to barn. Akkurat passe. 

Jeg og eksen bodde i hybelleilighet på 30 kvadrat i studietiden, det var trangt. Men da visste jeg at det kun var midlertidlig, så det gikk greit. 

Anonymkode: 75cef...a79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg klarer iallfall ikke å bo trangt. Neste bolig skal være minst 80 kvm. + bod 20 kvm

Anonymkode: 693d6...80d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg klarer ikke å bo trangt. Det er aldri vært meningen at noen mennesker skal bo trangt. Her bør regjeringen komme på banen, og tilrettelegge at boliger og hjem skal klassifiseres som et hjem.

Anonymkode: 693d6...80d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og samboer, når vi var bare to, bodde vi fint på 60 kvadrat. Når vi har nå to barn og bor på 86 kvadrat, merker vi at det blir for lite. Spesielt om man har hobbyer som krever litt plass (og hvilke som ikke gjør det?), så er det ikke plass til oppbevaring av alle hobbyting. Men også barneklær og barneleker tar en del plass. 

Anonymkode: 0dbde...64f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjæresten min og meg flyttet nettopp fra 40 kvadrat, 2 etasjer til en 65 kvadrat. Vi trivdes IKKE. Veldig trangt.

Anonymkode: 86ef8...27e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodde tre år på 17 kvm. Kom inn inngangsdøra og rett inn på kjøkkenet. (Dvs ingen gang, det ble litt klønete på vinteren). Et lite bad, og resten var et «stort» avlangt rom med stue/soverom. Ene kortveggen var full av skap. Ene langveggen var vindu. Var en balkong også, men den var ganske ulekker (ikke holdt ved like av eier), så brukte den sjelden. Hadde det helt konge, jeg! Enkelt å holde rent/ryddig, sentral beliggenhet. Veldig bekymringsløs tilværelse :) eigde få ting, var mye ute. Lite kjøkkenplass (både benkplass, oppbevaringsplass og plass i kjøl/frys) var kjedelig fordi jeg er så glad i å bake, men ellers uproblematisk. 

Anonymkode: e780d...cc2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bodde tre år på 17 kvm. Kom inn inngangsdøra og rett inn på kjøkkenet. (Dvs ingen gang, det ble litt klønete på vinteren). Et lite bad, og resten var et «stort» avlangt rom med stue/soverom. Ene kortveggen var full av skap. Ene langveggen var vindu. Var en balkong også, men den var ganske ulekker (ikke holdt ved like av eier), så brukte den sjelden. Hadde det helt konge, jeg! Enkelt å holde rent/ryddig, sentral beliggenhet. Veldig bekymringsløs tilværelse :) eigde få ting, var mye ute. Lite kjøkkenplass (både benkplass, oppbevaringsplass og plass i kjøl/frys) var kjedelig fordi jeg er så glad i å bake, men ellers uproblematisk. 

Anonymkode: e780d...cc2

synd det skulle gå utover bakingen. Utrolig trist.

Anonymkode: 693d6...80d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi, altså meg, mannen og baby, bor på 40 kvadrat. Syntes det er alt for trangt og til tider klaustrofobisk. Savner å ha en plass å trekke meg tilbake å puste ut alene. Men vi har valgt det selv, og belønningen er mulighet til å kjøpe hus om et års tid. Selv om det er slitsomt nå så er det for en kort tid, og det er verdt det til slutt😊

Anonymkode: ac138...8a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...