Gå til innhold

Å lage mat fra bunn er DYRT!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en av flere her som har laget tråder om hvordan bli bedre på kjøkkenet. Siste ukene har jeg storhandlet, lager mer mat etter oppskrift og syns mye blir godt. Men, herregud så DYRT! Jeg skjønner ikke hvordan man kan mene at hjemmelaget mat fra bunn er billigere? Nå skal det sies at jeg før pleide å spise enten sunn take away, eller sunn halvfabrikata. Men har hittil ikke spart noe på å handle inn masse ingredienser til mat. Ikke rekker jeg alltid å bruke opp alle ingrediensene heller. Tror nesten det er bedre med billig og sunn halvfabrikata hjemme og fortsette med ende take away!

Anonymkode: 419ff...434

Bor du alene slik som jeg lønner det seg ikke å lage mat fra bunnen. Hurra for Fjorland og frossenpizza😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, Elizabeth89 skrev:

Bor du alene slik som jeg lønner det seg ikke å lage mat fra bunnen. Hurra for Fjorland og frossenpizza😊

Om du lager mat som du fryser ned eller spiser det samme flere dager på rad, så lønner det seg å lage selv også når man bor alene. I alle fall om du vil ha bedre næringsinnhold enn i en frossenpizza.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du oversikt over kostnaden for takeaway/halvfabrikata for en uke? Hvis du ikke har det så har du ikke noe å sammenligne med. 

Vi er en familie på 2 + baby og bruker mellom 1200-1400 per uke på mat (til alle måltider + evt. snacks) og husholdningsprodukter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vanskelig å lage dyr mat hjemme, men det er også enkelt å lage billig middag. Ferske urter er f.eks. kjempedyrt, og en liten bit basilikum koster dermed veldig mye.

Med litt erfaring og planlegging blir det mye billigere. Man blir flinkere til å vite hva man kan kutte ut eller erstatte med rimeligere råvarer, og man blir flinkere til å bruke opp råvarene i andre middager.

Gi det et forsøk til, og jeg tenker også at du og mannen bør ta en prat om merutgifter og kresenhet. Jeg skulle gjerne spist mye mer take away, men for én take away-rett får man jo middag for hele familien + rester (til ny middag eller lunsj). Barnet vil med tiden spise det dere spiser og snakker positivt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Luckiness said:

Har du oversikt over kostnaden for takeaway/halvfabrikata for en uke? Hvis du ikke har det så har du ikke noe å sammenligne med. 

Vi er en familie på 2 + baby og bruker mellom 1200-1400 per uke på mat (til alle måltider + evt. snacks) og husholdningsprodukter. 

Vi er 2 voksne og 1 småbarn og bruker rundt 2000 -2500 totalt, dvs take away, og alt fra matbutikk, inkl husholdingsartikler. Det er nok ikke jeg som trekker den summen opp, men en storspist og kresen partner.

Anonymkode: 419ff...434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager alt fra bunnen, etter mange år er det ikke noe stress lengre. Man blir flink til å improvisere etterhvert og da får man utnyttet tilbudet etc. bedre også. 

Selv skriver jeg sjelden spesifikke handlelister lengre, unntaket er om jeg skal ha noe spesielt. Jeg skriver generell liste, typisk frukt, grønnsaker, kjøtt, fisk etc. Så handler jeg ut fra hva som er på tilbud og hva jeg har lyst på. Er ørret på tilbud, så kjøper jeg det og ikke laks, samme med kjøttvarer etc. 

Endel ting er basisvarer, ting vi nesten alltid har i hus. Hermetisk tomater, pasta, ris, mel, gulrot, løk, hvitløk etc. Etterhvert som man får basisutvalget på plass, så blir det også rimeligere å lage mat fra bunnen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lager også masse mat fra bunn, og vi som er en familie på 4,5 burker 6000,- i måneden på mat og husholdningsartikler. Vi spiser mye vegetar (forskjellige pastaretter, gryter, risotto, gratenger og supper) og noe fisk. Vi bruker masse grønnsaker og linser/bønner/kikerter som vi handler billig på grønnsaksbutikk

Anonymkode: 96076...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg lager også masse mat fra bunn, og vi som er en familie på 4,5 burker 6000,- i måneden på mat og husholdningsartikler. Vi spiser mye vegetar (forskjellige pastaretter, gryter, risotto, gratenger og supper) og noe fisk. Vi bruker masse grønnsaker og linser/bønner/kikerter som vi handler billig på grønnsaksbutikk

Anonymkode: 96076...841

Så heldig du er som får med mannen på sånt kosthold. Tror mannen her må belage seg på å kutte ned på dyre kjøttvarer, altså..

Anonymkode: 419ff...434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du noen eksempler? Evt anbefalinger på kokebøker med enkle, sunne og billige matretter?

Anonymkode: 419ff...434

Lett og lettvint av Jeanette Roede bruker jeg mye 😊

Anonymkode: 3f240...b48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dyrt å lage mat fra bunnen av om man handler inn ulike ingredienser til 7 forskjellige retter i uka, og ikke planlegger hva som kan brukes til flere middager. Kjøper du for eksempel en pakke pakke gulrøtter bør du jo planlegge å bruke gulrøtter i mer enn èn rett i løpet av de neste ukene. Kjøper du ferske urter bør du fryse ned slik at du har neste gang du skal lage noe med den urten, ikke kjøp ferske urter hver uke. Kjøper du en stor salat kan du både ha som middagstilbehør og en variant til lunsj. Storhandler du til 1000-2000 kroner i uka, har du garantert fått med deg en rekke matvarer som bør holde til langt flere enn èn middag eller èn rett. Åpenbart bør man da planlegge å benytte seg av det man har i skapene.... kjøper man tørrvarer som pasta, ris, mel, gjær, og liknende så vet man jo at det holder LENGE i skapene.

Personlig så har jeg en regel om at jeg prøver å bruke alt jeg har i skapene. Jeg planlegger middager etter hva som trengs å brukes først. Har man en liten porsjon til overs av et eller annet, er det genialt som lunsj eller i matboksen. Om jeg er lei av restene fra i går, kan de sikkert fryses eller benyttes på et annet vis. Litt kreativitet må man ha. Trenger ikke spise kyllingfilet og pasta 4 dager i uka bare fordi man kjøpte og stekte for mye kyllingfilet. Bytt ut pastaen og lag wok av kyllingrestene, eller putt det i en god fajitas.

Jeg er enig i at mat kan virke dyrt når man storhandler på butikken, men i forhold til andre land så bruker vi ganske lite av lønna vår på matvarer. Og med god planlegging og litt kreativitet trenger man ikke blakke seg på maten. Nå innser jeg at maten blir langt dyrere når man har barn som skal ha spennende matpakker hver eneste dag osv. Men likevel....

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så heldig du er som får med mannen på sånt kosthold. Tror mannen her må belage seg på å kutte ned på dyre kjøttvarer, altså..

Anonymkode: 419ff...434

Han opplever selv at han har det mye bedre på denne type diett enn når han spiste mye kjøtt. Bla har han aldri halsbrann lenger, noe han var plaget med før, og han har gått ned noen kilo.

Et annet tips er å rydde i kjøleskapet en gang i uka. Da får du oversikt og vet hva som må brukes opp før det må kastes.

Anonymkode: 96076...841

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på å lag meny så du får brukt opp alt. Har du en oppskrift som krever en halv brokkoli en dag, så finn noe innen et par dager som også inneholder en halv brokkoli. Er det kjøtt til overs, så sleng det i fryseren osv. Er man flink til å bruke opp restene av grønnsaker, kan man spare en del. Ellers sier jeg som mange over her, at det er verst i starten når man ikke har alle basisvarene i hus enda. Men det jevner seg fort ut. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å kjøpe take-away koster minst opptil 200 kroner per porsjon.

Nei. Det koster fra ~50-60 ca alt etter hva man anser som mat..  Hva koster en kebab? (120,- for meg, men får billigere) 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...