Gå til innhold

Å lage mat fra bunn er DYRT!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en av flere her som har laget tråder om hvordan bli bedre på kjøkkenet. Siste ukene har jeg storhandlet, lager mer mat etter oppskrift og syns mye blir godt. Men, herregud så DYRT! Jeg skjønner ikke hvordan man kan mene at hjemmelaget mat fra bunn er billigere? Nå skal det sies at jeg før pleide å spise enten sunn take away, eller sunn halvfabrikata. Men har hittil ikke spart noe på å handle inn masse ingredienser til mat. Ikke rekker jeg alltid å bruke opp alle ingrediensene heller. Tror nesten det er bedre med billig og sunn halvfabrikata hjemme og fortsette med ende take away!

Anonymkode: 419ff...434

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lager du mat til kun deg? 

For vår familie på fem har vi større frihet og tjener på å lage mat fra bunnen. Men det krever en viss planlegging så man slipper matsvinn. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, atropos said:

Lager du mat til kun deg? 

For vår familie på fem har vi større frihet og tjener på å lage mat fra bunnen. Men det krever en viss planlegging så man slipper matsvinn. 

Lager mat til 2 voksne og 1 barn.

Anonymkode: 419ff...434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I begynnelsen har du jo ikke noe i hus, så det blir til at alt må kjøpes inn. Etterhvert blir man jo mer dreven i å planlegge med tanke på hva man har i hus fra før. Frys ned det som kan fryses av det du ikke bruker opp. Også blir man mer selvsikker med tanke på hva man kan droppe og ikke i en oppskrift (eller erstatte) om det blir veldig dyrt.

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er tre stykker i heimen og sparer mye mer på å lage mat fra bunnen. Mye mindre matsvinn. Du blir mer dreven av det etterhvert. 

Anonymkode: 3960c...3b3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror problemet er at du kompliserer det med for mange ingredienser, og om du skal prikkfølge oppskrifter så blir det ofte dyrt. Du må nesten velge å kompensere litt på smak opp mot hvor dyrt det er. Selv lager jeg alltid mat fra bunnen, men følger generelt sett ikke oppskrifter. For min del holder jeg det helt grunnleggende og har nesten ingen ingredienser. Da blir det raskt billig. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, megda said:

Jeg tror problemet er at du kompliserer det med for mange ingredienser, og om du skal prikkfølge oppskrifter så blir det ofte dyrt. Du må nesten velge å kompensere litt på smak opp mot hvor dyrt det er. Selv lager jeg alltid mat fra bunnen, men følger generelt sett ikke oppskrifter. For min del holder jeg det helt grunnleggende og har nesten ingen ingredienser. Da blir det raskt billig. 

Har du noen eksempler? Evt anbefalinger på kokebøker med enkle, sunne og billige matretter?

Anonymkode: 419ff...434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Har du noen eksempler? Evt anbefalinger på kokebøker med enkle, sunne og billige matretter?

Anonymkode: 419ff...434

... mente kokebøker i siste del av setningen.

Anonymkode: 419ff...434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du noen eksempler? Evt anbefalinger på kokebøker med enkle, sunne og billige matretter?

Anonymkode: 419ff...434

Jeg har aldri fulgt bøker, egentlig. Noe jeg bruker å gjøre er å kjøpe inn endel ferske grønnsaker, kutte det opp og blande alt i en bolle. Når alt er kutta opp bruker det vanligvis å holde seg godt i 4 dager og da har jeg dekket det meste jeg trenger av ulike næringsbehov samt at du får en ganske variert smaksammensetning. Videre kan jeg eventuelt varme noe kylling, tunfisk, kjøtt etc. legge til litt brune bønner og kikerter samt grønnsakene. krydre med litt salt og pepper også ferdig.  

Dette er helt fra bunnen og meget basic, men jeg synes det er en grei måte å gjøre det på. Om du koker opp ris som du har til så senker du jo også prisen på hvert måltid. 

Nå lager jo også jeg mat til meg selv og har ikke noe imot lite variasjon. Det viktigste for meg er å dekke næringsbehovet fra dag til dag. 

Endret av megda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, megda said:

Jeg har aldri fulgt bøker, egentlig. Noe jeg bruker å gjøre er å kjøpe inn endel ferske grønnsaker, kutte det opp og blande alt i en bolle. Når alt er kutta opp bruker det vanligvis å holde seg godt i 4 dager og da har jeg dekket det meste jeg trenger av ulike næringsbehov samt at du får en ganske variert smaksammensetning. Videre kan jeg eventuelt varme noe kylling, tunfisk, kjøtt etc. legge til litt brune bønner og kikerter samt grønnsakene. krydre med litt salt og pepper også ferdig.  

Dette er helt fra bunnen og meget basic, men jeg synes det er en grei måte å gjøre det på. Om du koker opp ris som du har til så senker du jo også prisen på hvert måltid. 

Nå lager jo også jeg mat til meg selv og har ikke noe imot lite variasjon. Det viktigste for meg er å dekke næringsbehovet fra dag til dag. 

Ja, det her er sånn jeg lagde mat til meg selv før mann og barn. Dessverre er de mer kravstore enn meg, men vi har begrensa økonomi, så det er stress å holde det variert, velsmakende, fancy og billig.

Anonymkode: 419ff...434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips for å redusere matsvinn er å kjøre litt «temadager». Hvis du en uke fokuserer på italiensk for eksempel er det mye lettere å få brukt opp «sære» ingredienser til flere av middagene. Da bruker du gjerne hele potta med basilikum, parmesanbiten etc...

og lag middager til to dager i slengen. Du kan evnt fryse porsjon nr to om du ikke vil ha samme middag to dager på rad. Eneste jeg ikke gjør det med er fiskeretter.

kjøttkaker, lapskaus, pastagryte, lasagne, kyllinggryter, supper, paier, wok etc er mat du kan lage i dobbel porsjon og hvor du lett kan putte oppi ingredienser du trenger å få brukt opp. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er student og lager det meste fra bunnen og det er ikke dyrt, men hvis du kjøper dyre ingredienser så blir det dyrt ja.

Å kjøpe take-away koster minst opptil 200 kroner per porsjon. Kanskje litt billigere for barn. Må være noe rart hvis du klarer å bruke slike summer på hjemmelaget mat.

Det dyreste jeg lager er kanskje taco, men selv da bruker jeg ikke 200 kroner bare for den middagen.

Jeg synes ikke at jeg er særlig sparsommelig, men er bevisst på prisene på de dyreste råvarene og man kan spare en del ved å bruke færre ingredienser. For eksempel blomkålsuppe er utrolig billig.

Anonymkode: d18fa...435

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kitcat said:

Et tips for å redusere matsvinn er å kjøre litt «temadager». Hvis du en uke fokuserer på italiensk for eksempel er det mye lettere å få brukt opp «sære» ingredienser til flere av middagene. Da bruker du gjerne hele potta med basilikum, parmesanbiten etc...

og lag middager til to dager i slengen. Du kan evnt fryse porsjon nr to om du ikke vil ha samme middag to dager på rad. Eneste jeg ikke gjør det med er fiskeretter.

kjøttkaker, lapskaus, pastagryte, lasagne, kyllinggryter, supper, paier, wok etc er mat du kan lage i dobbel porsjon og hvor du lett kan putte oppi ingredienser du trenger å få brukt opp. 

 

Det her med tema-dager er veldig smart. Ikke noe problem for meg å ha det sånn, problemet er mann og barn som er svært kresne - de ville ikke gått med på dette.

Anonymkode: 419ff...434

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg er student og lager det meste fra bunnen og det er ikke dyrt, men hvis du kjøper dyre ingredienser så blir det dyrt ja.

Å kjøpe take-away koster minst opptil 200 kroner per porsjon. Kanskje litt billigere for barn. Må være noe rart hvis du klarer å bruke slike summer på hjemmelaget mat.

Det dyreste jeg lager er kanskje taco, men selv da bruker jeg ikke 200 kroner bare for den middagen.

Jeg synes ikke at jeg er særlig sparsommelig, men er bevisst på prisene på de dyreste råvarene og man kan spare en del ved å bruke færre ingredienser. For eksempel blomkålsuppe er utrolig billig.

Anonymkode: d18fa...435

200kr på take away? Jeg bruker rundt 100kr på f.eks. thai-mat, og det holder til to måltider for meg og minste barnet.

Anonymkode: 419ff...434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Om du må kjøpe inn mye så blir det dyrt i starten. Jeg har alltid mye tørrvarer og hermetikk stående. Samme med soya, sursøt saus, fond og andre sauser i flasker. Så kjøper jeg inn kjøtt, fisk og kylling, samt sesongens grønnsaker, poteter o.s.v. Jeg lager heller store porsjoner når det gjelder kjøtt og fryser ned en porsjon. 

Jeg lager så å si aldri mat etter oppskrifter, men bruker av det som finnes i skap og fryser. På vinteren bruker jeg mye tørket krydderurter, på sommeren har jeg dette stående ute. Jeg pleier riktignok å fryse ned en del på høsten, men det går jo tomt etterhvert. 

Jeg pleier også å ha en restedag.

Anonymkode: 6b58d...5fa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det her med tema-dager er veldig smart. Ikke noe problem for meg å ha det sånn, problemet er mann og barn som er svært kresne - de ville ikke gått med på dette.

Anonymkode: 419ff...434

Si at de får spise det du lager eller ordne noe selv. I det minste mannen din må da være gammel nok til å spise normal mat. La ham lage maten, kanskje han lærer noe.

Anonymkode: 3ef94...277

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

200kr på take away? Jeg bruker rundt 100kr på f.eks. thai-mat, og det holder til to måltider for meg og minste barnet.

Anonymkode: 419ff...434

Nå tok jeg utgangspunkt i hva det koster for de fleste retter de gangene jeg er ute og spiser. Jeg har ikke ofte sett at man får noe til en så lav pris som 100 kroner.

Bare jeg er på kafe så koster gjerne en lunsjrett opp mot 150 kroner.

Anonymkode: d18fa...435

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det her med tema-dager er veldig smart. Ikke noe problem for meg å ha det sånn, problemet er mann og barn som er svært kresne - de ville ikke gått med på dette.

Anonymkode: 419ff...434

Men da er jo ikke det egentlige problemet at det er dyrt å lage mat fra bunnen, men at mann og barn er kresne ;)

Jeg lager all middagsmat fra bunnen av og det er absolutt ikke dyrt. Supper, gryteretter, sauser, pizzasaus, kjøttkaker, kjøttboller m.m. lager jeg i store porsjoner og fryser ned. Da kan man kjøpe inn akkurat det man trenger (Om man bruker 1,2 kilo eller 1,4 kilo løk i en stor porsjon spiller ingen rolle til hverdags og det blir ingen løk "til overs". Det samme med for eksempel parmesan) og det blir absolutt ikke noe matsvinn. Basisingredienser som løk, gulrøtter, poteter, linser/bønner (Kan gjerne erstatte en del av kjøttet i mange oppskrifter), tomater på boks er billige. Tørket krydder er billig og drøyt. Ferske urter er dyrt så til hverdagsmat går det ofte fint å erstatte dem med tørkede. 

Når jeg finner finner ting jeg ofte bruker, som for eksempel karbonadedeig, på tilbud så kjøper jeg en del og har i fryseren frem til jeg skal lage en stor porsjon av noe som inneholder nettopp det. Det samme med bl.a. høyrygg av storfe som jeg langtidskoker og bruker til taco, chili og gryteretter generelt. Fryser er altså et viktig stikkord for min del.  

Ellers er ikke jeg opptatt av at mat skal være så billig som mulig, men når man har ferdige middager i fryseren så unngår man impulskjøp av dyr (Og kanskje også usunn) halv- og helfabrikata og takeaway fordi middagen står så og si ferdig hjemme. (Tas opp kvelden før og får tine i kjøleskapet) når man har det travelt og/eller er sliten i en hektisk hverdag. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...