Gå til innhold

Er det ein menneskerett å bu i Oslo?


DMS

Anbefalte innlegg

19 timer siden, Atheena skrev:

Ja jeg er enig i det. Folk i den alderen ønsker jo gjerne å bo sentralt fordi de også er mer sosiale og bruker byen mye mer. Forskjellen er nok at for 10 år siden var det mulig å kjøpe noe i byen, men nå må man lenger og lenger ut av kjernen for å kunne få kjøpt seg noe, ihvertfall på sykepleielønn som enslig kvinne. 

På 70 tallet kostet en leilighet på Grunerløkka det samme som en lærer tjente i året. Rundt 1990 lå de på rundt 400.000.

Stavanger sleit tidligere med å finne kvalifisert arbeidskraft til sykehus, barnehager og skoler. Prisnivået på bolige var så høyt at lønnen ikke holdt til bolig. Etter oljepris fallet for 5-6 år siden gikk det ned så det er mulig bedre nå.

Men det er et poeng i Oslo. Skyhøye boligpriser, vanskelige parkeringsforhold, bompenger osv. Som nyutdannet i helse og omsorg sektoren vil jobbe i Oslo bli så kostbart at man ikke har råd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 minutter siden, Raggy skrev:

Jeg har et sterkt ønske om å bo i Oslo men det kan jeg bare glemme pga prisene...

Jeg er ikke kjent i byen men var der for noen uker siden, da gikk jeg fra togstasjonen opp Tøyengata. Der så jeg ikke et eneste menneske av norsk opprinnelse å kom til å tenke på, har ikke disse folka kommet hit pga nød? Hvorfor har de råd til å bo i hovedstaden og ikke vi? Er alle disse utlendingene velstående folk som har jobbet hardt? 

Kan noen som vet forklare meg dette? 

Det er ikke så vanskelig. Har man 2 voksne og 5 barn. Klemmer alle inn i en 2roms. Taxilønn, uføretrygd, kontant støtte, barnetrygd og bostøtte??

Ingen utgifter til barnehage og SFO. Ingen bil. Barna deltar ikke på fritids aktiviteter og ferier tilbringes hjemme osv.

Statistikk viser at det er stor barnefattigdom i en del områder. Så man kan bo der men man bor trangt og alt annet er kuttet til beinet. Når du sier nordmenn ikke har råd betyr det ofte at man ikke er villig til å gi avkall på alt annet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.6.2019 den 8.35, FirstNameLastName skrev:

Bydel Søndre Nordstrand er bare 10-20 minutter utenfor sentrum, kan fint få kjøpt noe på en sykepleierlønn der. Er man to får man fine rekkehus eller svært store leiligheter. 

Er nok ikke så enkelt! Som sykepleier i 100% stilling, 8 års ansiennitet og ca 1/2 mill i egenkapital måtte jeg allikevel ha mamma som medlåntaker for å få nok lån til å kjøpe meg en liten leilighet sør-øst i Oslo. 

 

 

For øvrig tar det meg 12 min å gå til kollektivtransporten, 25 min til sentrum, 10-15 min å vente ved bytte til buss/trikk, 15 min videre. Så må man være på jobb minst 15 min før vakten starter for å rekke å skifte, og for å legge inn et lite slingringsmonn tilfelle kollektiven er forsinket. Er man forsinket som sykepleier er det noen andre som må jobbe overtid, så det må unngås. 

Så når jeg begynner vakten kl 07.15 på en søndag må jeg dra hjemmefra kl 05.45, da gjerne etter at jeg har kommet hjem mellom 23.45-00.00 kvelden før. Bruker så gjerne 1 time på å roe ned etter vakt og falle i søvn.  Jeg får da maks 4 timer søvn mellom vaktene, som er nesten bare halvparten av hva jeg behøver for å fungere.  

Det er ikke så rart at sykepleiere vil bo nære jobb! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atheena
19 timer siden, herzeleid skrev:

Det er jo nettopp derfor en ikke bør vente til en er tredve med å være nyutdannet sykepleier. Om en gjorde det samme i første halvdel av tyveårene og sparte penger ville en hatt nok startkapital til å kjøpe en leilighet i et av de mest populære områdene i Oslo. 

En kan og bør ikke forvente å få kjøpt seg drømmeleiligheten umiddelbart etter endt utdanning om en ikke har spart penger. 

Man klarer ikke å spare det «gapet» som prisstigningen i boligmarked har utgjort. Min leilighet steg 3 mill på 3 år. Så at man kan spare for å komme inn på boligmarkedet er ikke realistisk. Selvfølgelig  er det bedre enn ingenting, men det blir en dråpe i havet. Tidligere var det mulig og det var sånn jeg klarte å komme inn på boligmarkedet, men nå så går ikke det. Så må man enten leie dyrt i sentrum og kjøpe den dagen man finner noen eller kjøpe på eks Holmlia å få lang reisevei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/10/2019 at 10:36 AM, Atheena said:

 Man klarer ikke å spare det «gapet» som prisstigningen i boligmarked har utgjort. Min leilighet steg 3 mill på 3 år. Så at man kan spare for å komme inn på boligmarkedet er ikke realistisk. Selvfølgelig  er det bedre enn ingenting, men det blir en dråpe i havet. Tidligere var det mulig og det var sånn jeg klarte å komme inn på boligmarkedet, men nå så går ikke det. Så må man enten leie dyrt i sentrum og kjøpe den dagen man finner noen eller kjøpe på eks Holmlia å få lang reisevei. 

Det er helt riktig at prisstigningen i perioder har vært høyere enn sparekapasiteten til veldig mange som ikke er i boligmarkedet. Det bygges også for få boliger enn det antatte behovet i følge DNB som antar et prishopp i 2020 og 2021 (artikkel fra mai 2019) Det er mulig at flere kommer til å leie i årene fremover, dersom trenden fortsetter. Alternativt må politikere gjøre endringer. Det er høye priser i København, London og mange andre hovedsteder. Det er også sentralisering, selv om den ikke er ønsket av alle politikere. 

Man må låne til pipa og få eller få låne penger til egenkapitalen av foreldre dersom man ikke skal være på leiemarkedet i evig tid, men kun om du ønsker å bo sentralt i Oslo da. Det er mange steder i Oslo som er mye billigere med tilgang til enten t-bane eller tog i nærheten. Personlig ville jeg valgt å eie langt unna enn å leie sentralt og se på boligprisene gå til himmels fra sidelinjen uten å ha investert selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Mipsmaster skrev:

Det er helt riktig at prisstigningen i perioder har vært høyere enn sparekapasiteten til veldig mange som ikke er i boligmarkedet. Det bygges også for få boliger enn det antatte behovet i følge DNB som antar et prishopp i 2020 og 2021 (artikkel fra mai 2019) Det er mulig at flere kommer til å leie i årene fremover, dersom trenden fortsetter. Alternativt må politikere gjøre endringer. Det er høye priser i København, London og mange andre hovedsteder. Det er også sentralisering, selv om den ikke er ønsket av alle politikere. 

Man må låne til pipa og få eller få låne penger til egenkapitalen av foreldre dersom man ikke skal være på leiemarkedet i evig tid, men kun om du ønsker å bo sentralt i Oslo da. Det er mange steder i Oslo som er mye billigere med tilgang til enten t-bane eller tog i nærheten. Personlig ville jeg valgt å eie langt unna enn å leie sentralt og se på boligprisene gå til himmels fra sidelinjen uten å ha investert selv. 

Det virker som folk tar for gitt at de skal eie sin egen bolig. Norge har tradisjonelt vært i særstilling ved at 80% har eid og 20% har leid. I land som Sveits, Østerrike, Belgia osv er det motsatt. Det leier folk hele livet og boligprisene er høyere.

Nå tror mange at det ikke vil bli dyrere fordi ingen kan kjøpe. Sannsynligvis er vi på veg mot et samfunn hvor flere leier og aldri eier. Ihvertfall i sentrale strøk. 

Det er ikke hugget i stein at nordmenn vil eie i fremtiden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 6/6/2019 at 8:55 PM, DMS said:

Ap-politikar Tone Dahl i Oslo meiner den statlige bustøtta må aukast då Oslo kommune brukar 700 millionar i sosialhjelp til bustad (2017-tal). Ho dreg fram at eindel uføre no er «for rike» for statleg bustøtte då bustøttegrensa ikkje har teke omsyn til reforma i uføretrygordninga frå 2015. Bustøtta tek heller ikkje omsyn til at det er dyrare å bu i Oslo enn andre stadar. 

Det eg lurer på, er det ein menneskerett å bu i Oslo? 

Eg har forståing for at folk ynskjer å bu der dei har budd og har sitt nettverk. Men. Barnefamiliar t.d. som ikkje har råd til det huset dei ynskjer seg i byen, flyttar til billegare strøk for å få det. Burde det ikkje vere likt for alle?

Sosialhjelp betales av kommunen. Tror ikke det hadde blitt veldig populært om Oslo sendte alle sine sosialklienter til nabokommunene for å bli en utgiftspost der akkurat. Hvis folk kommer flyttende til en kommune og søker sosialhjelp med en gang de kommer hender det faktisk at de får betalt en togbillett hjem for å søke sosialhjelp i hjemkommunen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Commander said:

Det virker som folk tar for gitt at de skal eie sin egen bolig. Norge har tradisjonelt vært i særstilling ved at 80% har eid og 20% har leid. I land som Sveits, Østerrike, Belgia osv er det motsatt. Det leier folk hele livet og boligprisene er høyere.

Nå tror mange at det ikke vil bli dyrere fordi ingen kan kjøpe. Sannsynligvis er vi på veg mot et samfunn hvor flere leier og aldri eier. Ihvertfall i sentrale strøk. 

Det er ikke hugget i stein at nordmenn vil eie i fremtiden. 

Det er ikke noe å ta for gitt at man skal eie egen bolig,  da man må ha pengene og prisene blir stadig høyere. Det har lenge vært politisk ønskelig at alle skal kunne eie bolig. Jeg vil påstå at et par som er i arbeid kan eie en enebolig. Som du nevner, ikke i sentrale strøk. 

Det er også mulig å pendle til Oslo, tar 1 time. Se på denne på Jaren, Hadeland https://www.finn.no/149284670

118 eneboliger, bygget etter 1950, 3+ soverom, under 2,5 mill, mellom 200-400 kvadrat. Med middels inntekt kan man lett gjøre det utenfor Oslo. Jeg vet tråden dreier seg om Oslo. Jeg poengterer at siden man får fradrag på renter, så tror jeg nordmenn kommer til å eie bolig i veldig lang tid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.6.2019 den 9.45, Commander skrev:

Det er ikke så vanskelig. Har man 2 voksne og 5 barn. Klemmer alle inn i en 2roms. Taxilønn, uføretrygd, kontant støtte, barnetrygd og bostøtte??

Ingen utgifter til barnehage og SFO. Ingen bil. Barna deltar ikke på fritids aktiviteter og ferier tilbringes hjemme osv.

Statistikk viser at det er stor barnefattigdom i en del områder. Så man kan bo der men man bor trangt og alt annet er kuttet til beinet. Når du sier nordmenn ikke har råd betyr det ofte at man ikke er villig til å gi avkall på alt annet.

Ikke glem engangstønad pr unge på 83 000 kr. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...