Gå til innhold

Er det ein menneskerett å bu i Oslo?


DMS

Anbefalte innlegg

Gjest theTitanic

Det er ingen menneskerett å bo i Oslo, men folk må få leve i sin bostedskommune. Skulle lavtlønnede bo feks i Aurskog da, og de uføre i Trøgstad og Degernes? Så får vi utkantkommuner bestående kun av fattige. Hvordan skal en slik kommune gå i pluss tenker du? Og er Man fattig/ufør så blir vel helse og trivsel langt bedre av å ta fra dem alle venner og hele nettverket sitt, og heller gi dem utryggheten det gir å tenke på å stadig flytte lenger ut i ingensteds. Hurra for dine holdninger.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Atheena
14 timer siden, herzeleid skrev:

Har stusset på det samme. Leste en sak om en nyutdannet sykepleier i slutten av tyveårene som klaget over at hun som nyutdannet ikke hadde råd til leilighet på Grünerløkka. De tenker jeg en har urealistiske forventninger og kan skylde seg selv. Om du i løpet av omtrent ti år har klart å ta en treårig utdannelse og ikke har spart opp noe kan du nesten ikke forvente å få deg leilighet i et populært område i hovedstaden. 

Jeg er enig i at det er urealistisk å kunne kjøpe leilighet i akkurat det område, men som sykepleier selv som bor i Oslo så er det veldig ugunstig å bo langt unna jobb. Vi jobber hver 3. helg og har flere kveldsvakter i uken. Når man slutter kl. 22.30 på kveldsvakt og skal på dagvakt dagen etter og begynner  kl 7.30 så sier det seg selv at det er ugunstig å bo for langt unna jobb. Så hverdagen blir jo slik at man må igjennom Oslo sentrum for å komme seg hjem hvis man bor på Holmlia eller Romsås som er billige områder. Spesielt på søndager så er det vanskelig å komme seg på jobb til 7.30 fordi kollektiv transport ikke har begynt å gå så tidlig. Så at mange sykepleiere som jobber turnus ønsker å bo i nærheten til Ullevål og Rikshospitalet er jo ganske logisk og det som kanskje muliggjør at man holder ut å jobbe turnus. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.6.2019 den 21.04, Visjon skrev:

Menneskerett eller ikke, men det blir triste byer om kun den økonomiske overklassen har råd til å bo der. Byer fungerer best når det er et spekter av mennesker, og vi må se hverandre i øynene daglig på tvers av økonomiske forskjeller, etnisitet, sykdom, alder, uførhet osv. 

Om de med god råd aldri må forholde seg til mennesker som er dårligere stilt, gjør det også noe med empatien og evnen til å sette seg inn i andres situasjon. Da får man fort veldig sterke klassesamfunn, hvor den øvre klassen lever i sin egen boble og kun stemmer etter sine egne interesser. 

Det er forresten ikke bare uføre som blir presset ut av byene slik boligpolitikken har vært de siste tiårene. Kunstnere og kreative mennesker som har lav inntekt men utgjør mye av byens kulturliv, forsvinner også. 

Enig. Bare se på Manhattan for eksempel. ikke at det er direkte sammenlignbart med lille Oslo, men tendensen er den samme. Bare de rike har råd til å bo der, alle som jobber i vanlig arbeiderklasdeyrker må pendle lange veier. Det er ikke en sunn byutvikling. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Atheena skrev:

Jeg er enig i at det er urealistisk å kunne kjøpe leilighet i akkurat det område, men som sykepleier selv som bor i Oslo så er det veldig ugunstig å bo langt unna jobb. Vi jobber hver 3. helg og har flere kveldsvakter i uken. Når man slutter kl. 22.30 på kveldsvakt og skal på dagvakt dagen etter og begynner  kl 7.30 så sier det seg selv at det er ugunstig å bo for langt unna jobb. Så hverdagen blir jo slik at man må igjennom Oslo sentrum for å komme seg hjem hvis man bor på Holmlia eller Romsås som er billige områder. Spesielt på søndager så er det vanskelig å komme seg på jobb til 7.30 fordi kollektiv transport ikke har begynt å gå så tidlig. Så at mange sykepleiere som jobber turnus ønsker å bo i nærheten til Ullevål og Rikshospitalet er jo ganske logisk og det som kanskje muliggjør at man holder ut å jobbe turnus. 

 

Ja det er upraktisk å bo langt unna jobb. Poenget mitt var at om en er nesten tredve, akkurat har tatt en treårig utdannelse, ellers ikke har spart opp noe men samtidig ønsker å bo sentralt på Grünerløkka er det ikke i hovedsak boligmarkedet som er problemet men gapet mellom egne forventninger og egen innsats. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FirstNameLastName
3 hours ago, Atheena said:

Jeg er enig i at det er urealistisk å kunne kjøpe leilighet i akkurat det område, men som sykepleier selv som bor i Oslo så er det veldig ugunstig å bo langt unna jobb. Vi jobber hver 3. helg og har flere kveldsvakter i uken. Når man slutter kl. 22.30 på kveldsvakt og skal på dagvakt dagen etter og begynner  kl 7.30 så sier det seg selv at det er ugunstig å bo for langt unna jobb. Så hverdagen blir jo slik at man må igjennom Oslo sentrum for å komme seg hjem hvis man bor på Holmlia eller Romsås som er billige områder. Spesielt på søndager så er det vanskelig å komme seg på jobb til 7.30 fordi kollektiv transport ikke har begynt å gå så tidlig. Så at mange sykepleiere som jobber turnus ønsker å bo i nærheten til Ullevål og Rikshospitalet er jo ganske logisk og det som kanskje muliggjør at man holder ut å jobbe turnus. 

 

Akkurat Holmlia er et dårlig eksempel. F.eks. jobber man på Riksen eller Ullevål, vil det ta 10 min med lokaltog, også trikk til sykehuset. Ikke akkurat uoverkommelig reisevei til jobb. Jeg vet ikke hvor lanng tid det tar til Romsås med t-bane.

Tillegg: 0700-tida er da ikke spesielt tidlig for kollektivtransport, selv i helgene..

Endret av FirstNameLastName
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Atheena skrev:

Jeg er enig i at det er urealistisk å kunne kjøpe leilighet i akkurat det område, men som sykepleier selv som bor i Oslo så er det veldig ugunstig å bo langt unna jobb. Vi jobber hver 3. helg og har flere kveldsvakter i uken. Når man slutter kl. 22.30 på kveldsvakt og skal på dagvakt dagen etter og begynner  kl 7.30 så sier det seg selv at det er ugunstig å bo for langt unna jobb. Så hverdagen blir jo slik at man må igjennom Oslo sentrum for å komme seg hjem hvis man bor på Holmlia eller Romsås som er billige områder. Spesielt på søndager så er det vanskelig å komme seg på jobb til 7.30 fordi kollektiv transport ikke har begynt å gå så tidlig. Så at mange sykepleiere som jobber turnus ønsker å bo i nærheten til Ullevål og Rikshospitalet er jo ganske logisk og det som kanskje muliggjør at man holder ut å jobbe turnus. 

 

I morgen så går t-banen å gå 06.02, 06.23, 06.32, 06.53 og 07.02 fra Romsås. I følge Ruter så tar alternativene 29 og 39 minutter på en søndag. Selvfølgelig, er det praktisk å bo i nærheten av jobb. Det er det for alle som arbeider, men det er ikke sånn det er og det er veldig få som faktisk bor i nærheten av jobben sin. 29 og 39 minutter er ikke mye å reise til jobb. Pendling er en del av livet i perioder og noe de flest har gjort. Når jeg hører folk på min egen alder si: Jeg kan ikke kjøpe bolig, fordi jeg har ikke råd til å kjøpe i nærheten av jobb - så må jeg si at jeg himler med øynene. 

1 time siden, herzeleid skrev:

Ja det er upraktisk å bo langt unna jobb. Poenget mitt var at om en er nesten tredve, akkurat har tatt en treårig utdannelse, ellers ikke har spart opp noe men samtidig ønsker å bo sentralt på Grünerløkka er det ikke i hovedsak boligmarkedet som er problemet men gapet mellom egne forventninger og egen innsats. 

Enig. 

Endret av Sylveon
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Er man smart, flytter man ut av byen raskest mulig. Med denne byregjeringen er det nærmest utenkelig at noen vil forårsake så mye lidelse for seg og sine av å bo der. Nå med titalls nye bomstasjoner rett foran balkongen eller ingnangsdøra til folk slik at de må betale bompenger i det de setter bena ut av huset sitt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atheena
På 8.6.2019 den 13.29, FirstNameLastName skrev:

Akkurat Holmlia er et dårlig eksempel. F.eks. jobber man på Riksen eller Ullevål, vil det ta 10 min med lokaltog, også trikk til sykehuset. Ikke akkurat uoverkommelig reisevei til jobb. Jeg vet ikke hvor lanng tid det tar til Romsås med t-bane.

Tillegg: 0700-tida er da ikke spesielt tidlig for kollektivtransport, selv i helgene..

Det tar 12 min med toget som går rundt 2 ganger i timen på kveldstid og helg. Det er ikke sikkert man bor på Holmlia senter heller, kanskje man må ta matbuss til Åsbråten. Det tar raskt over 1 time å komme seg til Holmlia fra Riksen. Selv om det går fort når man har satt seg på toget. 

7-tiden er ikke veldig tidlig, men det er tidlig når man har hatt kveldsvakt og kanskje kommet hjem 23.30 og da får lite tid til søvn før man må opp igjen til dagvakt. Du må også legge inn at vi må være på jobb tidligere også for å få skiftet først. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atheena
På 8.6.2019 den 14.07, Sylveon skrev:

I morgen så går t-banen å gå 06.02, 06.23, 06.32, 06.53 og 07.02 fra Romsås. I følge Ruter så tar alternativene 29 og 39 minutter på en søndag. Selvfølgelig, er det praktisk å bo i nærheten av jobb. Det er det for alle som arbeider, men det er ikke sånn det er og det er veldig få som faktisk bor i nærheten av jobben sin. 29 og 39 minutter er ikke mye å reise til jobb. Pendling er en del av livet i perioder og noe de flest har gjort. Når jeg hører folk på min egen alder si: Jeg kan ikke kjøpe bolig, fordi jeg har ikke råd til å kjøpe i nærheten av jobb - så må jeg si at jeg himler med øynene. 

Enig. 

Fra Ullevål sykehus så tar det ca 1 time til Romsås. De færreste bor akkurat på stasjonen. 

Men det er i grunn ingenting å kverulere på. Poenget er at jeg forstår at mange ønsker å  leie på Sagene hvor man da vil bruke 10 min til jobb enn å kjøpe leilighet på Romsås og måtte ta den reiseveien kl. 22.30 på kvelden for så å få 5-6 timer søvn mellom vaktene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atheena
På 8.6.2019 den 12.15, herzeleid skrev:

Ja det er upraktisk å bo langt unna jobb. Poenget mitt var at om en er nesten tredve, akkurat har tatt en treårig utdannelse, ellers ikke har spart opp noe men samtidig ønsker å bo sentralt på Grünerløkka er det ikke i hovedsak boligmarkedet som er problemet men gapet mellom egne forventninger og egen innsats. 

Ja jeg er enig i det. Folk i den alderen ønsker jo gjerne å bo sentralt fordi de også er mer sosiale og bruker byen mye mer. Forskjellen er nok at for 10 år siden var det mulig å kjøpe noe i byen, men nå må man lenger og lenger ut av kjernen for å kunne få kjøpt seg noe, ihvertfall på sykepleielønn som enslig kvinne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Atheena skrev:

Ja jeg er enig i det. Folk i den alderen ønsker jo gjerne å bo sentralt fordi de også er mer sosiale og bruker byen mye mer. Forskjellen er nok at for 10 år siden var det mulig å kjøpe noe i byen, men nå må man lenger og lenger ut av kjernen for å kunne få kjøpt seg noe, ihvertfall på sykepleielønn som enslig kvinne. 

Ja det er nok noe dyrere nå, men samtidig er det jo ikke  vanskelig å kjøpe leilighet der heller. Problemet oppstår når en, som du er inne på, er enslig sykepleier men også uten noen oppsparte midler eller noen å kjøpe med. Om kvinnen i eksempelet harre jobbet hardt i tyveårene ville hun hatt startkapital til å kjøpe den leiligheten, det samme ville hun om hun tok utdannelse rett etter videregående og brukte tyveårene på å spare. Men når en er nesten tredve, ikke har spart opp nok penger og kun har fullført en treårig utdannelse har en ikke forvaltet tiden sin på en måte som fører til en leilighet på Grünerløkka. Det er i hovedsak ens egen feil. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atheena

Skriv inn Åsbråten til Ullevål sykehus på Ruter kl. 0600 søndag morgen så skal du se selv hvor lang tid det tar. Ruter foreslår da at man skal gå til Mastemyr hotell, det er ikke akkurat en kul vei for en dame å gå den ruta på 16 min på en øde vei. Neste mulighet blir da å komme for sent på jobb. Har jobbet med mange jeg som har måtte komme for sent på jobb på søndager fordi kollektiv transport på søndagmorgen er for dårlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atheena
3 minutter siden, herzeleid skrev:

Ja det er nok noe dyrere nå, men samtidig er det jo ikke  vanskelig å kjøpe leilighet der heller. Problemet oppstår når en, som du er inne på, er enslig sykepleier men også uten noen oppsparte midler eller noen å kjøpe med. Om kvinnen i eksempelet harre jobbet hardt i tyveårene ville hun hatt startkapital til å kjøpe den leiligheten, det samme ville hun om hun tok utdannelse rett etter videregående og brukte tyveårene på å spare. Men når en er nesten tredve, ikke har spart opp nok penger og kun har fullført en treårig utdannelse har en ikke forvaltet tiden sin på en måte som fører til en leilighet på Grünerløkka. Det er i hovedsak ens egen feil. 

Det er urealistisk at man klarer å spare opp så mye. Siden prisøkningen vil ta igjen de oppsparte midlene. En nyutdannet sykepleier får knapt over 1 million i lån og da finnes det ikke mye man kan kjøpe i sentrumsområdet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Atheena skrev:

Det er urealistisk at man klarer å spare opp så mye. Siden prisøkningen vil ta igjen de oppsparte midlene. En nyutdannet sykepleier får knapt over 1 million i lån og da finnes det ikke mye man kan kjøpe i sentrumsområdet. 

Det er jo nettopp derfor en ikke bør vente til en er tredve med å være nyutdannet sykepleier. Om en gjorde det samme i første halvdel av tyveårene og sparte penger ville en hatt nok startkapital til å kjøpe en leilighet i et av de mest populære områdene i Oslo. 

En kan og bør ikke forvente å få kjøpt seg drømmeleiligheten umiddelbart etter endt utdanning om en ikke har spart penger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.6.2019 den 21.11, SupaWoman skrev:

Fatter ikke hvordan folk har råd til å bo nær og i Oslo når en hybel koster 5 mill og det koster 15 000 kr å leie et lite kott.  Hva gjør vanlige familier som bor i Oslo?  Selger sjela? Lever på ventesuppe og luftboller?

Sjekket nettopp Finn.no, og du kan kjøpe deg en hybel i Oslo med totalpris under 1,8 mill. (ganske langt unna 5 mill...)  Å leie en hybel (med størrelse på et kott) trenger ikke koste mer enn i underkant av 5000,-  I utkanten av Oslo finner du også litt romsligere leiligheter som ikke koster stort mer enn mini-hybler i sentrum. 

Det virker som det er så mange som forventer å få drømmeleiligheten med en gang, men det er nok de færreste som oppnår det. Da må man vel enten arve/ få forskudd på arv, eller begynne å spare målrettet til bolig fra konfirmasjonsalderen :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er greia med "menneskerett" i alle diskusjoner.

Bor på landet og trenger bil. Det er ingen menneskerett å bo landlig, eller kjøre bil.

Det er så dyrt i by, det er ingen menneskerett å bo i byen. Flytt på landet.

Miljøfacistenes nye argument som brukes om det meste. Ikke råd til, tv, mobil, ferie, bursdager, bil, leilighet, kino, kafebesøk??? ikke menneskerett?!  Kan droppes i miljøets navn. Alle argumenter blir møtt med dette. Begynner å bli hakk i plata.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, det er ingen menneskerett å bo i Oslo, men når selv utkanten i Oslo blir for dyrt er det leit fordi jeg mener det viktig at det er en god blanding i befolkningen - ikke bare for de rike og velstående. 

Dessuten er det jo leit at vi som er født og oppvokst i Oslo ikke har mulighet til å kjøpe noe her, byen vi er glade i og har tilknytning til. Skal sies, jeg rakk å kjøpe før det ble for dyrt, men jeg hadde ikke hatt råd til å kjøpe her hvis jeg skulle kjøpt bolig i Oslo i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Atheena skrev:

Fra Ullevål sykehus så tar det ca 1 time til Romsås. De færreste bor akkurat på stasjonen. 

Men det er i grunn ingenting å kverulere på. Poenget er at jeg forstår at mange ønsker å  leie på Sagene hvor man da vil bruke 10 min til jobb enn å kjøpe leilighet på Romsås og måtte ta den reiseveien kl. 22.30 på kvelden for så å få 5-6 timer søvn mellom vaktene. 

Poenget mitt er at jeg tenker sykepleiere fremstår som bortskjemte. Det er ikke bare dem som har måtte ta lang reisevei 22.30 på kvelden for å få 5-6 timer søvn mellom vaktene, men det er gjerne bare de som liker å klage over det. :) En nyutdannet person uten oppsparte midler kan ikke få det man peker på av leiligheter i Oslo Sentrum og er nødt til å bo ukomfortabelt en stund. Man jobber seg oppover. Alle har gjort det. :) En ting er at man har lyst til, en annen ting er hva man har mulighet til og kan kjøpe seg. Hvis det å bo på Sagene er viktig, så får man leie på Sagene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raggy

Jeg har et sterkt ønske om å bo i Oslo men det kan jeg bare glemme pga prisene...

Jeg er ikke kjent i byen men var der for noen uker siden, da gikk jeg fra togstasjonen opp Tøyengata. Der så jeg ikke et eneste menneske av norsk opprinnelse å kom til å tenke på, har ikke disse folka kommet hit pga nød? Hvorfor har de råd til å bo i hovedstaden og ikke vi? Er alle disse utlendingene velstående folk som har jobbet hardt? 

Kan noen som vet forklare meg dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle tvinges etterhver til å bo i sentrum med disse spinnville bomringene. Så det er en naturlig utvikling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...