Gå til innhold

Deltakere på AB influencerprogram

Fremhevede innlegg

Skrevet
3 timer siden, EiJente skrev:

Hele ABIP minner så mye om MLM (Multi level marketing) firmaer, pyramidespill om du vil, at det er skremmende. Lytt til podcasten The Dream, episode 8 (Amazing Destination tror jeg episoden heter) og du vil umiddelbart se likheter...spesielt den delen hvor problemet ligger i DEG og ikke selskapet/mentor om du ikke oppnår den suksessen de har lovet deg. Du har ikke ønsket det sterkt nok eller jobbet hardt nok, du trenger atter en runde med #MotivationalQuotes så vil alt ordne seg. Hvis ikke, er det du som er problemet. 

Jeg synes synd på disse kvinnene som har latt seg forføre av dette opplegget. Håper for deres del at de oppnår i det minste en brøkdel av den suksessen de har blitt lovet. 

Jeg har ikke kommet til episode 8 enda, men har fått bilder av AB i  hodet opptil flere ganger når jeg hører på podcasten.😆😆

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 minutter siden, Infinity said:

Jeg har ikke kommet til episode 8 enda, men har fått bilder av AB i  hodet opptil flere ganger når jeg hører på podcasten.😆😆

Jeg liker den podcasten utrolig godt! Når noe høres for godt ut til å være sant, så er det jo som oftest nettopp det. Fint at det blir satt fokus på. 

Har Asti skrevet noe om ABIP forresten? 

• Liker 10
Skrevet (endret)

ABIP følger alle fantasters Bibel: The Secret. The Secret er en video + en bok som tar i bruk brokker av hva man lærer innenfor kognitiv terapi; tenke positivt, etc. Men der terapien skal hjelpe deg til å endre på dårlige vaner/tankemønstre, forteller The Secret deg at du kan bli millionær/president/hva-som-helst, bare du ønsker det nok. Når man da starter opp et kurs som ABIP, hvor kursdeltakerne blir lovet en karriere som berømte influensere, da er det greit å ha trusselen klar: Blir du ikke rik og berømt - er det din egen feil.

Jeg skjønner at det er både forlokkende og spennende for en som ser opp til influensere og kanskje ikke vet hvordan man googler vedkommendes bakgrunn/ikke vil tro på fakta, men det er veldig rart at ikke media har tatt tak i denne typen bondefangeri. For det er ikke ålreit å lure naive sjeler/mennesker med psykiske problemer til å betale så mye for ingen ting. Det er virkelig ikke ålret å lokke/anbefale noen med psykiske problemer til å utlevere privatliv i blogg og SoMe, i håp om å bli kjendisblogger/kommersiell blogger.

Sitater fra en gammel (2007) artikkel i Dagbladet, da The Secret ble lansert på det norske markedet: «Du er ikke underlagt en lunefull skjebne, men kan ta full kontroll over livet ditt. Dette gir håp, noe tilhengere av «The Secret» gir uttrykk for. Likeså gir det gevinst å fokusere på det positive, og her har boken noe for seg. Men medaljen har en bakside. For alt det vonde som skjer deg, er også din «feil», siden du er skaperen av din egen virkelighet. Blir du voldtatt, er det din skyld. Får du et handikappet barn, er det din skyld, så vokt deg for hva du tenker.»

«Selvhjelpsbøker som «The Secret» bygger opp under egoisme og grådighet når den presenterer velstand som veien til lykke.»

https://www.dagbladet.no/kultur/farlig-hemmelighet/66401590

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Secret_(book)

Endret av Pust
Lagt til et sitat
  • Liker 33
Skrevet
5 minutter siden, Pust skrev:

ABIP følger alle fantasters Bibel: The Secret. The Secret er en video & bok som tar i bruk brokker av hva man lærer innenfor adferdsterapi; tenke positivt, etc. Men der terapien skal hjelpe deg til å endre på dårlige vaner/tankemønstre, forteller The Secret deg at du kan bli millionær/president/hva-som-helst, bare du ønsker det nok. Når man da starter opp et kurs som ABIP, hvor kursdeltakerne blir lovet en karriere som berømte influensere, da er det greit å ha trusselen klar: Blir du ikke rik og berømt - er det din egen feil.

Jeg skjønner at det er både forlokkende og spennende for en som ser opp til influensere og kanskje ikke vet hvordan man googler vedkommendes bakgrunn/ikke vil tro på fakta, men det er veldig rart at ikke media har tatt tak i denne typen bondefangeri. For det er ikke ålreit å lure naive sjeler/mennesker med psykiske problemer til å betale så mye for ingen ting. Det er virkelig ikke ålret å lokke/anbefale noen med psykiske problemer til å utlevere privatliv i blogg og SoMe, i håp om å bli kjendisblogger/kommersiell blogger.

Her er et sitat fra en gammel (2007) artikkel i Dagbladet, da The Secret ble lansert på det norske markedet: «Du er ikke underlagt en lunefull skjebne, men kan ta full kontroll over livet ditt. Dette gir håp, noe tilhengere av «The Secret» gir uttrykk for. Likeså gir det gevinst å fokusere på det positive, og her har boken noe for seg. Men medaljen har en bakside. For alt det vonde som skjer deg, er også din «feil», siden du er skaperen av din egen virkelighet. Blir du voldtatt, er det din skyld. Får du et handikappet barn, er det din skyld, så vokt deg for hva du tenker.»

https://www.dagbladet.no/kultur/farlig-hemmelighet/66401590

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Secret_(book)

Dette! 

Uten sammenligning forøvrig så faller det litt i samme gate som predikanter som lover helbredelse bare du "tror nok" (og betaler nok) Ble du ikke frisk, så trodde du ikke nok.

Det at noen av deltagerne veldig åpent forteller om svært private og helserelaterte ting bekymrer meg. Det kan virke som en god idè å dele sterke historier, men det er ikke uvanlig (desverre) at de som gjør det angrer senere. Det bekymrer meg hvis AB anbefaler de å gjøre dette (akkurat det vet jeg ikke om hun gjør, men HVIS -så er det svært kritikkverdig) 

• Liker 27
Gjest Lille_Krokodille
Skrevet

Disse deltagerne blir jo lurt trill rundt og loppet for penger... WL lurer på om hun skal greie å håndtere press fra media, nå.

Altså... Det vrenger seg inni meg av å tenke på hva som egentlig blir konsekvensene for disse menneskene den dagen luftslottene deres klapper sammen i en støvsky. 

For all del, det er viktig å tro på seg selv og ha drømmer, men det bør være på et realistisk plan. Og dette er så langt fra realistisk man kan komme. Tre innlegg om dagen med bilder fra den samme verandaen blandet med intetsigende pjatt og grov selvutlevering? 

Er dét oppskriften på å bli A-kjendis på rød løper med store medier på slep?

ABD begynner å ligne mer og mer på en hallelujapredikant som uten skrupler tømmer tilhengerne sine for penger. «DU MÅ BARE VILLE DET NOK!!!!!!! HALLELUJA!!!» 

Skrevet

Sammenligningen med «halleluja-predikanter» er naturlig, det er samme tankegodset og i blant annet den kristne «sekten» Livets ord (Sverige) forfektes de samme ideene, til og med at man kun er vellykket om man er rik på materielle goder.

Man må gjerne drømme om så mangt og det er sant at man må jobbe for å nå et mål, men når man blander inn metafysikk blir det galskap. Jeg er så enig @Isild, det er meget bekymringsfullt dersom mennesker med psykiske problemer skal dras inn i en slik tenkemåte som ABIP bygger på. Mette Ask har jo delt en del av hva de «lærer» på kurset, så ja. Jeg liker ikke lureri og minst av alt at man bevisst lurer naive mennesker. 

• Liker 30
Skrevet
29 minutter siden, Lille_Krokodille skrev:

Disse deltagerne blir jo lurt trill rundt og loppet for penger... WL lurer på om hun skal greie å håndtere press fra media, nå.

Altså... Det vrenger seg inni meg av å tenke på hva som egentlig blir konsekvensene for disse menneskene den dagen luftslottene deres klapper sammen i en støvsky. 

For all del, det er viktig å tro på seg selv og ha drømmer, men det bør være på et realistisk plan. Og dette er så langt fra realistisk man kan komme. Tre innlegg om dagen med bilder fra den samme verandaen blandet med intetsigende pjatt og grov selvutlevering? 

Er dét oppskriften på å bli A-kjendis på rød løper med store medier på slep?

ABD begynner å ligne mer og mer på en hallelujapredikant som uten skrupler tømmer tilhengerne sine for penger. «DU MÅ BARE VILLE DET NOK!!!!!!! HALLELUJA!!!» 

Jeg er ikke innom bloggen hennes lenger, men det har så langt kun vært politisk korrekt å si at hun er en så god og fin person (mistenker at mange syns synd på henne) - og det er hun sikkert, en fantastisk person. Men hvis vi skal få uttale oss om jobben hun gjør (hun er veldig opptatt av å fortelle om sin nye jobb) - så er mitt inntrykk at det er endel salg av skinn før bjørnen er skutt. Jeg tror ikke det blir voldsom pågang fra media riktig ennå. Veldig merkelig å si før man har fått til noe av betydning. 

Men, kanskje hun overrasker oss. Hvis hun hadde vært ironisk og parodisk med dette  -så kunne det slått an faktisk. Jeg får assosiasjoner til de "drømmende" bildene av CBE med kaffekopp av de bildene hvor hun ser ut av vinduet, og da blir det faktisk morsomt. 

Alle husker jo Olga Marie Mikalsen. Hun var jo helt strålende, men synge kunne hun IKKE. 

Men, akk... det er nok ikke ironisk. 

• Liker 28
Skrevet
1 time siden, Isild skrev:

Jeg er ikke innom bloggen hennes lenger, men det har så langt kun vært politisk korrekt å si at hun er en så god og fin person (mistenker at mange syns synd på henne) - og det er hun sikkert, en fantastisk person. Men hvis vi skal få uttale oss om jobben hun gjør (hun er veldig opptatt av å fortelle om sin nye jobb) - så er mitt inntrykk at det er endel salg av skinn før bjørnen er skutt. Jeg tror ikke det blir voldsom pågang fra media riktig ennå. Veldig merkelig å si før man har fått til noe av betydning. 

Men, kanskje hun overrasker oss. Hvis hun hadde vært ironisk og parodisk med dette  -så kunne det slått an faktisk. Jeg får assosiasjoner til de "drømmende" bildene av CBE med kaffekopp av de bildene hvor hun ser ut av vinduet, og da blir det faktisk morsomt. 

Alle husker jo Olga Marie Mikalsen. Hun var jo helt strålende, men synge kunne hun IKKE. 

🙈😂

• Liker 9
Skrevet

Når man Googler "Anne Brith Influencer program" dukker det forresten opp en rekke blogger i søket, om noen skulle være nysgjerrig på hvem som er med. En av dem har kun to innlegg på bloggen sin. 

• Liker 19
Skrevet
1 time siden, Isild skrev:

Spot on! 😂 Har sett litt innom den bloggen, og hjelpes de bildene (alle?) med kaffekopp og "filosofisk" blikk ut av vinduet 😂

Sammenligningene med predikanter og The Secret er tatt på kornet (når det gjelder ABIP altså). Husker jeg med åpent sinn leste The Secret, men ble mer og mer forbanna jo mer jeg leste. De fattige i u - land kunne bare takke seg selv! Fy!! Og veldig fy! til AB,  for å la sårbare og naive mennesker brette ut intime detaljer fra livet sitt, som kan skade dem i det lange løp, i den hensikt å bli "kjendis". Kjendis blir de nok på KG, for en stakket stund. 

• Liker 27
Skrevet

Hun ringer altså folk opp og sier at blant 300 søkere så er de en av 10 utvalgte. Betal 14500,- så er du millionær på et par år. Ikke før disse heldige få utvalgte har betalt, så er det 50 nye plasser.. 

En blogger fikk vite prisen etter en times telefonsamtale.

En blogger hadde ikke søkt engang, men ble  «headhuntet».

• Liker 40
Skrevet

Jeg lurer på om MA har tatt med seg noe av kursprogrammet på bloggen sin de siste dagene, for hun kommer bl.a med tips om 20 ting man kan skrive om på bloggen og så har hun en post hvor hun forklarer hvordan hun lykkes med bloggen siden noen hadde spurt......og så ramser hun opp i hytt og gevær, men skriver ikke noe om at man bør bli inspirert av KG :eeeh:

• Liker 21
Skrevet
4 minutter siden, Skrottefar skrev:

Jeg lurer på om MA har tatt med seg noe av kursprogrammet på bloggen sin de siste dagene, for hun kommer bl.a med tips om 20 ting man kan skrive om på bloggen og så har hun en post hvor hun forklarer hvordan hun lykkes med bloggen siden noen hadde spurt......og så ramser hun opp i hytt og gevær, men skriver ikke noe om at man bør bli inspirert av KG :eeeh:

Hvor lurt er det å komme med den type oppskrift da? Clickbaitsen taper litt verdi hvis malen blir kjent på forhånd- men sikkert ok å ha en slik veileder i påvente av stor pågang fra media osv. Kan jo ikke være så enkelt å stadig finne på nye oppsiktsvekkende og sjokkerende avsløringer i hytt å gevær heller....Mitt tips for å lykkes må være å IKKE skrive om: mine psykiske plager og hvordan jeg har reist meg, 20 ting du ikke viste om meg, hjelp- jeg skal gifte meg med en lite kompatibel partner, barna sine prestasjoner, slankekurer, hatere og hets, fremsnakke andre bloggere i programmet, hvorfor jeg ikke har venner, så fint det skal bli å være kjendis, luftslott jeg bygger mens jeg taster... gir meg nå, the sky is the limit 😉

• Liker 25
Skrevet

Disse som går på dette kurset får vel også annonsører/sponsorer via Blogghuset, eller?
Og hva får annonsører/sponsorer til å kaste penger ut av vinduet på en bransje som har en negativ trend i forhold til antall lesere/klikk og omdømme, eller er disse bloggernes følgere såpass blåøyde og naive at de lar seg påvirke av disse annonsene?

• Liker 15
Skrevet
20 minutter siden, Chrisssi skrev:

WL prater og prater og prater litt til på Influencer snappen, det blir veldig fort altfor mye og håpløst kjedelig. Men kunne ikke dy meg og klikket meg inn på bloggen, hun sier seriøst at hun har fått ny jobb som Influencer, elsker jobben og jobbet hardt. 2020 blir hennes år ifølge mentor. Snart skal det bli rød løper event og kanskje media vil ringe. Mentor burde skjerpe seg STORT!

Fått seg jobb som "influencer" ja, og ser for seg stor suksess og forbereder seg til å bli kjendis.....eh.....HALLOOOOOO!!?!?!
En reality-check bør absolutt være på sin plass, ikke bare hos henne, men også de andre som tror på mentor sine ord og flotte tall på en eller annen whiteboard......snakk om å frivillig betale for å bli hjernevasket til å tro på sånt sprøyt.
Og i ærlighetens navn, jeg har null medfølelse for de som er med på dette og kanskje en vakker dag innser hvor naive og, igjen unnskyld uttrykket, dumme de har vært. Luftslott er sjeldent noe annet enn nettopp et luftslott.

• Liker 27
Skrevet
På 8.6.2019 den 8.27, Isild skrev:

Ser ikke helt at det kommer til å "slå igjennom" jeg heller - å skrive om sykdom. Jeg har fulgt med på endel blogger (både store og små) de siste 8 årene, og ser at svært mange damer på 30+ starter en blogg når de har blitt syke (og er utenfor arbeidslivet)  Mange av de ønsker nok å hjelpe andre ved å fortelle om egne erfaringer og ved å dele sin egen sterke historie. De ønsker å bli en suksess og tjene gode penger på å gi råd.

Men, "Hjelp til selvhjelp" selger ikke,  svært få leser slike blogger. Jeg har ikke sett at noen av de har slått an i særlig stor grad. 

Lurer på om det var spesiellt den "kategorien bloggere" som meldte seg på kurset, eller om hun som holder kurset har tro på at denne sjangeren plutselig kommer til å slå an og valgte de ut for en spesiell grunn. 

Dette er jo de enkleste å få som deltagere.

Problemet med selvhjelpsbøker og blogger er at de som leser selvhjelpsbøker er de som er minst i stand til å hjelpe seg selv. 

Hjelpesløse folk som vil hjelpe andre hjelpesløse folk, hjelpe meg. 

• Liker 20
Skrevet (endret)
55 minutter siden, Chrisssi skrev:

WL prater og prater og prater litt til på Influencer snappen, det blir veldig fort altfor mye og håpløst kjedelig. Men kunne ikke dy meg og klikket meg inn på bloggen, hun sier seriøst at hun har fått ny jobb som Influencer, elsker jobben og jobbet hardt. 2020 blir hennes år ifølge mentor. Snart skal det bli rød løper event og kanskje media vil ringe. Mentor burde skjerpe seg STORT!

Wenche Larsen?

Gud for en grell blogg. 

Kanskje jeg skal bli influensa, og poste bilder av meg selv etter en fyllekule med noe ræl jeg har kjøpt på HM. 

Edit: Har noen sett at hun har linkedin og har listet det kurset der? Faen jeg må ringe hun der mette berete eller hva faen hun heter slik at jeg kan titulere meg som "kursdeltager" på CVen. Mon tro hvor mange headhuntere som tilbyr noen med slike kvalifikasjoner jobb. Hører at influensaer er veldig populære for tiden.

Endret av abrasiveRefraction
  • Liker 14
Gjest Lille_Krokodille
Skrevet
Akkurat nå, abrasiveRefraction skrev:

Wenche Larsen?

Gud for en grell blogg. 

Kanskje jeg skal bli influensa, og poste bilder av meg selv etter en fyllekule med noe ræl jeg har kjøpt på HM. 

Du trenger ikke å bli så ufin. Ja, vi snakker om luftslott, innlegg og bilder på repeat og et fremtidssyn som ikke helt eier rot i virkeligheten, men vi må huske på at mange sliter med sitt. 

Mange av disse deltakerne burde fått en real realitycheck og fått innsett at de har blitt grundig lurt av ABD. Hun gir dem enorme forventninger, hun spår at de skal bli store kjendiser osv. 

Det er tragisk å se på, og jeg har vondt av de som blir lurt. Det ser unektelig som et togkrasj i sakte film, men det blir ikke ABD som får smellen. Den går direkte på bloggerne, og uheldigvis også på de familiemedlemmene som blir dratt inn i dette kaoset. 

Men selv om man prøver å hinte aldri så mye til dem (for vi vet at de leser), så vil de ikke innse det. Vi er bare hatere og nettroll alle sammen. 

Hvorfor ikke bare blogge i liten skala om et eller annet bare for å lufte hodet? Kanskje være heldig å tjene noen ekstra kroner på annonser eller noe sånt? En liten dose god og ekte anerkjennelse må jo være mye bedre enn det som garantert ligger der fremme... 😣

Skrevet
1 minutt siden, Lille_Krokodille skrev:

Du trenger ikke å bli så ufin. Ja, vi snakker om luftslott, innlegg og bilder på repeat og et fremtidssyn som ikke helt eier rot i virkeligheten, men vi må huske på at mange sliter med sitt. 

Mange av disse deltakerne burde fått en real realitycheck og fått innsett at de har blitt grundig lurt av ABD. Hun gir dem enorme forventninger, hun spår at de skal bli store kjendiser osv. 

Det er tragisk å se på, og jeg har vondt av de som blir lurt. Det ser unektelig som et togkrasj i sakte film, men det blir ikke ABD som får smellen. Den går direkte på bloggerne, og uheldigvis også på de familiemedlemmene som blir dratt inn i dette kaoset. 

Men selv om man prøver å hinte aldri så mye til dem (for vi vet at de leser), så vil de ikke innse det. Vi er bare hatere og nettroll alle sammen. 

Hvorfor ikke bare blogge i liten skala om et eller annet bare for å lufte hodet? Kanskje være heldig å tjene noen ekstra kroner på annonser eller noe sånt? En liten dose god og ekte anerkjennelse må jo være mye bedre enn det som garantert ligger der fremme... 😣

Jeg har ikke blitt ufin, og jeg er fornærmet av antydningen av at jeg er det. Hvis du ikke mener min kritikk er reell kan du angripe mine meninger isteden for å kritisere meg som person. Tonen i innlegget mitt er som alltid humoristisk og halveis satrisik. 

Innleggene er like skjematiske som en episode av Dr. House. Har du sett en har du sett de alle. Den forrige bloggen var selvsagt skrevet dårlig, hadde kjedelig innhold og grelle bilder, men den hadde iallefall et snev av varisjon. Endringene virker å ha vært til det negative. 

At hun har blitt lurt tviler jeg ikke på. Men her er litt av problemet med slike narsisstiske solliptiske personer (bør jeg legge til definisjonene i tilfelle hun leser slik at hun skjønner innholdet? [Til moderatorene: Slå opp satire og reductio ad absurdum hvis dere tror dette er et personangrep}). Det virker som hun har en ide om at hun er den eneste i verden som har blitt mobbet. Jeg har blitt slått hver dag, jeg har hatt det forferdelig på skolen og i oppveksten. Jeg vokste opp med en ondskapsfull mor og ingen far. Vi gråt oss i søvn og jeg våkner jo noen ganger svett og livredd. Jeg har angst, jeg har ting som påvirker meg fortsatt. Men jeg sitter jo faen ikke å sutrer. Jeg tjener mer enn folk med mye enklere liv, jeg har alt jeg kunne ønske meg. Jeg fikser ting. Og det kan hun også. Istedenfor sitter hun med en drøm om å bli influensa med en blogg som er en "suksesshistorie" når alle andre enn  henne selv vil være sånn: "Hvor er suksessen i denne historien?"

Det blir som å si at Bukowski sin Post Office var en selvhjelpsbok for co-dependent alkoholikere. Selvsagt var den ikke det. Men den var morsom, den var interessant, den var trist den var spennende. 

Problemet er at hele greia er sutring blandet med selvgodhet. Det blir litt som en kjedelig Don Quijote. Hun kjemper mot vindmøller og tror hun vinner, men hva har hun vunnet? En mulighet til å bli fralurt 14 500 kroner... 

Jeg vil ikke hjelpe. Jeg driter i hvordan det går med dem bloggerne. De har jeg ingen empati for. For all del, jeg vil dem ikke noe vondt, men de er ikke interessante. Hvis Rannveig eller Sophie eller en annen søt blogger knekker en negl er det mer interessant. De har faktisk historier, og de begge har vært gjennom mye (men ikke alt folk er klar over, for deres blogger er ikke en klagemur dandert med selvgodhet over å ha stått opp om morgenen for å kjøpe seg en grell topp til 79 kroner på Zara). De har personligheter, de er personer. Det føles så mye mer ekte og interessant. 

• Liker 28
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...