elskersommer Skrevet 23 timer siden #56721 Skrevet 23 timer siden Angel75 skrev (8 minutter siden): For flere mener kanskje at man ikke kommer noen vei av å stadig ta screenshot (noe som øker engasjementet), snakke om videreeksponering, vil ikke snakke om barna, mener kanskje ikke hun er verstingen m.m Kan finnes mange grunner. Alle er kanskje enige i barneeksponering, men kanskje ikke alt det du mener og er enig med deg. Sånn som det ene bildet di la ut her oppe? Ja, jeg vet det er summen av alt, men hva gjør det at vi vet at hun sov under møtet. Nei, vi trenger ikke vite. Men når du deler slike bilder så blir man lei av å diskutere ting som så du studerer med lupe. Vi skal ikke diskutere barneeksponering,, vi skal ikke diskutere tall og økonomi,vi skal ikke diskutere rydding og vasking av hus å vi må for all del ikke legge ut ett bilde hvor tekst er skjult... Skulle ønske admin kunne skrive en liste om hva vi kan diskutere🤔 2 9
Angel75 Skrevet 23 timer siden #56722 Skrevet 23 timer siden elskersommer skrev (7 minutter siden): Vi skal ikke diskutere barneeksponering,, vi skal ikke diskutere tall og økonomi,vi skal ikke diskutere rydding og vasking av hus å vi må for all del ikke legge ut ett bilde hvor tekst er skjult... Skulle ønske admin kunne skrive en liste om hva vi kan diskutere🤔 Men hvor har noen skrevet det du skriver nå? Har moderatorene skrevet det? Har jeg skrevet det? Hva er det du ønsker og oppnå? Legge ord i munnen på andre? Brukerdebatt? Få tråden stengt igjen? 1 5
Anemoi Skrevet 23 timer siden #56723 Skrevet 23 timer siden Angel75 skrev (12 minutter siden): For flere mener kanskje at man ikke kommer noen vei av å stadig ta screenshot (noe som øker engasjementet), snakke om videreeksponering, vil ikke snakke om barna, mener kanskje ikke hun er verstingen m.m Kan finnes mange grunner. Alle er kanskje enige i barneeksponering, men kanskje ikke alt det du mener og er enig med deg. Sånn som det ene bildet di la ut her oppe? Ja, jeg vet det er summen av alt, men hva gjør det at vi vet at hun sov under møtet. Nei, vi trenger ikke vite. Men når du deler slike bilder så blir man lei av å diskutere ting som så du studerer med lupe. Ja, dette er de vanlige motargumentene mtp å vise SET sin barneeksponering. Det er gammelt nytt, så jeg har ikke behov for noen avhandling fra deg om hvorfor jeg ikke skal skrive om det… 😉 For jeg kommer til å fortsette! 😎 6 1 5
GulleGull Skrevet 23 timer siden #56724 Skrevet 23 timer siden Anemoi skrev (38 minutter siden): For meg er SET sin barneeksponering det desidert mest alvorlige ved hennes SoMe-aktivitet. Og antagelig det som er lettest å peke på, få støtte for og få stoppet. Samtidig får det forholdsvis liten plass her i tråden. Det er et stort paradoks, siden alle er enige i at barneeksponeringen må opphøre. Men en bruker uttrykte tidligere i høst: Vi er jo alle enige, hvorfor skal vi snakke om det da? Hvem har fått til endringer i samfunnet med taushet rundt viktige saker??!! Og de «ufarlige dryppene» bare fortsetter - i dag - som andre dager… Dette er jo helt klart en mor som eksponerer babyen med overlegg, er ikke tilfeldig og det er jo for å få innhold og x-antall snapper ut av dagen . Hun kunne fint snappet uten å ha barnet i monitor, eneste rollen barnet har på snappen er at baby blir en rekvisitt, som en annen her beskrev det som. 6 2
elskersommer Skrevet 23 timer siden #56725 Skrevet 23 timer siden Angel75 skrev (8 minutter siden): Men hvor har noen skrevet det du skriver nå? Har moderatorene skrevet det? Har jeg skrevet det? Hva er det du ønsker og oppnå? Legge ord i munnen på andre? Brukerdebatt? Få tråden stengt igjen? Jeg bare spurte ett enkelt spørsmål ❤️ hva kan vi diskutere her🥰 4
Donnap Skrevet 23 timer siden #56726 Skrevet 23 timer siden Anemoi skrev (4 minutter siden): Ja, dette er de vanlige motargumentene mtp å vise SET sin barneeksponering. Det er gammelt nytt, så jeg har ikke behov for noen avhandling fra deg om hvorfor jeg ikke skal skrive om det… 😉 For jeg kommer til å fortsette! 😎 🎯 3
Interiørgla Skrevet 23 timer siden #56727 Skrevet 23 timer siden Anemoi skrev (50 minutter siden): For meg er SET sin barneeksponering det desidert mest alvorlige ved hennes SoMe-aktivitet. Og antagelig det som er lettest å peke på, få støtte for og få stoppet. Samtidig får det forholdsvis liten plass her i tråden. Det er et stort paradoks, siden alle er enige i at barneeksponeringen må opphøre. Men en bruker uttrykte tidligere i høst: Vi er jo alle enige, hvorfor skal vi snakke om det da? Hvem har fått til endringer i samfunnet med taushet rundt viktige saker??!! Og de «ufarlige dryppene» bare fortsetter - i dag - som andre dager… Kan kun kommentere på det som blir lagt ut da jeg ikke følger, ser kun sporadisk på utforsk. Har det kommet regler på å verne barnas personvern for eksponering av foreldre? Hvis ikke må vi bruke forbrukermakt og slutte å følge og se på dette. Da har de jo ingen å vise det til. 1
Roe Skrevet 23 timer siden #56728 Skrevet 23 timer siden Angel75 skrev (33 minutter siden): For flere mener kanskje at man ikke kommer noen vei av å stadig ta screenshot (noe som øker engasjementet), snakke om videreeksponering, vil ikke snakke om barna, mener kanskje ikke hun er verstingen m.m Kan finnes mange grunner. Alle er kanskje enige i barneeksponering, men kanskje ikke alt det du mener og er enig med deg. Sånn som det ene bildet di la ut her oppe? Ja, jeg vet det er summen av alt, men hva gjør det at vi vet at hun sov under møtet. Nei, vi trenger ikke vite. Men når du deler slike bilder så blir man lei av å diskutere ting som så du studerer med lupe. 🎯 2 4
elskersommer Skrevet 23 timer siden #56729 Skrevet 23 timer siden Anemoi skrev (10 minutter siden): Ja, dette er de vanlige motargumentene mtp å vise SET sin barneeksponering. Det er gammelt nytt, så jeg har ikke behov for noen avhandling fra deg om hvorfor jeg ikke skal skrive om det… 😉 For jeg kommer til å fortsette! 😎 👏👏👏 Fortsett jobben du gjør👏👏👏 2 2 6
Anemoi Skrevet 23 timer siden #56730 Skrevet 23 timer siden elskersommer skrev (25 minutter siden): Vi skal ikke diskutere barneeksponering,, vi skal ikke diskutere tall og økonomi,vi skal ikke diskutere rydding og vasking av hus å vi må for all del ikke legge ut ett bilde hvor tekst er skjult... Skulle ønske admin kunne skrive en liste om hva vi kan diskutere🤔 Spot on! 🎯 4
Anemoi Skrevet 23 timer siden #56731 Skrevet 23 timer siden (endret) Interiørgla skrev (13 minutter siden): Kan kun kommentere på det som blir lagt ut da jeg ikke følger, ser kun sporadisk på utforsk. Har det kommet regler på å verne barnas personvern for eksponering av foreldre? Hvis ikke må vi bruke forbrukermakt og slutte å følge og se på dette. Da har de jo ingen å vise det til. Jeg har flere ganger skrevet at den dagen SET slutter å eksponere sine barn, da skal jeg slutte å følge henne på SoMe! Hvis man ikke dokumenterer barneeksponeringen, «eksisterer» den ikke, og for å dokumentere, må noen av oss følge. Det fins i dag ikke lovverk som gir influensernes barn vern mot at foreldrene bruker barna som innhold og «pengemaskin» (ordet @FruJohansen brukte på insta). Endret 23 timer siden av Anemoi 3 2
Interiørgla Skrevet 23 timer siden #56732 Skrevet 23 timer siden Anemoi skrev (5 minutter siden): Jeg har flere ganger skrevet at den dagen SET slutter å eksponere sine barn, da skal jeg slutte å følge henne på SoMe! Hvis man ikke dokumenterer barneeksponeringen, «eksisterer» den ikke, og for å dokumentere, må noen av oss følge. Det fins i dag ikke lovverk som gir influensernes barn vern mot at foreldrene bruker barna som innhold og «pengemaskin» (ordet @FruJohansen brukte). Jeg vet, dette er ett stort dilemma jeg ikke har noe fasit på. Tror nok de fleste er rådville i hva en skal gjøre i forhold til barne eksponeringen SET med fler driver med! 2
oss-to Skrevet 23 timer siden #56733 Skrevet 23 timer siden Interiørgla skrev (14 minutter siden): Kan kun kommentere på det som blir lagt ut da jeg ikke følger, ser kun sporadisk på utforsk. Har det kommet regler på å verne barnas personvern for eksponering av foreldre? Hvis ikke må vi bruke forbrukermakt og slutte å følge og se på dette. Da har de jo ingen å vise det til. Eg er i stor grad samd i bekymringa di. Barn fortener eit mykje sterkare vern enn dei har i dag( håpar regelverk er på veg), særleg når foreldre gjer dei til ein del av eige innhald. Samstundes tenkjer eg at det nettopp er derfor debatt og bevisstgjering er så viktig. Viss vi berre "sluttar å sjå på" utan å snakke om problemet, held praksisen fram uforstyrra, berre litt meir i det skjulte. Forbrukarmakt er eit effektivt verktøy, men det fungerer best når folk faktisk forstår kvifor dei bør bruke det.Mange som følgjer SE og andre influensarar tenkjer ikkje over konsekvensane for barna, eller trur at "alle andre gjer det, så då er det vel greitt". Difor treng vi både regelverk og debatt ,slik at både foreldre, influensarar og publikum blir meir medvitne om barn sin rett til privatliv. Og sjølvsagt, om alle hadde trykt "avfølg", hadde det vore den aller tydelegaste beskjeden. Men nettopp fordi mange ikkje ser problemet enno, treng vi den offentlege samtalen for å få fleire til å forstå kvifor det er nødvendig. 2 4
Anemoi Skrevet 23 timer siden #56734 Skrevet 23 timer siden Interiørgla skrev (Akkurat nå): Jeg vet, dette er ett stort dilemma jeg ikke har noe fasit på. Tror nok de fleste er rådville i hva en skal gjøre i forhold til barne eksponeringen SET med fler driver med! Sikkert! For meg er det riktig å dra barneeksponering fram i lyset der jeg kan. For som jeg skrev for litt siden - hvordan kan man få til endringer i samfunnet gjennom taushet? 3 1
elskersommer Skrevet 23 timer siden #56735 Skrevet 23 timer siden Anemoi skrev (13 minutter siden): Jeg har flere ganger skrevet at den dagen SET slutter å eksponere sine barn, da skal jeg slutte å følge henne på SoMe! Jeg er redd vi forblir i denne tråden for all evig tid🙈 2 1 3
Minimeg1234 Skrevet 22 timer siden #56736 Skrevet 22 timer siden Angel75 skrev (1 time siden): For flere mener kanskje at man ikke kommer noen vei av å stadig ta screenshot (noe som øker engasjementet), snakke om videreeksponering, vil ikke snakke om barna, mener kanskje ikke hun er verstingen m.m Kan finnes mange grunner. Alle er kanskje enige i barneeksponering, men kanskje ikke alt det du mener og er enig med deg. Sånn som det ene bildet di la ut her oppe? Ja, jeg vet det er summen av alt, men hva gjør det at vi vet at hun sov under møtet. Nei, vi trenger ikke vite. Men når du deler slike bilder så blir man lei av å diskutere ting som så du studerer med lupe. 🎯 1 4
Anemoi Skrevet 22 timer siden #56737 Skrevet 22 timer siden (endret) elskersommer skrev (10 minutter siden): Jeg er redd vi forblir i denne tråden for all evig tid🙈 Neida, det tror ikke jeg. 😉 Det er bevegelse i flere land mtp det digitale samfunnet og vern av barn. Å få inn et nytt lovverk her er nybrottsarbeid og tar tid. Endret 22 timer siden av Anemoi 3
oss-to Skrevet 22 timer siden #56738 Skrevet 22 timer siden Anemoi skrev (1 time siden): For meg er SET sin barneeksponering det desidert mest alvorlige ved hennes SoMe-aktivitet. Og antagelig det som er lettest å peke på, få støtte for og få stoppet. Samtidig får det forholdsvis liten plass her i tråden. Det er et stort paradoks, siden alle er enige i at barneeksponeringen må opphøre. Men en bruker uttrykte tidligere i høst: Vi er jo alle enige, hvorfor skal vi snakke om det da? Hvem har fått til endringer i samfunnet med taushet rundt viktige saker??!! Og de «ufarlige dryppene» bare fortsetter - i dag - som andre dager… I dei fire Snapchat-bileta brukar influensaren fleire verkemiddel for å skape engasjement og nærleik til følgjarane sine. Ho deler intime kvardagsaugeblink saman med babyen sin, noko som skapar ein personleg og autentisk tone. Bileta er uformelle og naturlege, og dette gir inntrykk av at ho inviterer publikum inn i det ekte dagleglivet sitt.Tekstane ho legg over bileta er prega av humor og gjenkjennelege situasjonar, som å sakne babyen trass i at ho sov heile tida. Dette spelar på relaterbarheit og gjer at følgjarane lett kan kjenne seg igjen, noko som skapar ein følelsesmessig kontakt. Emojiar blir brukt for å forsterke stemninga i bodskapet og fungerer som visuelle retoriske verkemiddel.Saman skapar desse verkemidla ei uformell storytelling der små episodar frå dagen bind bileta saman. Ho byggjer samstundes opp ein tydeleg mammaprofil, noko som styrkar hennar personlege merkevare og gjer innhaldet lett å knytte til målgruppa hennar. Takk for deling @Anemoi du visar kor ho kynisk brukar barna/pengemaskinene for eiga vinning. Fortsett jobben og bevistgjeringa🙌. 2 9
Anemoi Skrevet 22 timer siden #56739 Skrevet 22 timer siden oss-to skrev (2 minutter siden): I dei fire Snapchat-bileta brukar influensaren fleire verkemiddel for å skape engasjement og nærleik til følgjarane sine. Ho deler intime kvardagsaugeblink saman med babyen sin, noko som skapar ein personleg og autentisk tone. Bileta er uformelle og naturlege, og dette gir inntrykk av at ho inviterer publikum inn i det ekte dagleglivet sitt.Tekstane ho legg over bileta er prega av humor og gjenkjennelege situasjonar, som å sakne babyen trass i at ho sov heile tida. Dette spelar på relaterbarheit og gjer at følgjarane lett kan kjenne seg igjen, noko som skapar ein følelsesmessig kontakt. Emojiar blir brukt for å forsterke stemninga i bodskapet og fungerer som visuelle retoriske verkemiddel.Saman skapar desse verkemidla ei uformell storytelling der små episodar frå dagen bind bileta saman. Ho byggjer samstundes opp ein tydeleg mammaprofil, noko som styrkar hennar personlege merkevare og gjer innhaldet lett å knytte til målgruppa hennar. Takk for deling @Anemoi du visar kor ho kynisk brukar barna/pengemaskinene for eiga vinning. Fortsett jobben og bevistgjeringa🙌. Takk skal du ha, @oss-to! God og meget konsis analyse av hvordan disse bildene av barn påvirker og har stor effekt. 👏🏻 5 2
oss-to Skrevet 22 timer siden #56740 Skrevet 22 timer siden (endret) Angel75 skrev (1 time siden): For flere mener kanskje at man ikke kommer noen vei av å stadig ta screenshot (noe som øker engasjementet), snakke om videreeksponering, vil ikke snakke om barna, mener kanskje ikke hun er verstingen m.m Kan finnes mange grunner. Alle er kanskje enige i barneeksponering, men kanskje ikke alt det du mener og er enig med deg. Sånn som det ene bildet di la ut her oppe? Ja, jeg vet det er summen av alt, men hva gjør det at vi vet at hun sov under møtet. Nei, vi trenger ikke vite. Men når du deler slike bilder så blir man lei av å diskutere ting som så du studerer med lupe. Mange tenker at "barneeksponering" berre er når foreldre deler mykje, viser ansikt eller deler sårbare situasjonar. Men fagfeltet bruker omgrepet breiare. Barneeksponering betyr at barn blir brukt som ein del av innhald som blir offentleg delt , uansett mengde eller intensjon. Det er viktig være klar over. Og om ein ikkje interesserer seg for temaet, eller ikkje finn problemstillinga relevant, er det heilt greitt ,men då er det gjerne betre å bla vidare enn å rakke ned på andre som deltek i debatten med sitt perspektiv. Endret 22 timer siden av oss-to Skrivefeil 4 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå