Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er mannen din da? Er han over 40 så øker jo sjansen for sykdommer hos barnet. Er mannen over 50 så ville jeg definitivt revurdert hele greia. Så gamle menn fører ofte med seg fysiske og psykiske deformiteter hos barnet!

Anonymkode: d0eed...89e

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med to uhell på ca 6 mnd? Ikke særlig sikker prevensjon da..

Anonymkode: f647e...9e0

Uansett, ganske fruktbar, da. Når hun blir gravid 2 ganger på 6 måneder når hun er 45!

Anonymkode: ce5ef...80c

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uansett, ganske fruktbar, da. Når hun blir gravid 2 ganger på 6 måneder når hun er 45!

Anonymkode: ce5ef...80c

Det hjelper ikke det, når eggene som er igjen i kroppen så sent, er overveiende dårlige når man er 40+. Da blir det enten feil på barnet, eller spontanabort i løpet av noen uker.

Anonymkode: ad388...270

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ikke orket å stelle i stand til konfirmasjon som 65 åring og pensjonist. 

??? Man konfirmeres som 14 åring, ikke 20.

Anonymkode: ed418...431

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Tone Ingebrigtsen var 43 da hun fikk yngstemann og Gjert 47. Ser ikke ut til at de sliter nevneverdig med å følge opp barna akkurat. Det gjør de nok neppe om 10-15-20 år heller.

Anonymkode: c1dad...42c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hjelper ikke det, når eggene som er igjen i kroppen så sent, er overveiende dårlige når man er 40+. Da blir det enten feil på barnet, eller spontanabort i løpet av noen uker.

Noe av det dummeste jeg har lest her på lenge.

I følge din logikk skal da alle svangerskap hos kvinner 40+ ende med enten spontanabort eller sykt barn og det gjør de da virkelig ikke. Det er en større fare for det ja, det vet vi. Men mange har ukompliserte svangerskap og får helt friske barn også i den alderen.

Spontanaborter kan inntreffe i alle aldersgrupper. 

Anonymkode: a0727...ad8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

er gravid. forsinket mens og positiv test. har på en måte lyst på et barn til, på den annen side absolutt ikke. syns det her er stress, fordi det er så stor sjans for spontanabort uansett. mannen har sagt at han aksepterer uansett hvilket valg jeg tar, men det føles ikke som noe valg. mest sannsynlig blir det spontanabort. bare 6 måneder siden forrige gang.

noen som har blitt naturlig gravid og født et velskapt barn som 44-åring her?

Anonymkode: b06f8...b4a

Gratulerer 😊

Finnes da flere eksempler på kvinner over 40 som har født velskapte barn. Cecilie Skog f.eks,var over 40 da hun fikk begge sine barn. Tror hun var 43 da sistemann ble født. 

Anonymkode: a0727...ad8

• Liker 3
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Når en blir eldre vil færre av eggene kunne utvikle seg normalt på grunn av kromosomfeil.

Når du er 25 år, har du 25 prosents risiko for kromosomfeil. For 42-åringer er risikoen på hele 95 prosent."

https://www.nrk.no/livsstil/sa-fort-blir-du-ufruktbar-1.7264593

Absurd statistikk. Her står det at risikoen øker fra 1/1000 når under 30 år til 1/100 for å få Downs etter fylte 38 år. Det er 1% risiko. 

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/weEgn/Mye-folelser_-lite-fakta

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker said:

"Når en blir eldre vil færre av eggene kunne utvikle seg normalt på grunn av kromosomfeil.

Når du er 25 år, har du 25 prosents risiko for kromosomfeil. For 42-åringer er risikoen på hele 95 prosent."

https://www.nrk.no/livsstil/sa-fort-blir-du-ufruktbar-1.7264593

Det er eggene det er snakk om, av disse vil jo om lag 500.000 ikke bli brukt, kun noen i måneden gjennom fruktbar alder. De dårlige eggene som slipper gjennom og ender i graviditet vil ikke stort sett ende i aborter. 

Det sier seg jo selv - du vet godt at ikke 1/4 av bsrn født av 25-åringer har kromosomfeil. 

Så av de som ble gravid er det snakk om noen få prosent når over 40, og stigende med alderen. 

Anonymkode: 5dafe...0c1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg hadde ikke orket å stelle i stand til konfirmasjon som 65 åring og pensjonist. Når man er 65 skal man ha glede av barnebarna, ikke barna. Barna skal være utflyttet for lengst. Å skrive inn ungen på skolen som femtiåring mens de andre mødrene rundt meg er mellom 25 og 35 frister heller ikke. Men hvis du føler du er up for it så kjør på.

En kollega fikk to barn etter fylte 40. En var frisk og den andre har en hel haug med utfordringer. Downs, hjertefeil, autisme og en haug annet. Fire hjerteoperasjoner bare på noen få år. Det er tøft for familien og ikke minst barnet. Barnet kommer til å være som en treåring så lenge det lever. Det er lett og se at dette tærer voldsomt på henne, og det kommer aldri til å slippe taket så lenge hun lever. Når hun dør kommer barnet fremdeles til å kreve pleie. Det vil bli stelt av fremmede.

Dersom jeg var i din situasjon, og hadde barn fra før hadde jeg tatt abort. Du har gjort jobben dinog alt fostret opp barn 

Sett inn en P-stav så slipper du tenke mer på det.

Anonymkode: 8732f...732

Har du bodd under en stein de siste ti årene? En 25 år gammel mor med en 6-åring hører til sjeldenhetene i dag, i Oslo og andre store byer er også 35 ungt. Anbefaler deg å se rundt deg, hvem dagens 44-åringer og 65-åringer faktisk er. Ikke alle er som deg 😊

De fleste med Downs fødes av yngre mødre da de ikke får det screeningtilbudet 40+ åringer får. Ingen vet hvor gammel man blir, man kan dø fra barnet sitt også når man er 40 el 60. Og Downs-personer har lavere levealder. din Kollegas tilfelle vil hun da rigge slik at det ikke er fremmede lenger, når hun går bort. Tenker det største problemet i dag er dømming og medlidenhet fra besserwisserne hun jobber med.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 38 og venter nr 2 hvert øyeblikk. Synes ikke det er såå mange år opp til 44. Ville beholdt jeg :) Her er forøvrig bestemor på 65 sprekere enn meg så det er bare tull at dagens 60-åringer ligger til tørk og ikke orker noe.

Anonymkode: c6903...4a3

AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Det er personavhengig ja, men er nok mye større sjanse for å ikke orke dette når man er en 60-åring enn en 40-åring. Veldig sjeldent at 64-åringer springer halvmaratoner, men bra for han.

Anonymkode: d5c25...471

Hvor mange foreldre er med barna på mange skiturer eller annet sprell? Foreldrene mine var 20 da de fikk barn og det mest spennende vi gjorde var at vi kanskje annenhvert år reiste på campingferie. Utenom det klarte vi oss mye selv. Skal også sies at nordmenn flest er overvektige, så jeg tror ikke det er normalt å være fryktelig aktiv med barna sine

Anonymkode: bb444...cb2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mine foreldre var hhv 46 og 50 da jeg ble født.

Tror det er fordeler og ulemper med eldre foreldre. 

Opplevde at foreldrene mine hadde fått «rast» fra seg og at de kunne ha fullt fokus på meg. Har hatt utrolig mange mine ferier. Når der gjelder aktivitetsnivået har nok det vært litt labert hos min mor, men ikke hos far. Det er nok dog mer personavhengig enn alder. 

Ulempen som jeg har opplevd er at de hele tiden har vært litt bakpå når det gjelder utviklingen i samfunnet, men også det tror jeg  til en viss grad er personavhengig fordi endel av vennene deres er litt mer «frempå». 

Ønsker du barnet synes jeg du skal beholde det, men det kan selvfølgelig by på utfordringer også. Du må kanskje tenke gjennom hva som er rett for det, men ikke fjern det utelukkende pga alder. 

Anonymkode: 972a4...f52

• Liker 3
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg hadde ikke orket å stelle i stand til konfirmasjon som 65 åring og pensjonist. Når man er 65 skal man ha glede av barnebarna, ikke barna. Barna skal være utflyttet for lengst. Å skrive inn ungen på skolen som femtiåring mens de andre mødrene rundt meg er mellom 25 og 35 frister heller ikke. Men hvis du føler du er up for it så kjør på.

Så fint at du har fasiten for hvordan ting skal være... 

Jeg har/hadde også en mening og forestilling om hvordan livet skulle bli. Blir ikke alltid sånn. Og ingen andre kan si hvordan ting skal være. 

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

er gravid. forsinket mens og positiv test. har på en måte lyst på et barn til, på den annen side absolutt ikke. syns det her er stress, fordi det er så stor sjans for spontanabort uansett. mannen har sagt at han aksepterer uansett hvilket valg jeg tar, men det føles ikke som noe valg. mest sannsynlig blir det spontanabort. bare 6 måneder siden forrige gang.

Min tante fikk sitt siste  barn når hun var 50, og han ble veldig vakker , morsom, sterk  og intelligent.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg fikk min første, lå jeg på barsel sammen med ei som fikk nr 2 i en alder av 46. Hun hadde vært 43 da hun fikk sin første. Hun var i imponerende god fysisk form da... Flotte unger idag, 16 år seinere... 

Anonymkode: 93796...504

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du bodd under en stein de siste ti årene? En 25 år gammel mor med en 6-åring hører til sjeldenhetene i dag, i Oslo og andre store byer er også 35 ungt. Anbefaler deg å se rundt deg, hvem dagens 44-åringer og 65-åringer faktisk er. Ikke alle er som deg 😊

De fleste med Downs fødes av yngre mødre da de ikke får det screeningtilbudet 40+ åringer får. Ingen vet hvor gammel man blir, man kan dø fra barnet sitt også når man er 40 el 60. Og Downs-personer har lavere levealder. din Kollegas tilfelle vil hun da rigge slik at det ikke er fremmede lenger, når hun går bort. Tenker det største problemet i dag er dømming og medlidenhet fra besserwisserne hun jobber med.

Bitch da?

i Oslo kan det hende alle venter til de fyller 40. Det er heldigvis ikke realiteten i resten av landet. Og kollegaen min snakker mye om hvor nervøs hun er for barnet sitt når hun ikke er her lenger.

ja - man kan du av sykdom og ulykker om man er 22 også. Men kjære vene du skjønner da vel at sjansene for det er vesentlig lavere enn etter passerte 60??

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

En kollega fikk to barn etter fylte 40. En var frisk og den andre har en hel haug med utfordringer. Downs, hjertefeil, autisme og en haug annet. Fire hjerteoperasjoner bare på noen få år. Det er tøft for familien og ikke minst barnet. Barnet kommer til å være som en treåring så lenge det lever. Det er lett og se at dette tærer voldsomt på henne, og det kommer aldri til å slippe taket så lenge hun lever. Når hun dør kommer barnet fremdeles til å kreve pleie. Det vil bli stelt av fremmede.

Dersom jeg var i din situasjon, og hadde barn fra før hadde jeg tatt abort. Du har gjort jobben dinog alt fostret opp barn 

Sett inn en P-stav så slipper du tenke mer på det.

De fleste barn med store avvik skjer hos unge kvinner. Ikke pga alder, men rett og slett fordi de oftere blir gravide.

Jeg kjenner ingen rundt/over 40 som har opplevd avvik, og de som dessverre har opplevd det var i beste fertile alder.

Du overdriver statistikken her. 

I byene er forøvrig snittet for førstegangsfødende 31 år. Ikke 25-30. 

Anonymkode: cf386...98e

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde "gamle" foreldre. Mamma lever og er frisk men pappa ble syk da jeg var bare 15. Jeg skal ærlig innrømme at som barn syntes jeg det var litt flaut med foreldre som var bare noen få år yngre enn besteforeldrene til vennene mine. En gang var det en dame som trodde pappa var bestefaren min. Jeg gikk og tenkte på det lenge etterpå og det tror jeg han gjorde også.

pga alderen fikk jeg ikke mange år med bestemor heller. Hun var den eneste igjenlevende besteforelderen når jeg ble født. Søsknene mine var så mye eldre enn meg at jeg var som enebarn og regne. Jeg husker jeg savnet veldig en søster eller bror og leke med. Jeg har en niese idag som er bare to år yngre enn meg og som har barn som er eldre enn mitt.. Det hele er litt rart synes jeg. Jeg skal bli ferdig med barna til jeg er 35 har jeg bestemt meg for. 

MEN jeg har ikke DS eller andre utviklingshemninger 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...