Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

er gravid. forsinket mens og positiv test. har på en måte lyst på et barn til, på den annen side absolutt ikke. syns det her er stress, fordi det er så stor sjans for spontanabort uansett. mannen har sagt at han aksepterer uansett hvilket valg jeg tar, men det føles ikke som noe valg. mest sannsynlig blir det spontanabort. bare 6 måneder siden forrige gang.

noen som har blitt naturlig gravid og født et velskapt barn som 44-åring her?

Anonymkode: b06f8...b4a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke vil bli gravid, hvorfor bruker du ikke prevensjon? 

Anonymkode: f647e...9e0

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ikke vil bli gravid, hvorfor bruker du ikke prevensjon? 

Kanskje hun gjør det?

Anonymkode: 27f4f...087

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ønsker et barn til, hvorfor vurdere å fjerne det? Ja: kanskje du aborterer igjen, men hvorfor ikke bare la det være og se hva som skjer? Det kan gå bra også!

Anonymkode: d353b...208

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble gravid, vel passert 45 da barnet kom. Veldig godt ivaretatt av helsevesen i løpet av svangerskapet (valgte å takke ja til morkakeprøve i uke 13 som man får tilbud om når man er 44 el eldre, da får man tidligere svar enn ved fostervannsprøve).

Både svangerskap, fødsel og barsel gikk supert og føler meg så utrolig heldig som har denne lille attpåklatten i dag. 

Anonymkode: 5dafe...0c1

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje hun gjør det?

Anonymkode: 27f4f...087

Med to uhell på ca 6 mnd? Ikke særlig sikker prevensjon da..

• Liker 12
Skrevet

Min mormor fikk min mor når hun var 45. Og det er 58 år siden. Gikk heelt fint 😊

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Mamma fikk meg da hun var 43 år. Gikk fint det, jeg er frisk, men det har bydd på noen utfordringer da. Pappa var enda eldre (48 år) og da jeg var i tenårene var de jo +-60 og hadde ikke ork til å dra på f.eks skitur, ferieturer var utrolig kjedelige og generelt var det nesten som om jeg bodde med besteforeldre. Men var mange fine stunder også, og vil absolutt anbefale å fortsette svangerskapet dersom du har lyst på et barn til.

Anonymkode: d5c25...471

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tre venninner som alle fødte fine, velskapte barn som 44-åringer. Alle hadde to tenåringer fra før og ønsket attpåklatt. 

Anonymkode: 95e6c...b47

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ville gått utifra om jeg/ekteskapet ville ha taklet worst case scenario med et barn med spesielle utfordringer. Ville tatt med i vurderingen om familiens økonomi ville taklet det, om jeg og min økonomi ville taklet det dersom jeg ble alene med barnet, og hvor mye de andre barna ville lide. 

Anonymkode: a0330...575

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Så hyggelig! Gratulerer:) Kjør på sier nå jeg! 

Anonymkode: b56c6...5a1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Veldig godt ivaretatt av helsevesen i løpet av svangerskapet (valgte å takke ja til morkakeprøve i uke 13 som man får tilbud om når man er 44 el eldre, da får man tidligere svar enn ved fostervannsprøve).

Vil bare minne om at selvom slike prøver er negative, kan man likevel få et barn med spesielle utfordringer. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

50 år når ungen begynner på skolen🙄

Anonymkode: f2e61...691

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mamma fikk meg da hun var 43 år. Gikk fint det, jeg er frisk, men det har bydd på noen utfordringer da. Pappa var enda eldre (48 år) og da jeg var i tenårene var de jo +-60 og hadde ikke ork til å dra på f.eks skitur, ferieturer var utrolig kjedelige og generelt var det nesten som om jeg bodde med besteforeldre. Men var mange fine stunder også, og vil absolutt anbefale å fortsette svangerskapet dersom du har lyst på et barn til.

Argument om at 60 åringer ikke orker for eks skiturer er nok personavhengig. Min mann på 64 jobber over 50 timer i uka, springer halvmaraton og går på ski hele vinteren. 

Anonymkode: 4ba89...16b

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Argument om at 60 åringer ikke orker for eks skiturer er nok personavhengig. Min mann på 64 jobber over 50 timer i uka, springer halvmaraton og går på ski hele vinteren. 

Det er personavhengig ja, men er nok mye større sjanse for å ikke orke dette når man er en 60-åring enn en 40-åring. Veldig sjeldent at 64-åringer springer halvmaratoner, men bra for han.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når har han tid til å følge opp ungene da?

Anonymkode: 23aa2...4a0

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Vil bare minne om at selvom slike prøver er negative, kan man likevel få et barn med spesielle utfordringer. 

Ja, det kan man - det dekker kun kromosomfeil, ikke DNA-feil. Men risikoen for DNA-feil øker ikke med mors alder, slik tre typer kromosomfeil gjør.

Faltisk går noen fødselsdefekter ned med mors alder. (Har lest at hypotesen er at de fostrene aborteres oftere når mor eldre (sterkere/mer levedyktig egg når mor yngre tross defekt).

https://www.webmd.com/baby/news/20140203/babies-born-to-moms-over-35-may-have-lower-risk-for-certain-birth-defects

Men barn kan jo bli utsatt for ulykker også. Livet kommer ikke med garantier.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er personavhengig ja, men er nok mye større sjanse for å ikke orke dette når man er en 60-åring enn en 40-åring. Veldig sjeldent at 64-åringer springer halvmaratoner, men bra for han.

Men Ts vet jo hvilken person hun er. Så å komme trekkende med gjennomsnitt er faktisk meningsløst når man snakker om konkrete individer.

Og det er vanligere med halvmaratonspringende folk på 60+ nå enn for 20-30 år siden. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

50 år når ungen begynner på skolen🙄

Anonymkode: f2e61...691

Sammen med mange andre 50-åringer 👍

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke orket å stelle i stand til konfirmasjon som 65 åring og pensjonist. Når man er 65 skal man ha glede av barnebarna, ikke barna. Barna skal være utflyttet for lengst. Å skrive inn ungen på skolen som femtiåring mens de andre mødrene rundt meg er mellom 25 og 35 frister heller ikke. Men hvis du føler du er up for it så kjør på.

En kollega fikk to barn etter fylte 40. En var frisk og den andre har en hel haug med utfordringer. Downs, hjertefeil, autisme og en haug annet. Fire hjerteoperasjoner bare på noen få år. Det er tøft for familien og ikke minst barnet. Barnet kommer til å være som en treåring så lenge det lever. Det er lett og se at dette tærer voldsomt på henne, og det kommer aldri til å slippe taket så lenge hun lever. Når hun dør kommer barnet fremdeles til å kreve pleie. Det vil bli stelt av fremmede.

Dersom jeg var i din situasjon, og hadde barn fra før hadde jeg tatt abort. Du har gjort jobben dinog alt fostret opp barn 

Sett inn en P-stav så slipper du tenke mer på det.

Anonymkode: 8732f...732

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...