Gå til innhold

Flere her som angrer på arbeidslivet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg angret på valg av utdanning og yrke. Jeg gjorde noe med det. 

Nå er jeg under betalt utdanning til drømmejobben, er sikret jobb etter endt utdanning pga gjensidig forpliktelse i kontrakten. Jeg er i den alderen hvor det er naturlig å tenke på å få barn, men nå elsker jeg jobben min så mye at jeg kvier meg med tanke på hvor lenge jeg må være borte fra jobben. 

Jeg skal prøve å få barn likevel, for det er ønsket, men jeg vet nå hvertfall at jeg er på rett sted i yrkeslivet 😊

 

Anonymkode: 054d2...6ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil ta opp et vanlig problem.

Mange tror livet handler om jobb, bruker all sin tid på dette.

Men så har du andre som ikke ser noe mening i jobb, hva skal man gjøre med disse? Jo, de må jo få en sats å leve på. Ellers ville det blitt mange på gaten, tigging. Elendighet. Se hva vi bruker på innvandringen, penger som kunne gått til norsk borgerlønn for ekte nordmenn.

Fin dokumentar om dette: https://tv.nrk.no/serie/urix/201710/NNFA53100217

Selv definerer jeg ikke livet ut fra jobb, har vært deri mange år. Nå trenger jeg det ikke lenger, klarer fint å leve uten. Gir meg kun penger, samt at jeg kaster bort tiden min der. Det er så deilig å våkne om morgenen uten vekkeklokke, bestemme over seg selv! Kunne trene på dagtid, mye bedre enn kveldstid. Gå turer, reise bort. Leve livet, bestemme selv! Ikke bli bestemt over av systemet.

Anonymkode: 29679...acc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, jobber nå kun 8-16 og jobber veldig lite overtid. Familie og fritid er viktigere. Hvorfor jobbe mye når andre subber rundt i sentrum på dagtid hverdager?

Anonymkode: b1118...aa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde nok at livet skulle ordne seg for snille piker. Kjempet med nebb og klør for å ta en tung akademisk master, men har ikke høy lønn.

Hadde jeg visst det jeg vet, hadde jeg nok valgt annerledes. Skulle gjerne hatt fri en dag i uken. Det hadde løst mye for meg.

 

Anonymkode: c3a1b...df9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fet skrift i sitatet er tilføyd av meg.

Arbeidslivet er faktisk det som er vanlig for folk flest - sånn er det bare. Uføretrygd er for de som av helsemessige årsaker ikke er i stand til å jobbe, og samtlige uføretrygdede jeg kjenner skulle ønske at helsa var god nok til å være i jobb.

En brutto inntekt på maks 2,91 G (for enslige, ung ufør) er nå ca 288 000 pr. år. Da er det ikke mange kronene igjen etter at skatt og boutgifter er betalt og jeg skjønner ikke at du vurderer det som en grei inntekt. Men den inntekten er bl.a. boliglån bare å glemme hvis du ikke vil bo i lavprisområder utenfor allfarvei eller har uvanlig stor egenkapital. I hvert fall ikke en inntekt som rommer de store utskeielsene, og slett ikke å eventuelt reise verden rundt (uføretrygdede har sjelden helse til det heller). 

Har du satset på riktig utdanning? Vurdert muligheten for å finne er annen og mer givende jobb? Jeg har selv en jobb som gir meg energi fordi jeg stortrives med arbeidsoppgavene og kollegene. Det er kanskje en idé å tenke over om jobbsituasjonen kan endres, fremfor å angre på at du ikke valgte et liv der vi andre må sponse deg via skatten vi betaler. (Jeg "sponser" gjerne de som ikke kan jobbe.)

NB! Jeg elsker også å ha fri/ferie.

Anonymkode: b25b5...1fa

La oss si du kjenner 10 uføretrygdede. Alle disse 10 skulle selvfølgelig "ønske at helsa var bedre" Det underbygger at de er ekte uføre og syns dette er sørgelig. Om de sier noe annet, er mistankene vekket med en gang.

Om 1 av disse var ekte ufør, men sa at han ga faen i hele jobben og var glad han var ufør, hva hadde du tenkt da? Og om samme person ikke var ekte ufør og sa han ga faen i jobben og var glad han var ufør, hvordan vet du forskjellen?

Om 1 av disse var ekte ufør og sa at dette er det verste noensinne og han ønsket høyt at han kunne jobbe igjen, hva hadde du da tenkt? Om samme person ikke var ekte ufør, men sa at dette er det verste noensinne og han ønsket høyt at han kunne jobbe igjen, hvordan vet du forskjellen?

Du vet ikke om de ønsker at helsa skulle være bedre, du tror dem på det de sier. På samme måte som leger, NAV, spesialister og utredere har trodd på dem.

Hva som egentlig stemmer, vet ene og alene kun den det gjelder:-).

(Dette basert på at folk er enige om at det finnes et ukjent antall snyltere blant de uføre)

 

Anonymkode: 81ae5...13d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde nok at livet skulle ordne seg for snille piker. Kjempet med nebb og klør for å ta en tung akademisk master, men har ikke høy lønn.

Hadde jeg visst det jeg vet, hadde jeg nok valgt annerledes. Skulle gjerne hatt fri en dag i uken. Det hadde løst mye for meg.

 

Anonymkode: c3a1b...df9

I stedet for en lavlønnet jobb er faktisk uføretrygd en bedre løsning for mange.

Anonymkode: 29679...acc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du skal se det ordner seg for alle;.) Jeg sitter også rimelig trygt fremover, selv om de reduserer trygdene, (hvilket jeg ikke tror de gjør for de som allerede er uføre).

Anonymkode: 81ae5...13d

Nå handler vel ikke dette kun om deg rent personlig, men om de som har svindlet til seg trygd/offentlig stønad generelt. Mange av dem bruker sine marginer nå, og vil ha lite eller ingenting igjen når sparekniven settes inn for alvor. 

Nei, jeg tviler ikke et sekund på at du ikke tror at den offentlige velferden vil bli redusert, men det trodde nesten ingen i andre europeiske land som har blitt utsatt for massive kutt heller. Da inntektsgrunnlaget nesten forsvant over natten i f. eks. Hellas og Portugal, så var veien til krisen kortere enn de fleste trodde. De aller fleste trodde at tidligere tiders fattigdom var over, og at disse landene hadde blitt moderne sosialdemokratiske land med fornuftig økonomi. Helt til de gikk tom for andres penger og det ikke var noe mer å fordele. Svært mange har ikke tatt innover seg at det nesten bare var oljefondet som reddet Norge, men dette sikkerhetsnettet vil ikke redde oss i all evighet. En annen ting er at Norge er svært sårbart sett bort fra oljefondet. Det er i grunnen ikke så mange andre eksportprodukter enn olje, noe oljerelatert teknologi, gass og fisk. Vi er et lite land med stadig mindre tradisjonell industri. Veien utfor stupet er langt kortere enn folk flest tror. 

Anonymkode: 713cf...e4e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jobber i olja. 2 uker jobb 4 uker av.

Selv tenker jeg skikkelig på å bytte beite. Selv med 800 000,- og 8 måneder fri i året.

Savner rett og slett følelsen av å være arbeidssliten og komme hjem på sofaen etter en dag sammen med gode kollegaer.

Trodde aldri jeg skulle si det, for det var jo hovedgrunnen til at jeg valgte det yrket som jeg valgte.

Anonymkode: ac3aa...34b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå handler vel ikke dette kun om deg rent personlig, men om de som har svindlet til seg trygd/offentlig stønad generelt. Mange av dem bruker sine marginer nå, og vil ha lite eller ingenting igjen når sparekniven settes inn for alvor. 

Nei, jeg tviler ikke et sekund på at du ikke tror at den offentlige velferden vil bli redusert, men det trodde nesten ingen i andre europeiske land som har blitt utsatt for massive kutt heller. Da inntektsgrunnlaget nesten forsvant over natten i f. eks. Hellas og Portugal, så var veien til krisen kortere enn de fleste trodde. De aller fleste trodde at tidligere tiders fattigdom var over, og at disse landene hadde blitt moderne sosialdemokratiske land med fornuftig økonomi. Helt til de gikk tom for andres penger og det ikke var noe mer å fordele. Svært mange har ikke tatt innover seg at det nesten bare var oljefondet som reddet Norge, men dette sikkerhetsnettet vil ikke redde oss i all evighet. En annen ting er at Norge er svært sårbart sett bort fra oljefondet. Det er i grunnen ikke så mange andre eksportprodukter enn olje, noe oljerelatert teknologi, gass og fisk. Vi er et lite land med stadig mindre tradisjonell industri. Veien utfor stupet er langt kortere enn folk flest tror. 

Anonymkode: 713cf...e4e

En skulle tro at situasjonen var den samme både for de som har svindlet til seg trygd og de som har den rettmessig?

Jeg vil tro at de som har svindlet til seg trygden likevel ligger bedre an. Disse kan iallefall jobbe for å spe på trygden om det skulle knipe, da de ikke er reelt syke. De reelle uføre kan jo ikke det heller.

Anonymkode: 81ae5...13d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som jobber 100% og klager . Skift jobb da! Få en deltidsjobb et annet sted, Jobb andre steder enn stund så det blir variasjon i livet. Prøv dere på litt jobber med mindre lønn, men som kanskje gir mer i hverdagen likevel. Ingen tvinger dere å jobbe 100%. Masse av steder som folk trenger noen som kan jobbe 50-80 % stillinger. Da blir det litt mer fritid og mer variasjon i livet. Ne venner, nye bekjentskaper, og ikke det samme gamle kjedelige. 

Anonymkode: b09cd...150

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

En skulle tro at situasjonen var den samme både for de som har svindlet til seg trygd og de som har den rettmessig?

Jeg vil tro at de som har svindlet til seg trygden likevel ligger bedre an. Disse kan iallefall jobbe for å spe på trygden om det skulle knipe, da de ikke er reelt syke. De reelle uføre kan jo ikke det heller.

Anonymkode: 81ae5...13d

Det kan nok bli litt verre for de som faktisk er syke ja, og det er jo det som er så trist. 

Kanskje, men min erfaring er at en del av de de som satser på "surfe" gjennom livet ved å fake, ofte ikke har tenkt så langt. Er de heldige så arver de en del og kan leve på det, men noen ligger ikke an til det heller. Da er det dumt å ha vent seg til å leve på offentlige midler med et tiår eller to med CV hull....

Anonymkode: 713cf...e4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan nok bli litt verre for de som faktisk er syke ja, og det er jo det som er så trist. 

Kanskje, men min erfaring er at en del av de de som satser på "surfe" gjennom livet ved å fake, ofte ikke har tenkt så langt. Er de heldige så arver de en del og kan leve på det, men noen ligger ikke an til det heller. Da er det dumt å ha vent seg til å leve på offentlige midler med et tiår eller to med CV hull....

Anonymkode: 713cf...e4e

Jeg vil vel si de har tenkt svært langt. Får man ufør, er man sikret inntekt livet ut. Man trenger ikke bekymre ser et sekund om det lengre. Har/skal man arve i tillegg, er jo dette en ren bonus.

Jeg hører gjerne mer om dine erfaringer med at de som surfer ved å fake, ikke har tenkt så langt...?

Jeg tror også at de "CV-hullene" vil ha extremt lite å bety ved morgendagens automatisering. Veldig mange CV-er uten hull vil være 100% verdiløse om forholdsvis kort tid. Da jobbene rett og slett ikke eksisterer lengre.

Anonymkode: 81ae5...13d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil vel si de har tenkt svært langt. Får man ufør, er man sikret inntekt livet ut. Man trenger ikke bekymre ser et sekund om det lengre. Har/skal man arve i tillegg, er jo dette en ren bonus.

Jeg hører gjerne mer om dine erfaringer med at de som surfer ved å fake, ikke har tenkt så langt...?

Jeg tror også at de "CV-hullene" vil ha extremt lite å bety ved morgendagens automatisering. Veldig mange CV-er uten hull vil være 100% verdiløse om forholdsvis kort tid. Da jobbene rett og slett ikke eksisterer lengre.

Anonymkode: 81ae5...13d

Nei, for trygd og andre offentlige ytelser vil jo måtte kuttes når vi kommer så langt, det er hele poenget. Har du ikke lest det jeg har skrevet tidligere? Altså, med pensjonsbølge og en oljealder i sin siste fase, så vil det komme en tid der det ikke er mer å hente over statsbudsjettet. Det er dette mange av de som "surfer" gjennom livet ikke har tenkt på. 

I et veldig langt perspektiv, så kanskje. Men i en "mellomfase" vil vi "bare" se en reduksjon i jobber, og da bør man i det minste ha en grei CV. 

Anonymkode: 713cf...e4e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 25.5.2019 den 13.32, AnonymBruker skrev:

Det er ikke snakk om å ha fri. Det er snakk om dager fulle av smerter, kvalme, angst og utmattelse. Det er ikke en happy ferie med livets glade dager når man er ufør. Jeg hadde lett bytta bort 17000 i mnd og syk kropp mot 15000 i mnd og frisk kropp. Når du dag etter dag står opp, får unger av gårde, sover til de skal hentes, ligger som slakt på sofaen etter alt som må gjøres med ungene når dem kommer hjem, og stuper i seng før midnatt, så er det ikke akkurat det jeg kaller fri. 

Anonymkode: ad8fd...f23

Nettopp.

Jeg kan ta meg i å føle som TS beskriver ganske ofte - kommer litt an på graden av trivsel i jobb.

Men, jeg har også en kronisk sykdom som i mine yngre år gjorde at jeg hverken klarte å studere eller jobbe - og det tok endel år før jeg gikk fra utmattet til «bare trøtt og sliten». 

Jeg har også stått ufrivillig utenfor arbeidslivet en periode etter endt utdanning. 

Og selv om arbeidslivet kan føles rutinepreget og tvangspreget på et vis, så er sterkt nedsatt arbeidsevne hundre ganger mer slitsomt fysisk og mentalt.

Jeg får også langt lettere angst og depresjon av å bare være hjemme- merker det godt i perioder hvor jeg har vært sykemeldt.

Men klart, enkelte jobber er åpenbart mye bedre for meg enn andre. 

Anonymkode: 60ffb...e28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, for trygd og andre offentlige ytelser vil jo måtte kuttes når vi kommer så langt, det er hele poenget. Har du ikke lest det jeg har skrevet tidligere? Altså, med pensjonsbølge og en oljealder i sin siste fase, så vil det komme en tid der det ikke er mer å hente over statsbudsjettet. Det er dette mange av de som "surfer" gjennom livet ikke har tenkt på. 

I et veldig langt perspektiv, så kanskje. Men i en "mellomfase" vil vi "bare" se en reduksjon i jobber, og da bør man i det minste ha en grei CV. 

Anonymkode: 713cf...e4e

Jeg ser dine poeng. 

Jeg tror uansett ikke man merker noen effekt for de nåværende uføre ang dette på minst 30 år. De nye som kommer til vil få det mye verre. På samme måte som det blir verre å la være å jobbe.

Regjeringen har tatt noen grep for å redusere wannabee-uføre, så får vi se på sikt hva effekten av dette blir. Det er for tidlig å konkludere enda.

Reformen 2015 står støtt, det er inngangen til ufør som strammes inn. Jeg ser for meg at paragrafen med at sosial stønad kun skal være en midlertidig løsning, står for fall. Hele greia har endret seg såpass at dette er rimelig å anta.

Dermed skapes et selvsorterende system. AAP kortes inn og folk flyttes over på sosialen. Ette en lang periode her der brukeren kan vise til fortsatt samme plager og gjerne mer dokumenterte, kan disse mulig få ufør. Da har brukeren vist ettertrykkelig at denne faktisk er syk, da svært få gidder å fake sykdom over lengre tid på dette minimale økonomiske nivået. De få som gjør det er uansett lost cases.

Det vil bli stilt mye strengere krav til de som mener de er psykisk syke, da dette er den mest eksplosive og bekymringsfulle økningen i uføre. Folk kan ikke jobbe fordi de har usynlige lidelser som ødelegger livet deres. Dette kommer ikke til å gå stort lengre, da økningen ikke kan få fortsette. Det kommer stadig nye diagnoser til og dette er ødeleggende for velferden.

Senest i går ble dataspillavhengighet en diagnose. Jeg skal sette en del penger på at det er en god del gamere rundt omkring som ikke har noe imot å få denne diagnosen.  En diagnose er et sterkt virkemiddel for å få penger fra staten, uansett hvilken diagnose det er. Dette skal bli spennende å følge fremover.

Anonymkode: 81ae5...13d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser dine poeng. 

Jeg tror uansett ikke man merker noen effekt for de nåværende uføre ang dette på minst 30 år. De nye som kommer til vil få det mye verre. På samme måte som det blir verre å la være å jobbe.

Regjeringen har tatt noen grep for å redusere wannabee-uføre, så får vi se på sikt hva effekten av dette blir. Det er for tidlig å konkludere enda.

Reformen 2015 står støtt, det er inngangen til ufør som strammes inn. Jeg ser for meg at paragrafen med at sosial stønad kun skal være en midlertidig løsning, står for fall. Hele greia har endret seg såpass at dette er rimelig å anta.

Dermed skapes et selvsorterende system. AAP kortes inn og folk flyttes over på sosialen. Ette en lang periode her der brukeren kan vise til fortsatt samme plager og gjerne mer dokumenterte, kan disse mulig få ufør. Da har brukeren vist ettertrykkelig at denne faktisk er syk, da svært få gidder å fake sykdom over lengre tid på dette minimale økonomiske nivået. De få som gjør det er uansett lost cases.

Det vil bli stilt mye strengere krav til de som mener de er psykisk syke, da dette er den mest eksplosive og bekymringsfulle økningen i uføre. Folk kan ikke jobbe fordi de har usynlige lidelser som ødelegger livet deres. Dette kommer ikke til å gå stort lengre, da økningen ikke kan få fortsette. Det kommer stadig nye diagnoser til og dette er ødeleggende for velferden.

Senest i går ble dataspillavhengighet en diagnose. Jeg skal sette en del penger på at det er en god del gamere rundt omkring som ikke har noe imot å få denne diagnosen.  En diagnose er et sterkt virkemiddel for å få penger fra staten, uansett hvilken diagnose det er. Dette skal bli spennende å følge fremover.

Anonymkode: 81ae5...13d

Ja, vi får se. Men avslutningsvis vil jeg nok bare påpeke at det egentlig er ingenting som står "støtt". Vi kommer til å se reform etter reform i offentlig velferd på de fleste områder for å tilpasse seg en tøffere økonomisk virkelighet, enten det gjelder uføretrygd,  alderspensjonen, dagpenger eller helsevesenet. 

Anonymkode: 713cf...e4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skjønner ikke det higet etter fri og sove lenge. Det er deilig i ferien, men så blir det jo ensformig og kjedelig! Uansett hva man fyller tiden med av fritidsaktiviteter. Jeg synes det er topp å være på jobb 100%++ og får skikkelig godfølelse når jeg først har fri. 

Dessuten er det jo veldig gøy når man er på jobben!

Anonymkode: 0869e...95d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Nei, jeg tviler ikke et sekund på at du ikke tror at den offentlige velferden vil bli redusert, men det trodde nesten ingen i andre europeiske land som har blitt utsatt for massive kutt heller. Da inntektsgrunnlaget nesten forsvant over natten i f. eks. Hellas og Portugal, så var veien til krisen kortere enn de fleste trodde. De aller fleste trodde at tidligere tiders fattigdom var over, og at disse landene hadde blitt moderne sosialdemokratiske land med fornuftig økonomi. Helt til de gikk tom for andres penger og det ikke var noe mer å fordele. Svært mange har ikke tatt innover seg at det nesten bare var oljefondet som reddet Norge, men dette sikkerhetsnettet vil ikke redde oss i all evighet. En annen ting er at Norge er svært sårbart sett bort fra oljefondet. Det er i grunnen ikke så mange andre eksportprodukter enn olje, noe oljerelatert teknologi, gass og fisk. Vi er et lite land med stadig mindre tradisjonell industri. Veien utfor stupet er langt kortere enn folk flest tror. 

Anonymkode: 713cf...e4e

Jeg skjønner at du liker å ta den ekstreme høyresiden sin sak der de blir seksuelt opphisset straks man sier ordet "skattelette er herlig". Interessant hvordan det alltid skal kuttes ovenfor de sårbare i samfunnet, mens de rike skal opphøyes som Guder. 

Jeg må påpeke ovenfor deg - siden du er tydeligvis historieløs - angående hva som skjer hver gang i Europa når europeere mister sosial velferdsstat. Da starter krig. Slik har det vært gjennom hele den europeiske historien og europeere har sine krav i forhold til det å ha en sterk velferdsstat uansett hvor hardt du prøver å hjernevaske folk til å tro at videre kutt "bør vi bare akseptere", mens man søler milliarder på milliarder av kroner på de aller rikeste som leker med eiendom, kryptovaluta, finans, børs og aksjer. 

Norge er ikke Hellas eller Portugal. Hellas jukset med sine statsbudsjett tall og dette ble avdekket "way back" da krisen var et faktum. 

Norge er et land med litt over 5,300,000 innbyggere og har akkurat nå mens jeg skriver ca 9,000 MRD NOK i verdier i oljefondet. 

Det er mange andre steder Norge kan kutte uten at det skal påvirke de mest sårbare i det norske samfunnet. Når venstresiden overtar om to år, så er moroa over for de høyreorienterte kaksene og et pent 2-sifret antall milliarder kroner skal hentes inn i statsbudsjettet igjen - det kan du være sikker på og det blir herlig når disse kaksene får seg en liten ekstra regning. 

http://www.pollofpolls.no/?cmd=Stortinget&do=snitt&yw=201905

Så vet vi at vi bruker ca 40 MRD NOK på såkalt "U-lands" hjelp. Selv om det er et "konsensus" blant flere partier at man skal fortsette med dette, så er det et faktum at dette er en "pengepute", som gjerne heller kan brukes i Norge hvis det skulle oppstå en slik "Hellas krise" i Norge. 

Så vet vi at det jobbes svart i Norge for 420 MRD NOK hvert eneste år. 

https://www.nrk.no/norge/svart-arbeid-for-420-milliarder-1.11747775

Her ligget et potensial for å hente inn 150 MRD NOK hvert eneste år i ekstra skatter og avgifter. 

Norge har mer enn nok penger for å hente inn "ekstra inntekt" ifra, og ikke bare fra Oljefondet. Så hvis vi bare kan få normale partier til makta igjen snart og det skjer om drøye 2 år, så kan vi heller konsentrere oss om at kaksene på Vestkanten skal betale litt mer og ikke minst slå ned på svart arbeid i mye større grad. 

 

Anonymkode: 63ded...38b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste er jo hva norge bruker penger på, som kunne blitt brukt i Norge.

Tenk bare på innvandringen koster oss, mennesker som aldri kommer i jobb. Ender på uføretrygd/sosialestøtte, kun en ren utgift for samfunnet. Bolig får de også dekket.

Om norge ryddet opp i regnskapet sitt så er det ENORME summer å spare om man vil.

Anonymkode: 29679...acc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner at du liker å ta den ekstreme høyresiden sin sak der de blir seksuelt opphisset straks man sier ordet "skattelette er herlig". Interessant hvordan det alltid skal kuttes ovenfor de sårbare i samfunnet, mens de rike skal opphøyes som Guder. 

Jeg må påpeke ovenfor deg - siden du er tydeligvis historieløs - angående hva som skjer hver gang i Europa når europeere mister sosial velferdsstat. Da starter krig. Slik har det vært gjennom hele den europeiske historien og europeere har sine krav i forhold til det å ha en sterk velferdsstat uansett hvor hardt du prøver å hjernevaske folk til å tro at videre kutt "bør vi bare akseptere", mens man søler milliarder på milliarder av kroner på de aller rikeste som leker med eiendom, kryptovaluta, finans, børs og aksjer. 

Norge er ikke Hellas eller Portugal. Hellas jukset med sine statsbudsjett tall og dette ble avdekket "way back" da krisen var et faktum. 

Norge er et land med litt over 5,300,000 innbyggere og har akkurat nå mens jeg skriver ca 9,000 MRD NOK i verdier i oljefondet. 

Det er mange andre steder Norge kan kutte uten at det skal påvirke de mest sårbare i det norske samfunnet. Når venstresiden overtar om to år, så er moroa over for de høyreorienterte kaksene og et pent 2-sifret antall milliarder kroner skal hentes inn i statsbudsjettet igjen - det kan du være sikker på og det blir herlig når disse kaksene får seg en liten ekstra regning. 

http://www.pollofpolls.no/?cmd=Stortinget&do=snitt&yw=201905

Så vet vi at vi bruker ca 40 MRD NOK på såkalt "U-lands" hjelp. Selv om det er et "konsensus" blant flere partier at man skal fortsette med dette, så er det et faktum at dette er en "pengepute", som gjerne heller kan brukes i Norge hvis det skulle oppstå en slik "Hellas krise" i Norge. 

Så vet vi at det jobbes svart i Norge for 420 MRD NOK hvert eneste år. 

https://www.nrk.no/norge/svart-arbeid-for-420-milliarder-1.11747775

Her ligget et potensial for å hente inn 150 MRD NOK hvert eneste år i ekstra skatter og avgifter. 

Norge har mer enn nok penger for å hente inn "ekstra inntekt" ifra, og ikke bare fra Oljefondet. Så hvis vi bare kan få normale partier til makta igjen snart og det skjer om drøye 2 år, så kan vi heller konsentrere oss om at kaksene på Vestkanten skal betale litt mer og ikke minst slå ned på svart arbeid i mye større grad. 

 

Anonymkode: 63ded...38b

Javel? Nå er det jo faktisk ikke slik at man kan ha to tanker i hodet på en gang, jeg liker jo ikke utviklingen siden den vil gå utover alle (ikke bare de som går på offentlige stønader), det er velferdsnivået generelt som vil måtte kuttes kraftig dersom utvilingen fortsetter. Som man sier: Don't shoot the messenger. 

Den historieløse her er i hvert fall ikke meg. Europa har ikke opplevd en krise på nivå med mellomkrigstiden i ettekrigstiden, men økonomien i land som Hellas og Portugal har heller ikke blitt den samme etter finanskrisen på slutten av 2000 tallet. Selv ti år etter er arbeidsløsheten fortsatt stor, og offentlig velferd har blitt barbert ned kraftig sammenligned med hvordan det var før finanskrisen. Velferdsstaten i disse landene er med andre ord langt mindre enn den var, selv i dag. Nei, Norge er ikke hellas i betydning av at grunnen til krisen var en annen (I Hellas ble det jo lekt litt mye med budsjettallene kan man si, slik at det ble gitt inntrykk av at økonomien var langt bedre enn den var, noe som trolig ikke er tilfelle i Norge), men konsekvensen ved behov for kutt vil være mye det samme. 

Ja, oljefondet er heldigvis stort, men det er ikke uuttømmelig. Allerede overføres det fra oljefondet til statsbudsjettet ca 40-50K per innbygger, noe man ikke hadde behov for så veldig mange år siden. Vi ser allerede der at inntektene har blitt noe mindre enn utgiftene sett bort fra oljefondet; hadde man ikke hatt det, så måtte man kuttet kraftig inn allerede nå, og vi har allerede begynt å bruke av bufferen oljefondet utgjør! Utfordringen er at store deler av det allerede har blitt "priset inn" med tanke på fremtidig pensjonistbølge. Det er f. eks. noen ganske store barnekull født i 40-50 årene som allerede har blitt eller blir pensjonister i nær fremtid, og er noe som kommer til å skape press på pensjonsordninger og helsevesen i årene som kommer. 

Jeg har da heller ikke benektet at det er viktig å fokusere på andre kostnader også, som f. eks. skattelette kun til de som har mest eller svart arbeid, men nå var denne tråden rettet mot arbeid og trygdeordninger, så jeg har egentlig kun svart på det. Og det vil spille liten rolle om hvem som blir valgt i tiårene fremover, for uansett hvem som blir valgt så blir realiteten at det må kuttes. Det hjelper ikke det spøtt om AP går til valg på å reversere endringene, for i tiden fremover vil det ikke være fullt så mye å fordele over statsbudsjettet. 

Anonymkode: 713cf...e4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...