Gå til innhold

Flere her som angrer på arbeidslivet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tja. Å sitte igjen med følelsen at man lever på andre? Å være skikkelig syk er en ting, da skal ha man selvfølgelig ha uføretrygden mange har jobbet i mange år for å bidra til. Men trygdede som er aktive hele tiden, og ganske tydelig kunne jobbet i utstrakt grad, men som bare syntes det er mer behagelig har jeg lite til overs for. 

Uansett er det en høyrevridning i hele politikken på vei, og alle trygder og offentlige stønader kommer til å bli kuttet vesentlig i årene som kommer. Å basere et liv på trygd når man innerst inne vet at man kunne jobbet er å skyte seg selv i foten. Trygdeutbetalingene om en 10-20 år kommer til å være nesten symbolske og umulig å leve av. Bare å se til Storbritannia hva en mer borgerlig politikk har ført til der. Offentlige stønader har de fortsatt, men de er som regel så lave at det er umulig å leve av dem. 

Anonymkode: 713cf...e4e

Den følelsen blir nok fort visket ut av følelsen av å ha fri hele tiden til å gjøre det man vil:-)

Anonymkode: 81ae5...13d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Den følelsen blir nok fort visket ut av følelsen av å ha fri hele tiden til å gjøre det man vil:-)

Anonymkode: 81ae5...13d

Helt til det stopper opp og det ikke er mer penger igjen i sekken. Mer borgerlig politikk, siste fase av oljealderen, eldrebølge osv. kommer til å drive utgiftene skyhøyt og langt over det som er bærekraftig. I kjølvannet av det kommer det mer borgerlig politikk, og vi merker allerede innstramninger etter nesten seks år med en borgerlig regjering. Og mer kommer 🙂

Anonymkode: 713cf...e4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Helt til det stopper opp og det ikke er mer penger igjen i sekken. Mer borgerlig politikk, siste fase av oljealderen, eldrebølge osv. kommer til å drive utgiftene skyhøyt og langt over det som er bærekraftig. I kjølvannet av det kommer det mer borgerlig politikk, og vi merker allerede innstramninger etter nesten seks år med en borgerlig regjering. Og mer kommer 🙂

Anonymkode: 713cf...e4e

Dette vil nok ha størst impact på de som kommer etter. De som allerede er uføretrygdet, sitter trygt. Men for kommende uføre og neste generasjoner, blir det et helsike:-). Det er ikke selve stønaden som kommer til å bli kuttet, men det å bli ufør, kommer til å bli ekstremt vanskelig.

Slik ordner staten det, ved å eliminere det tillitsbaserte systemet som ga så mange uføretrygd tidligere.

Anonymkode: 81ae5...13d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette vil nok ha størst impact på de som kommer etter. De som allerede er uføretrygdet, sitter trygt. Men for kommende uføre og neste generasjoner, blir det et helsike:-). Det er ikke selve stønaden som kommer til å bli kuttet, men det å bli ufør, kommer til å bli ekstremt vanskelig.

Slik ordner staten det, ved å eliminere det tillitsbaserte systemet som ga så mange uføretrygd tidligere.

Anonymkode: 81ae5...13d

Det er ikke erfaringer fra andre land som f. eks. Storbritannia. Der ble selve nivået på utbetalingene også kuttet kraftig. Og det er for så vidt heller ikke nødvendig å faktisk kutte selve utbetalingene. Man underregulerer det over en 20 års tid, og så tar inflasjonen av seg resten. Men du må gjerne lure deg selv hvis du har uføretrygd og er blant de som har lurt systemet og egentlig kan jobbe, siden du selv skaper deg en fremtid i fattigdom. 

Anonymkode: 713cf...e4e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior

Er ufør men Hadde ikke angret på arbeidslivet hvis jeg jobbet med noe jeg ville bli og skjønner ikke hvordan folk kan angre på det, men å jobbe med hva som helst og ikke trives kan jeg forstå folk angrer på. Noen har jo noen jævlige arbeidstider også. De som lar jobben gå utover familie og fritid kan jeg også forstå angrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har jobba knallhardt hele livet, trenger ikke være så ille 🙂 Bidrar til verden og får realisert meg selv gjennom jobben. Får bra økonomi og naturligvis.

Tviler på at å sitte hjemme i 60 år ville gjort folk flest lykkelig.

Jeg elsker helger og ferier, uten arbeid ville hver dag vært den samme. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, du kan jo prøve å leve slik som arbeidslivet var før? En evig runddans, hver dag, med å hente vann og hugge ved/hente ved, dyrke egen mat, stelle dyrene og hente vann til dem, lage klær helt fra bunnen av til hele familien, lage mat helt fra bunnen av til hele familien, og håpe været ikke krøllet seg slik at man kunne overleve... Og håpe at mannen ikke døde til skogs/på sjøen sammen med de eldste sønnene?

På en eller annen måte må man jo forsørge seg og sine. Hvilken levestandard du legger deg på velger du jo selv. 

Anonymkode: 10621...31f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Være hjemme? Man kan reise rundt i hele verden. Det er faktisk mennesker som vil andre ting enn arbeidslivet, blir så oppgitt over de som ikke har noe å finne på uten jobb. De ser på jobb som livet.

Definerer livet ut fra en jobb, for et tragisk liv.

Selv hadde jeg klart å leve uten å ha en jobb å gå til.

Anonymkode: 29679...acc

Man får ikke ufør fordi man har vondt i vilja og det er mulig du hadde endret synet ditt etter 7-8 år som ufør ettersom det sosialenettverket begynner å falle bort og kontoen minsker.

Men enig i at det er hardt å jobbe ja, men skal man ha det ok i blant må man jobbe.

Anonymkode: a1c76...93e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anusnym skrev:

Har jobba knallhardt hele livet, trenger ikke være så ille 🙂 Bidrar til verden og får realisert meg selv gjennom jobben. Får bra økonomi og naturligvis.

Tviler på at å sitte hjemme i 60 år ville gjort folk flest lykkelig.

Jeg elsker helger og ferier, uten arbeid ville hver dag vært den samme. 

Jeg elsker når folk kommer med denne. Det viser hvor reflekterte de er. Ingen evne til å sysselsette seg selv og ingen kreativitet. Må være direkte jævli.

Anonymkode: 81ae5...13d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke erfaringer fra andre land som f. eks. Storbritannia. Der ble selve nivået på utbetalingene også kuttet kraftig. Og det er for så vidt heller ikke nødvendig å faktisk kutte selve utbetalingene. Man underregulerer det over en 20 års tid, og så tar inflasjonen av seg resten. Men du må gjerne lure deg selv hvis du har uføretrygd og er blant de som har lurt systemet og egentlig kan jobbe, siden du selv skaper deg en fremtid i fattigdom. 

Anonymkode: 713cf...e4e

Du vil ikke tro hvor stor ro jeg tar dette med:-)

Anonymkode: 81ae5...13d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig. Derfor tok jeg tidlig grep og hoppet av hamsterhjulet.

Anonymkode: 81ae5...13d

så hva gjør du?

Anonymkode: a8e06...99f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er enig ts, men jeg klarer ikke ta høyere utdannelse. det er ingenting som motiverer meg. jeg klarer pskyologi , men det er så dyrt å ta på nett.
jeg er redd jeg ikke klarer å fullføre å dermed må betlale full pris. 
Jeg jobbet fullt i 7 år, men nå har jeg gått 2 år ledig, og angsten spiser meg opp. 
Har nesten 200.000 til sammen, men likevel. jeg vet ikke hva jeg vil med livet. er nok ikke attraktiv for noen mann heller, når man er så dum at man ikke kan studere. 
 

Anonymkode: a8e06...99f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vil ikke tro hvor stor ro jeg tar dette med:-)

Anonymkode: 81ae5...13d

Ja, det er bare å leve i fornektelse, det er ikke meg det går utover når vi (samfunnet) kommer så langt : - )

 

Anonymkode: 713cf...e4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

så hva gjør du?

Anonymkode: a8e06...99f

Stort sett det det passer meg hver dag:-).

 

Anonymkode: 81ae5...13d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er bare å leve i fornektelse, det er ikke meg det går utover når vi (samfunnet) kommer så langt : - )

 

Anonymkode: 713cf...e4e

Det vil vise seg. Mulig jobben din blir automatisert bort om ikke så lenge:-). Eller at du bli ufør:-)

 

(men selvfølgelig skal du kontre med at din jobb kan ikke automatiseres bort så lett og du sitter trygt:-))

 

Anonymkode: 81ae5...13d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det vil vise seg. Mulig jobben din blir automatisert bort om ikke så lenge:-). Eller at du bli ufør:-)

 

(men selvfølgelig skal du kontre med at din jobb kan ikke automatiseres bort så lett og du sitter trygt:-))

 

Anonymkode: 81ae5...13d

Ja, det vil vise seg med ganske stor sannsynlighet. 

Nei, jeg skal slett ikke si at jobben min er helt trygg, det er ingen som er trygge. Men i motsetning til de som bruker opp de fleste marginer tidlig i livet, så sparer jeg opp penger/investerer i bolig/aksjer osv. slik at det fungerer som en sikkerhet den dagen automatiseringen kommer for fullt, og jeg har allerede midler til å leve utmerket i mange år selv om jeg ikke hadde jobbet. Men jeg velger heller å ikke begynne å bruke denne bufferen riktig ennå. 

Automatisering og færre arbeidsplasser er for øvrig en av de faktorene som kommer til å føre til sterke kutt i alle offentlige utgifter og trygder kombinert med lavere oljeaktivitet, pensjonsbølge og innvandring. 

Anonymkode: 713cf...e4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Være hjemme? Man kan reise rundt i hele verden. Det er faktisk mennesker som vil andre ting enn arbeidslivet, blir så oppgitt over de som ikke har noe å finne på uten jobb. De ser på jobb som livet.

Definerer livet ut fra en jobb, for et tragisk liv.

Selv hadde jeg klart å leve uten å ha en jobb å gå til.

Anonymkode: 29679...acc

Hvordan skulle samfunnet gått rundt da, om folk ikke aksepterte at de mp jobbe? Din holdning er toppen av dekadanse. 

Det sagt; har hatet jobb når jeg har hatt dårlige, detaljstyrende sjefer. Med god leder eller uten leder, er arbeidslivet tusen ganger bedre. 

Anonymkode: c83ec...771

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det vil vise seg med ganske stor sannsynlighet. 

Nei, jeg skal slett ikke si at jobben min er helt trygg, det er ingen som er trygge. Men i motsetning til de som bruker opp de fleste marginer tidlig i livet, så sparer jeg opp penger/investerer i bolig/aksjer osv. slik at det fungerer som en sikkerhet den dagen automatiseringen kommer for fullt, og jeg har allerede midler til å leve utmerket i mange år selv om jeg ikke hadde jobbet. Men jeg velger heller å ikke begynne å bruke denne bufferen riktig ennå. 

Automatisering og færre arbeidsplasser er for øvrig en av de faktorene som kommer til å føre til sterke kutt i alle offentlige utgifter og trygder kombinert med lavere oljeaktivitet, pensjonsbølge og innvandring. 

Anonymkode: 713cf...e4e

Du skal se det ordner seg for alle;.) Jeg sitter også rimelig trygt fremover, selv om de reduserer trygdene, (hvilket jeg ikke tror de gjør for de som allerede er uføre).

Anonymkode: 81ae5...13d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Brukte mange år på utdannelse selv, men etter å ha jobber i 10år ser jeg ingen mening i det lenger. Vi selger tiden vår, kaster bort livet på jobben.

Man er fanget, rett og slett. Arbeidsdagen starter i klokka ringer, type 6-7. Så er jaget og stresset i gang til kl 15-16. Da skal man bane seg vei hjem, gjennom kø eller kollektiv som er helt sprengt. Lage middag, så er man helt utslitt etterpå.

Sukk, så bortkastet. Nå elsker jeg å ha fri, eneste jeg ser frem til selv om jeg er høyt utdannet. Angrer på at jeg ikke prøvde å gå (snylte meg til) uføretrygd som ung, det tilsvarer jo en grei inntekt på ca 25 000kr pr mnd. Det kan man leve fint av.

Anonymkode: 29679...acc

Fet skrift i sitatet er tilføyd av meg.

Arbeidslivet er faktisk det som er vanlig for folk flest - sånn er det bare. Uføretrygd er for de som av helsemessige årsaker ikke er i stand til å jobbe, og samtlige uføretrygdede jeg kjenner skulle ønske at helsa var god nok til å være i jobb.

En brutto inntekt på maks 2,91 G (for enslige, ung ufør) er nå ca 288 000 pr. år. Da er det ikke mange kronene igjen etter at skatt og boutgifter er betalt og jeg skjønner ikke at du vurderer det som en grei inntekt. Men den inntekten er bl.a. boliglån bare å glemme hvis du ikke vil bo i lavprisområder utenfor allfarvei eller har uvanlig stor egenkapital. I hvert fall ikke en inntekt som rommer de store utskeielsene, og slett ikke å eventuelt reise verden rundt (uføretrygdede har sjelden helse til det heller). 

Har du satset på riktig utdanning? Vurdert muligheten for å finne er annen og mer givende jobb? Jeg har selv en jobb som gir meg energi fordi jeg stortrives med arbeidsoppgavene og kollegene. Det er kanskje en idé å tenke over om jobbsituasjonen kan endres, fremfor å angre på at du ikke valgte et liv der vi andre må sponse deg via skatten vi betaler. (Jeg "sponser" gjerne de som ikke kan jobbe.)

NB! Jeg elsker også å ha fri/ferie.

Anonymkode: b25b5...1fa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...