Gå til innhold

Får man mer penger utbetalt på den aller første uføren?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange svar her. Greia er at jeg kjenner to stk som er ufør, begge sa at på sin første utbetaling fikk de også litt penger for månedene fra Nav mottok uføre søknaden deres. Disse fikk aap fremtil de fikk ufør. Hun ene fikk 40.000 ekstra ( ikke ung ufør ) og han andre et beløp på rundt det samme. Syntes jo dette hørtes for godt til å være sant, men så til og med på Nav siden til han ene at dette hadde han fått. 

Ts

Anonymkode: ded4b...144

Slik er det ikke nå. Man får kun etterbetaling om man får innvilget ung ufør-tillegg og IKKE har hatt dette på aap. Eller vært uten ytelser. 

Anonymkode: f6468...b66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde arbeidsavklaringspenger, men den var jo på flere tusen mindre enn uføren. Det er dette mellomlegget jeg har hørt jeg skulle fått utbetalt. 

Anonymkode: ded4b...144

Du får ikke utbetalt noe mellomlegg. Virkningsdato AAP er mest sannsynlig frem til virkningsdato uføre- og da er det ikke noe mellomlegg å utbetale (da ville du fått to ytelser for samme problem samtidig). 

Anonymkode: a2b0c...d46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange svar her. Greia er at jeg kjenner to stk som er ufør, begge sa at på sin første utbetaling fikk de også litt penger for månedene fra Nav mottok uføre søknaden deres. Disse fikk aap fremtil de fikk ufør. Hun ene fikk 40.000 ekstra ( ikke ung ufør ) og han andre et beløp på rundt det samme. Syntes jo dette hørtes for godt til å være sant, men så til og med på Nav siden til han ene at dette hadde han fått. 

Ts

Anonymkode: ded4b...144

Dette stemmer ikke. Da er det noe annet de har fått. Man får ikke etterbetalt om man har hatt en tilsvarende ytelse, og slik har det vel heller aldri vært. Det har ihvertfall ikke vært slik siden AAP ble innført i 2010. Jeg tror nok ganske sikkert at hvis de har fått en slik utbetaling, så har de fått ung ufør-fordelen, selv om du sier de ikke har det. (Regner med du vet at man ikke trenger å være ung for å få ung ufør-fordelen når man får innvilget uføretrygd). 

Anonymkode: a6190...782

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de har gått gjennom klagesak med trygderett etc ifm saksbehandlingfeil, så kan virkningstidspunktet settes til da uføretrygden opprinnelig skulle hatt virkningstidspunkt om saksbehandlingen ble utført riktig. Og da vil man får etterbetalt, siden det da er Nav som har gjort en feil. Ikke ellers. 

Ingen med vanlig uføretrygd og normal saksgang som får trygd rett fra AAP får noe som helst etterbetalt. 

Anonymkode: a6190...782

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...