Gå til innhold

Får man mer penger utbetalt på den aller første uføren?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg fikk innvilget ufør fra 1.mai i år. Nav mottok søknaden 3.januar. Ifølge to jeg kjenner så kom jeg til å få mer utbetalt på min første utbetaling, fordi man får litt for månedene man søkte. Jeg fikk ingenting ekstra enn min ufør. 

Er dette noe de har fjernet? Det var ikke etterbetaling av ung ufør.

Anonymkode: ded4b...144

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer helt an på om du hadde stønad mens du søkte. Hadde du det, og den ikke var mindre enn uføretrygden, får du ingenting. 

Jeg hadde ingen stønader i 1 mnd mens søknaden ble behandlet, jeg fikk etterbetalt for den, men ikke noe for resten av søknadsperioden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Teyla skrev:

Det kommer helt an på om du hadde stønad mens du søkte. Hadde du det, og den ikke var mindre enn uføretrygden, får du ingenting. 

Jeg hadde ingen stønader i 1 mnd mens søknaden ble behandlet, jeg fikk etterbetalt for den, men ikke noe for resten av søknadsperioden. 

Jeg hadde arbeidsavklaringspenger, men den var jo på flere tusen mindre enn uføren. Det er dette mellomlegget jeg har hørt jeg skulle fått utbetalt. 

Anonymkode: ded4b...144

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil det kanskje avhenge av når de satte uføretidspunktet ditt, det står i vedtaket. Altså, når de regnet deg som ufør. Hvis det er tilbake i tid, tror jeg du muligens skal ha etterbetaling. Har du logget inn på nav.no og sett på "mine utbetalinger"? Kan hende etterbetaling kommer for seg, og ikke sammen med trygda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter som jeg har hørt så er det slutt på etterbetalingen. Har ei venninne som fikk beskjed om det.

Anonymkode: b90d4...6a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Teyla skrev:

Da vil det kanskje avhenge av når de satte uføretidspunktet ditt, det står i vedtaket. Altså, når de regnet deg som ufør. Hvis det er tilbake i tid, tror jeg du muligens skal ha etterbetaling. Har du logget inn på nav.no og sett på "mine utbetalinger"? Kan hende etterbetaling kommer for seg, og ikke sammen med trygda. 

De satte det fra 2015. Har sjekket mine utbetalinger, men der finner jeg ikke noe.

Ts

Anonymkode: ded4b...144

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Etter som jeg har hørt så er det slutt på etterbetalingen. Har ei venninne som fikk beskjed om det.

Anonymkode: b90d4...6a7

Var dette jeg var redd for. To som har trygd fikk utbetalt oppimot 40.000. En av dem fikk dette ifjor.

Ts.

Anonymkode: ded4b...144

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man fått innvilget ufør med ung ufør-tillegg og ikke har hatt dette på aap vil man kunne få etterbetalt mellomlegget. Fra aap til ufør får man ingenting etterbetalt. Skulle likt å høre når man måtte tilbakebetale når beløpet endret seg andre veien. 

Anonymkode: f6468...b66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde arbeidsavklaringspenger, men den var jo på flere tusen mindre enn uføren. Det er dette mellomlegget jeg har hørt jeg skulle fått utbetalt. 

Anonymkode: ded4b...144

Man får aldri etterbetalt hvis man har hatt en tilsvarende ytelse, ergo ingen etterbetaling av mellomlegget. Det har heller ikke vært slik tidligere. 

Har du fått innvilget ung ufør? Da skulle du fått det tillegget nå. En eventuell etterbetaling for selve ung ufør-fordelen vil du få etterbetalt om en stund. 

Anonymkode: a6190...782

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var dette jeg var redd for. To som har trygd fikk utbetalt oppimot 40.000. En av dem fikk dette ifjor.

Ts.

Anonymkode: ded4b...144

Da har de enten ikke hatt noen ytelse i påvente av uføretrygden, feks gått på sosialstønad eller ikke mottatt noenting. Eller så har de fått etterbetalt ung ufør-fordel. 

Anonymkode: a6190...782

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Teyla skrev:

Det kommer helt an på om du hadde stønad mens du søkte. Hadde du det, og den ikke var mindre enn uføretrygden, får du ingenting. 

Jeg hadde ingen stønader i 1 mnd mens søknaden ble behandlet, jeg fikk etterbetalt for den, men ikke noe for resten av søknadsperioden. 

Jeg skjønner ikke hvorfor folk svarer når de ikke har peiling! Man får selvfølgelig ikke etterbetalt mellomlegget, som du påstår. 

Anonymkode: a6190...782

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke hvorfor folk svarer når de ikke har peiling! Man får selvfølgelig ikke etterbetalt mellomlegget, som du påstår. 

Anonymkode: a6190...782

Vi er på kvinneguiden, er vi ikke? Det er ikke NAV dette her? Jeg svarte ut fra min egen erfaring og forståelse. Har da peiling på hva jeg selv har fått 🙄

Endret av Teyla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eneste man kan få etterbetalt er hvis man får ung ufør og ikke hadde dette på aap. Mener det skal stå i vedtaket ditt at du ikke får etterbetalt hvis du gikk på aap. Hjelper ikke at aap ytelsen er lavere enn uføren... Dessverre 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Teyla skrev:

Vi er på kvinneguiden, er vi ikke? Det er ikke NAV dette her? Jeg svarte ut fra min egen erfaring og forståelse. Har da peiling på hva jeg selv har fått 🙄

Du hadde ikke erfaring med å gå på AAP og få etterbetalt. Du skriver selv at du ikke mottok noen annen stønad 1 måned, og dermed fikk etterbetalt. Svadaet du kommer med om at man får etterbetalt hvis man hadde lavere på AAP enn ufør er bare tull. 

På forum som omhandler generaliseringer, snikksnakk, sosial, aktuelt osv kan man synse. I spørsmål om regelverk og jus, dvs her inne på forbruker, jus og økonomiforumet, så svarer man kun om man vet hva som er fakta. 

Anonymkode: a6190...782

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, altflyter skrev:

Eneste man kan få etterbetalt er hvis man får ung ufør og ikke hadde dette på aap. Mener det skal stå i vedtaket ditt at du ikke får etterbetalt hvis du gikk på aap. Hjelper ikke at aap ytelsen er lavere enn uføren... Dessverre 

Dessverre? Om det skulle vært slik, måtte det også innebært tilbakebetaling om det var omvendt. 

Anonymkode: f6468...b66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dessverre? Om det skulle vært slik, måtte det også innebært tilbakebetaling om det var omvendt. 

Anonymkode: f6468...b66

Det er sant, men hvor ofte skjer det at man får mer i aap enn på ufør? Jeg spør fordi jeg oppriktig ikke var klar over at det er mulig 😊 er det vanlig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange svar her. Greia er at jeg kjenner to stk som er ufør, begge sa at på sin første utbetaling fikk de også litt penger for månedene fra Nav mottok uføre søknaden deres. Disse fikk aap fremtil de fikk ufør. Hun ene fikk 40.000 ekstra ( ikke ung ufør ) og han andre et beløp på rundt det samme. Syntes jo dette hørtes for godt til å være sant, men så til og med på Nav siden til han ene at dette hadde han fått. 

Ts

Anonymkode: ded4b...144

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, altflyter skrev:

Det er sant, men hvor ofte skjer det at man får mer i aap enn på ufør? Jeg spør fordi jeg oppriktig ikke var klar over at det er mulig 😊 er det vanlig? 

Det skjer i enkelte tilfeller. AAP regnes ut fra inntekt der og da, mens uføretrygd er gjennomsnitt av de tre siste årene (sånn ca, i tilfelle detaljene mine ikke er riktig her heller 🙄). Så i mitt tilfeller hadde jeg godt betalt jobb, og fikk ok AAP. Når jeg gikk over til uføretrygd tok de med 2 år som student, og jeg havnet på minstesats. Men likevell glad for å ha til smør på maten altså  🙂

Edit: skriveleif

Endret av Teyla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Teyla skrev:

Det skjer i enkelte tilfeller. AAP regnes ut fra inntekt der og da, mens uføretrygd er gjennomsnitt av de tre siste årene (sånn ca, i tilfelle detaljene mine ikke er riktig her heller 🙄). Så i mitt tilfeller hadde jeg godt betalt jobb, og fikk ok AAP. Når jeg gikk over til uføretrygd tok de med 2 år som student, og jeg havnet på minstesats. Men likevell glad for å ha til smør på maten altså  🙂

Edit: skriveleif

Det er bare fælt! Syntes ikke beregningene høres helt rettferdig ut 😞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...