Gå til innhold

Er sagt opp fra jobben. Det gjør meg psykisk syk.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter å ha jobbet flere år på samme arbeidsplass med svært høy trivselsfaktor, ble jeg nylig oppsagt fra jobben på grunn av dårlige tider for min bedrift. Jeg jobber nå tre måneders oppsigelse, og kjenner at det er forferdelig å motivere seg for å gå på jobb hver dag og vite at egentlig ønsker ikke arbeidsgiver å ha meg der. Jeg er fratatt arbeidsoppgaver for at jeg skal gå tid å prioritere og ferdigstille noen få ting.

Hvordan klarer man å motivere seg for å være på jobben til de tre månedene er gått? Jeg sover ikke om nettene, grubler i forhold til ny jobb, dårlige tider og redusert inntekt om jeg ikke klarer å skaffe meg noe annet. Jeg kan plutselig begynne å gråte, og sitter på do og synes synd på meg selv. Klarer ikke å se sjefen inn i øynene. Jeg vet jo at det ikke er hennes feil at jeg må gå, men følelsen av å være i veien, til overs, uønsket, er fæl. Er det riktig å sykemelde seg i en sånn prosess?

Etter langhelg nå kjenner jeg at jeg gruer meg til i morgen når jeg må tilbake på jobb. Hvordan overleve???

Anonymkode: acdcb...6cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber nå tre måneders oppsigelse, og kjenner at det er forferdelig å motivere seg for å gå på jobb hver dag og vite at egentlig ønsker ikke arbeidsgiver å ha meg der.

Det var vel ikke personlig ment? De måtte jo si opp noen..

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som blir sykmeldt i en sånn setting. Det kommer an på hvor mye du orker selv. Jeg er i samme situasjon som deg, hos oss har tre blitt sagt opp. Det er kun jeg som jobber nå, de andre to er sykmeldt. Jeg orker nemlig ikke sitte hjemme å synes synd på meg selv (men jeg søker på jobber i arbeidstiden og gjør kun det jeg absolutt må). 

Lykke til med å finne deg ny jobb:) Kanskje det blir helt superbra!!

Anonymkode: b7dae...be5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Gent82 skrev:

Det var vel ikke personlig ment? De måtte jo si opp noen..

Ikke personlig, men opplevelsen og følelsene er der likevel. Hvorfor valgte de meg, egentlig? Det er en vond følelse å kjenne på. 

Anonymkode: acdcb...6cf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke personlig, men opplevelsen og følelsene er der likevel. Hvorfor valgte de meg, egentlig? Det er en vond følelse å kjenne på. 

Anonymkode: acdcb...6cf

Jo jo, men alle kan jo ikke fortsette om det er nedgangstid. Mulig de til og med trakk lodd om hvem som måtte gå :) 

Var det ikke var nedgang så ville du jo ikke mistet jobben. Har du gjort en god jobb + får en flottflott attest, så vær fornøyd. (Mener nå jeg da..:rolleyes:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å fokusere på å finne en ny jobb, og gi heller litt mindre av deg selv i den jobben du nå forlater. Tenk at det blir minst like fint i den nye jobben!

Anonymkode: 620a6...d65

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Gent82 skrev:

Jo jo, men alle kan jo ikke fortsette om det er nedgangstid. Mulig de til og med trakk lodd om hvem som måtte gå :) 

Var det ikke var nedgang så ville du jo ikke mistet jobben. Har du gjort en god jobb + får en flottflott attest, så vær fornøyd. (Mener nå jeg da..:rolleyes:)

Jeg skjønner hva du sier, men jeg synes det er vanskelig å si til meg selv: vær fornøyd, du får en flott attest. Nedprioritert, verdiløs og ubrukelig er vel heller følelsen jeg sitter med. I tillegg får jeg dårlig samvittighet overfor arbeidsgiver som helst vil bli kvitt meg så fort som mulig for å spare lønnsutgifter. Kjip, kjip følelse. 

Anonymkode: acdcb...6cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er vanedyr og det er tyngt når slike ting skjer. Man blir sliten av det og må bruke energi på å tilpasse seg og finne en ny plass.

Ikke stress så mye med andre ting på frotiden osv, ta vare på deg selv nå og tenk at det kansje er nye dører å åpne.

Du vokser som person og blir sterkere. Ikke tenk at det er noe galt med deg, for det er det ikke. 

Det er en grunn for at du har jobbet der og fått fast jobb.

Jeg tror du vil føle deg nedre av å gå på jobb med hevet hose og vise at du takler slike situasjoner best og de vil se den sterke siden av deg og kansje savne deg enda mer. 

Men ta sykemelding hvis du vet at det er noe du virkelig trenger. Men ofte er det ikke det beste for deg. Alt ordner seg til slutt. Ny jobb vil kansje få deg til å vokse enda mer som person og trefde nye mennesker.

Nå ble dette rotete skrevet. Skrev alt rett fra hode det jeg tenke😅

Anonymkode: 320c8...1b0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke personlig, men opplevelsen og følelsene er der likevel. Hvorfor valgte de meg, egentlig? Det er en vond følelse å kjenne på. 

Anonymkode: acdcb...6cf

Har du ikke fått vite hvorfor du ble sagt opp? Er det ikke flere som må gå?

Du er helt innafor å reagere på slikt altså. Jeg mener ikke at du skal protestere og være vanskelig, men om det føles tungt og vanskelig å gjøre en like god jobb, så må det være ok. Man kan ikke sette et menneske i en stressende og tung situasjon og kreve at de skal yte på topp. Så om du ikke sykmelder deg kan du fint bruke litt lenger tid på ting, og ikke være helt til stede mentalt. Du trenger ikke være ei solstråle.

Har du mulighet for hjemmekontor? 

Anonymkode: c5fe6...93e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud så mye skrive feil jeg hadde på meldingen. Håper det var forstålig "hevet hose" ?... Beklager😂Hevet hode mente jeg...

Anonymkode: 320c8...1b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er vanedyr og det er tyngt når slike ting skjer. Man blir sliten av det og må bruke energi på å tilpasse seg og finne en ny plass.

Ikke stress så mye med andre ting på frotiden osv, ta vare på deg selv nå og tenk at det kansje er nye dører å åpne.

Du vokser som person og blir sterkere. Ikke tenk at det er noe galt med deg, for det er det ikke. 

Det er en grunn for at du har jobbet der og fått fast jobb.

Jeg tror du vil føle deg nedre av å gå på jobb med hevet hose og vise at du takler slike situasjoner best og de vil se den sterke siden av deg og kansje savne deg enda mer. 

Men ta sykemelding hvis du vet at det er noe du virkelig trenger. Men ofte er det ikke det beste for deg. Alt ordner seg til slutt. Ny jobb vil kansje få deg til å vokse enda mer som person og trefde nye mennesker.

Nå ble dette rotete skrevet. Skrev alt rett fra hode det jeg tenke😅

Anonymkode: 320c8...1b0

Jeg synes dette var veldig fint sagt 🤗

Anonymkode: c5fe6...93e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange som blir sykmeldt i en sånn setting. Det kommer an på hvor mye du orker selv. Jeg er i samme situasjon som deg, hos oss har tre blitt sagt opp. Det er kun jeg som jobber nå, de andre to er sykmeldt. Jeg orker nemlig ikke sitte hjemme å synes synd på meg selv (men jeg søker på jobber i arbeidstiden og gjør kun det jeg absolutt må). 

Lykke til med å finne deg ny jobb:) Kanskje det blir helt superbra!!

Anonymkode: b7dae...be5

Takk for lykkønskninger. Prøver å tenke at nye dører kan åpne seg, men det er den daglig motivasjonen og energien som er helt, helt borte...

Anonymkode: acdcb...6cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel ikke bare deg?

Anonymkode: 0fcf9...e1c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er bedriften på vei mot konkurs eller er det andre grunner?

Ble også oppsagt fordi bedriften gikk mot konkurs, men jeg var bare tilkallingsvakt. 

Nå er du vel en av disse late, som ikke gidder å jobbe 😛 i følge mange, helt til de selv opplever å miste jobben.. 

Anonymkode: 28d09...201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du ikke fått vite hvorfor du ble sagt opp? Er det ikke flere som må gå?

Du er helt innafor å reagere på slikt altså. Jeg mener ikke at du skal protestere og være vanskelig, men om det føles tungt og vanskelig å gjøre en like god jobb, så må det være ok. Man kan ikke sette et menneske i en stressende og tung situasjon og kreve at de skal yte på topp. Så om du ikke sykmelder deg kan du fint bruke litt lenger tid på ting, og ikke være helt til stede mentalt. Du trenger ikke være ei solstråle.

Har du mulighet for hjemmekontor? 

Anonymkode: c5fe6...93e

Jeg vet hvorfor jeg er sagt opp jo. Flere må gå, og prosessen er fortsatt pågående, kanskje flere må gå i neste runde. Vår avdeling skal redusere aktiviteten kraftig. 

Jeg har mulighet for hjemmekontor og har prøvd det. Nesten verre å sitte hjemme, klarer ikke å konsentrere meg og bare «skulker» oppgavene. 

Har en rådgiverstilling, men har egentlig en utdanning hvor jeg «lett» kan få meg ny jobb. Men det å finne en tilsvarende jobb som i dag, med samme spennende innhold, er ikke like lett. Sorgen over å miste kollegaer er også stor. 

Anonymkode: acdcb...6cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ta en stopp innom en psykolog snart, kanskje?

God sjanse for at du hadde hatt utbytte av det.

Endret av Gent82
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet hvorfor jeg er sagt opp jo. Flere må gå, og prosessen er fortsatt pågående, kanskje flere må gå i neste runde. Vår avdeling skal redusere aktiviteten kraftig. 

Jeg har mulighet for hjemmekontor og har prøvd det. Nesten verre å sitte hjemme, klarer ikke å konsentrere meg og bare «skulker» oppgavene. 

Har en rådgiverstilling, men har egentlig en utdanning hvor jeg «lett» kan få meg ny jobb. Men det å finne en tilsvarende jobb som i dag, med samme spennende innhold, er ikke like lett. Sorgen over å miste kollegaer er også stor. 

Anonymkode: acdcb...6cf

Ja man vet nok ikke alltid hvor lenge en blir i en jobb, og hvem som er neste.

Du trenger ikke miste kollegaene dine, dere kan holde kontakten?

Anonymkode: 28d09...201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du takler situasjonen bedre etterhvert. Å miste jobben er et sjokk. Det berører så mange områder av livet ditt. Men en krise er mulighet for ny vekst. Søk relevante jobber og gå på intervjuer. Og gjør dette i arbeidstiden, med god samvittighet. Det kan være en fordel å stå i jobben hvis du klarer det, evt gradert sykmelding. Lykke til ! Klem 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Det er mange som blir sykmeldt i en sånn setting. Det kommer an på hvor mye du orker selv. Jeg er i samme situasjon som deg, hos oss har tre blitt sagt opp. Det er kun jeg som jobber nå, de andre to er sykmeldt. Jeg orker nemlig ikke sitte hjemme å synes synd på meg selv (men jeg søker på jobber i arbeidstiden og gjør kun det jeg absolutt må). 

Lykke til med å finne deg ny jobb:) Kanskje det blir helt superbra!!

Anonymkode: b7dae...be5

Og nordmenn sier at de ikke misbruker sykelønnsordningen :roll:

Anonymkode: 0f197...972

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...